Anonym bruker Skrevet 12. desember 2025 #26 Skrevet 12. desember 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Man ‘trenger’ vel alkohol på samme måte som man ‘trenger’ julemiddag. Man kan for spise fiskepinner til julemiddag, men de fleste syns det er mer stas med ribbe og pinnekjøtt. Har noen sagt at de må ha alkohol for å kose seg? Jul handler også om god mat og god drikke. Så lenge man viser måtehold merker ikke barna om det er vin eller brus i glassene rundt bordet. Anonymkode: f7df0...be2 Noen klarer ikke å se nyanser når det gjelder alkohol. De tror det er enten total avhold eller fullstendig flatfyll med gråtende barn som går redde til sengs. Derfor kommer de med hjernedøde utsagn av typen «hvorfor måååå man drikke for å kose seg?!?». Noen hadde hatt godt av å komme seg litt mer ut, både i eget land og andres. Det normale er å nyte alkohol uten å bli full, ikke å bli dritings slik enkelte mener å tro. Anonymkode: 911ff...8e0
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2025 #27 Skrevet 12. desember 2025 Brus er best til pinnekjøtt Anonymkode: b6651...ba9
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2025 #28 Skrevet 12. desember 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det utsagnet viser kun din mangel på forståelse av at mat og vin/øl fremhever hverandre slik at måltidet blir komplett. Anonymkode: e23f1...e3d Eller kanskje jeg greier nyte MATEN uten rus og smak av alkohol? Måltidene mine er komplette uten vin og øl de. Drikker man det til så ødelegger man jo bare for de gode smakene i maten. Anonymkode: 79323...9de
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2025 #29 Skrevet 12. desember 2025 Hender noen av de voksne tar en akevitt utpå kvelden. Ellers ingenting. Anonymkode: e740e...1f3
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2025 #30 Skrevet 12. desember 2025 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Eller kanskje jeg greier nyte MATEN uten rus og smak av alkohol? Måltidene mine er komplette uten vin og øl de. Drikker man det til så ødelegger man jo bare for de gode smakene i maten. Anonymkode: 79323...9de Du kan ikke mat. Det er ditt tap. Anonymkode: 10136...458
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2025 #31 Skrevet 12. desember 2025 Barn tar ikke skade av at far tar én øl til maten altså. Går bra med én aquavitt også. Jeg er vant til at pappa tok én liten juleøl til maten. Mannen er vant til at foreldre der tar én øl til maten, så tar svigerfar én bitte liten tår til kaffen. Det går superbra. Barna har aldri reagert eller sagt noe. Jeg har skrevet under på oppropet :" Hvit jul." Jeg får vondt i hodet av alkohol, jeg er fornøyd med en kald cola. Folk må få lov til å kose seg, men kan se for meg at noen drikker mange enheter. Og det er ikke bra i det hele tatt. Det er bare nitrist. Anonymkode: dbd83...5c1
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2025 #32 Skrevet 12. desember 2025 Dere som mener det ikke passer seg med barn tilstede. Er det slik at alkohol er synonymt med å bli drita? Jeg har vokst opp med at mine foreldre tok en øl til maten innimellom. Jeg har aldri sett de full. Selv drikker jeg ett glass vin til mat innimellom. Aldri vært full foran ungene. Jeg synes denne hysterien blir dum. Argumenter som at «barn merker en forskjell» Barn merker at foreldre blir fulle, men de merker ikke ett glass vin altså. Om du blir drita av ett glass så drikker du selvsagt ikke, men alle er ikke som deg. Anonymkode: 75ea7...a1b
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2025 #33 Skrevet 12. desember 2025 Her drikker de som vil et par glass øl og et par små glass akevitt til maten. Ikke noe noen blir beruset av på noe slags vis. Utover kvelden går det i brus, kaffe og kanskje en konjakk eller likør til kakene. Det er hjemme hos oss. Hos svigerinnen min og familien er det annerledes. Der trives jeg ikke så godt på julaften. Der starter de med å drikke alkohol (barna også, de er voksne) ved lunsjtider, så når vi kommer til middagen så er de allerede litt på en snurr. Så er det velkomstdrink, vin, øl og akevitt til maten, drinker og vin til pakkeåpning og innen vi drar hjem er de omtrent på rølpefyll, mens vi er edru eller nesten edru. Ingen andre enn de synes at det er gøy. Til og med svigerfar og svigermor har påpekt at det ikke er særlig hyggelig når de sitter og fjåser og snøvler. Jeg synes ikke det passer på en sånn dag. Barn eller ikke. Anonymkode: d2760...710
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #34 Skrevet 13. desember 2025 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hos svigerinnen min og familien er det annerledes. Der trives jeg ikke så godt på julaften. Der starter de med å drikke alkohol (barna også, de er voksne) ved lunsjtider, så når vi kommer til middagen så er de allerede litt på en snurr. Så er det velkomstdrink, vin, øl og akevitt til maten, drinker og vin til pakkeåpning og innen vi drar hjem er de omtrent på rølpefyll, mens vi er edru eller nesten edru. Ingen andre enn de synes at det er gøy. Til og med svigerfar og svigermor har påpekt at det ikke er særlig hyggelig når de sitter og fjåser og snøvler. Jeg synes ikke det passer på en sånn dag. Barn eller ikke. Anonymkode: d2760...710 Det der hadde ikke jeg orket på julaften. Anonymkode: 2453d...710
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #35 Skrevet 13. desember 2025 Ingenting Anonymkode: f181b...861
prekæs Skrevet 13. desember 2025 #36 Skrevet 13. desember 2025 Anonym bruker skrev (På 12.12.2025 den 0.00): Jeg ser ikke helt hvorfor noen trenger alkohol i det hele tatt da? Ikke når det er barn med på feiringen hvertfall. Anonymkode: 79323...9de Det må du jo få lov til å mene, på lik linje med at andre mener noe annet. Selv tar jeg fram en to år gammel halvflaske akevitt. Den er halvfull og gjestene skal få den faste snapsen i år og. Hører med til julebordet. Mulig den holder til neste år og.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #37 Skrevet 13. desember 2025 Øl og akevitt til maten, og julelikør evt juleøl etterpå. I små mengder selvsagt. Det er viktig å kose seg med jula, ikke rusen. Anonymkode: dff93...1f5
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #38 Skrevet 13. desember 2025 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Du kan ikke mat. Det er ditt tap. Anonymkode: 10136...458 Jeg kan jo mat. Trenger bare ikke alkohol til. Ikke noe tap det, kun vinn vinn på alle måter. Anonymkode: 79323...9de
Optatium Skrevet 13. desember 2025 #39 Skrevet 13. desember 2025 Jeg leste akkurat forskning som sier at barn kopierer sine foreldres drikkevaner. Det bekrefter det jeg har tenkt om at det er viktig for meg å vise frem et godt forhold til alkohol. På julaften drikker de som drikker 1-2 øl, eller 1-2 glass vin og kanskje en akevitt til maten. Etterpå er det noen som tar en øl eller et glass til. Aldri har noen vært beruset, og det er to barn til stede. Det er viktig for meg å vise ungene at vi kan ta litt, uten at det påvirker kvelden.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #40 Skrevet 13. desember 2025 Er kun den lille akevitten til maten, egentlig. På oss voksne. Ingen som drikker alkohol utover det mtp at det er barn tilstede. Anonymkode: da7de...6e9
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #41 Skrevet 13. desember 2025 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Eller kanskje jeg greier nyte MATEN uten rus og smak av alkohol? Måltidene mine er komplette uten vin og øl de. Drikker man det til så ødelegger man jo bare for de gode smakene i maten. Anonymkode: 79323...9de Og dette forsterket kunnskapløsheten ytterligere. Anonymkode: 4607c...4c8
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #42 Skrevet 13. desember 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg kan jo mat. Trenger bare ikke alkohol til. Ikke noe tap det, kun vinn vinn på alle måter. Anonymkode: 79323...9de Serisøt, hva er vitsen med det her korstoget. Anonymkode: 2453d...710
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #43 Skrevet 13. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Serisøt, hva er vitsen med det her korstoget. Anonymkode: 2453d...710 Noen klarer ikke innrømme feil vet du. Anonymkode: 4607c...4c8
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #44 Skrevet 13. desember 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg kan jo mat. Trenger bare ikke alkohol til. Ikke noe tap det, kun vinn vinn på alle måter. Anonymkode: 79323...9de Hvordan er det vinn at du ikke drikke alkohol til maten? Det er selvsagt greit å velge å stå over, men at det skal være en stor fordel ser jeg ikke. Anonymkode: f7df0...be2
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #45 Skrevet 13. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Noen klarer ikke innrømme feil vet du. Anonymkode: 4607c...4c8 Feil? Det er en feil å ikke trenge alkohol? Ja, det sier jo alt... Anonymkode: 79323...9de
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #46 Skrevet 13. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvordan er det vinn at du ikke drikke alkohol til maten? Det er selvsagt greit å velge å stå over, men at det skal være en stor fordel ser jeg ikke. Anonymkode: f7df0...be2 Alkohol er dyrt, fryktelig usunt og dumt å lære barn at alkohol er noe man må ha. Hvordan skulle det ikke kunne være bare vinn? Anonymkode: 79323...9de
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2025 #47 Skrevet 13. desember 2025 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Alkohol er dyrt, fryktelig usunt og dumt å lære barn at alkohol er noe man må ha. Hvordan skulle det ikke kunne være bare vinn? Anonymkode: 79323...9de Det er ikke mer usunt enn andre ting man trykker i seg i julen, heller ikke dyrere. At man tar et glass vin til maten forteller ikke barna at man MÅ ha alkohol. Så nei, jeg skjønne fremdeles ikke hva du vinner. Anonymkode: f7df0...be2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå