Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #1 Skrevet 10. desember 2025 Mannen jeg dater og egentlig kan si jeg er kjæreste med er ikke kristen. Jeg er heller ikke spesielt troende, men døpt, konfirmert og har vokst opp med kristne mennesker på alle kanter. Barndommen min var i aller høyeste grad preget av nestekjærlighet, omsorg for andre, omtanke tatt rett ut fra bibelfortellinger. Å ha kjærlighet for de som har gjort feil, tilgi, stille opp ol. Samtidig har jeg det fint med de som er troende og vi diskuterer aldri religion. Jeg blir gjerne med på gudstjeneste og kan fint be bordbønn om det er tradisjon hjemme hos de. Kjæresten min latterliggjør dette og sier han ikke klaret å respektere kristne. Da vi var i et kristen bryllup humret han under vielsen. Dette har jeg tatt opp med han. Det er jo ikke slik at han er et unikum som ser noe de ikke ser. De er vel like fullt og helt klar over at vitneskapen motsier mye av bibelen, om den skal tolkes bokstavelig. Og nå vil foreldrene mine spandere konsert i kirken før jul. Han vil ikke det. Familien hans elsker å feire jul, men har aldri lest juleevangeliet. Jeg latterliggjør ikke de, men lurer på hvorfor det er ok å latterliggjøre mine venner uten å se seg selv i speilet. Er jeg helt rar som reagerer på dette? Og hvorfor blir jeg egentlig opprørt når jeg selv ikke er spesielt troende? Anonymkode: 6c9cc...a57
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #2 Skrevet 10. desember 2025 Min erfaring er at ateister er de minst tolerante menneskene av alle... Jeg er heller ikke troende, mine foreldre er det heller ikke, men besteforeldregenerasjonen var det. Jeg er både døpt og konfirmert, og står som medlem av den norske kirken, mest av tradisjonsgrunner egentlig, men jeg tenker at det noske samfunnet er dannet rundt den kristne tro og det er mye godt med religion også. Jeg har alle slags mennesker rundt meg, bestevenninnen til datteren min kommer fra en familie som er adventister, svigerdatteren min kommer fra en buddistisk familie, en av mine gode venninner er muslim. Jeg tenker at det overhodet ikke spiller noen rolle hva man tror på så lenge man behandler menneskene rundt seg med respekt og omsorg, har empati osv. Den kjæresten din høres ikke ut som et menneske jeg vil like. Ser han ned på alle som mener noe annet enn han selv? Hva mener han om homofile, folk med andre politiske meninger osv? Man ler ikke av andres tro og meninger, og man innretter seg og blir med på ting for å glede andre. Å gå på en julekonsert i kirken for å glede partner og svigerforeldre er da en veldig liten ting å gjøre selv om man kanskje ikke ville dratt på en slik konsert selv.. Anonymkode: 510eb...82d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #3 Skrevet 10. desember 2025 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Min erfaring er at ateister er de minst tolerante menneskene av alle... Jeg er heller ikke troende, mine foreldre er det heller ikke, men besteforeldregenerasjonen var det. Jeg er både døpt og konfirmert, og står som medlem av den norske kirken, mest av tradisjonsgrunner egentlig, men jeg tenker at det noske samfunnet er dannet rundt den kristne tro og det er mye godt med religion også. Jeg har alle slags mennesker rundt meg, bestevenninnen til datteren min kommer fra en familie som er adventister, svigerdatteren min kommer fra en buddistisk familie, en av mine gode venninner er muslim. Jeg tenker at det overhodet ikke spiller noen rolle hva man tror på så lenge man behandler menneskene rundt seg med respekt og omsorg, har empati osv. Den kjæresten din høres ikke ut som et menneske jeg vil like. Ser han ned på alle som mener noe annet enn han selv? Hva mener han om homofile, folk med andre politiske meninger osv? Man ler ikke av andres tro og meninger, og man innretter seg og blir med på ting for å glede andre. Å gå på en julekonsert i kirken for å glede partner og svigerforeldre er da en veldig liten ting å gjøre selv om man kanskje ikke ville dratt på en slik konsert selv.. Anonymkode: 510eb...82d Hæ? Jeg opplever det motsatte! Jeg ble latterliggjort av hun dama som hadde dåpsamtaler. Alle var velkomne i kirke, hvis man var døpt da.. Hun var nedlatende om de ikke kristne. Hun overså meg totalt. Snakket med presten om dette, fordi jeg skulle døpe meg som voksen. Følte meg ikke inkludert i det hele tatt. Ei venninne er kjempekristen. Hun slang så mye dritt om ikke troende. To i familien går i gudstjenester , og ber, men fy søren for noen folk. Lyver, krangler med alle, baksnakker , og ril og med stjeler, men de skryter av at de er kristne. Ikke mye kristent spør du meg. Så jeg har opplevd det motsatte. Vi er av humanetiker slekt. De tror på mennesket, gode verdier, empati, hjelpe andre, takke seg selv og ikke Gud for det man oppnår. Jeg føler meg litt begge deler. Mannen er ikke kristen, men han har da aldri fnyst eller nektet å gå på konsert i kirken. Høres ikke helt god ut han kjæresten til HI. Anonymkode: 53f61...561
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #4 Skrevet 10. desember 2025 Enig med siste innlegg, dette sier mer om personen , enn om ateist/kristen. Man finner dessverre idioter i alle grupper. Anonymkode: 047cb...381
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #5 Skrevet 10. desember 2025 Det høres jo bare umodent ut, ikke som et spørsmål om livssyn. Jeg er absolutt ateist og fra en svært ateistisk familie, men det du beskriver er jo slik en kanskje responderte på andres tro på ungdomsskolen. Anonymkode: 84282...44b
sug lut Skrevet 10. desember 2025 #6 Skrevet 10. desember 2025 Han har ikke oppdragelse. Du får vurdere om det er noe du vil drasse på resten av livet.
Winterlady Skrevet 10. desember 2025 #7 Skrevet 10. desember 2025 Det forholdet høres ikke liv laga ut, og mannen din er umoden. Jeg er ikke troende, og tilhenger av et klart skille mellom stat og religion. Men jeg er også tilhenger av religionsfrihet, og har besøkt både moske og kirker gjennom årene. Kritisk til de religiøse ideene og tankene kan jeg likevel være. Mannen mener personlig at religion er gift for folket og fornuften, men hetser ingen for å tro.
Winterlady Skrevet 10. desember 2025 #8 Skrevet 10. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hæ? Jeg opplever det motsatte! Jeg ble latterliggjort av hun dama som hadde dåpsamtaler. Alle var velkomne i kirke, hvis man var døpt da.. Hun var nedlatende om de ikke kristne. Hun overså meg totalt. Snakket med presten om dette, fordi jeg skulle døpe meg som voksen. Følte meg ikke inkludert i det hele tatt. Ei venninne er kjempekristen. Hun slang så mye dritt om ikke troende. To i familien går i gudstjenester , og ber, men fy søren for noen folk. Lyver, krangler med alle, baksnakker , og ril og med stjeler, men de skryter av at de er kristne. Ikke mye kristent spør du meg. Så jeg har opplevd det motsatte. Vi er av humanetiker slekt. De tror på mennesket, gode verdier, empati, hjelpe andre, takke seg selv og ikke Gud for det man oppnår. Jeg føler meg litt begge deler. Mannen er ikke kristen, men han har da aldri fnyst eller nektet å gå på konsert i kirken. Høres ikke helt god ut han kjæresten til HI. Anonymkode: 53f61...561 Det er min erfaring også. At en del troende er rause og tolerante. mens en del andre religiøse tror at man umulig kan være et godt og rettskaffent menneske hvis man ikke har en gud å "stå til rette for". På verdensbasis er ikke- troende de mest forfulgte.
Iiiiik Skrevet 10. desember 2025 #9 Skrevet 10. desember 2025 Jeg er enig med sug lut, jeg ville vært usikker på om dette er en mann jeg ville delt livet med. Det å være så lite tolerant overfor andres meninger og verdier er lite sjarmerende, og vil kunne skape frustrasjon over tid. Når det er sagt reagerer jeg også på din forståelse, at raushet og tilgivelse skal være knyttet til å ha et kristent livssyn. Jeg tror faktisk ikke at det er særlig korrelasjon mellom disse variablene.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #10 Skrevet 10. desember 2025 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Min erfaring er at ateister er de minst tolerante menneskene av alle... Jeg er heller ikke troende, mine foreldre er det heller ikke, men besteforeldregenerasjonen var det. Jeg er både døpt og konfirmert, og står som medlem av den norske kirken, mest av tradisjonsgrunner egentlig, men jeg tenker at det noske samfunnet er dannet rundt den kristne tro og det er mye godt med religion også. Jeg har alle slags mennesker rundt meg, bestevenninnen til datteren min kommer fra en familie som er adventister, svigerdatteren min kommer fra en buddistisk familie, en av mine gode venninner er muslim. Jeg tenker at det overhodet ikke spiller noen rolle hva man tror på så lenge man behandler menneskene rundt seg med respekt og omsorg, har empati osv. Den kjæresten din høres ikke ut som et menneske jeg vil like. Ser han ned på alle som mener noe annet enn han selv? Hva mener han om homofile, folk med andre politiske meninger osv? Man ler ikke av andres tro og meninger, og man innretter seg og blir med på ting for å glede andre. Å gå på en julekonsert i kirken for å glede partner og svigerforeldre er da en veldig liten ting å gjøre selv om man kanskje ikke ville dratt på en slik konsert selv.. Anonymkode: 510eb...82d Min opplevelse av å vokse opp som ikke kristen i bibelbeltet har gjort at jeg ikke har noen tro på kristnes nestekjærlighet. Mulig de har det for andre kristne, men jeg fikk virkelig kjenne på psyken og kroppen at jeg ikke var verdt en dritt. Anonymkode: 0f13f...9ef
Himmel og hav Skrevet 11. desember 2025 #11 Skrevet 11. desember 2025 Jeg tror ikke dette har noe med at han er ateist å gjøre. Han er fordomsfull og uoppdragen. Det kan man være helt uavhengig av livssyn.
amandine Skrevet 11. desember 2025 #12 Skrevet 11. desember 2025 Troende eller ikke-troende spiller ingen rolle. Holdninger og dannelse, derimot! Jeg kunne ikke respektert en sånn mann som du beskriver .
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2025 #13 Skrevet 11. desember 2025 Jeg tror ikke på gud eller at bibelen er noe annet enn eventyr skrevet av en gjeng rusa tullinger. Og ja! Jeg må innrømme at jeg "ser ned på" kristne, nettopp fordi de er så uintelligente at de tror på dette tullet. Jeg tenker de er litt enkle i hodet som faktisk greier å tro på det der. Anonymkode: 1bbfd...73c
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2025 #14 Skrevet 11. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke på gud eller at bibelen er noe annet enn eventyr skrevet av en gjeng rusa tullinger. Og ja! Jeg må innrømme at jeg "ser ned på" kristne, nettopp fordi de er så uintelligente at de tror på dette tullet. Jeg tenker de er litt enkle i hodet som faktisk greier å tro på det der. Anonymkode: 1bbfd...73c Det er en god del vitenskapsmenn som tror på Gud. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Mye av det som står i bibelen er viktig lærdom som dine og mine verdier er tuftet på, selv lovverket er basert på etikken i bibelen. Anonymkode: 6c9cc...a57
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2025 #15 Skrevet 12. desember 2025 Det er alltid enkeltpersoner som mener mer enn andre. Det betyr ikke at majoriteten som en hel gruppe gjør det. Jeg selv er døpt og konfirmert, men er ikke personlig kristen. Jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord, men vet ikke hva. Jeg mener tro er personlig, og opp til hver enkelt hva de tror på. Det jeg misliker er folk som skal prakke på andre sin tro, og sine levesett. Det mener jeg folk må gjøre for seg selv og ikke jasse om til andre. Ingen av veiene. Jeg kritiserer ikke hva kristne tror på eller hvordan de innretter seg etter Bibelen. Da forventer jeg at de ikke legger seg borti hva jeg gjør. Anonymkode: b1b15...ab0
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2025 #16 Skrevet 12. desember 2025 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det er en god del vitenskapsmenn som tror på Gud. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Mye av det som står i bibelen er viktig lærdom som dine og mine verdier er tuftet på, selv lovverket er basert på etikken i bibelen. Anonymkode: 6c9cc...a57 Nei, det finnes faktisk ikke seriøse forskere innen naturvitenskap som tror på religiøse skapelsesberetninger. Anonymkode: 2eec2...515
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2025 #17 Skrevet 12. desember 2025 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det er en god del vitenskapsmenn som tror på Gud. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Mye av det som står i bibelen er viktig lærdom som dine og mine verdier er tuftet på, selv lovverket er basert på etikken i bibelen. Anonymkode: 6c9cc...a57 Eller er det omvendt? Er kristendommen tuftet på de verdiene som allerede var? Anonymkode: 5823c...2bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå