Gå til innhold

Overnattingsgjest over flere dager i stua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger innspill. Har en god venn av meg på overnattingsbesøk som sover i stua. Leiligheta er liten og lytt, og jeg får ikke slappet ordentlig av. Jeg har barn som heller ikke er vant til langvarig besøk, men det klager ikke enda. Men er dette vanlig? Alså, burde ikke besøket forstå selv at etter tre dager holder det? Jeg synes dette er vanskelig, jeg er nok i aller høyeste grad et jamenneske har jeg funnet ut. Har juleforberedelser som skal gjøres, besøk som skal mottas og planlegges, og får ikke gjort noe av dette. I tillegg er det sinnssykt irriterende med fremmede lyder døgnet rundt og en diger madrass i stua 🤬

Anonymkode: 0dfdc...d97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men da må du si at nå kan du ikke være her lenger.

Anonymkode: bdf69...e9a

Skrevet

Men er det jeg som er ugjestfri? Aksepterer dere overnatting i stua i små leiligheter?

Skrevet

Men du må jo si til vedkommende hvor lenge hen kan bli? Avtale på forhånd er selvsagt å foretrekke. 

Jeg tar ikke imot overnattingsgjester om det innebærer at noen må sove på stua, og det er ekstremt få som er velkommen i mer enn to døgn.

Anonymkode: 246bc...1c6

Skrevet

Som student og som enestående: Ja

Som voksen og med barn: I kortere perioder, men da over kun noen få dager og med klar forventning om at ting må ryddes bort om dagen og livet skjer som vanlig.

Hva er dette besøket da? Bare kos og gøy eller?

Anonymkode: 5c5e9...815

Skrevet

Men vedkommende har vel fått tillatelse? Avtalte dere ingenting på forhånd?

Anonymkode: c3853...e36

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Trenger innspill. Har en god venn av meg på overnattingsbesøk som sover i stua. Leiligheta er liten og lytt, og jeg får ikke slappet ordentlig av. Jeg har barn som heller ikke er vant til langvarig besøk, men det klager ikke enda. Men er dette vanlig? Alså, burde ikke besøket forstå selv at etter tre dager holder det? Jeg synes dette er vanskelig, jeg er nok i aller høyeste grad et jamenneske har jeg funnet ut. Har juleforberedelser som skal gjøres, besøk som skal mottas og planlegges, og får ikke gjort noe av dette. I tillegg er det sinnssykt irriterende med fremmede lyder døgnet rundt og en diger madrass i stua 🤬

Men har dere ikke en avtale om hvor lenge besøket skal være? Du fremstiller besøket som en husokkupant omtrent.

Anonymkode: 0441d...755

Skrevet

Dette høres veldig rart ut. Hvordan var dialogen på forhånd da? «Hei kan jeg komme og overnatte?» «ja, bare kom!» Og ikke noe om hvor lenge?

Anonymkode: 63743...f2c

Skrevet

Hva avtalte dere? 

Lar med fortsatt forundre over voksne mennesker som ikke evner å kommunisere med hverandre

Anonymkode: 0b896...9b9

Skrevet

Hva er avtalen dere har? Personen har vel ikke trengt seg inn?

Anonymkode: 38c99...60d

Skrevet

«Når drar du? For jeg må i gang med julevaksten her før neste besøk kommer skjønner du.»

Det kan du si.

Anonymkode: e132e...683

Skrevet

Jeg hadde aldri havnet i den situasjonen. 
For det første har jeg ikke besøk av folk uten å tilby dem et soverom. For det andre hadde jeg aldri sagt ja til å låne ut en seng uten at varigheten er avklart. Det gjelder både på hytta og hjemme. Jeg hadde heller ikke sagt ja til en varighet som gikk ut over andre planer jeg hadde, som juleforberedelser. 

Hadde vært fint om HI kunne forklare hvordan denne avtalen kom i stand. Hvis noen spør om å få overnatte så spør man vel «hvor lenge?», avklarer hva som er formålet med overnattingen, om vedkommende skal oppholde seg et annet sted på dagtid osv? 

Jeg har f.eks. lånt ut et anneks til ei kusine som tok videreutdanning på universitetet her i byen, og hadde behov for 2-3 overnattinger i strekk fire ganger i løpet av et år. Hun spurte pent, sjekket om datoene passer for oss, ordnet seg med middag selv, om ikke annet var avtalt. Vasket og ryddet etter seg. Det er kun toalett i annekset, ikke dusj. Hun spurte pent når det passet for oss at hun dusjet uten at det ville skape kø på badet, og tilpasset seg til våre rutiner. Selv om vi kun traff henne når vi inviterte på middag, og når hun stakk innom for å låne dusjen, synes jeg det er slitsomt å ha noen så tett på familien vår over flere dager. Så å tilby noen å campe på stuegulvet på ubestemt tid hadde vært helt utelukket. 

