Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #1 Skrevet 15. desember 2025 Samtidig klarer ikke staten å ta vare på gravide, fødende og å støtte barn og foreldre i skoleløpet som følger. Hvem orker å få flere barn i det kjøret som forventes av foreldre? Vi skal være sterkt involvert i alt. Skole, fritidsaktiviteter, vi skal jobbe og helst ikke være hjemme med sykt barn. I tillegg skal vi ivareta barna våre når de er syk. Samfunnet og arbeidslivet er ikke designet for at vi skal følge opp barna våre. Det går helt fint så lenge man har friske barn, A4 barn som sklir gjennom skolegangen med gode resultater. Når man er frisk selv og står i full jobb. Anonymkode: b4b53...347
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #2 Skrevet 15. desember 2025 Er det staten som skal ta vare på barna? Anonymkode: 48e78...021
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #3 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er det staten som skal ta vare på barna? Anonymkode: 48e78...021 Fød flere barn sier de, men de legger opp til på alle plan at det er vanskelig å følge opp både jobb og familieliv for familiene. Anonymkode: b4b53...347
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #4 Skrevet 15. desember 2025 Det kan da ikke være mange land som er bedre enn Norge i dette? Hva mener du skulle vært gjort annerledes? Vi har gratis oppfølging av mor gjennom hele svangerskapet, vi har lang foreldrepermisjon, vi har sykt-barn dager så vi stort sett klarer oss greit. Skulle det være noe galt har vi gratis legehjelp, fysioterapi osv for barnet til det er 16 år gammel. Så velger man jo litt selv hvor mye man tillater i hverdagen da, det er ikke nødvendig å følge opp tre forskjellige fritidsaktiviteter osv. Anonymkode: b8029...aab
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #5 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fød flere barn sier de, men de legger opp til på alle plan at det er vanskelig å følge opp både jobb og familieliv for familiene. Anonymkode: b4b53...347 Hvordan vanskelig? Jeg har fire barn og ser ikke helt hva du mener... Anonymkode: b8029...aab
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #6 Skrevet 15. desember 2025 8 minutes ago, Anonym bruker said: Fød flere barn sier de, men de legger opp til på alle plan at det er vanskelig å følge opp både jobb og familieliv for familiene. Anonymkode: b4b53...347 Nei vet du hva, da er det feil prioriteringer familiene gjør Anonymkode: 48e78...021
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #7 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det kan da ikke være mange land som er bedre enn Norge i dette? Hva mener du skulle vært gjort annerledes? Vi har gratis oppfølging av mor gjennom hele svangerskapet, vi har lang foreldrepermisjon, vi har sykt-barn dager så vi stort sett klarer oss greit. Skulle det være noe galt har vi gratis legehjelp, fysioterapi osv for barnet til det er 16 år gammel. Så velger man jo litt selv hvor mye man tillater i hverdagen da, det er ikke nødvendig å følge opp tre forskjellige fritidsaktiviteter osv. Anonymkode: b8029...aab Handler ikke om hva som er gratis, men hvor mye det kreves å følge opp barn i skolen. Hvor vanskelig det er å få hjelp når et barn sliter. Hvor dårlig hjelpen er og hvor dårlig skolene er på å ta tak i mobbing og ekskludering. Hvordan dagens foreldre er mtp å ikke inkludere og der foreldre sørger for at eget barn får blomstre og komme seg frem der de driter i fellesskapet. Anonymkode: b4b53...347
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #8 Skrevet 15. desember 2025 Kjære vene, Norge har et av de beste velferdssysemene i verden, I mange andre land bare drømmer de om å kunne få noe av dette, men i Norge er mange så kravstore, bortskjemte og syter for alt mulig. Anonymkode: e2c94...c7f
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #9 Skrevet 15. desember 2025 Jeg hadde et svært skoleflink og populært barn. Etter mobbing som fant sted på ungdomsskolen ble barnet fryst ut av. Gikk alene hver dag og kastet opp før skolen. Skolen gjorde ikke en dritt. Foreldrene til medelever gav f.. vi kjempet i flere år og det endte med full skolevegring og har nå en vgs elev som klarer kun to fag pr år og isolerer seg hjemme. Vi har prøvd alt, men hadde de bidratt den gangen hadde det vært annerledes. Men slik det ser ut nå så havner han inn i NAV-systemet og får seg ikke utdannelse. Vi foreldre er svartelistet i systemet fordi vi stilte krav og pushet på Anonymkode: b4b53...347
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #10 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Kjære vene, Norge har et av de beste velferdssysemene i verden, I mange andre land bare drømmer de om å kunne få noe av dette, men i Norge er mange så kravstore, bortskjemte og syter for alt mulig. Anonymkode: e2c94...c7f Handler ikke om penger, handler om menneskene rundt. Anonymkode: b4b53...347
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #11 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Handler ikke om hva som er gratis, men hvor mye det kreves å følge opp barn i skolen. Hvor vanskelig det er å få hjelp når et barn sliter. Hvor dårlig hjelpen er og hvor dårlig skolene er på å ta tak i mobbing og ekskludering. Hvordan dagens foreldre er mtp å ikke inkludere og der foreldre sørger for at eget barn får blomstre og komme seg frem der de driter i fellesskapet. Anonymkode: b4b53...347 Mye at dette er jo et samfunnsproblem, og ikke noe Norge AS kan få skylden for... Jeg er enig i at vi er i ferd med å utvikle et samfunn fult av egoister, hvor mange tenker mer på seg selv og sine enn på fellesskapet. Anonymkode: b8029...aab
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #12 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Handler ikke om penger, handler om menneskene rundt. Anonymkode: b4b53...347 Velferdssystemet inkluderer jo mennesker da Anonymkode: e2c94...c7f
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #13 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde et svært skoleflink og populært barn. Etter mobbing som fant sted på ungdomsskolen ble barnet fryst ut av. Gikk alene hver dag og kastet opp før skolen. Skolen gjorde ikke en dritt. Foreldrene til medelever gav f.. vi kjempet i flere år og det endte med full skolevegring og har nå en vgs elev som klarer kun to fag pr år og isolerer seg hjemme. Vi har prøvd alt, men hadde de bidratt den gangen hadde det vært annerledes. Men slik det ser ut nå så havner han inn i NAV-systemet og får seg ikke utdannelse. Vi foreldre er svartelistet i systemet fordi vi stilte krav og pushet på Anonymkode: b4b53...347 Sånne eksempler finnes dessverre, og barn som har hatt slike opplevelser må søke om erstatning. Mange har nådd frem i ettertid, og fått både unnskyldning og erstatning. Men dette er jo ikke normalen, det er unntaket. Anonymkode: b8029...aab
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #14 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Sånne eksempler finnes dessverre, og barn som har hatt slike opplevelser må søke om erstatning. Mange har nådd frem i ettertid, og fått både unnskyldning og erstatning. Men dette er jo ikke normalen, det er unntaket. Anonymkode: b8029...aab Erstatning er en svært lang vei å gå og det koster dyrt med advokater. I tillegg er toppen av summen 3-500.000 Å få unnskyld endrer jo ingenting når skaden er skjedd. Det er dessverre altfor mange som opplever samme. Vi skal føde flere barn inn i et samfunn som er verre enn noen gang. Og jo det er Norge som skal gripe inn når skoler lar elever sitte alene på do i friminuttene å gråte grunnet mobbing. Hva skal foreldre gjøre innen situasjonen som er på jobb da mobbing skjer? Vi kan be om møter med skole, kople på det ene etter det andre, men når de ikke gjør det de skal og heller ikke har kompetanse på det så er det barnet som er taperen. Foreldre går til grunne i sykmeldinger og det påvirker hele familien. Vi fikk en delvis unnskyldning pakket inn i generelt (frykt for sak) og vi fikk medhold med statsforvalteren i saken. Barnevernet ble koplet på og sendte ungdommen langt bort, dette uten grunnlag. Vi måtte ta saken til domstolene og vant rettsaken mot barnevernet, barnet påført enda mer traumer. Så ja vi har kun møtt motstand og ubrukelige folk som har bidratt til enda større vasker for ungdommen. Anonymkode: b4b53...347
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #15 Skrevet 15. desember 2025 Det er da helt valgfritt å få barn. Anonymkode: f069b...f11
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #16 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Erstatning er en svært lang vei å gå og det koster dyrt med advokater. I tillegg er toppen av summen 3-500.000 Å få unnskyld endrer jo ingenting når skaden er skjedd. Det er dessverre altfor mange som opplever samme. Vi skal føde flere barn inn i et samfunn som er verre enn noen gang. Og jo det er Norge som skal gripe inn når skoler lar elever sitte alene på do i friminuttene å gråte grunnet mobbing. Hva skal foreldre gjøre innen situasjonen som er på jobb da mobbing skjer? Vi kan be om møter med skole, kople på det ene etter det andre, men når de ikke gjør det de skal og heller ikke har kompetanse på det så er det barnet som er taperen. Foreldre går til grunne i sykmeldinger og det påvirker hele familien. Vi fikk en delvis unnskyldning pakket inn i generelt (frykt for sak) og vi fikk medhold med statsforvalteren i saken. Barnevernet ble koplet på og sendte ungdommen langt bort, dette uten grunnlag. Vi måtte ta saken til domstolene og vant rettsaken mot barnevernet, barnet påført enda mer traumer. Så ja vi har kun møtt motstand og ubrukelige folk som har bidratt til enda større vasker for ungdommen. Anonymkode: b4b53...347 Hvor mange tråder skal du lage om dette her inne? Anonymkode: e2c94...c7f
Iiiiik Skrevet 15. desember 2025 #17 Skrevet 15. desember 2025 Det er jo sånn at til syvende og sist er vi alle ansvarlige for våre egne barn, og kjemper for dem. De fleste av oss har kapasitet til å også se andres barn og deres behov, men bare til en viss grad. Hvis du HI har krevd at andre foreldre prioriterer ditt barn på bekostning av deres eget barn, så må du jo bli skuffet. Jeg ser veldig godt at ikke alt fungerer optimalt, men mener allikevel at velferdsstaten legger godt til rette for oss.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #18 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fød flere barn sier de, men de legger opp til på alle plan at det er vanskelig å følge opp både jobb og familieliv for familiene. Anonymkode: b4b53...347 Nei, det er det ikke. Herlighet, nå må du slutte å syte. Det går helt utmerket. Anonymkode: 376f2...08c
