Gå til innhold

Dere som ikke feirer jul hva gjør dere på julaften ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere? 
 Nå tenker jeg ikke på oss som feirer jul pga tradisjon, men de som ikke feirer jul pga andre trosretninger. 
opplever det som i mine øyne er litt dobbeltmoralsk i forhold til en del venner. 

Anonymkode: 709c8...e5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er dobbeltmoralsk?

Anonymkode: 74a8b...3a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør dere? 
 Nå tenker jeg ikke på oss som feirer jul pga tradisjon, men de som ikke feirer jul pga andre trosretninger. 
opplever det som i mine øyne er litt dobbeltmoralsk i forhold til en del venner. 

Dobbeltmoralsk hvordan? Hvor skal folk som ikke feirer jul gjøre av seg i desember da? Feriere på Mounth Everest? En øde øy i Stillehavet?

Anonymkode: b51a6...c3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

men de som ikke feirer jul pga andre trosretninger. 

Her trengs det nok litt utdyping

Anonymkode: 405d8...6db

Skrevet

Har en venninne som er muslim, og de feirer jo ikke jul for å feire Jesus fødsel liksom, om det er det du mener.

Men de bor jo i Norge og har fri fra jobb og skole så de gjør mye av det samme som oss, samler familien, spiser god mat osv. De gir til og med ungene noen gaver. Ikke fordi de tror på Jesus, men fordi de synes julen er en hyggelig høytid.

Barna deres er med på alt julerelatert på skolen i desember, de er også med på skolegudstjenesten i kirken, for de anser det som viktig at de lærer om tradisjonene i landet de bor i.

Er det sånt du ser på som dobbeltmoralsk?

Anonymkode: 004cc...edf

Skrevet

Jeg tror nok at mange av de som ikke er født i Norge bruker fridagene på å reise tilbake til hjemlandet. 

Ellers så har jeg selv bodd i et muslimsk land så der var det så klart vanlig skole julaften og alle dagene rundt. Det var fri under de muslimske høytidene så mitt barn var ute og lekte med andre barn som hadde fri fra skolen. Når de gikk hjem for sine feiringer så gjorde vi hverdagslige ting: spise normal middag, stikke en tur på stranden osv. 

Anonymkode: d55de...54f

Skrevet

Mine naboer er hindu. De feirer på samme måte som oss. Pynter med lys ute og stjerner i vinduene. Har juletre og inviter andre hinduer på julaften på ribbe osv og gaver. De har barn som er født her og er voksne no, så de har gjort det siden barna var små. 

Er det dobbeltmoralsk mener du? 

Er feil at noen vil integreres?

Anonymkode: 3deab...168

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva gjør dere? 

Andre trosretninger enn vikingenes jól, der de tilba Odin og Tor? For dette er en eldre tradisjon en kristendommens julefeiring. Jesus ble sannsynligvis ikke født i desember en gang😅.

Anonymkode: 7ad1f...0fe

Skrevet

Jeg er oppvokst i Jehovas vitner og feiret ikke jul. Men vi koste oss sammen som familie. Det gjorde vi forøvrig uansett helg. 

Anonymkode: 3371c...79a

Skrevet

JEg forstår ikke spørsmålet? De som ikke feirer jul har jo bare vanlig fridag? Har venner som er muslimer og de gjør ingenting i jula. Det er bare vanlig fridager. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva gjør dere? 

Dobbeltmoralsk? Min familie feirer ikke jul, men Hanukka. Jobber derfor på julaften så mine kollegaer kan være hjemme med sine familier. Er helt uproblematisk.

Anonymkode: 12353...b09

Skrevet
16 hours ago, Anonym bruker said:

Hva gjør dere? 

Jobber, har ikke noe imot og bytte vakter med de som feirer

Anonymkode: 00cc3...e59

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hva gjør dere? 

Hva er dobbeltmoralsk?

Anonymkode: 503f7...d88

Skrevet

Hva man gjør?

De jeg kjenner som ikke feirer jul har ferie, akkurat som om sommeren, reiser, besøker familie og lignende

Anonymkode: c28ef...afe

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.12.2025 den 9.02):

Har en venninne som er muslim, og de feirer jo ikke jul for å feire Jesus fødsel liksom, om det er det du mener.

Men de bor jo i Norge og har fri fra jobb og skole så de gjør mye av det samme som oss, samler familien, spiser god mat osv. De gir til og med ungene noen gaver. Ikke fordi de tror på Jesus, men fordi de synes julen er en hyggelig høytid.

Barna deres er med på alt julerelatert på skolen i desember, de er også med på skolegudstjenesten i kirken, for de anser det som viktig at de lærer om tradisjonene i landet de bor i.

Er det sånt du ser på som dobbeltmoralsk?

Anonymkode: 004cc...edf

Litt presisering: Muslimer tror faktisk på Jesus (Isa) og regner ham som en av de viktigste profetene i islam. De tror bare ikke at han er Guds sønn eller guddommelig, og mener at Muhammed er den siste profeten.

Så for mange muslimer handler jul mer om kultur, familie og fridager enn om kristen teologi – ikke om dobbeltmoral.

Anonymkode: 8e939...38f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...