Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #1 Skrevet 6. desember 2025 Dersom man ikke har planer om å fylle krumkakene med når, hvorfor ruller man dem? De vil da være mye enklere å oppbevare og spise dersom de er flate. Er ganske store "småkaker" også som tar lang tid å lage, er de flate kan man i tillegg dele dem i 4 biter mens de er myke og få dem ned i fornuftig størrelse, og 4 ganger så mange kaker på samme tiden Anonymkode: d62d8...71a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #2 Skrevet 6. desember 2025 For tidligere ble de fylt med krem og syltetøy (helst multesyltetøy) når de ble servert. Min bestemor la de over ett kaffekrus, slik at formen ble en kopp. Anonymkode: d04e8...63c
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #3 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): For tidligere ble de fylt med krem og syltetøy (helst multesyltetøy) når de ble servert. Min bestemor la de over ett kaffekrus, slik at formen ble en kopp. Anonymkode: d04e8...63c Vet at opprinnelig ble de brukt som en del av en dessert, og ikke som småkaker. Er derfor jeg spesifiserte at det gjaldt dersom man ikke skulle fylle dem med noe. Anonymkode: d62d8...71a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #4 Skrevet 6. desember 2025 Er det bare meg, eller er krumkaker og havreflarn veldig gammeldags? Liker tradisjoner selv, men det er jo ikke akkurat kjempegodt... Anonymkode: d40b5...74b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #5 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er det bare meg, eller er krumkaker og havreflarn veldig gammeldags? Liker tradisjoner selv, men det er jo ikke akkurat kjempegodt... Anonymkode: d40b5...74b Nå er det jo ikke det jeg spør om. Enig i at de man kjøper i butikken ikke er så veldig gode, men her i huset elsker vi de som er hjemmelagde, og det er de som først forsvinner fra kakefatet. Lager de siden vi liker dem, ikke på grunn av tradisjon HI Anonymkode: d62d8...71a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #6 Skrevet 6. desember 2025 Fordi de er krumkaker? og skal man ha fyll må de rulles, og uten fyll smaker de bedre når man biter av flere lag på en gang. Ingen grunn til å avgjøre i forkant at man ikke har tenkt å fylle dem. Anonymkode: bb073...143
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #7 Skrevet 6. desember 2025 Det er jo enkelt og greit fordi det er slik krumkaker er. Det er ingen som pålegger deg å gjøre noe som helst med dem, men da blir det vel ikke helt krumkaker? Akkurat som smultring, man kan godt la være å stikke ut hullet i midten, men da er det jo ikke smultring lenger. Anonymkode: 7a50d...f1d
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #8 Skrevet 6. desember 2025 Fordi det ser penere ut og er tradisjon. Hvorfor krøller man lussekatter eller serverer pent dandert mat i noen sammenheng, liksom. Anonymkode: 3f45f...9d8
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #9 Skrevet 6. desember 2025 Fordi det er sånn,krumkaker skal se ut. De er pene og se på, og ser innbydende ut. Anonymkode: 9aa49...5f1
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #10 Skrevet 6. desember 2025 Jeg innbiller meg at de smaker mindre hvis det bare er ett «lag»? Aner ikke. De tar jo plass så det var ikke et dumt spørsmål! Men tror jeg ender med å krumme de neste gang og (for jeg har spist opp første runde) Anonymkode: 85de2...0ad
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #11 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er det bare meg, eller er krumkaker og havreflarn veldig gammeldags? Liker tradisjoner selv, men det er jo ikke akkurat kjempegodt... Anonymkode: d40b5...74b Jo. De man lager selv er kjempe god Anonymkode: 347e0...3d1
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #12 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er det bare meg, eller er krumkaker og havreflarn veldig gammeldags? Liker tradisjoner selv, men det er jo ikke akkurat kjempegodt... Anonymkode: d40b5...74b Det er kjempegodt, som pepperkaker og andre julekaker, når man lager dem selv. Anonymkode: 63e6d...4f3
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #13 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er det bare meg, eller er krumkaker og havreflarn veldig gammeldags? Liker tradisjoner selv, men det er jo ikke akkurat kjempegodt... Anonymkode: d40b5...74b Jeg synes det er godt. Mamma lagde verdens beste krumkaker, angrer så på at jeg aldri lærte å lage de. Anonymkode: 9aa49...5f1
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #14 Skrevet 6. desember 2025 Fordi hvis man ikke krummer dem er det bare kake. Anonymkode: a923d...afe
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #15 Skrevet 6. desember 2025 3 hours ago, Anonym bruker said: Er det bare meg, eller er krumkaker og havreflarn veldig gammeldags? Liker tradisjoner selv, men det er jo ikke akkurat kjempegodt... Anonymkode: d40b5...74b Synes det er de 2 aller beste julekakene Anonymkode: cda76...222
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #16 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er kjempegodt, som pepperkaker og andre julekaker, når man lager dem selv. Anonymkode: 63e6d...4f3 Det er det som er så dumt; at folk kjøper kaker istedet for å bake selv, og dermed tror at man ikke liker det fordi det smaker som kjøpekaker. Kjøpekaker blir aldri så gode som hjemmebakt, uansett hva det er. Anonymkode: 220dd...0cd
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #17 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er det som er så dumt; at folk kjøper kaker istedet for å bake selv, og dermed tror at man ikke liker det fordi det smaker som kjøpekaker. Kjøpekaker blir aldri så gode som hjemmebakt, uansett hva det er. Anonymkode: 220dd...0cd Synes kjøpe pepperkaker er bedre enn hjemmelagde Anonymkode: 404d3...41b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #18 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Nå er det jo ikke det jeg spør om. Enig i at de man kjøper i butikken ikke er så veldig gode, men her i huset elsker vi de som er hjemmelagde, og det er de som først forsvinner fra kakefatet. Lager de siden vi liker dem, ikke på grunn av tradisjon HI Anonymkode: d62d8...71a De i butikken er luke gode, synes vi. 🤩 Anonymkode: d6897...873
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #19 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Synes kjøpe pepperkaker er bedre enn hjemmelagde Anonymkode: 404d3...41b Kanskje fordi alt for mange kjøper ferdig-deig og lager pepperkaker av det? Det er ikke godt i det hele tatt. Men det er selvfølgelig lov å like kjøpepepperkaker best uansett. (Men da har du ikke smakt mine hjemmelagde... hehe) Anonymkode: 547ba...bbf
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #20 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Kanskje fordi alt for mange kjøper ferdig-deig og lager pepperkaker av det? Det er ikke godt i det hele tatt. Men det er selvfølgelig lov å like kjøpepepperkaker best uansett. (Men da har du ikke smakt mine hjemmelagde... hehe) Anonymkode: 547ba...bbf Det viktigste er vel at folk får det de selv liker. Jeg lager deigen til pepperkaker selv, men det er enkelte av kjøpetypene jeg syns er bedre. Lager selv for ungene som elsker å lage dem. Anonymkode: d62d8...71a
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2025 #21 Skrevet 7. desember 2025 Vi ruller, men ikke som kremmerhus, vi ruller de stramt som en lefse. Anonymkode: 67498...e65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå