Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #1 Skrevet 15. desember 2025 Nå har det seg delikat at vår jente på 14 år vil ikke gå på skolen. Vi har gjort alt, og ingenting hjelper. Hun nekter og vil ikke gå, og det handler om at hun ikke forstår noe som helst på skolen. Dette er noe hun har slitt med i mange år men skolen tar det ikke seriøst nok. Dette ble formidlet også på siste elevsamtale, at jeg føler at hun er bare der kun for oppbevaring. Hun sliter ikke i det sosiale og har venner i klassen. Men det faglige er gresk for henne. Hun har vært hos bup i 4 klasse og da konkluderte de at hun ligger på det nederste av normale og at hun har både forståelse og konsentrasjons problemer. Nå har det seg slik og at ingen elever blir tatt ut av klassen/timen heller lenger for ekstra hjelp, men at de er 2 lærere isdedenfor. Men dette hjelper ikke datteren vår. I dag er 2 dagen der hun har vært så vanskelige at det har vært umulig å få henne til skolen. Vi har slitt med dette siden 2-3 klasse men alltid fått henne til skolen med å enten kjøre henne og lokke henne med noe. Sist onsdag og idag er de 2 første dagene der det ikke har gått. Jeg har sendt mail til læreren hennes om situasjonen. Jeg er så rådvill og bekymret. Vet ikke hva mer jeg kan gjør utenom det jeg har gjort i alle år. Være bestemt, være mild og forståelsesfull, true , lokke osv. hater virkelig dette og kjenner på en maktløshet uten like Anonymkode: d9efc...e79
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #2 Skrevet 15. desember 2025 Jeg synes dere skal melde henne opp til PPT selv, for det kan dere faktisk gjøre uten å måtte gå via skolen eller lege. Eventuelt kan de hjelpe dere å vurdere om hun bør rehenvises til BUP. I mellomtiden bør dere prøve på nytt å få til et møte med skolen. Uavhengig av om hun har en IOP eller ikke, har hun rett på tilrettelegging slik at hun skal få utbytte av undervisningen. Når det gjelder jenta selv, så vær grei. Når det går så langt at hun ikke vil på skolen selv om hun har venner der og egentlig trives, så tenker jeg at den mangelen på mestring hun nok opplever sannsynligvis er knusende smertefull for henne. Det siste hun trenger er mer stein til egen byrde, for det hun sannsynligvis føler på selv av å være annerledes, ikke få til og utenforskap er vondt nok som det er. Prøv heller å legge opp til mest mulig ting hun mestrer, for å få henne til å føle seg nyttig og verdifull. Hun har garantert mange gode egenskaper og sine talenter, så spill henne god. God klem fra en mamma som vet veldig godt hvor vanskelig det er når barnet ikke er helt A4. Anonymkode: 88231...a6e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #3 Skrevet 15. desember 2025 Hva sier PPT? Anonymkode: be756...9ce
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #4 Skrevet 15. desember 2025 Hvis hun ikke forstår noe som helst så må hun jo få komme på en spesialskole. Utopisk å tro at skolen har ressurser til å hele tiden påse at én elev skjønner hva de snakker om. Hun må jo få én-til-én undervisning. Anonymkode: 153cd...f92
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #5 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er i utgangspunktet litt på linje med deg her. Eller ikke latskap, men jeg mener at skolevegring finnes fordi det tillates. Og at tidligere generasjoner kom seg gjennom skolen fordi vegring ikke var tilgjengelig på menyen. Men her er det jo litt spesielt. Hvis jenta ikke skjønner bæret, er det åpenbart veldig vanskelig for henne å se noen som helst grunn til å være der. Jeg mener skolen må som et minstekrav klare å gi elevene snev av mestring så de ser at det er et poeng for dem å i det hele tatt ha skolegang. HIs jente har jo ikke vegring i «det er for tøft»-forstand, det er ekte meningsløst å dukke opp dag etter dag når du aldri vil kunne få til noe. HI: her må dere stille krav. Anonymkode: af3e1...d3e Har du virkelig så lite empati? Det fantes skolevegring da vi gikk på skolen også. Med meg endte det med spiseforstyrrelser, selvskading, angst og depresjon. Anonymkode: 31267...da8
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #6 Skrevet 15. desember 2025 Utrolig at lærerene ikke ser at hun sliter faglig og melder henne opp til ppt. Der kan de kartlegge henne og evt henvise til bup. Skolen har ansvar for å gi henne oppgaver hun mestrer på hennes nivå. hjelper ikke å gi henne 7 klasse matte hvis hun er på 3 kl nivå. dere kan selv ta direkte kontakt med ppt og be om time. Anonymkode: 9ff91...28d
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #7 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er i utgangspunktet litt på linje med deg her. Eller ikke latskap, men jeg mener at skolevegring finnes fordi det tillates. Og at tidligere generasjoner kom seg gjennom skolen fordi vegring ikke var tilgjengelig på menyen. Men her er det jo litt spesielt. Hvis jenta ikke skjønner bæret, er det åpenbart veldig vanskelig for henne å se noen som helst grunn til å være der. Jeg mener skolen må som et minstekrav klare å gi elevene snev av mestring så de ser at det er et poeng for dem å i det hele tatt ha skolegang. HIs jente har jo ikke vegring i «det er for tøft»-forstand, det er ekte meningsløst å dukke opp dag etter dag når du aldri vil kunne få til noe. HI: her må dere stille krav. Anonymkode: af3e1...d3e Jeg er faktisk litt enig med deg. Eller det finnes, men etter flere år med erfaring med elever med skolevegring, har jeg i alle fall lært at å tillate en elev å ikke komme på skolen absolutt ikke gjør saken bedre. Men så jobber jeg også på en skole hvor skolevegring blir tatt på fullt alvor og alt settes inn for å løse det så fort det oppdagers. Punkt nr 1 er godt samarbeid mellom skole og hjem. Og de (vi) som jobber i skolen, må ta foreldrene på alvor også uten å stemple dem som dårlige foreldre. Det kan godt hende at de er det, men vi må likevel samarbeide med dem. Det er vår jobb å takle foreldrene, ikke foreldrenes jobb å takle oss. Men vi må hjelpe til med å takle oss og skjønne at vi må være på lag. Det finnes ikke bare EN løsning heller - og grunnene kan være alt fra vantrivsel, skjult eller synlig mobbing, redd for foreldre som er hjemme (av ulike grunner), mangel på mestringsfølelse, kjedsomhet, latskap, mye gøyere å sitte hjemme å se film / spille... ingen å være sammen med, og sikkert flere ting også. Og noen ganger finner man ingen grunn heller. Det aller viktigste er at barnet MÅ komme på skolen. Det betyr ikke at h*n må komme når klokka ringer og alle andre er der. Det betyr heller ikke at barnet skal dras inn i klasserommet, dagen kan begynne på et grupperom, i bilen, på kontoret eller hvor som helst. Og så må vi ta det derfra med tålmodighet og en kombinasjon omsorg, forståelse, omsorgsfull tvang og støtte. Og ikke glemme foreldrene. De trenger hjelp, støtte og trygghet de også. Jeg skal gi meg nå. Dette er noe jeg skikkelig brenner for! Og jeg vet at det går an å få til til! Anonymkode: 010e1...36e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #8 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Har du virkelig så lite empati? Det fantes skolevegring da vi gikk på skolen også. Med meg endte det med spiseforstyrrelser, selvskading, angst og depresjon. Anonymkode: 31267...da8 Det har ingenting med empati å gjøre. Jeg tror bare null på virkemidlene som brukes i dag. Jeg slet så jævlig selv. Skulket masse. Sov på dagtid, hadde masse angst. Det var så vidt jeg fikk karakterer i en del fag selv om jeg var skoleflink. Jeg hadde garantert vært skolevegrer om det hadde vært i dag og jeg hadde blitt forstått i hjel. Men jeg måtte finne meg i at det ikke var greit, ta meg sammen og selv sørge for at jeg fikk de timene jeg trengte så jeg kunne fullføre, komme inn på videre utdannelse og være et fungerende menneske. Mennesker må stilles krav til. Vi opererer innenfor det handlingsrommet vi får. Anonymkode: af3e1...d3e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #9 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Utrolig at lærerene ikke ser at hun sliter faglig og melder henne opp til ppt. Der kan de kartlegge henne og evt henvise til bup. Skolen har ansvar for å gi henne oppgaver hun mestrer på hennes nivå. hjelper ikke å gi henne 7 klasse matte hvis hun er på 3 kl nivå. dere kan selv ta direkte kontakt med ppt og be om time. Anonymkode: 9ff91...28d Hva får deg til å tro at lærerne ikke ser at hun sliter faglig? Det er mange elever som sliter faglig, det er helt normalt og selvsagt noe lærerne ser. Tror du lærerne kan svinge med tryllestaven sin, og plutselig er det ingen elever som sliter faglig mer? For øvrig står foreldrene helt fritt til selv å ta kontakt med PPT for rådgivning. Skolen må ha foreldrenes samtykke til å henvise til PPT. Det er PPT som avgjør om en elev har krav på individuell tilrettelagt opplæring, så ja, hi burde absolutt starte der. Lærernes ansvar begrenser seg til å melde fra til rektor når de mistenker at en elev ikke får utbytte av opplæringen. Anonymkode: 153cd...f92
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #10 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hva får deg til å tro at lærerne ikke ser at hun sliter faglig? Det er mange elever som sliter faglig, det er helt normalt og selvsagt noe lærerne ser. Tror du lærerne kan svinge med tryllestaven sin, og plutselig er det ingen elever som sliter faglig mer? For øvrig står foreldrene helt fritt til selv å ta kontakt med PPT for rådgivning. Skolen må ha foreldrenes samtykke til å henvise til PPT. Det er PPT som avgjør om en elev har krav på individuell tilrettelagt opplæring, så ja, hi burde absolutt starte der. Lærernes ansvar begrenser seg til å melde fra til rektor når de mistenker at en elev ikke får utbytte av opplæringen. Anonymkode: 153cd...f92 Nettopp! Skolevegring og det å slite faglig er ikke nødvendigvis to sider av samme sak. Av de elevene jeg har jobbet med er det ingen som har slitt faglig. Anonymkode: 010e1...36e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #11 Skrevet 15. desember 2025 Bor dere i Oslo? Anonymkode: 70539...494
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #12 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Og at tidligere generasjoner kom seg gjennom skolen fordi vegring ikke var tilgjengelig på menyen Det stemmer ikke helt. Bortsett fra at vi dengang ikke kalte det for "vegring". Dengang het det "Johnny har slutta på skolen. Han har fått seg hyre på båt" og "Line skal begynne å jobbe på gården til Nilsen sine. Hu har slutta på skolen". For var det mange som droppet ut av folkeskolen. Det fine dengang var at ungdommene lett fikk seg jobb og ble dermed ikke gående på tomgang. Men at alle kom seg gjennom skolen er ikke sant. Anonymkode: cedcc...f98
Admin Skrevet 17. desember 2025 #13 Skrevet 17. desember 2025 Tråden er ryddet for nedsettende ytringer. Admin
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #14 Skrevet 21. desember 2025 Hi her. Da har jeg fått snakket med skolen og de er også enige om her må pot på banen. Det er ikke skolevegring for hun ikke orker, ikke har lyst eller for at hun vil sove. Her er det snakk om ei som har slitt lenge og skolen har ikke tatt tak i dette. Vi som foreldre har vært oppgitte og prøvet å få gang på noe lenge. Nå var det nok for jenta vår. Hun orker ikke å gå på skolen når hun ikke får det faglige til lenger. Tenk dere selv hvordan dere hadde opplevde det å gå på jobb hver dag, men ikke fått jobben deres til.. trur dere kanskje også hadde sluttet til slutt og ikke ønsket å gå tilbake på jobben. Dette var til de som trur skolevegring bare er latskap. Nei det er det ikke, men ungdommer som møter veggen og sliter med å få det til. De fleste fagene hennes fikk hun 2,- ere på, musikk og gym og slik fikk hun bra på. Men hun fikk 1 i matte.. så hun strøk for første gang i ett fag. Og det er det faget hun har slitt med mest Anonymkode: d9efc...e79
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #15 Skrevet 21. desember 2025 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Hi her. Da har jeg fått snakket med skolen og de er også enige om her må pot på banen. Det er ikke skolevegring for hun ikke orker, ikke har lyst eller for at hun vil sove. Her er det snakk om ei som har slitt lenge og skolen har ikke tatt tak i dette. Vi som foreldre har vært oppgitte og prøvet å få gang på noe lenge. Nå var det nok for jenta vår. Hun orker ikke å gå på skolen når hun ikke får det faglige til lenger. Tenk dere selv hvordan dere hadde opplevde det å gå på jobb hver dag, men ikke fått jobben deres til.. trur dere kanskje også hadde sluttet til slutt og ikke ønsket å gå tilbake på jobben. Dette var til de som trur skolevegring bare er latskap. Nei det er det ikke, men ungdommer som møter veggen og sliter med å få det til. De fleste fagene hennes fikk hun 2,- ere på, musikk og gym og slik fikk hun bra på. Men hun fikk 1 i matte.. så hun strøk for første gang i ett fag. Og det er det faget hun har slitt med mest Anonymkode: d9efc...e79 Har dere sjekket synet? Anonymkode: af7f7...15e
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2025 #16 Skrevet 21. desember 2025 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Har dere sjekket synet? Anonymkode: af7f7...15e Burde sjekke hørsel og. Anonymkode: b1012...714
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå