Gå til innhold

Hva gjør man i slike situasjoner og hvem er urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at jo eldre jeg blir, jo mer forbaskat sur blir jeg når andre styrer tiden min. 

Barna øsnker å se, la oss kalle personen, farmor, og her er det som er vanskelig. Hun er b-menneske. Barna er oppe kl 5.30. Å ha to viltre gutter innendørs lenge, er veldig krevende. I dag skal farmor komme, og i kjent stil kommer hun midt over dagen. Jeg har spurt henne rett ut flere ganger om hun ikke kan komme tidligere når energien og humøret er best samt køer er mindre. Vi skal på nisseverksted i dag, og det startet kl 10. Når hun omsider kommer, er kl 12 og når vi ankommet er klokken 12.30. 

Det samme gjelder andre arrangementer der vi kommer sammen med absolutt hele byen og ikke får plass. Hun nekter å stå opp tidlig for å tilpasse seg.

I dag måtte mannen min ta med seg guttene på lekeplassen kl 10. Dagen blir fullstendig amputert. 

Før vi fikk barn, kunne vi ikke komme når det passet oss på besøk heller, men det var alltid « den helgen passer ikke» eller « ikke kom senere enn 19.00, for det blir for sen middag for meg»

Anonymkode: 932b3...085

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er urimelige. Stå opp og få ungene i aktivitet, om de er for ville til å ha innendørs (herlighet), og møt farmor når det passer, det er jobben deres. 

Anonymkode: 4e689...fa5

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet...

"Vi skal på juleverksted kl 10 i dag, koselig om du vil møte oss der. Hvis det ikke passer kan du komme hjem til oss og spise vafler kl 14"

Hun får møte ungene uansett, men bestemmer selv i hvilken setting og når.

Anonymkode: 4da43...c9d

Skrevet

"Vi skal på juleverksted kl 10 i dag, koselig om du vil møte oss der. Hvis det ikke passer kan du komme hjem til oss og spise vafler kl 14"

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, føler vi venter på henne i timesvis hver gang og planlegger hele dagen rundt hennes rigide væremåte

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ja, føler vi venter på henne i timesvis hver gang og planlegger hele dagen rundt hennes rigide væremåte

Det må dere slutte med. Hun må tilpasse seg deres tidsplan.

Anonymkode: f21e6...bab

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Bare ta konsekvensen av hennes væremåte og spør på en annen måte tenker jeg.

La henne få vite at hun er velkommen, men ikke la henne diktere når dere skal gjøre hva. Det styrer dere som familie best, også kan hun bestemme hva hun vil være med på.

Ikke spør om hun vil være med på noe også må dere vente til hun er klar. Bare si når dere er der og at hun kan komme om hun vil.

Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet. Skriv som de andre skriver når dere skal og så kan hun enten komme senere og møte dere der, eller der kan gjøre noe annet sammen om dere ikke lenger skal være der når det passer henne. Denne fremgangsmåten hadde jeg valgt om tidspunkt er viktig for opplevelsen pga. egenskaper ved arrangementet - om dere f.eks. får en bedre opplevelse fordi det er færre andre der og mindre køer. Da kan dere godt få gevinsten av at dere allerede har stått tidlig opp.

Er det ikke slik at det er mye å tjene på å velge et tidlig tidspunkt - om opplevelsen på arrangementet er tilnærmet lik, så hadde jeg planlagt med aktivitet med farmor klokken 12 og så finner dere på noe annet først - som å dra på lekeplassen. Det er svært få voksne som har lyst til å stå opp klokken 08 på hverdager om de ikke må det. 

Jeg synes det er litt rart at dere ser på dette som et problem i det hele tatt. Når vi skal ha med besteforeldre så tilpasser vi oss dem. De har ikke lenger samme mulighet til å være fleksibel på tid fordi de gjerne blir trøtte. Til tross for at de er veldige glad i barnebarna blir de gjerne slite av alt tempoet også. Da er det jo greit å optimalisere for dem slik at de er mest mulig opplagt og kan delta mest mulig aktivt. Vi har spist middag klokken 14:00 med besteforeldre fordi det var da de var mest opplagt. Var jo ikke et tidspunkt som passet oss, men det var det som var det beste tidspunktet for den beste opplevelsen for besteforeldre med barnebarn. 

Hvor ofte er dere sammen med farmor da siden dette irriterer og oppleves som et problem?

Anonymkode: e3384...12c

Skrevet

Er dere generelt dårlige på å være fleksible? Du skriver at dere før dere fikk barn prøvde å bestemme når dere skulle komme på besøk, og nå vil du bestemme når svigermor skal stå opp, og i tillegg blir du sur for at ikke alle følger ditt tidsskjema. Jeg tror du vil få en lettere hverdag om du legger fra deg tanken om at andre mennesker gjør ting mot deg når de ikke gjør akkurat som du ønsker. Og, ja, dere er urimelige. At dere er A-mennesker og har barn som står opp i otta betyr ikke at farmor må gjøre det samme. 

Anonymkode: 1017f...b90

Skrevet

Så det er greit at du styrer tidsplanen til Farmor? Men hvis det er motsatt så er det galt?

Anonymkode: ac508...22a

Skrevet

Juleverksted kl 10 en søndagsmorgen? Det hadde ikke jeg heller stilt på, altså. 

Si fra når dere går, så får hun komme når det passer henne. 

Anonymkode: 3b5a7...97f

Skrevet

Høres pesete ut med unger som må aktiviseres så tidlig. Men noen unger er jo sånn og da må dere syre skuta. Dere drar, også bestemmer resten om de vil komme og delta. 

Anonymkode: 817a6...40b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Barna øsnker å se, la oss kalle personen, farmor, og her er det som er vanskelig. Hun er b-menneske. Barna er oppe kl 5.30. Å ha to viltre gutter innendørs lenge, er veldig krevende. I dag skal farmor komme, og i kjent stil kommer hun midt over dagen. Jeg har spurt henne rett ut flere ganger om hun ikke kan komme tidligere når energien og humøret er best samt køer er mindre. Vi skal på nisseverksted i dag, og det startet kl 10. Når hun omsider kommer, er kl 12 og når vi ankommet er klokken 12.30. 

I dag måtte mannen min ta med seg guttene på lekeplassen kl 10. Dagen blir fullstendig amputert. 

Det er jo perfekt at hun kom senere, så rakk dere å aktivisere barna ute før de må sitte i ro på juleverksted. Høres helt supert ut, både for dere og for barna :)

Anonymkode: 4c161...073

Skrevet

Hvorfor spør du når du vet at svaret ikke kommer til å passe for dere?  Ikke spør om de kan komme klokka 10.00 når det du vil er at de skal komme klokka ti.  "Vi skal på nisseverksted i morgen og vi vil være der klokka 10.  Vil du møte oss der eller kommer du hit ti på ti og kjører med oss?" "Eh - jeg møter dere der"  Svar: "Flott!  Vi er der klokka 10 og et par timer (eller mer eller mindre), så spiser vi grøt i kafeen klokka 12.30 før vi går hjem." Om hun da kommer ruslende klokka 12.00, så er det henne sak.  Men hun kan godt få høre at "Ungene har ventet på deg, så det var godt du kom.  Nå skal vi kikke litt rundt før vi spiser om en halvtime."

Anonymkode: 6b8da...07f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...