Gå til innhold

Å komme med navneforslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk «tungen kuttet av» da jeg kom med navneforslag uoppfordret til min venninne. Moren hennes støttet henne og sa til meg at man aldri bør komme med navneforslag til de som venter barn, som om det var grunnleggende folkeskikk jeh hadde gått glipp av, Jeg ble satt ut og sa ikke så mye mer den dagen. Jeg turte knapt si noe som helst uten å tenke grundig på hvert ord. Å komme med råd helt uoppfordret kan være irriterende, så den forstår jeg, men frekt eller sårende? Jeg hadde vært glad, så det kom overraskende på meg.

Anonymkode: 8d1f8...139

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i akkurat det der. Navneforslag kommer man ikke med uoppfordret. 

Anonymkode: 15c11...b62

Skrevet

Jeg har heller ikke fått med meg at man ikke kan foreslå et navn, på en høflig måte: "Skal dere kalle opp etter oldemor Birte, kanskje? Det er jo et nydelig navn." De er jo ikke nødt til gi ungen det navnet uansett. Det eneste jeg kan se at er ugreit er om de forteller deg at barnet skal hete Reidun og du etter det kommer med forslag etter forslag på navn du synes de skal velge isteden. Eller at du maser, men da er vi jo inne på et helt annet problem enn navn. 

Skrevet

Vil tro det har med det å ta æren for valget å gjøre?

De ønsker ikke at noen i ettertid skal kunne si at det var deres forslag som ble valgt, den æren skal foreldrene selv ha.

Anonymkode: 84d6e...fb0

Skrevet

Nei har aldri hørt at det skal være frekt? Utenom som over, hvis de allerede har bestemt navn eller man maser. Men forslag er som regel helt greit. Vi har alltid mottatt masse forslag og syntes det var koselig siden de viser interesse og vi selv var veldig ubestemte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De ønsker ikke at noen i ettertid skal kunne si at det var deres forslag som ble valgt, den æren skal foreldrene selv ha.

Nettopp.

Anonymkode: 15c11...b62

Skrevet

Jeg hadde ikke kuttet tunga av noen som kom uoppfordret med navneforslag til meg, men hadde nok syntes at det var en merkelig ting å gjøre.  Så sant det ikke var et morsomt, og ikke nødvendigvis helt seriøst ment navn eller en naturlig følge av en samtale vi hadde. Viss jeg ville diskutere navn med en venninne, så var det meg som skulle tatt det opp.  Å spørre er selvfølgelig helt greit, men å komme med forslag uten at man hadde spurt, ville jeg sett på som rart.  Og kanskje litt irriterende også i noen tilfeller.  Kommer som sagt an på hvordan samtalen ellers forløp.  

Anonymkode: 62f44...1c2

Skrevet

Veldig rart å komme uoppfordret med forslag til navn

Anonymkode: c0fa4...8c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Der kan du være inne på noe, ja.  Ikke fordi jeg hadde brydd meg så mye om hvem som har æren av navnevalget, men fordi jeg faktisk kan se for meg et par personer som kunne bli veldig irriterende i framtiden om de trodde at de hadde "æren" for navnet.  

Anonymkode: 62f44...1c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...