Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #1 Skrevet 8. desember 2025 Hvorfor skal vi ikke kunne ha en offentlig debatt om barnevernet? Hvorfor skal det ikke snakket høyt om det som skjer på innsiden? Hvorfor skal temaet ties? Anonymkode: ae34b...d4f
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #2 Skrevet 8. desember 2025 Det er ingen sperrer på å snakke om barnevernet. Men ingen oppegående mennesker tror man kan ha en "debatt" med bv-haterne som har mistet ungene sine fordi de ikke engang fikk til å oppdra barn i noenlunde former. Anonymkode: 0e874...c70
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #3 Skrevet 8. desember 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen sperrer på å snakke om barnevernet. Men ingen oppegående mennesker tror man kan ha en "debatt" med bv-haterne som har mistet ungene sine fordi de ikke engang fikk til å oppdra barn i noenlunde former. Anonymkode: 0e874...c70 What? Hva snakker du om? Jeg snakker om debatt om barnevernet. Pensjonerte Bv ansatte skriver bøker om galskapen i systemet og etterlyser debatt. Men ingen tør å snakke om det. Da er det enten Bv hatere eller det som verre er. Din holdning er grunnen til at debatten uteblir Anonymkode: ae34b...d4f
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #4 Skrevet 8. desember 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): What? Hva snakker du om? Jeg snakker om debatt om barnevernet. Pensjonerte Bv ansatte skriver bøker om galskapen i systemet og etterlyser debatt. Men ingen tør å snakke om det. Da er det enten Bv hatere eller det som verre er. Din holdning er grunnen til at debatten uteblir Anonymkode: ae34b...d4f Hvorfor antar du at ingen tør? Folk synes vel barnevernet stort sett fungerer fint, så da er det vel ikke et tema som engasjerer folk så mye. Det er jo ikke akkurat farlig å debattere barnevernet… Anonymkode: 101fd...76e
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #5 Skrevet 8. desember 2025 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor antar du at ingen tør? Folk synes vel barnevernet stort sett fungerer fint, så da er det vel ikke et tema som engasjerer folk så mye. Det er jo ikke akkurat farlig å debattere barnevernet… Anonymkode: 101fd...76e Fungerer fint gjør det ikke, da det er store demonstrasjoner utenfor Stortinget, sosiale media flyter over av historier, og ansatte skriver bøker og barnevern rundt om i landet er under granskning. barn dør under Bv sin omsorg og innvandrere er livredd barnevernet. Anonymkode: ae34b...d4f
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #6 Skrevet 8. desember 2025 Det er da masse offentlig debatt om barnevernet. Den er bare ikke på det nivået crazykonspifolka ønsker seg. Anonymkode: 7b207...c39
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #7 Skrevet 8. desember 2025 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er da masse offentlig debatt om barnevernet. Den er bare ikke på det nivået crazykonspifolka ønsker seg. Anonymkode: 7b207...c39 Nettopp. Og crazykonspifolket kan man ikke "debattere" med, for de vet ikke hva det betyr. Anonymkode: 0e874...c70
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #8 Skrevet 8. desember 2025 Er det deg som har drevet å spammet på KG om barnevern og diverse konspirasjonsteorier? Anonymkode: 38953...f9d
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #9 Skrevet 8. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fungerer fint gjør det ikke, da det er store demonstrasjoner utenfor Stortinget, sosiale media flyter over av historier, og ansatte skriver bøker og barnevern rundt om i landet er under granskning. barn dør under Bv sin omsorg og innvandrere er livredd barnevernet. Anonymkode: ae34b...d4f Ja crazykonspifolka gjør mye ut av seg. De kan jo bare fortsette, de. Ingen nekter dem. Men de kan ikke kreve at andre skal bli med på galskapen dems, oppegående folk går gjennom livet uten å ha noe med barnevernet å gjøre, eventuelt har de evne og vilje til å ta imot hjelp når de har behov for det. Anonymkode: 101fd...76e
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #10 Skrevet 8. desember 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Fungerer fint gjør det ikke, da det er store demonstrasjoner utenfor Stortinget, sosiale media flyter over av historier, og ansatte skriver bøker og barnevern rundt om i landet er under granskning. barn dør under Bv sin omsorg og innvandrere er livredd barnevernet. Anonymkode: ae34b...d4f Men da ties det jo ikke i hjel Anonymkode: cb00c...02a
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2025 #11 Skrevet 9. desember 2025 Hm, jeg opplever at det er en debatt om barnevernet ( jobber i barnevernet), og at der åpenhet om at det er mye som kan/bør endres på. Jeg savner vel ikke mer debatt, men handling fra politikere. Personlig tror jeg ikke kommuner er rustet til å drive barnevern, og at det burde bli statlig. Tenker at det ville løst journalutfordringer der saker registrert følger person nummer (vanskeligere å flytte / rømme), faglig høyere kvalitet og felles systemer som i større grad sikrer likhet uavhengig av kommunen sin økonomi osv. Anonymkode: 52e13...f4e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2025 #12 Skrevet 9. desember 2025 Anonym bruker skrev (15 timer siden): What? Hva snakker du om? Jeg snakker om debatt om barnevernet. Pensjonerte Bv ansatte skriver bøker om galskapen i systemet og etterlyser debatt. Men ingen tør å snakke om det. Da er det enten Bv hatere eller det som verre er. Din holdning er grunnen til at debatten uteblir Anonymkode: ae34b...d4f Det flommer jo over av "debatt" på 100 ulike sider på Facebook, på TikTok, Youtube og you name it! Ingenting som ties ihjel, men disse sidene blir ekstreme. De skremmer bort folk fra en diskusjon fordi de fremstiller seg selv som hakke rape gale. Jeg har to bekjente som deltar i disse forumene, og de påstår at barnevernet bare tok barna totalt ut av det blå og helt uten grunn. Den ene lot barna gå for lut og kaldt vann, moren var mer rusa enn edru og forsøkte ikke en gang å ta vare på barna. Hun fikk mulighet på mulighet for å få livet på rett kjør, men valgte rus over barn. Likevel kan hun ikke skjønne hvorfor barna ble tatt fra henne. Den andre fikk fratatt barnet på fødestuen, fordi hun rett og slett ikke er mentalt oppegående nok til å ta vare på seg selv, langt i fra ett lite barn. Hun også fikk sjangs på sjangs, tilbud på tilbud, men beskjed om at barnet kom til å bli tatt fra henne om hun ikke takket ja, likevel takket hun nei. Anonymkode: 030f7...7f4
Lovelywife Skrevet 9. desember 2025 #13 Skrevet 9. desember 2025 Sorry I don’t really speak Norwegian. I’m still learning this language so my response is in English not gonna bother with Google translate but what do you want to talk about in regards to child welfare? I’m curious to hear your opinion. I’ve only lived in Norway for about a year now so I don’t know much about the child welfare system. I just had my baby back in October of this year so only about a month and a half ago now is this something I need to know about?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2025 #14 Skrevet 9. desember 2025 Lovelywife skrev (32 minutter siden): Sorry I don’t really speak Norwegian. I’m still learning this language so my response is in English not gonna bother with Google translate but what do you want to talk about in regards to child welfare? I’m curious to hear your opinion. I’ve only lived in Norway for about a year now so I don’t know much about the child welfare system. I just had my baby back in October of this year so only about a month and a half ago now is this something I need to know about? No, as long you take care of your baby, you are safe in Norway. Anonymkode: 030f7...7f4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2025 #15 Skrevet 9. desember 2025 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hm, jeg opplever at det er en debatt om barnevernet ( jobber i barnevernet), og at der åpenhet om at det er mye som kan/bør endres på. Jeg savner vel ikke mer debatt, men handling fra politikere. Personlig tror jeg ikke kommuner er rustet til å drive barnevern, og at det burde bli statlig. Tenker at det ville løst journalutfordringer der saker registrert følger person nummer (vanskeligere å flytte / rømme), faglig høyere kvalitet og felles systemer som i større grad sikrer likhet uavhengig av kommunen sin økonomi osv. Anonymkode: 52e13...f4e Om du jobber i barnevernet så vet du også at det statlige barnevernet er de som svikter mest, som har store brudd på bistandsplikten og som ikke klarer å engang ta unna sine egne kartlegginger. Hva tenker du vil løse med å sette Bufetat til jobben? Det du peker på kan fint løses dersom man har samme system (Visma eller Modulus) og at man på ledernivå har tilgang. Anonymkode: 38953...f9d
Svømmetur Skrevet 9. desember 2025 #16 Skrevet 9. desember 2025 Jeg mener selv sagt ikke at bufetat skal overta "våres" jobb. Jeg mener at kommunne ikke har midler og kapsiteten som det kreves til å følge opp barnevern. Jeg tror oppriktig at større likhet i barnevevernt kunne hvert løst med statlig styring. Og ja " enkelt" å løse med at alle har samme system hvor det journalføres, men så lenge det er opp til hver kommune å bestemme og ta utgiftene med det - blir det ikke gjort.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2025 #17 Skrevet 9. desember 2025 Svømmetur skrev (2 timer siden): Jeg mener selv sagt ikke at bufetat skal overta "våres" jobb. Jeg mener at kommunne ikke har midler og kapsiteten som det kreves til å følge opp barnevern. Jeg tror oppriktig at større likhet i barnevevernt kunne hvert løst med statlig styring. Og ja " enkelt" å løse med at alle har samme system hvor det journalføres, men så lenge det er opp til hver kommune å bestemme og ta utgiftene med det - blir det ikke gjort. Er du hi? Anonymkode: cb00c...02a
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #18 Skrevet 10. desember 2025 Jeg kan være med på den debatten, etter at barna har flyttet hjemmefra. Vi skulle gå til avisen pga svikt i skolen, meldt til bv av hevngjerrig lærer, klagen kom ikke igjennom- så lærer slang på usannheter for at det skulle bli sak. Vi orket ikke ta kampen. Angrer, skulle klagd, gåttbtil media osv. Selvom bv skjønte greia, var på vår side, ble de sure fordi at vi takket nei til tilbud vi ikke trengte. De fant opp flere ting etter at saken var avsluttet. Fikk vite fra familiesenter at bv vil ha saker pga økonomi. Og det opplevde vi også. Måten bv opererer... Jeg ble helt sjokkert. Mistet all tiltro til bv. Og vi var så vidt innom pga. feil bekymringsmelding. Ingen sak på oss. Anonymkode: 0dec6...cdd
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #19 Skrevet 10. desember 2025 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg kan være med på den debatten, etter at barna har flyttet hjemmefra. Vi skulle gå til avisen pga svikt i skolen, meldt til bv av hevngjerrig lærer, klagen kom ikke igjennom- så lærer slang på usannheter for at det skulle bli sak. Vi orket ikke ta kampen. Angrer, skulle klagd, gåttbtil media osv. Selvom bv skjønte greia, var på vår side, ble de sure fordi at vi takket nei til tilbud vi ikke trengte. De fant opp flere ting etter at saken var avsluttet. Fikk vite fra familiesenter at bv vil ha saker pga økonomi. Og det opplevde vi også. Måten bv opererer... Jeg ble helt sjokkert. Mistet all tiltro til bv. Og vi var så vidt innom pga. feil bekymringsmelding. Ingen sak på oss. Anonymkode: 0dec6...cdd Dette er skremmende. Ønsker de flere saker for å få mer midler? Får de midler pr sak? Å melde falsk bekymring burde også etterfølges med politianmeldelse. Det er krenkelser og det kan i verste fall føre til skade på barn og familier, og det misbruker statens midler. Om en anonym melder at nabobarnet blir seksuelt misbrukt og slått er Bv pliktig å gripe inn, ved slike alvorlige anklagelser må barna fraktes til avhør på barnehus mens foreldrene blir hentet av politiet. I verste fall kan barna havne på akuttplassering frem til saken er ferdig etterforsket. Så mye skjer ved en slik hevnmelding. Det burde ikke være lov å melde inn anonymt. Men siden det er mye syke folk her i verden så er Bv noe flere kan bruke til å hevne seg på folk. Ofte ved samlivsbrudd kan det bli uenigheter om hvem som skal ha barna og vips så beskylder vi hverandre for vold i en kamp om barna. Barna blir aldri det samme etter noe slikt. Anonymkode: ae34b...d4f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #20 Skrevet 10. desember 2025 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Hm, jeg opplever at det er en debatt om barnevernet ( jobber i barnevernet), og at der åpenhet om at det er mye som kan/bør endres på. Jeg savner vel ikke mer debatt, men handling fra politikere. Personlig tror jeg ikke kommuner er rustet til å drive barnevern, og at det burde bli statlig. Tenker at det ville løst journalutfordringer der saker registrert følger person nummer (vanskeligere å flytte / rømme), faglig høyere kvalitet og felles systemer som i større grad sikrer likhet uavhengig av kommunen sin økonomi osv. Anonymkode: 52e13...f4e Hva tenker du om at det bør være en uavhengig part som deltar i møter med foreldre og barn og skriver referat som er objektivt og nøytralt? Veldig mange opplever at Bv vrir det om og tar ting ut av kontekst. Dette er grunnen til at mange tar med seg advokat i møter. Jeg mener det bør være advokater i alle møter for å ivareta rettssikkerheten til barnet. Synes også det er ugreit at barn i fosterhjem ikke får være med familien på ferie, da fosterforeldre kan ta ut ferie og sende fosterbarn på avlastning. Hva føler barna om det? Er de ikke en fullverdig del av familiene? Hadde jeg tatt på meg et fosterbarn skulle det vært så lenge barnet hadde behov for det og ønsket det. Hadde aldri sagt opp ved første motgang. Vanlige foreldre gir heller ikke bort barna sine til Bv hvis barna er krevende i perioder. Det burde også vært krav om mastergrad for alle ansatte i Bv. Mer vekt på personlig egnethet Anonymkode: ae34b...d4f
gale damen Skrevet 10. desember 2025 #21 Skrevet 10. desember 2025 Hvor i all verden har du det fra at fosterbarn ikke er med på ferie? Javisst, noen fosterforeldre står i en så krevende situasjon at de trenger avlastning, men dette er ikke normen.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #22 Skrevet 10. desember 2025 Barneverntjenesten ér den uavhengige part. Forslaget om å involvere enda en for å skrive referat, er skrikende dumt. Fosterbarn er selvfølgelig med på ferie, men ikke alle fosterbarn er med på alle ferier. Akkurat som det er veldig vanlig at ikke alle andre barn med særskilte behov er med på alle familiens aktiviteter. Anonymkode: 7b207...c39
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #23 Skrevet 10. desember 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Barneverntjenesten ér den uavhengige part. Forslaget om å involvere enda en for å skrive referat, er skrikende dumt. Fosterbarn er selvfølgelig med på ferie, men ikke alle fosterbarn er med på alle ferier. Akkurat som det er veldig vanlig at ikke alle andre barn med særskilte behov er med på alle familiens aktiviteter. Anonymkode: 7b207...c39 Fordi møtereferatene ofte er er subjektivt fremstilt fra Bv sin side, og mangler ofte balanse og objektivitet. Nei det er ikke skikkelig dumt, det er det lureste man kan ha. Husk at alle referater blir brukt som «bevis» i en evt rettsak, da er det særs viktig at det stilles krav. Barn i beredskapshjem og fosterhjem er ikke selvfølgelig med på familiens ferier. Å være fosterforeldre er en jobbsituasjon der de har krav på å ta ut ferie. Anonymkode: ae34b...d4f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2025 #24 Skrevet 10. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fordi møtereferatene ofte er er subjektivt fremstilt fra Bv sin side, og mangler ofte balanse og objektivitet. Nei det er ikke skikkelig dumt, det er det lureste man kan ha. Husk at alle referater blir brukt som «bevis» i en evt rettsak, da er det særs viktig at det stilles krav. Barn i beredskapshjem og fosterhjem er ikke selvfølgelig med på familiens ferier. Å være fosterforeldre er en jobbsituasjon der de har krav på å ta ut ferie. Anonymkode: ae34b...d4f Ok. Deg er det jo like meningsløst å diskutere med her som i de femten omtrent like innleggene du har spammet KG med i det siste. Du vet rett og slett minimalt om hva du snakker om, men insisterer på at virkeligheten ser ut som du har fått for deg. Utdannelse eller antipsykotika kan hjelpe. Anonymkode: 7b207...c39
gale damen Skrevet 10. desember 2025 #25 Skrevet 10. desember 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Fordi møtereferatene ofte er er subjektivt fremstilt fra Bv sin side, og mangler ofte balanse og objektivitet. Nei det er ikke skikkelig dumt, det er det lureste man kan ha. Husk at alle referater blir brukt som «bevis» i en evt rettsak, da er det særs viktig at det stilles krav. Barn i beredskapshjem og fosterhjem er ikke selvfølgelig med på familiens ferier. Å være fosterforeldre er en jobbsituasjon der de har krav på å ta ut ferie. Anonymkode: ae34b...d4f Å være fosterforeldre er ikke noen ni til fire jobb med fem ukers ferie. Du tar feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå