Gå til innhold

Klarer ikke helt å glede meg til jul :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til min familie 23. desember til 27. desember, og til hans familie 27. desember til 3. januar.

Både mannen og jeg kommer fra en familie hvor mor har vært hjemmeværende.
Det vil si en familie hvor far skal få slappe av når det er høytid, eller ferie siden han jobber så hardt resten av året.

Når vi er der er det samme holdning til oss.
Det forventes at jeg har all ansvar for barna, og bikkja. At jeg hjelper til med mat og andre sysler mens han kan sove lenge hver morgen, og kan slappe av hele dagen om han ønsker det, og ikke minst, han skal vartes opp.
Dersom jeg ber han om å gjøre noe får jeg bare beskjed om at jeg burde la han slappe av, han er nok sliten. Gjør han noe tar de andre over, og ber meg hjelpe.

Vi begge jobber fult, men det er INGEN respekt for at jeg også kan være sliten. Jeg er jo moren og konen, det er jo min plass i livet å ta seg av familien, ikke hans...

Kommer jo til å være mer sliten etter jul enn før :(

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: e2dc8...619

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sagt til mannen at du forventer at han sier dem i mot og bidrar og sier om igjen og om igjen til dem at du jobber like mye som han gjør. At hvis ikke så tar du deg en ukes ferie alene når dere kommer hjem igjen. 

Anonymkode: 67eee...61a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Sagt til mannen at du forventer at han sier dem i mot og bidrar og sier om igjen og om igjen til dem at du jobber like mye som han gjør. At hvis ikke så tar du deg en ukes ferie alene når dere kommer hjem igjen. 

Anonymkode: 67eee...61a

Tro meg vi sier i fra, men det har blitt verre med årene ettersom de har blitt eldre.
Svaret blir ofte stakkars han som er så sliten, og spørsmål og hvorfor jeg fikk så mange barn (har 3 stykker) dersom det er mye for meg.

HI

Skrevet

Om de ikke respekterer det dere sier i fellesskap blir dere hjemme.

Anonymkode: 7be54...b67

Skrevet

Hadde glatt blitt hjemme i jula 

Anonymkode: c84bc...a2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Om de ikke respekterer det dere sier i fellesskap blir dere hjemme.

De bor på den andre siden av landet, ikke så langt fra hverandre.
Besøker dem til jul, og om sommeren.

Er fristende å bli hjemme, men samtidig, det er også viktig at barna får tid med besteforeldrene sine også..

HI

Skrevet

Hvordan er arbeidsfordelingen hos dere ellers i året?

Anonymkode: 62619...12c

Skrevet

Vet de ikke at du jobber? 

Anonymkode: b77da...9b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vet de ikke at du jobber? 

Anonymkode: b77da...9b3

Selvfølgelig gjør de det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvordan er arbeidsfordelingen hos dere ellers i året?

Anonymkode: 62619...12c

Veldig bra :)

Skrevet

Dere må legge en plan på forhånd der det er han som står opp med barna annenhver dag, han insisterer på at du skal få sove, han automatisk går i gang med halvparten av de oppgavene du gjerne gjør eller blir bedt om å gjøre og at han hver gang det blir nevnt sier at dere jobber like mye og at nå er det din tur til å slappe av og vartes opp. Om de ikke tar poenget etter det så må dere rett og slett fortelle dem at holdningene deres hører hjemme i 1950 og at de må se til å spole fram til 2025 før det blir 2026. 

Skrevet

Er de steingamle, eller har de bodd under en stein lenge?  Når det er sagt, så er jo mannen med lager problemet her, ikke foreldrene.  Han bør ta tak her og fortelle foreldrene sine i klar tekst at sånn er det ikke det foregår.  Eller blir han en liten mamma/pappa-gutt som benytter anledningen til å ikke delta?  Og foregår det hjemme hos dine foreldre, må du ta tak og han støtte deg om ikke de hører på deg.  Han burde også ha stolthet nok til å gi beskjed om foreldrene dine er av samme slaget som foreldrene hans.

Anonymkode: 3eb83...3ff

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 time siden):

Dere må legge en plan på forhånd der det er han som står opp med barna annenhver dag, han insisterer på at du skal få sove, han automatisk går i gang med halvparten av de oppgavene du gjerne gjør eller blir bedt om å gjøre og at han hver gang det blir nevnt sier at dere jobber like mye og at nå er det din tur til å slappe av og vartes opp. Om de ikke tar poenget etter det så må dere rett og slett fortelle dem at holdningene deres hører hjemme i 1950 og at de må se til å spole fram til 2025 før det blir 2026. 

Dette!!!

Mannen din må være på din side, det er dere to som er på lag, ikke gamle verdier fra 50-tallet. Si tydelig fra til ham at han skal si fra om hans foreldre begynner å tre sine verdier ned over dere

Skrevet

Finn et felles svar som dere begge bruker, HVER gang dette blir tatt opp av besteforeldregenerasjonen.

Når de har fått samme frasen mange nok ganger, og ser at dere uansett gjør som dere vil, så vil (forhåpentligvis) maset gi seg til slutt?

Noe sånt som:

"Ja, jeg vet det var sånn i deres generasjon med hjemmeværende husmødre, men sånn er det ikke lenger nå som alle kvinner er utearbeidende. Nå deler vi selvfølgelig på oppgavene hjemme siden begge jobber like mye utenfor huset"

Anonymkode: a2eee...41b

Skrevet
Himmel og hav skrev (På 13.12.2025 den 23.17):

Så enig med deg. Annen hver dag å stå opp. Så går det fint an å si at dere deler på oppgavene i hjemmet da begge er i jobb. Det er hans barn også. 
Men mest av alt, kan du faktisk spør hvorfor de varter opp mennene slik? At de er sliten etter jobb hele året?  javel, men du jobber jo også hele året! 
Og har barn å ta deg av. Når skal du få slappe av? 

Anonymkode: 5924c...b76

Skrevet

Dere har en plan for julen, noe omtrent 400 000 mennesker i Norge ikke har og du sutrer! Kos deg i julen og tenk på om du heller ville ha  vært en av disse 400 000 menneskene! Hver dag har du noe å gjøre! All rot til elendighet er ledighet og vær glad for at du ikke er mannen din!

Anonymkode: 7c6ad...ee0

Skrevet

Det er kommet mange gode tips over her. 

Om de ikke gir seg så kom med følgende forslag: 'Jeg har undersøkt litt og hva om vi alle reiser på hotel neste år så kan mødrene også slappe av litt? Jeg trenger i alle fall julen til å hente meg inn igjen.' Regner med at de ikke vil dette, men at faren for at dette kan skje gjør at de skjerper seg. 

Spør de igjen om hvorfor du valgte å få 3 barn så hadde jeg nok krast sagt tilbake: 'Hvilke av de 3 ønsker dere av vi skal oppgi?' Eller 'Hvilken av de 3 mener dere vi ikke skulle fått' 

Jeg tror dere må være litt tøffe for å få slutt på diskusjonen. 

Anonymkode: 730e7...bf1

Skrevet

Jeg hadde nektet å dratt noe som helst sted om det var sånn. Om mannen ikke hadde tatt hensyn eller lyttet så hadde jeg bare avbestilt hele reisen og blitt hjemme. Ferdig med det. 

Skrevet

Ikke åpne opp for noen diskusjon her, bare GJØR og drit i hva de sier. Og skal noen av dere protestere her, bør det være mannen som sier fra, enkelt og greit at dere er et team og at dere begge har like mye rett til å "slappe av". Så stopper man der, og gjør som man selv ønsker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.12.2025 den 20.55):

Vi skal til min familie 23. desember til 27. desember, og til hans familie 27. desember til 3. januar.

Både mannen og jeg kommer fra en familie hvor mor har vært hjemmeværende.
Det vil si en familie hvor far skal få slappe av når det er høytid, eller ferie siden han jobber så hardt resten av året.

Når vi er der er det samme holdning til oss.
Det forventes at jeg har all ansvar for barna, og bikkja. At jeg hjelper til med mat og andre sysler mens han kan sove lenge hver morgen, og kan slappe av hele dagen om han ønsker det, og ikke minst, han skal vartes opp.
Dersom jeg ber han om å gjøre noe får jeg bare beskjed om at jeg burde la han slappe av, han er nok sliten. Gjør han noe tar de andre over, og ber meg hjelpe.

Vi begge jobber fult, men det er INGEN respekt for at jeg også kan være sliten. Jeg er jo moren og konen, det er jo min plass i livet å ta seg av familien, ikke hans...

Kommer jo til å være mer sliten etter jul enn før :(

Hva hadde dere gjort?

