Gå til innhold

Alle skal ha litt av tiden min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke en tråd for å få beskjed om å bli flink på grensesetting, men en liten utblåsning og spørsmål om noen kjenner seg igjen?

Jeg har studert og endelig fått ferie, med siste eksamen unnagjort. Jeg har jobbet hardt med studiene dette semesteret og tatt permisjon fra jobb. Dette vet mine nære og kjære, naturligvis. Jeg har to tette barn og en mann i full jobb, så nå skal jeg gjøre klart til jul, gjøre en del jeg ikke får gjort i full jobb. Men så skal familie og venner renne ned dørene, for nå vet de at jeg har tid. Jeg vurderer å si jeg er syk. Svigermor har vært innom 2 ganger og forventer litt kaffe. Alle har så god tid! Min mann vet jeg har tid nå, så han har ikke handlet julegaver til noen og ikke har han tanker om noe vedr. julen, så i dag skal vi kjøpe juletre med mindre noen kommer på besøk igjen. I dag, endelig en hel dag for meg selv, trodde jeg. Mannen er tufs, roter og vil ha sex nå som vi endelig har litt tid sammen. Tror jeg slukker alt lys, låser døren og henger et skilt på døren om smittsom sykdom

Anonymkode: 451ce...014

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, alle kan nok kjenne seg igjen til tider, det er en del av å være voksen og ikke minst ha familie.

Man blir sliten og frustrert, men egentlig er det jo luksusproblem....

Anbefaler deg å skrive kaoset ut av hodet, rydd i alt som skal gjøres rett og slett, og ikke minst senk forventningene til deg selv og andre.

Det blir jul uansett, og om det er støvsugd under senga er det virkelig ingen som merker noe til. Hovedrent kan du gjøre en annen gang.

Sett på julemusikk og bak pepperkaker med ungene, det er de små tingene som skaper den magiske julestemningen for dem, og i perioden av livet med små barn er det disse tingene man må fokusere på.

I kveld skrur dere av tv når ungene har lagt seg og skriver en liste, hva må gjøres før jul og hvem skal gjøre hva. Skriv også en liste over hvem som skal ha julegaver og hva de skal få. Så kan en av dere bruke et par timer på å handle alt sammen etter at det er planlagt også senker dere skuldrene. 

Ta på ungene nisseluer og reis til et julemarked, gå på skøyter, dra på en åpen bondegård og kjør hest og slede, et eller annet koselig. Ikke stress med jula, kos dere. Jula med små barn er magisk, og den kommer aldri igjen. Det er nå dere har sjansen til å gi barna magiske minner om julen og tiden sammen.

Ikke la jula bli et stress, et perfekt julevasket og ryddet hus er ikke det som er viktig.

Anonymkode: d534e...5cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hehe, alle kan nok kjenne seg igjen til tider, det er en del av å være voksen og ikke minst ha familie.

Man blir sliten og frustrert, men egentlig er det jo luksusproblem....

Anbefaler deg å skrive kaoset ut av hodet, rydd i alt som skal gjøres rett og slett, og ikke minst senk forventningene til deg selv og andre.

Det blir jul uansett, og om det er støvsugd under senga er det virkelig ingen som merker noe til. Hovedrent kan du gjøre en annen gang.

Sett på julemusikk og bak pepperkaker med ungene, det er de små tingene som skaper den magiske julestemningen for dem, og i perioden av livet med små barn er det disse tingene man må fokusere på.

I kveld skrur dere av tv når ungene har lagt seg og skriver en liste, hva må gjøres før jul og hvem skal gjøre hva. Skriv også en liste over hvem som skal ha julegaver og hva de skal få. Så kan en av dere bruke et par timer på å handle alt sammen etter at det er planlagt også senker dere skuldrene. 

Ta på ungene nisseluer og reis til et julemarked, gå på skøyter, dra på en åpen bondegård og kjør hest og slede, et eller annet koselig. Ikke stress med jula, kos dere. Jula med små barn er magisk, og den kommer aldri igjen. Det er nå dere har sjansen til å gi barna magiske minner om julen og tiden sammen.