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #19 Skrevet 15. desember 2025 Få få få meg meg meg kreve kreve kreve Anonymkode: 982fa...77f
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #20 Skrevet 15. desember 2025 Det jeg opplever som vanskeligst er den forventningen om at man skal komme så fort tilbake til jobb igjen. Før man er ferdig med amming, og kroppen har kommet helt på plass igjen. At samfunnet er bygd opp på en måte som gjør at det nesten forventes at begge foreldrene skal jobbe fult. Med økte krav til kvinner om utdanning og deltagelse i arbeidslivet så sank også fødselstallet. Anonymkode: c9a58...0d7
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #21 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det jeg opplever som vanskeligst er den forventningen om at man skal komme så fort tilbake til jobb igjen. Før man er ferdig med amming, og kroppen har kommet helt på plass igjen. At samfunnet er bygd opp på en måte som gjør at det nesten forventes at begge foreldrene skal jobbe fult. Med økte krav til kvinner om utdanning og deltagelse i arbeidslivet så sank også fødselstallet. Anonymkode: c9a58...0d7 Hvordan tenker du at velferdstjenestene skal bli bedre om kvinner jobber mindre? Å gå tilbake til jobb etter 9-12 måneder burde da ikke være et problem. Du kan være hjemme lenger også, men da må du selvsagt betale for det selv. Det er forresten mange steder i Norge der boligprisene er så lave at man burde klare seg fint på én inntekt. Anonymkode: f069b...f11
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #22 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hvordan tenker du at velferdstjenestene skal bli bedre om kvinner jobber mindre? Å gå tilbake til jobb etter 9-12 måneder burde da ikke være et problem. Du kan være hjemme lenger også, men da må du selvsagt betale for det selv. Det er forresten mange steder i Norge der boligprisene er så lave at man burde klare seg fint på én inntekt. Anonymkode: f069b...f11 Jeg sier ikke at velferdsstaten skal betale, og ja, det fins steder man kan klare å leve på en inntekt dersom man ønsker å flytte fra familie, venner og nettverket sitt. Det jeg påpeker er at ved at flere kvinner er i jobb har kjøpekraften økt og prisene har steget mer enn inntekten for en person slik at mange ikke har et annet valg enn at begge jobber, og med den utviklingen har også fødselstallene sunket. Selv om jeg selv har 3 barn så skjønner jeg at mange velger å bare få en, eller ikke noen i det hele tatt. Anonymkode: c9a58...0d7
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #23 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Få få få meg meg meg kreve kreve kreve Anonymkode: 982fa...77f Har det klikka for deg? Regner med du krever sykebil hvis du blir syk, krever at politiet rykker ut om du er i nød, og krever brannvesen er på plass om du brenner inne. På lik linje med at du krever at barnehage og skole gjør lovpålagt jobb når ditt barn er der 7 timer om dagen. Eller har du bare satt deg ned å ikke ved noe? hver dag jeg går på jobb har min arb giver krav til meg. Jeg skal hjelpe pasienter, skrive journaler og samarbeide med andre yrkesgrupper til det beste for pasienten. Det er lovpålagt og det jeg får lønn for. Det er et krav jeg må følge. I likhet med at andre yrkesgrupper gjør det som kreves av de Anonymkode: b4b53...347
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #24 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvor mange tråder skal du lage om dette her inne? Anonymkode: e2c94...c7f Jeg skal lage minst 7 tråder til, så du får glede deg Anonymkode: b4b53...347
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2025 #25 Skrevet 16. desember 2025 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Samtidig klarer ikke staten å ta vare på gravide, fødende og å støtte barn og foreldre i skoleløpet som følger. Hvem orker å få flere barn i det kjøret som forventes av foreldre? Vi skal være sterkt involvert i alt. Skole, fritidsaktiviteter, vi skal jobbe og helst ikke være hjemme med sykt barn. I tillegg skal vi ivareta barna våre når de er syk. Samfunnet og arbeidslivet er ikke designet for at vi skal følge opp barna våre. Det går helt fint så lenge man har friske barn, A4 barn som sklir gjennom skolegangen med gode resultater. Når man er frisk selv og står i full jobb. Anonymkode: b4b53...347 Så rart at andre generasjoner klarte å stå i dette,da? Men vi klarer tydeligvis ikke det. Kanskje det er foreldregenerasjonen selv som er problemet? Som forventer at Staten, skolen og samfunnet skal gjøre jobben for oss? Ja, det er drittøft med unger med ekstra behov og oppfølging, I KNOW! Men det er dine barn og ditt ansvar. Dra deg opp i nakken, slutt å synes synd på deg selv, du valgte å få barn, ikke samfunnet. Anonymkode: 2d567...983
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå