Gå til innhold

Hva gjør de på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har innsett, og akseptert, at tidene forandrer seg og tradisjoner er i ending. Likevel klarer jeg ikke å la være å undre meg hva de som pynter juletre 2-3-4-5 uker før jul, som spiser ribbe og pinnekjøtt gjennom desember og som har gavekalender med alt fra julepysj til bøker gjør for å skape magi i julehelgen? Man står opp på julaften og ser på treet som har stått siden (før) advent og lager klart til enda en ribbemiddag. Da er jo julaften bare en helt vanlig dag i desember. 

Er det noen som kjenner seg igjen som har lyst å forklare hvorfor de lager jul hele måneden?

Anonymkode: 259af...8ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bortkastet tid å forsøke å forklare noe til noen som har fattet så tung beslutning om sitt standpunkt. Kanskje vi bare skal enes om at det viktigste er at alle har en fin jul på måten de liker? 

Anonymkode: ff9eb...cf9

Skrevet

Er enig i det. Vi spiser ikke f eks ikke mye julegodt eller julebrus før vi tar ferie 19 Desember. Da begynner kosen hos oss. Vet at mange begynner tidlig i Desember 

Anonymkode: eaa44...4a5

Skrevet

Folk må få gjøre som de vil, selvfølgelig, og det plager ikke meg.  Men for meg er det å glede seg til også en viktig del av gleden, og jeg tror vel egentlig at det er viktig også å "måtte" glede seg til noe - at ting ikke dukker opp med en gang man har lyst til / på noe. Jeg kjenner fremdeles sommerfuglene i magen da jeg gikk og la meg på lille julaften og visste at "i morgen" når jeg/vi står opp er juletreet ferdig pyntet og det tennes til frokost i morgen.  Det var den dagen i år da vi fikk spise frokost ved salongbordet i stua og juletreet ble tent da vi var klare til å spise.  Her hender det at juletreet blir pyntet før lille julaften, av praktiske hensyn, men lysene tennes ikke før den "faste seremonien" på lille julaften. 

Og dette var selvfølgelig ikke svar på det du spurte om, forresten.  Hvorfor?  Kanskje fordi "vi" har blitt for vant til at vi kan gjøre ting "når vi vil" - vi (veldig mange i alle fall) kan kjøpe det vi vil (innen visse grenser selvfølgelig) og har kanskje vokst opp med at vi får ting uten å måtte vente eller spare.  Og så begynner jo butikker med julegodt / julevarer tidlig i oktober, om ikke tidligere også...  Så kanskje har det blitt sånn at "vi" ikke har lært oss å vente, eller lært oss å glede oss over å glede oss til. 

Jeg er den kjipe mora som prøver å lære ungene mine at å vente på noe godt ikke er farlig, det er sunt.

Anonymkode: 1ae9a...446

Skrevet

Jeg pynter hele huset til 1. Søndag i advent. Jeg pynter treet 2. Søndag eller 3. Søndag i advent

Vi koser oss med julefilmer, pepperkakebaking, jule-arrangementer, julekosnerter, grøt-fest med familien, jeg setter av en hel kveld for meg selv der jeg pakker inn alle gavene jeg har kjøpt. (Jeg begynner med gaveinnkjøp i september)

Julemusikk og gløgg. Hele desember er bare kos, ikke noe stress. Julematen spiser vi på julaften og 1. Juledag. Kanskje 2. Dag også. Lille julaften er absolutt alt i boks, og vi bare gleder oss til selve dagen. 

Heldige er vi som har denne magien hele desember 🎅🤶

Anonymkode: f6858...dd3

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg pynter hele huset til 1. Søndag i advent. Jeg pynter treet 2. Søndag eller 3. Søndag i advent

Vi koser oss med julefilmer, pepperkakebaking, jule-arrangementer, julekosnerter, grøt-fest med familien, jeg setter av en hel kveld for meg selv der jeg pakker inn alle gavene jeg har kjøpt. (Jeg begynner med gaveinnkjøp i september)

Julemusikk og gløgg. Hele desember er bare kos, ikke noe stress. Julematen spiser vi på julaften og 1. Juledag. Kanskje 2. Dag også. Lille julaften er absolutt alt i boks, og vi bare gleder oss til selve dagen. 

Men har du denne magien hele romjula, når det faktisk er jul?

Anonymkode: a4b1c...9eb

Skrevet

Nei, ikke vet jeg heller.

Det eneste vi har av pynt de første ukene i desember er adventstaken i sort jern med 4 lilla stearinlys.

Begynner å finne fram julepynt mellom 25. og 20. desember. Bygger plastreet rundt 22. pynter det 23.

Barna våre får en eller to små julebrus til sammen i desember før jul. Og vi har lussekatter på 13. desember.

så får de hverken julebrus eller julebakst før i jula, som for oss er 24. - 31. desember.

Vi har ikke mye da heller. Litt pepperkaker og smultringer. 

Og julekalender? De to døtrene mine har en på deling, som de åpner annenhver dag. En legokalender.

Vi ser på Jul på månetoppen sammen hver kveld.

Jeg skjønner ikke den maksimalistiske tilnærmingen der «more is more».

Anonymkode: d5c16...a18

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Plages du personlig av at andre evner å kose seg i en lenger periode enn du gjør?

Håper inderlig du holder gammel tradisjon ved like og feirer helt frem til 20. dag jul - du vet - når det faktisk er jul?

Anonymkode: eca90...3ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det eneste vi har av pynt de første ukene i desember er adventstaken i sort jern med 4 lilla stearinlys.

Begynner å finne fram julepynt mellom 25. og 20. desember. Bygger plastreet rundt 22. pynter det 23.

Barna våre får en eller to små julebrus til sammen i desember før jul. Og vi har lussekatter på 13. desember.

så får de hverken julebrus eller julebakst før i jula, som for oss er 24. - 31. desember.

Og julekalender? De to døtrene mine har en på deling, som de åpner annenhver dag. En legokalender.

Ingen krever at du skjønner det, og du er helt fri til å nyte asketisk feiring så kort du vil!

Anonymkode: eca90...3ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Litt sent å finne frem julepynten 25.desember

Anonymkode: 42a94...07d

Skrevet

Stusselig med bare en uke jul da. Vi gleder oss jo vi også, først til førjulstida, så til julaften og så romjul. Koselig med julepynt og lys, julekaker og julemat. Kan vel ikke være mulig at man ikke kan ha det fint julaften og romjul om man har det fint i førjulstida også? 

Anonymkode: 0d6d4...b74

Skrevet

Jeg pynter til jul første advent og pynter treet tredje søndag i advent.

For meg er desember den koseligste måneden i året, elsker førjulstiden.

Men akkurat julaften har i mange mange år vært bare stress. Både foreldre, svigerforeldre og søsken har lagt altfor mye ansvar for dagen på meg, alle kommer hit og jeg med min flink-pike personlighet har "med glede" gjort som forventet. Med fire egne barn og stort hus har vi alltid vært 16-25 stykker på julemiddag her og det har på ingen måte være julemagi for meg, men kaos og stress. Så akkurat julaften kunne jeg godt ha hoppet over 🙈

Anonymkode: cab53...ee6

Skrevet

Julaften våkner vi når vi ønsker uten noen klokke som ringer. Barna får julestrømpe, jeg tar meg en kaffekopp og siste sjokoladebiter av min julekalender mens vi har på NRK sitt juleprogram på TV. Juletreet står å glitter til alles store glede som det har gjort i hele desember, men alle kjenner den store magien for juletreet på julaften. Vi såiser en god og lang frokost og så starter jeg med julemiddagen før vi er ute å aker på kjelke og koser oss ute i ett par timer. Så går vi inn igjen hvor ungene enten ser på TV, hjelper meg med middagen eller er på rommene sine og holder på med sitt. De er også mye bortom treet for å beundre pakkene og prøve se hvilke pakker er til hvem, og gjette hva som er i pakkene. Kl 17 går vi ut og hører på kirkeklokkene ringer julen inn før vi setter oss til bords med Sølvguttene i bakgrunn. Etter middag rydder alle av bordet (også gjestene og vi pleier være 15 personer), før kaffe, kaker, julegudstjeneste mm settes frem og dette koser vi oss med under julegaveåpningen. Julegavene tar ett par timer og etter det så koser vi oss sammen til hver og en ønsker å legge seg (alle gjester er fra 24 - 27.desember). 1.juledag og 2.juledag går til gode middager, samvær med familie og venner og skape nye magiske øyeblikk og minner. 4.juledag er vi på bygdas juleball og 6.juledag inviterer vi inn til vennemiddag og da er vi 36 personer (voksne og barn). Nyttårsaften feirer vi alltid hos min søster. Vi holder på 20.dag jul og har jul i hus til 13.desember. 

Anonymkode: 453b3...c66

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ja, det har vi faktisk 🥰 Hadde jeg kjent at julemagien ble borte når vi startet tidlig, hadde jeg ventet. Jeg elsker denne jule-føkelsen 🥰 Men den er der, i aller høyeste grad 🎅

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg har vokst opp med tradisjonell jul der det var advent fram til lille julaften, og først da kom julepynten opp og treet ble pyntet. Selvfølgelig var det stemingsfullt og koselig, men for meg, selv da jeg var barn og ungdom med disse tradisjonene, så føltes det ikke lenger som jul da 2.-3.juledag var over. Selv om julepynten ikke kom opp før 23.desember, så forsvant julefølelsen helt halvveis i romjula fordi jeg rett og slett følte at julen var over. Da ble det mer fokus på å eventuelt bytte gaver, fokus på nyttårsaften osv., og etter nyttårsaften var det jo januar og et helt nytt år, og da var det i hvert fall ikke noe jul igjen for meg. Selv om jeg var vant med at julepynten ble værende der til 13 dag jul.

Da jeg flyttet hjemmefra begynte jeg først med slik jeg var vokst opp med, men etter hvert ble det stadig litt forskjøvet framover. Først med julepynten generelt, så med treet som ble pyntet 22. desember, og så 21. desember. Jeg har fortsatt ikke kommet dit at treet er pyntet før tidligst 20.desember, men resten av huset er pyntet til jul fra 1.desember eller første søndag i advent, hva enn som kommer først. Og alt forsvinner igjen første helgen etter nyttårsaften, senest. Det er rett og slett fordi jeg har min julefølelse i adventstiden og de første juledagene, og har alltid hatt det slik, og da er det like greit å tilpasse pynten til det. Julaften er uansett spesiell, selv om nissene har vært der i flere uker og treet i flere dager. 

Anonymkode: 033b3...e61

Skrevet

Vi pynter til jul første søndag i advent og julen forsvinner før det ringes inn til det nye året. Dette gir oss akkurat passe magi, julestemning og det passer for oss. Når det nye året kommer så er det en ny start og for oss passer det ikke å ha julen i hus da. 

Så lenge alle har sine tradisjoner de trives med og ikke minst at alle som selv ønsker det har noen å dele julen med så burde alt være innafor ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

De fleste gjør jo som dere i desember, mitt spørsmål er til dem som kjører full jul i advent (ventetid). 

At jeg stiller spørsmål ved det betyr ikke at jeg ikke respekterer det, det er mye stort og smått i samfunnet jeg undrer meg over. 

hi

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (57 minutter siden):

Vi pynter til jul første søndag i advent og julen forsvinner før det ringes inn til det nye året. Dette gir oss akkurat passe magi, julestemning og det passer for oss. Når det nye året kommer så er det en ny start og for oss passer det ikke å ha julen i hus da. 

Så lenge alle har sine tradisjoner de trives med og ikke minst at alle som selv ønsker det har noen å dele julen med så burde alt være innafor ❤️

Har noen antydet at noe ikke er innafor? ❤️

hi

Skrevet

Jeg har tenkt som TS tidligere, men nå har jeg egentlig kommet til at det er flott at noen kan glede seg over juleting lenge på denne måten. Jeg behøver ikke å skjønne det, og jeg behøver ikke å prøve å gjøre det sånn selv.

Selv syns jeg desember fort blir bare mas og kav og stress, og julearrangementer i advent blir en slags krampekos som jeg ikke klarer å glede meg over. Men det er faktisk mitt problem, og jeg er gammel nok til at jeg kan klare å si nei takk til arrangementer som jeg føler at jeg ikke har tid til og som ikke gir meg noe videre heller.

Jeg ser frem til romjula, med rog og fred og masse hjemmekos med julegodt og julefilmer, bare avbrutt av ett og annet familiebesøk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

De fleste gjør jo som dere i desember, mitt spørsmål er til dem som kjører full jul i advent (ventetid). 

At jeg stiller spørsmål ved det betyr ikke at jeg ikke respekterer det, det er mye stort og smått i samfunnet jeg undrer meg over. 

hi

Min eldste sønn og samboeren hans kjører full jul fra senest 1.desember, pynter juletreet og alt.

På julaften reiser de enten til oss eller hennes familie og gjør det samme som alle andre.

I år kommer de til oss, og kvelden lille julaften tilbringes alltid på verandaen, uansett vær. Det er bålpanne, grilling av pølser, kakao, fakler og stjerneskudd. På julaften morgen står de opp, får julestrømpe og koser seg med jul på TV, en tur på kirkegården for å tenne lys osv. Hører på sølvguttene synge julen inn, spiser julemiddag og alt som hører med der. Her i huset har det alltid vært barnas ansvar å dekke bordet på julaften, legge på duk, dekke på med finservise og stetteglass, pynte, brette servietter osv, ingenting får ungene i julestemning som den oppgaven. Det er julemusikk på full gnu og halvstore og etterhvert voksne barn som skravler og pynter, diskuterer og blir enige om hvordan det skal bli penest mulig. Vi har tre barn mellom 18 og 24 år, alle skal være her julaften.

Så er det middag, god mat og høytid rundt bordet.

Etter det er det tid for gaver, det tar jo sin tid. I løpet av kvelden er det både snop, kaker, kaffe, gode samtaler og familiehygge.

Så på julaften gjør de akkurat det samme som de som pynter juletreet lille julaften og har lilla adventspynt...

Anonymkode: cab53...ee6

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ja, det har vi faktisk 🥰 Hadde jeg kjent at julemagien ble borte når vi startet tidlig, hadde jeg ventet. Jeg elsker denne jule-føkelsen 🥰 Men den er der, i aller høyeste grad 🎅

Helt enig med deg. Det er jul til trettendedag her, og romjula er det beste. Vi har pyntet tre og hus fra rundt tredje søndag i advent hvert år, for å kunne nyte det lenger, det er en egen glede og forventning i julepyntet hus som når et toppunkt på julaften og deretter holder seg der oppe gjennom romjula. Baker og lager mat i ukene før, det spares til jula selvsagt, både kaker og kjøttpålegg, og vi spiser heller ikke ribbe, surkål, etc før julaften. 

Anonymkode: b7cea...7cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...