Anonym bruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Jeg har innsett, og akseptert, at tidene forandrer seg og tradisjoner er i ending. Likevel klarer jeg ikke å la være å undre meg hva de som pynter juletre 2-3-4-5 uker før jul, som spiser ribbe og pinnekjøtt gjennom desember og som har gavekalender med alt fra julepysj til bøker gjør for å skape magi i julehelgen? Man står opp på julaften og ser på treet som har stått siden (før) advent og lager klart til enda en ribbemiddag. Da er jo julaften bare en helt vanlig dag i desember. Er det noen som kjenner seg igjen som har lyst å forklare hvorfor de lager jul hele måneden? Anonymkode: 259af...8ca
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #2 Skrevet 9 timer siden Det er bortkastet tid å forsøke å forklare noe til noen som har fattet så tung beslutning om sitt standpunkt. Kanskje vi bare skal enes om at det viktigste er at alle har en fin jul på måten de liker? Anonymkode: ff9eb...cf9
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Er enig i det. Vi spiser ikke f eks ikke mye julegodt eller julebrus før vi tar ferie 19 Desember. Da begynner kosen hos oss. Vet at mange begynner tidlig i Desember Anonymkode: eaa44...4a5
Anonym bruker Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Folk må få gjøre som de vil, selvfølgelig, og det plager ikke meg. Men for meg er det å glede seg til også en viktig del av gleden, og jeg tror vel egentlig at det er viktig også å "måtte" glede seg til noe - at ting ikke dukker opp med en gang man har lyst til / på noe. Jeg kjenner fremdeles sommerfuglene i magen da jeg gikk og la meg på lille julaften og visste at "i morgen" når jeg/vi står opp er juletreet ferdig pyntet og det tennes til frokost i morgen. Det var den dagen i år da vi fikk spise frokost ved salongbordet i stua og juletreet ble tent da vi var klare til å spise. Her hender det at juletreet blir pyntet før lille julaften, av praktiske hensyn, men lysene tennes ikke før den "faste seremonien" på lille julaften. Og dette var selvfølgelig ikke svar på det du spurte om, forresten. Hvorfor? Kanskje fordi "vi" har blitt for vant til at vi kan gjøre ting "når vi vil" - vi (veldig mange i alle fall) kan kjøpe det vi vil (innen visse grenser selvfølgelig) og har kanskje vokst opp med at vi får ting uten å måtte vente eller spare. Og så begynner jo butikker med julegodt / julevarer tidlig i oktober, om ikke tidligere også... Så kanskje har det blitt sånn at "vi" ikke har lært oss å vente, eller lært oss å glede oss over å glede oss til. Jeg er den kjipe mora som prøver å lære ungene mine at å vente på noe godt ikke er farlig, det er sunt. Anonymkode: 1ae9a...446
Anonym bruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden Jeg pynter hele huset til 1. Søndag i advent. Jeg pynter treet 2. Søndag eller 3. Søndag i advent Vi koser oss med julefilmer, pepperkakebaking, jule-arrangementer, julekosnerter, grøt-fest med familien, jeg setter av en hel kveld for meg selv der jeg pakker inn alle gavene jeg har kjøpt. (Jeg begynner med gaveinnkjøp i september) Julemusikk og gløgg. Hele desember er bare kos, ikke noe stress. Julematen spiser vi på julaften og 1. Juledag. Kanskje 2. Dag også. Lille julaften er absolutt alt i boks, og vi bare gleder oss til selve dagen. Heldige er vi som har denne magien hele desember 🎅🤶 Anonymkode: f6858...dd3
Anonym bruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg pynter hele huset til 1. Søndag i advent. Jeg pynter treet 2. Søndag eller 3. Søndag i advent Vi koser oss med julefilmer, pepperkakebaking, jule-arrangementer, julekosnerter, grøt-fest med familien, jeg setter av en hel kveld for meg selv der jeg pakker inn alle gavene jeg har kjøpt. (Jeg begynner med gaveinnkjøp i september) Julemusikk og gløgg. Hele desember er bare kos, ikke noe stress. Julematen spiser vi på julaften og 1. Juledag. Kanskje 2. Dag også. Lille julaften er absolutt alt i boks, og vi bare gleder oss til selve dagen. Heldige er vi som har denne magien hele desember 🎅🤶 Anonymkode: f6858...dd3 Men har du denne magien hele romjula, når det faktisk er jul? Anonymkode: a4b1c...9eb
Anonym bruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Nei, ikke vet jeg heller. Det eneste vi har av pynt de første ukene i desember er adventstaken i sort jern med 4 lilla stearinlys. Begynner å finne fram julepynt mellom 25. og 20. desember. Bygger plastreet rundt 22. pynter det 23. Barna våre får en eller to små julebrus til sammen i desember før jul. Og vi har lussekatter på 13. desember. så får de hverken julebrus eller julebakst før i jula, som for oss er 24. - 31. desember. Vi har ikke mye da heller. Litt pepperkaker og smultringer. Og julekalender? De to døtrene mine har en på deling, som de åpner annenhver dag. En legokalender. Vi ser på Jul på månetoppen sammen hver kveld. Jeg skjønner ikke den maksimalistiske tilnærmingen der «more is more». Anonymkode: d5c16...a18
Anonym bruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Men har du denne magien hele romjula, når det faktisk er jul? Anonymkode: a4b1c...9eb Plages du personlig av at andre evner å kose seg i en lenger periode enn du gjør? Håper inderlig du holder gammel tradisjon ved like og feirer helt frem til 20. dag jul - du vet - når det faktisk er jul? Anonymkode: eca90...3ad
Anonym bruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, ikke vet jeg heller. Det eneste vi har av pynt de første ukene i desember er adventstaken i sort jern med 4 lilla stearinlys. Begynner å finne fram julepynt mellom 25. og 20. desember. Bygger plastreet rundt 22. pynter det 23. Barna våre får en eller to små julebrus til sammen i desember før jul. Og vi har lussekatter på 13. desember. så får de hverken julebrus eller julebakst før i jula, som for oss er 24. - 31. desember. Vi har ikke mye da heller. Litt pepperkaker og smultringer. Og julekalender? De to døtrene mine har en på deling, som de åpner annenhver dag. En legokalender. Vi ser på Jul på månetoppen sammen hver kveld. Jeg skjønner ikke den maksimalistiske tilnærmingen der «more is more». Anonymkode: d5c16...a18 Ingen krever at du skjønner det, og du er helt fri til å nyte asketisk feiring så kort du vil! Anonymkode: eca90...3ad
Anonym bruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, ikke vet jeg heller. Det eneste vi har av pynt de første ukene i desember er adventstaken i sort jern med 4 lilla stearinlys. Begynner å finne fram julepynt mellom 25. og 20. desember. Bygger plastreet rundt 22. pynter det 23. Barna våre får en eller to små julebrus til sammen i desember før jul. Og vi har lussekatter på 13. desember. så får de hverken julebrus eller julebakst før i jula, som for oss er 24. - 31. desember. Vi har ikke mye da heller. Litt pepperkaker og smultringer. Og julekalender? De to døtrene mine har en på deling, som de åpner annenhver dag. En legokalender. Vi ser på Jul på månetoppen sammen hver kveld. Jeg skjønner ikke den maksimalistiske tilnærmingen der «more is more». Anonymkode: d5c16...a18 Litt sent å finne frem julepynten 25.desember Anonymkode: 42a94...07d
Anonym bruker Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden Stusselig med bare en uke jul da. Vi gleder oss jo vi også, først til førjulstida, så til julaften og så romjul. Koselig med julepynt og lys, julekaker og julemat. Kan vel ikke være mulig at man ikke kan ha det fint julaften og romjul om man har det fint i førjulstida også? Anonymkode: 0d6d4...b74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå