Gå til innhold

12 år overvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 12 år og litt rund. Hun er ikke veldig stor og har synlige muskler i armer og bein, men jeg er usikker på hva hun veier. Alle venninnene hennes er tynne fliser. Hun er arvelig belastet fra meg mht brede skuldre osv. Hun har en slags bilring - bare foran på magen. Det ser litt ut som sånn valk noen av oss damer får når vi har født. Det plager henne. Veldig!

Hun har blitt veldig var på dette og vil ikke ha klær som presser på magen. Strømpebukser feks er helt mareritt. 

Hjemme har vi lagt om til sunnere kosthold og mer bevegelse. Hun er blitt smalere i resten av kroppen, men pølsen på magen er minst like stor. Jeg har så vondt av henne. Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: e251f...cdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun står midt i puberteten vil jeg tro, har hun fått mensen enda?

Jeg ville sittet rolig i båten en stund til, og tar hun det opp ville jeg snakket litt om dette at hormonendringene i kroppen og det at man går fra en barnekropp, via en ungdomskropp og til en voksenkropp noen ganger gjør at ting blir litt "rart". Noen ganger vokser puppene først, noen ganger rumpa først, noen ganger får man litt lange armer, eller føttene kan gå opp to størrelser i lengden uten å vokse i bredden så man får lange tynne føtter som ikke fyller ut skoene osv.

Kroppen hennes er i denne fasen nå, og selv om det er ganske vanlig å mislike deler av kroppen sin i denne perioden må man prøve å være litt tålmodig. Det vil gå seg til.

Fortell at det er viktig å være i bevegelse hver dag og spise variert og sunt i hverdagen, også er det helt lov å kose seg med litt mer usunne ting på lørdag og ved spesielle anledninger. 

Om hun/dere klarer å holde det sånn, holdningen at sjokoladd er godt, men ikke hver dag, få inn litt hverdagsmosjon osv, så vil det mest sannsynlig gå seg til. Ikke la det bli et større problem enn det er.

Anonymkode: fbf8a...afc

Skrevet

enig med forrige taler - dette høres ut som hormonendringer. MIn datter var i samme situasjon i fjor og følte seg veldig stor. Hun var midt i transisjonen jente-ung kvinnekropp og hadde lagt seg ut særlig på magen - men man kunne se det i ansiktet også. Hun hadde heller ikke vokst så mye i lengden. Men så - i løpet av ett år - strakk hu seg i lengden og ble mer "proporsjonal" og nå er hun veldig normal. Men vi gjorde som hun over. Var litt mer fysisk aktive - la inn fjellturer/skiturer i helgene - og spiste sunn vanlig hverdagsmat 6/7 dager i uken :)

Høres ikke ut som om dette er noe kjekt for henne - så skjønner godt at det er vanskelig og kanskje mager trøst - men det er ganske vanlig tror jeg - at jenter legger seg en del ut rett før mens/pubertet

Anonymkode: 5c9ee...04c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...