Ikke la jula bli et stress, et perfekt julevasket og ryddet hus er ikke det som er viktig.

Anonymkode: d534e...5cc

Haha, du stresser jo bare hi mer med svaret ditt. «Stress ned - DENNE TIDEN KOMMER ALDRI IGJEN, det er NÅ, og kun NÅ, du har sjansen til å gi barna dine en magisk jul!» 🤣

Jeg tolker hi til at hun var frustrert over å aldri få fred fra folk. At folk renner ned dørene hennes når hun ønsker tid for seg selv. Ikke at hun er stresset fordi hun ikke får rundvasket huset.

Hi, du har min fulle sympati. Gjør alvor av tanken om å late som du er syk. Alle trenger litt tid i fred og ro, spesielt etter en slitsom periode.

Anonymkode: b14e4...f8e

Skrevet

Gratulerer med gjennomført eksamen!  

Veldig synd at familien din ikke respekterer at du er sliten og trenger å hvile ut noen dager.  

Har du fri fra jobb så anbefaler jeg deg å ta et par dager i sengen FØR du blir syk.  Når du har kapasitet igjen så inviterer du mannen din med på å lage en oversikt over hva som skal til før jul.  Gaver, handling, husarbeid, skoleavslutninger osv.  Så deler dere oppgavene i to.  

Julemagien oppstår ikke av seg selv.  Den oppstår fordi noen (vanligvis mødre) handler, rydder, vasker, baker, forbereder og legger til rette.  Det ligger ikke plutselig en lucia-kjole i sekken, noen sørger for at den blir kjøpt inn og sendt med til barnehagen. 

Jeg har aldri slitt meg ut på å vaske under sofaen før jul.  Men jeg har blitt sliten av å planlegging, handling og helt nødvendig husarbeid.   

Anonymkode: 77e7d...26d

Skrevet

Siden du ikke vil ha råd: I hear you! Folk skjønner ingenting. Jeg kjenner meg SÅÅ igjen 🥰

Anonymkode: d57b6...d6e

Skrevet

Hvorfor feirer dere jul egentlig?  Pga Jesus? 

Herlighet såååå myyyyye styr 

Anonymkode: 99029...5d5

Skrevet

Send mannen og ungene over til svigermor på middag, så slapper du av den tiden. Når neste kommer innom så server kaffe og spør om de ikke samtidig kan hjelpe til med å støvsuge stuen, pakke inn julegaver, pusse sølvtøy, stryke duker o.l. Sørg for å ha en besøk-oppgave klar. 

Forhåpentligvis så kan du få unna det så du kan slappe av på kvelden. 

PS den kan være at du får litt mindre besøk til neste jul. 

Skrevet

De vil bare vel og bare godt, de vil kun bruke tid med deg, og de tror oppriktig at du blir glad og setter pris på besøk. De gjør det. 
du studerer jo bare og har mye fri siden du ikke jobber. Det er slik andre tenker. Men med studier jobber hjernen hele døgnet. Jeg har også hatt perioder der jeg ikke orker besøk, fordi jeg trenger ro og alenetid. Men da renner det inn her også. Si til familie at dere skal bort hele søndagen på et eller annet, og bli hjemme. Da kommer de ikke. Spør hun? Si det ble endring i planene. 

Anonymkode: ac5eb...03b

Skrevet
TheWitch skrev (19 timer siden):

Send mannen og ungene over til svigermor på middag, så slapper du av den tiden. Når neste kommer innom så server kaffe og spør om de ikke samtidig kan hjelpe til med å støvsuge stuen, pakke inn julegaver, pusse sølvtøy, stryke duker o.l. Sørg for å ha en besøk-oppgave klar. 

Forhåpentligvis så kan du få unna det så du kan slappe av på kvelden. 

PS den kan være at du får litt mindre besøk til neste jul. 

🤶 takk for glimrende tips

Anonymkode: 451ce...014

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...