Jeg hadde avtalt med mannen at vi gjennomførte vår vanlige rutine, så får det være opp til han å gi beskjed om de maser på deg eller overtar oppgavene hans. Her er det mannen som må ta tak, både hos sine foreldre og dine. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.12.2025 den 12.07):

Finn et felles svar som dere begge bruker, HVER gang dette blir tatt opp av besteforeldregenerasjonen.

Når de har fått samme frasen mange nok ganger, og ser at dere uansett gjør som dere vil, så vil (forhåpentligvis) maset gi seg til slutt?

Noe sånt som:

"Ja, jeg vet det var sånn i deres generasjon med hjemmeværende husmødre, men sånn er det ikke lenger nå som alle kvinner er utearbeidende. Nå deler vi selvfølgelig på oppgavene hjemme siden begge jobber like mye utenfor huset"

Anonymkode: a2eee...41b

Men det var ikke sånn i «deres» generasjon? Nå vet jeg ikke h or gammel HI er, men jeg vil tippe at foreldrene og svigerforeldrene kanskje er i 60-årene? Tidlig i 70? Det er ikke dinosaurer det er snakk om. 

Anonymkode: f2dd1...cce

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men det var ikke sånn i «deres» generasjon? Nå vet jeg ikke h or gammel HI er, men jeg vil tippe at foreldrene og svigerforeldrene kanskje er i 60-årene? Tidlig i 70? Det er ikke dinosaurer det er snakk om. 

Anonymkode: f2dd1...cce

Både vi og foreldrene vårt fikk barn sent så besteforeldrene til barna er 80 +/-.
Det er ikke som at de ikke vet at jeg jobber, er mer den holdningen om at det kvinner jobber med ikke er like viktig, og at det er selvvalgt. Det at slik verden er i dag ved tanke på økonomi så må også kvinner jobbe, og det at jeg har hovedinntekten her i huset siden jeg tjener 200.000 mer enn mannen i året, nei, det prater man ikke om.
Det at jeg er sliten er selvvalgt, og det at han er sliten er delvis min skyld siden det at jeg jobber gjør at han må gjøre mer hjemme, og menn har en plikt til å jobbe.

Som sagt, det har bli verre med årene etter som de blir eldre, og jo, han prøver å si i fra, men oftest kommer stikkene fra dem til meg når han ikke hører det.

Vi har sagt i fra 100 ganger, og hadde det ikke vært for at barna skal få møte sine besteforeldre så hadde ikke vi dratt

HI

Skrevet

Hi da må mannen din bare sørge for å bidra masse når dere er der, og med tanke på alderen til foreldre deres tror jeg du ellers må bare overse kommentarene , eller si" vi får være enige om å være uenige om dette, ferdig med den saken"

Og så er det nok ikke mange årene til dere er ferdige med dette. Lov å ta ei jul eller 2 hjemme og, det ER slitsom å reise vekk hvert år når man har barn. 

Når det er sagt så syns jeg du er tolmodig, tror selv jeg hadde klikket litt over dette, og dessverre hadde det nok ført til litt gnisninger mellom mannen og jeg og 

Anonymkode: cb8cd...459

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Dere har en plan for julen, noe omtrent 400 000 mennesker i Norge ikke har og du sutrer! Kos deg i julen og tenk på om du heller ville ha  vært en av disse 400 000 menneskene! Hver dag har du noe å gjøre! All rot til elendighet er ledighet og vær glad for at du ikke er mannen din!

Anonymkode: 7c6ad...ee0

Enig. Poblemstillingen er virkelig et ikke-problem.

Anonymkode: c0fe7...7d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Både vi og foreldrene vårt fikk barn sent så besteforeldrene til barna er 80 +/-.
Det er ikke som at de ikke vet at jeg jobber, er mer den holdningen om at det kvinner jobber med ikke er like viktig, og at det er selvvalgt. Det at slik verden er i dag ved tanke på økonomi så må også kvinner jobbe, og det at jeg har hovedinntekten her i huset siden jeg tjener 200.000 mer enn mannen i året, nei, det prater man ikke om.
Det at jeg er sliten er selvvalgt, og det at han er sliten er delvis min skyld siden det at jeg jobber gjør at han må gjøre mer hjemme, og menn har en plikt til å jobbe.

Som sagt, det har bli verre med årene etter som de blir eldre, og jo, han prøver å si i fra, men oftest kommer stikkene fra dem til meg når han ikke hører det.

Vi har sagt i fra 100 ganger, og hadde det ikke vært for at barna skal få møte sine besteforeldre så hadde ikke vi dratt

HI

Honnør til deg hi, som holder ut. Jeg hadde klikka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...