Gå til innhold

Alkohol på julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye alkohol går det på julaften hos dere? Her er det en juleøl til de fleste av de voksne til maten, og en akevitt til enda litt færre. Det er det hele. 

Anonymkode: 10136...458

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting. Er ikke vant til alkohol på julaften i det hele tatt.

Anonymkode: 2453d...710

Skrevet

Jeg drikker kun brus. Mannen, mamma og svigermor tar en akevitt til middagen. Ellers går det i brus og kaffe til de også. 

Anonymkode: e512a...7d1

Skrevet

Ingenting. Hører ikke hjemme på julaften. 

Anonymkode: f0b85...4e7

Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor noen trenger alkohol i det hele tatt da? Ikke når det er barn med på feiringen hvertfall. 

Anonymkode: 79323...9de

Skrevet

Noen ganger tar vi oss en gløgg (med eller uten alkohol) mens vi ser på julegudstjenesten eller kanskje deler vi en flaske øl eller en mozell.   Ellers drikker vi en øl, med eller uten alkohol og en liten akevitt til middagen og kanskje en julelikør til kaffen senere på kvelden.  Mellom der, når vi åpner pakker etc, drikker vi vann, farris eller brus.  Alt etter hva vi har lyst på.  Jeg har ikke problemer med å drikke alkohol så ungene ser det.  Heldigvis har ikke mine barn hatt noen negative opplevelser med alkohol.  Det har jeg hatt, så derfor er jeg veldig bevisst på at det skal ikke mine barn ha.  

Anonymkode: 404cc...01a

Skrevet

Blir ganske mye av både øl, vin og akevitt (er ikke barn til stede)

Anonymkode: f12ee...bfa

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor mye alkohol går det på julaften hos dere? Her er det en juleøl til de fleste av de voksne til maten, og en akevitt til enda litt færre. Det er det hele. 

Anonymkode: 10136...458

Samme her. Kanskje et glass vin eller kaffe med baileys når vi åpner gaver 😊

Skrevet

Aldri hatt alkohol julaften. Barna våre er nå straks myndig og en som er voksen. Men fortsatt ikke alkohol. Det går i brus og annen kos. 

Anonymkode: 7dad0...1a6

Skrevet

Det står øl, vin og brus på bordet. Det har aldri skjedd at noen har drukket så mye alkohol at det merkes på oppførselen. Noen her spør hvorfor man ‘trenger’ alkohol, og mitt svar er at riktig drikke løfter maten. Jeg drikker som regel ett glass vin til maten, og kanskje et til i løpet av kvelden. For meg er det like ‘viktig’ som den gode middagen. Alkohol i seg selv er ikke farlig, det er selvsagt mengden som spiller en rolle. 

Anonymkode: f7df0...be2

Skrevet

Nå er barna våre voksne. Så vi fire drikker oss pussa på julaften. Mye øl, vin og akevitt.

Anonymkode: 4607c...4c8

Skrevet

Det står juleøl, vin og akevitt på bordet når vi spiser middag. Og kanskje man tar seg et glass vin eller cognac/kaffelikør når vi åpner pakker. Aldri opplevd at vi eller noen av gjestene drikker mengder på julaften. Blir kanskje et par glass over mange timer, ikke noe noen blir synlig beruset av. 

Anonymkode: 8a41b...b6f

Skrevet

Mannen tar seg kamskjell to sånne glassflasker med øl i løpet av hele kvelden, det er max, jeg drikker ikke alkohol av medisinske årsaker.

Har tre barn over 18 år, men ingen av dem drikker alkohol på julaften, det går i julebrus. Hender de tar en sånn glassflaske øl til maten en god helgemiddag i løpet av desember, men det er sjelden. Har ikke skjedd hittil i år.

Vi drikker i det hele tatt lite alkohol her i huset.

Anonymkode: 0af4f...4cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mannen tar seg kamskjell to sånne glassflasker med øl i løpet av hele kvelden, det er max, jeg drikker ikke alkohol av medisinske årsaker.

Har tre barn over 18 år, men ingen av dem drikker alkohol på julaften, det går i julebrus. Hender de tar en sånn glassflaske øl til maten en god helgemiddag i løpet av desember, men det er sjelden. Har ikke skjedd hittil i år.

Vi drikker i det hele tatt lite alkohol her i huset.

Kamskjell = kanskje 🤣

Skrevet

Når vi feirer kun kjernefamilien så er det ingen alkohol på bordet. Kun fordi vi ikke har det behovet. Er vi hos mine foreldre så drikker de juleøl og det serveres akevitt til maten. Både jeg og mannen var sjåfør for våre besteforeldre på juleaften før vi fikk barn, så er ikke vant til å drikke på juleaften. 

Drikker sjelden alkohol på nyttårsaften, da det ofte kun er kjernefamilien da også

Anonymkode: 3049f...a28

Skrevet

Vi drikker vin, kanskje et par glass hver i løpet av kvelden.  

Det yngste barnet i familien er 17 og ingen av oss har problemer med alkohol.  I tillegg er deler av familien fransk og har selvsagt sterke tradisjoner for å drikke vin i høytidene.  

Anonymkode: 0dca8...4e7

Skrevet

Stort sett ett glass vin samt en akevitt til maten og gjerne ett glas vint til ila kvelden. For meg er  god mat og god drikke en del av julefeiringen - og så er vi over snittet interessert i vin - så da unner vi oss ganske dyr vin på julaften :) 

Anonymkode: 5ced6...ee3

Skrevet

Har aldri telt hvor mange enheter den enkelte har drukket, og det varierer vel uansett fra gang til gang. Folk drikker det de har lyst på og koser seg. Null problem med alkohol her i huset.

Anonymkode: 911ff...8e0

Skrevet

Ingenting. Hvorfor må være alkohol for å kose seg? 

Anonymkode: 34c29...059

Skrevet

Jeg pleier ikke å drikke, men min mann og foreldre liker å ta en øl. De synes det hører til pinnekjøtt. Ingen har noen gang blitt overstadig. Ingen barn her har noen gang merket at voksne drikker en øl eller to til middagen.

Anonymkode: 51064...92b

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvem sier at det MÅ være alkohol for å kose seg? 

Anonymkode: 911ff...8e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det står øl, vin og brus på bordet. Det har aldri skjedd at noen har drukket så mye alkohol at det merkes på oppførselen. Noen her spør hvorfor man ‘trenger’ alkohol, og mitt svar er at riktig drikke løfter maten. Jeg drikker som regel ett glass vin til maten, og kanskje et til i løpet av kvelden. For meg er det like ‘viktig’ som den gode middagen. Alkohol i seg selv er ikke farlig, det er selvsagt mengden som spiller en rolle. 

Kanskje dere trenger en bedre kokk da😅 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje dere trenger en bedre kokk da😅 

Det utsagnet viser kun din mangel på forståelse av at mat og vin/øl fremhever hverandre slik at måltidet blir komplett. 

Anonymkode: e23f1...e3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg ser ikke helt hvorfor noen trenger alkohol i det hele tatt da? Ikke når det er barn med på feiringen hvertfall. 

Trenger? Det er faktisk noe med kombinasjonen vin og det du spiser som kan heve måltidet betraktelig. Man drikker ikke for å ruse seg man drikker for å nyte til maten.........

Anonymkode: d4d27...218

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Man ‘trenger’ vel alkohol på samme måte som man ‘trenger’ julemiddag. Man kan for spise fiskepinner til julemiddag, men de fleste syns det er mer stas med ribbe og pinnekjøtt. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har noen sagt at de må ha alkohol for å kose seg? Jul handler også om god mat og god drikke. Så lenge man viser måtehold merker ikke barna om det er vin eller brus i glassene rundt bordet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...