Anonym bruker Skrevet 8. desember #1 Skrevet 8. desember https://www.dagbladet.no/nyheter/ko-for-posene-massivt-press/83933964 Urainere, rumenere og mange andre utenlandske borgere som bor og jobber i Norge, får gratis mat av organisasjoner, fordi de sender sine egne penger ut av Norge. Er det virkelig riktig bruk av midlene, når det finnes andre som ikke får mat i det hele tatt fordi det ikke er nok til alle? Ikke rart at han i reportasjen synes Norge er et paradis. Anonymkode: bc752...fae
Anonym bruker Skrevet 8. desember #2 Skrevet 8. desember Hvor mye tror du de som mottar pengene har å leve for? Hva hadde du gjort om foreldrene dine sultet i et annet land? Jeg blir stadig kvalmende overrasket over folks smålighet. Anonymkode: 7d2fc...976
Anonym bruker Skrevet 8. desember #3 Skrevet 8. desember Mange av de som kommer hit å tigger så er det organisert kriminalitet som står bak, virkelig ikke noe som bør støttes oppunder Anonymkode: 630de...331
Anonym bruker Skrevet 8. desember #4 Skrevet 8. desember Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hvor mye tror du de som mottar pengene har å leve for? Hva hadde du gjort om foreldrene dine sultet i et annet land? Jeg blir stadig kvalmende overrasket over folks smålighet. Anonymkode: 7d2fc...976 Er det smålig å synes at de som faktisk trenger det skal få mat altså. Hi Anonymkode: bc752...fae
Anonym bruker Skrevet 8. desember #5 Skrevet 8. desember Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er det smålig å synes at de som faktisk trenger det skal få mat altså. Hi Anonymkode: bc752...fae Men hvem er du til å dømme hvem som er verdige og ikke? Hva med å heller ha fokus på den gode jobben Fattighuset og lignende gjør gjennom hele året? Neida, det DU fikk utgav denne artikkelen var at folk ikke er trengende nok i DINE øyne. Så ja, jævlig smålig. Anonymkode: 7d2fc...976
Anonym bruker Skrevet 8. desember #6 Skrevet 8. desember Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men hvem er du til å dømme hvem som er verdige og ikke? Hva med å heller ha fokus på den gode jobben Fattighuset og lignende gjør gjennom hele året? Neida, det DU fikk utgav denne artikkelen var at folk ikke er trengende nok i DINE øyne. Så ja, jævlig smålig. Anonymkode: 7d2fc...976 Sender de egne penger ut av landet, så er de ikke trengende. Hi Anonymkode: bc752...fae
Anonym bruker Skrevet 8. desember #7 Skrevet 8. desember Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Mange av de som kommer hit å tigger så er det organisert kriminalitet som står bak, virkelig ikke noe som bør støttes oppunder Anonymkode: 630de...331 Enig. Hi Anonymkode: bc752...fae
Anonym bruker Skrevet 8. desember #8 Skrevet 8. desember Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sender de egne penger ut av landet, så er de ikke trengende. Hi Anonymkode: bc752...fae Han forsørger familien sin. Heldigvis betyr ikke din mening en dritt, og jeg håper ikke at karma biter deg slik at du en gang må stå med lua i hånda og ta til takke med almisser. Anonymkode: 7d2fc...976
Anonym bruker Skrevet 8. desember #9 Skrevet 8. desember Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Sender de egne penger ut av landet, så er de ikke trengende. Hi Anonymkode: bc752...fae Hvis du var så fattig at du måtte reise fra barna dine for å dra til et annet land og tjene penger så dere skulle kunne overleve, ville du ikke da sendt penger hjem så barna dine ikke sultet? Anonymkode: 195be...a7e
Anonym bruker Skrevet 9. desember #10 Skrevet 9. desember Jeg er enig. Det er mange som henter seg mat der i stede for å la de virklelige trengende få den. Anonymkode: 6a2ea...ae1
Anonym bruker Skrevet 9. desember #11 Skrevet 9. desember Ja, selvfølgelig Du hadde gjort akkurat det samme om du var dem Anonymkode: 501d0...bf8
Anonym bruker Skrevet 9. desember #12 Skrevet 9. desember Anonym bruker skrev (7 timer siden): Sender de egne penger ut av landet, så er de ikke trengende. Hi Anonymkode: bc752...fae Nei. Norge i et nøtteskall. Det kalles sløsing med penger. Anonymkode: 4e5bd...811
Anonym bruker Skrevet 9. desember #13 Skrevet 9. desember Ja, det blir litt rart å la dem sende våre skattepenger ut av landet - land som forøvrig mottar mange milliarder fra før som går rett i foret på korrupte politikere - for så å la dem spise maten «våre» fattige burde fått. Men. Vi er jo verdensmestere i å «hjelpe» her på berget, vi mottar anerkjennelse fra de viktige politikerne i EU, noe som igjen fører til godt betalte stillinger for våre politikere, så da er det vel verdt det. Det artige er at de har greid å overbevise det norske folk om at vi hjelper, mens tilbake sitter våre egne og sulter og fryser. De er det ikke så nøye med. Anonymkode: c1071...4ff
Anonym bruker Skrevet 9. desember #14 Skrevet 9. desember Anonym bruker skrev (7 timer siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/ko-for-posene-massivt-press/83933964 Urainere, rumenere og mange andre utenlandske borgere som bor og jobber i Norge, får gratis mat av organisasjoner, fordi de sender sine egne penger ut av Norge. Er det virkelig riktig bruk av midlene, når det finnes andre som ikke får mat i det hele tatt fordi det ikke er nok til alle? Ikke rart at han i reportasjen synes Norge er et paradis. Anonymkode: bc752...fae Nei, du hadde vell latt hele slekta sulte i hjel i stedet for å hjelpe, eller? Anonymkode: 62c76...0f7
Anonym bruker Skrevet 9. desember #15 Skrevet 9. desember Jeg er helt enig med hi i denne saken. Hva med de 40 som ikke fikk matpose i den omtalte køen? Har ikke de like stort behov for å spise som familiene i utlandet som får tilsendt penger? Utdeling av matposer er for de trengende i Norge og sender man de fleste pengene sine ut av Norge så er man ikke trengende i den forstand at de må få utdelt mat. Anonymkode: 4db44...6d6
Anonym bruker Skrevet 9. desember #16 Skrevet 9. desember Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg er helt enig med hi i denne saken. Hva med de 40 som ikke fikk matpose i den omtalte køen? Har ikke de like stort behov for å spise som familiene i utlandet som får tilsendt penger? Utdeling av matposer er for de trengende i Norge og sender man de fleste pengene sine ut av Norge så er man ikke trengende i den forstand at de må få utdelt mat. Anonymkode: 4db44...6d6 Selvsagt har de like stort behov, men de har ikke større behov - sett ut fra det store bildet. Om hver enkelt av de som står i matkø er reelt, eller ‘verdige’, trengende kan ingen av oss bedømme. Kanskje sender de som ikke fikk også penger hjem til familie sin? Jeg syns det er ren ondskap å ha det fokuset som hi har på den artikkelen. Anonymkode: 7d2fc...976
MissSaigon Skrevet 9. desember #17 Skrevet 9. desember Anonym bruker skrev (8 timer siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/ko-for-posene-massivt-press/83933964 Urainere, rumenere og mange andre utenlandske borgere som bor og jobber i Norge, får gratis mat av organisasjoner, fordi de sender sine egne penger ut av Norge. Er det virkelig riktig bruk av midlene, når det finnes andre som ikke får mat i det hele tatt fordi det ikke er nok til alle? Ikke rart at han i reportasjen synes Norge er et paradis. Anonymkode: bc752...fae Tenker du at en far/ektemann/sønn ikke skal bidra til å forsørge familien sin fordi han bor i et annet land?
Anonym bruker Skrevet 9. desember #18 Skrevet 9. desember Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det blir litt rart å la dem sende våre skattepenger ut av landet - land som forøvrig mottar mange milliarder fra før som går rett i foret på korrupte politikere - for så å la dem spise maten «våre» fattige burde fått. Men. Vi er jo verdensmestere i å «hjelpe» her på berget, vi mottar anerkjennelse fra de viktige politikerne i EU, noe som igjen fører til godt betalte stillinger for våre politikere, så da er det vel verdt det. Det artige er at de har greid å overbevise det norske folk om at vi hjelper, mens tilbake sitter våre egne og sulter og fryser. De er det ikke så nøye med. Anonymkode: c1071...4ff Nei, oss er det ikke så nøye med. Anonymkode: 4e5bd...811
Anonym bruker Skrevet 9. desember #19 Skrevet 9. desember Dette var en litt rar debatt synes jeg. Når noen allerede er i landet, må slike tiltak gjelde alle. Det går ikke å skille på hvem som er mest trengende, i alle fall ikke basert på hvilke land man kommer fra. De fleste land har en regel på at du ikke kan oppholde deg i et land om du ikke har penger til opphold. Du skal ha penger til overnatting og mat. Er dette mennesker som kommer fra land der man eksplisitt må søke om visum, så blir slike mennesker gjerne stoppet, men innad i EU og Schengen er det mye enklere å reise. Spørsmålet er jo da politisk. Skal vi tillate at fattige fra andre land tigger på gaten her, bor tilnærmet gratis på kommunale eller frivillige tilbud, bor på gaten om disse tilbudene er fulle, benytter seg av andre gratistibud, henter matkasser, klær etc fra frivillige organisasjoner? Er dette tillatt er det jo klart de kommer hit. Det er penger i tigging, panting av flasker osv. Man kan tjene bedre på dette enn de jobbene de klarer å få seg hjemme. De er gjerne i en posisjon der det er vanskelig å få jobber hjemme. Da lever man så billig som mulig her, benytter seg av alt av tilbud og sender så mye penger som mulig hjem til de hjemme. De lever gjerne som pendlere - er her måneder av gangen, reiser hjem og lever for pegene noen måneder og så tilbake. Det er et hardt liv. Det er vanskelig å leve slik fra hånd til munn, spesielt om du har betalt et nettverk for hjelp til å komme hit og må betale dem tilbake. Kanskje lovet de deg jobb som ikke finnes? Dette er politisk styrt. Så lenge vi tillater at mennesker uten midler til å forsørge seg selv kommer til landet, så vil disse også bruke det som finnes av gratis og rimelige tilbud. Anonymkode: a5ed2...e84