Anonymkode: 0d7ec...d21

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.12.2025 den 17.34):

Som student og som enestående: Ja

Som voksen og med barn: I kortere perioder, men da over kun noen få dager og med klar forventning om at ting må ryddes bort om dagen og livet skjer som vanlig.

Hva er dette besøket da? Bare kos og gøy eller?

Enestående betyr ikke det du tror det betyr...

Anonymkode: fbe9e...614

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Her blir det jo riktig? Man er ganske enestående om man gidder å ha noen boende i stua over lang tid? :D

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.12.2025 den 22.43):

Hehe, nei, tradisjonelt sett ikke, derfor det er et artig ord i denne bruken😆 Har bare fått sansen for den litt utradisjonelle betydningen, som her https://www.enestaaendefamilier.no/nb/

Skrevet

Kan hun ikke bare ta en natt til på Kvikk sammen med sofaen...

Anonymkode: 2dabf...3c2

Skrevet

Jeg var hos søsteren min i helga, og måtte sove i stuen (de har ikke gjesterom). Men jeg ryddet jo bort alt av sengetøy osv når jeg sto opp om morgenen, lot det ikke ligge i stua hele helgen liksom 🙈 Så ble det tatt frem igjen når vi skulle legge oss om kvelden.

Jeg ble i to netter, og både ankomst og når jeg skulle dra igjen var planlagt på forhånd.

Man drar virkelig ikke på overnattingsbesøk til andre og blir "på ubestemt tid".

Jeg synes godt du kan si at i morgen må han dra, for nå skal huset shines til jul og du venter litt familiebesøk og sånn. Forstår ikke personen det er det ikke en overnattingsgjest du vil ha igjen så da får han bare bli sur og dra.

Anonymkode: 482b9...458

Skrevet

Tror hi har blitt kidnappet av ugjesten sin.

Skrevet

Det kommer ho helt an på. Jeg hadde en venninne på sofaen og hennes to barn på mine to barn rom i nesten 3 mnd. Hun ble banket av kjæresten, og trengte et sted å være til hun fikk eget sted å bo. Det var en selvfølge å ha dem her. Men både hun og barna hjalp til slik voksne og barn gjør. Hun jobbet ikke i denne perioden, så hun leverte barna i barnehage og laget middag osv. etter hvert ble hun tryggere, og til slutt kunne hun bo for seg selv. 
At folk tror de aldri kunne havne i den situasjonen fordi de er så «ordentlige» er rett og slett tullete. Man kaster ikke ut folk som er i et helvete. Man har ryggen deres

Anonymkode: 93311...e7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det kommer ho helt an på. Jeg hadde en venninne på sofaen og hennes to barn på mine to barn rom i nesten 3 mnd. Hun ble banket av kjæresten, og trengte et sted å være til hun fikk eget sted å bo. Det var en selvfølge å ha dem her. Men både hun og barna hjalp til slik voksne og barn gjør. Hun jobbet ikke i denne perioden, så hun leverte barna i barnehage og laget middag osv. etter hvert ble hun tryggere, og til slutt kunne hun bo for seg selv. 
At folk tror de aldri kunne havne i den situasjonen fordi de er så «ordentlige» er rett og slett tullete. Man kaster ikke ut folk som er i et helvete. Man har ryggen deres

Men nå er det vel ingenting som indikerer at vennen til hi «er i et helvete».

Anonymkode: 0943e...bc7

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men nå er det vel ingenting som indikerer at vennen til hi «er i et helvete».

Anonymkode: 0943e...bc7

De fleste sover ikke på sofaen til venner fordi det er så kult… det er nok en grunn til det

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De fleste sover ikke på sofaen til venner fordi det er så kult… det er nok en grunn til det

Personen er på besøk, Du trenger ikke dikte opp en tragisk historie rumdt det.

Skrevet

Hvor lenge ble dere enige om at besøket skulle bli, da?

Anonymkode: 414a2...c35

Skrevet

Han dro dagen etter jeg ba han om det, jeg oppga ingen grunn heller. ☺️ trengte bare litt støtte og enighet herfra, så takk for det! 
Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...