Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 6åring som begynte på skolen i høst. Hun har alltid vært tidlig ute på dette feltet - telte uproblematisk til ti før hun var to, skrev navnet sitt da hun var tre, tar til seg kunnskap som en svamp osv. Hun knakk lesekoden i fjor før hun begynte på skolen og leser hva slags tekst som helst uten hjelp/problemer. Nå har hun også begynt å vise interesse for gangetabellen og behersker de laveste tallene der (1-6gangen), samt full kontroll på addisjon (hun teller alltid poengene sine selv når vi spiller UNO feks). 

Vi føler ikke vi blir hørt på skolen (vi har allerede prøvd en gang rett etter skolestart), og er redd for at hun snart begynner å kjede seg. Lekser er unnagjort på fem min, og vi ser ikke at hun får utfordringer på skolen. 

Noen som har vært i samme posisjon og har noen råd å komme med? Hvordan kan vi legge dette fram for skolen for at de kan hensynta henne litt mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke problematiser dette før det er et problem, vil jeg si. Klager datteren din? Å ha lite lekser i første klasse er jo bare deilig. Hun skal være barn, ikke doktorgradsstipendiat.

Anonymkode: 1209a...441

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikke problematiser dette før det er et problem, vil jeg si. Klager datteren din? Å ha lite lekser i første klasse er jo bare deilig. Hun skal være barn, ikke doktorgradsstipendiat.

Det er jo ikke nødvendigvis leksene som er ett problem. Det er det at de andre lærer bokstaver og lyder og hvilke ord som begynner på ukens bokstav, mens hun kan lese flytende. Jeg var på akkurat samme nivå selv, og fikk aldri ekstra oppfølging eller støtte.

Skrevet
Mamsen40 skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke nødvendigvis leksene som er ett problem. Det er det at de andre lærer bokstaver og lyder og hvilke ord som begynner på ukens bokstav, mens hun kan lese flytende. Jeg var på akkurat samme nivå selv, og fikk aldri ekstra oppfølging eller støtte.

Det vil jo alltid være forskjeller, spesielt på de laveste trinnene. Men igjen, er du sikker på at hun opplever det som et problem?

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det vil jo alltid være forskjeller, spesielt på de laveste trinnene. Men igjen, er du sikker på at hun opplever det som et problem?

"Problem" er jo kanskje å ta i, men hun kommenterer ihvertfall at det er kjedelig innimellom. 

Skrevet

La henne være og heller ta det opp om læreren ser at det er et problem.

Anonymkode: c8d46...006

Skrevet

Utfordre henne hjemme, dette går seg til.

Datteren min var lik, men innen 4.klasse hadde de andre tatt henne igjen. 

Hun fortsatte å være skoleflink, gikk ut av 10.klasse med 5,2 i snitt og har nå gode karakterer på vgs. Skole er lett for henne, så hun har god tid til fritidsaktiviteter og håndarbeid.

Det er få skoleflinke barn som er vidunderbarn, de har bare lett for skole, og det er bra.

Anonymkode: 304cf...d25

Skrevet
Mamsen40 skrev (3 timer siden):

"Problem" er jo kanskje å ta i, men hun kommenterer ihvertfall at det er kjedelig innimellom. 

Men det er det jo! Og det er jo ikke noe noen har vondt av, tvert om. Sånn sett, jeg var tidlig ute selv, men ville ikke stikke meg ut. Evig takknemlig for min lærer som overså at jeg kunne lese fra før og som lot meg utvikle meg sammen med klassen. Jeg vet hun visste. 

Skrevet
Mamsen40 skrev (6 timer siden):

Jeg har en 6åring som begynte på skolen i høst. Hun har alltid vært tidlig ute på dette feltet - telte uproblematisk til ti før hun var to, skrev navnet sitt da hun var tre, tar til seg kunnskap som en svamp osv. Hun knakk lesekoden i fjor før hun begynte på skolen og leser hva slags tekst som helst uten hjelp/problemer. Nå har hun også begynt å vise interesse for gangetabellen og behersker de laveste tallene der (1-6gangen), samt full kontroll på addisjon (hun teller alltid poengene sine selv når vi spiller UNO feks). 

Vi føler ikke vi blir hørt på skolen (vi har allerede prøvd en gang rett etter skolestart), og er redd for at hun snart begynner å kjede seg. Lekser er unnagjort på fem min, og vi ser ikke at hun får utfordringer på skolen. 

Noen som har vært i samme posisjon og har noen råd å komme med? Hvordan kan vi legge dette fram for skolen for at de kan hensynta henne litt mer?

Barn er forskjellige, det er ikke noe av det du ramser opp her som er eksepsjonelt smart, men hun har interessen og det er viktig. Men alt ekstra kan dere se på hjemme, og så er det kanskje å være elev i klasserommet og alt det sosiale hun skal bruke ekstra energi på på skolen. La henne leke med bokstavene, få oppgaver av læreren og kjede seg om det er så. (Redd for at hun kanskje snart kjeder seg er jo et voksen problem og ikke noe hun sliter med). Prestasjonsfokus er dumt i den alderen, og håper for all del ikke dere prater med henne om dette «Ja sant det blir kjedelig på skolen når du allerede kan dette…» Snakk med henne om at det er viktig med repetisjon, og hun er heldig som ikke strever med å lære dette. 

Hilsen mamma til barn som leste full voksentekst som 4 åring, videregåendematte i 8.klasse, men det viktigste var å være et barn på skolen. Hvis læreren ser behovet vil hun få oppgaver. At dere tok det opp ved skolestart, hva sier lærer på utviklingssamtale?  
Og lekser skal helst ikke ta lang tid i den alderen. Da er hun heldig og får mer fritid. 
Før gikk seksåringene fortsatt i barnehage, etter de begynte på skolen har faglige resultater og frafall økt. 

La henne leke , og ikke bekymre dere. 
Ha masse bøker tilgjengelig , gå på biblioteket osv, hun lærer masse av å være med dere.

Anonymkode: 3e988...745

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...