Anonym bruker Skrevet 9. desember #20 Skrevet 9. desember Hallo? Ta til vettet a, folkens! Situasjonen her er at vi har flyktninger som kommer til Norge, de får bolig dekket, de får klær, busskort, mm, de får penger av den norske stat, og så velger de å sende ut pengene de får, for å stå i matkø og grabbe til seg mat tiltenkt de fattige som bor her. De får dobbelt, trippelt, og de som er igjen får INGENTING. På hvilken måte kan dere mene det er greit? Anonymkode: c1071...4ff
Anonym bruker Skrevet 9. desember #21 Skrevet 9. desember Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Hallo? Ta til vettet a, folkens! Situasjonen her er at vi har flyktninger som kommer til Norge, de får bolig dekket, de får klær, busskort, mm, de får penger av den norske stat, og så velger de å sende ut pengene de får, for å stå i matkø og grabbe til seg mat tiltenkt de fattige som bor her. De får dobbelt, trippelt, og de som er igjen får INGENTING. På hvilken måte kan dere mene det er greit? Anonymkode: c1071...4ff Det er ingen med litt mellom ørene som mener det er greit, men se hvilket forum vi er på da. Man kan ikke forvente mer av inventaret her inne. Anonymkode: 4e5bd...811
MissSaigon Skrevet 9. desember #22 Skrevet 9. desember MissSaigon skrev (2 timer siden): Tenker du at en far/ektemann/sønn ikke skal bidra til å forsørge familien sin fordi han bor i et annet land? Jeg savner svar på dette? Er det noen som mener at en far/ektemann/sønn ikke skal bidra til å forsørge familien sin når han bor i et annet land?
Anonym bruker Skrevet 9. desember #23 Skrevet 9. desember Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ja, det blir litt rart å la dem sende våre skattepenger ut av landet Anonymkode: c1071...4ff Hvilke skattepenger er det snakk om i denne saken, du? Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Hallo? Ta til vettet a, folkens! Situasjonen her er at vi har flyktninger som kommer til Norge, de får bolig dekket, de får klær, busskort, mm, de får penger av den norske stat, og så velger de å sende ut pengene de får, for å stå i matkø og grabbe til seg mat tiltenkt de fattige som bor her. De får dobbelt, trippelt, og de som er igjen får INGENTING. På hvilken måte kan dere mene det er greit? Anonymkode: c1071...4ff Dette er da ikke en flyktning? Det er en mann i jobb. Anonym bruker skrev (2 timer siden): Selvsagt har de like stort behov, men de har ikke større behov - sett ut fra det store bildet. Om hver enkelt av de som står i matkø er reelt, eller ‘verdige’, trengende kan ingen av oss bedømme. Kanskje sender de som ikke fikk også penger hjem til familie sin? Jeg syns det er ren ondskap å ha det fokuset som hi har på den artikkelen. Anonymkode: 7d2fc...976 Ondskap eller dumskap. Det er så sjukt lett å sitte og dømme. Motbydelig er det. Anonymkode: 0afc5...a4e
Anonym bruker Skrevet 9. desember #24 Skrevet 9. desember MissSaigon skrev (31 minutter siden): Jeg savner svar på dette? Er det noen som mener at en far/ektemann/sønn ikke skal bidra til å forsørge familien sin når han bor i et annet land? Han kan bygge opp sitt eget land. Jeg syns det er på grensen til feigt å stikke av, forvente hjelp i nytt land, og forsyne seg dobbelt slik at innbyggerne som allerede er i landet ikke får. Han burde bidra i eget land. Hvordan hadde du tenkt hvis det var motsatt? Hvis det var krig i Norge, men mannen din stakk til et trygt sted, fikk alt han trengte der på bekostning av de som allerede bodde der, i stedet for å gjenoppbygge og kjempe for Norge? Anonymkode: c1071...4ff
MissSaigon Skrevet 9. desember #25 Skrevet 9. desember Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Han kan bygge opp sitt eget land. Jeg syns det er på grensen til feigt å stikke av, forvente hjelp i nytt land, og forsyne seg dobbelt slik at innbyggerne som allerede er i landet ikke får. Han burde bidra i eget land. Hvordan hadde du tenkt hvis det var motsatt? Hvis det var krig i Norge, men mannen din stakk til et trygt sted, fikk alt han trengte der på bekostning av de som allerede bodde der, i stedet for å gjenoppbygge og kjempe for Norge? Anonymkode: c1071...4ff Jeg har faktisk vanskelig for å finne ord nå. Så jeg trekker meg fra diskusjonen, dette vil jeg ikke være med på. Hvor ble medmenneskeligheten, empatien og menneskeverdet av? Hvor historieløs kan man tillate seg å være? Orker ikke. Takk for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå