Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #26 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og jeg tenner ettl lys for slike som deg som sannsynligvis aldri har vasket rundt i huset ditt noen gang, og som lever i ett svært møkkete hus. virker for meg utrolig grisete og ikke minst du fremstår som et psykiatrisk tilfelle som elsker møkk. Anonymkode: b4bb9...525 Du skjønner vel at de fleste av oss vasker jevnlig gjennom året og derfor ikke trenger stor nedvask til jul? Den mest grundige vasken tar jeg om våren, da er det deilig å få vasket ut sot fra fyringsovn og stearinlys, vaske gardiner og gjøre klart til den lyse tiden. Her er det jo du som gir inntrykk av å bo i møkk når det er så viktig å ta rundvask for å få det rent nok til jul Anonymkode: 03a30...3df
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #27 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du skjønner vel at de fleste av oss vasker jevnlig gjennom året og derfor ikke trenger stor nedvask til jul? Den mest grundige vasken tar jeg om våren, da er det deilig å få vasket ut sot fra fyringsovn og stearinlys, vaske gardiner og gjøre klart til den lyse tiden. Her er det jo du som gir inntrykk av å bo i møkk når det er så viktig å ta rundvask for å få det rent nok til jul Anonymkode: 03a30...3df Takk! Og helt riktig😃 Anonymkode: 59525...b10
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #28 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og jeg tenner ettl lys for slike som deg som sannsynligvis aldri har vasket rundt i huset ditt noen gang, og som lever i ett svært møkkete hus. virker for meg utrolig grisete og ikke minst du fremstår som et psykiatrisk tilfelle som elsker møkk. Anonymkode: b4bb9...525 Der kom selveste grinchen og 😂 Anonymkode: 0acc3...093
prekæs Skrevet 6. desember 2025 #29 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Og det er jo kjernen her. Julebakst handler om mer enn tilgang på kaker. Anonymkode: 5b6d0...dd7 Det er jeg enig i.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #30 Skrevet 6. desember 2025 Nei, det gidder jeg ikke. Ingen her synes julekaker er noe spesielt godt heller, så det blir ikke spist. Anonymkode: f38e6...6df
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #31 Skrevet 6. desember 2025 Lager pepperkaker, krumkaker, fylte kjeks, peppernøtter, havreflarn, ristopper og mandelstang bare han på 12 som blir med på det, men jeg kommer nok til å fortsette selv om han ikke gidder mer. Anonymkode: 50dfa...576
amandine Skrevet 6. desember 2025 #32 Skrevet 6. desember 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Lager pepperkaker, krumkaker, fylte kjeks, peppernøtter, havreflarn, ristopper og mandelstang bare han på 12 som blir med på det, men jeg kommer nok til å fortsette selv om han ikke gidder mer. Anonymkode: 50dfa...576 Etter et par år med laber interesse har alle mine kommet tilbake, nå har vi fast avtale med pepperkakebaking, julebrustest og risgrøt før jul, kjærester og kompiser inkludert. Det er superkoselig!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #33 Skrevet 6. desember 2025 amandine skrev (3 timer siden): Etter et par år med laber interesse har alle mine kommet tilbake, nå har vi fast avtale med pepperkakebaking, julebrustest og risgrøt før jul, kjærester og kompiser inkludert. Det er superkoselig! Er det jeg håper her og 😁 bestemor bakte til siste året, selv om hun var kreftsyk og dårlig. Og det begynte å bli 45 år siden hun hadde hjemmeboende barn den gang ☺️ Anonymkode: 50dfa...576
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2025 #34 Skrevet 6. desember 2025 Her lages det pepperkaker som ingen spiser. Vi er ikke så glad i kaker i denne familien. I stedet lager jeg hjemmelaget sylte, tomatsild og lammerull - det går unna. Særlig de dagene vi har ferskt brød eller rundstykker. Anonymkode: e6e87...b21
sug lut Skrevet 7. desember 2025 #35 Skrevet 7. desember 2025 amandine skrev (16 timer siden): Etter et par år med laber interesse har alle mine kommet tilbake, nå har vi fast avtale med pepperkakebaking, julebrustest og risgrøt før jul, kjærester og kompiser inkludert. Det er superkoselig! Samme her.
amandine Skrevet 7. desember 2025 #36 Skrevet 7. desember 2025 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Her lages det pepperkaker som ingen spiser. Vi er ikke så glad i kaker i denne familien. I stedet lager jeg hjemmelaget sylte, tomatsild og lammerull - det går unna. Særlig de dagene vi har ferskt brød eller rundstykker. Anonymkode: e6e87...b21 Kjempefine tradisjoner! Lager pålegg, vi også. Det er sånt som hører med og er veldig koselig når samme som til kakebakst at storeungene kommer hjem og vil lage. Det er så fint å tenke på at de tradisjonene bæres videre.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2025 #37 Skrevet 7. desember 2025 Vi baker pepperkaker sammen også baker jeg "mine" julekaker som ikke er tradisjonelle julekaker, men tradisjon for oss. Barna hadde nok blitt veldig skuffet uten mamma sine julekaker. Vanlige tørre julekaker som bestemor lagde er det vel ingen som er så glad i, så de dropper vi. Anonymkode: 63e31...8a2
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #38 Skrevet 8. desember 2025 Jeg baker, mest for julestemningens skyld. Jeg vil at ungdommene mine skal huske luktene, at de skal lære om juletradisjoner, at de skal kjenne på samme stemningen før jul som jeg alltid gjorde når mamma og bestemor bakte til jul. Og så er det jo kjekt å ha noe å sette på bordet når folk stikker innom på en kaffekopp i førjulstria. Anonymkode: 6fff4...c58
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #39 Skrevet 8. desember 2025 Her baker far og barn pepperkaker og så er det bakekveld/dag, kommer an på hva som passer, hos bestemor og bestefar hvor de baker et par-tre andre sorter. Pepperkaker bakes av to grunner - de er knallgode - og ikke minst: Det lukter jul. Og det er en tradsjon, og jeg mener bestemt at tradisjoner er viktigere enn vi gjerne vil tro. Så mens de sørger for pepperkakelukt så skriver jeg julekort - enda en utdødende tradisjonen som jeg tvilholder på. Anonymkode: 25153...9d6
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2025 #40 Skrevet 8. desember 2025 Baker mindre enn før, men noe baking må til. Det er trivelig å bake julekaker, trenger ikke så mange, eller så store porsjoner, men litt duft av julebakst må det være. Anonymkode: 5371a...992
LillaGorilla♥♥ Skrevet 9. desember 2025 #41 Skrevet 9. desember 2025 Baker aldeles ikke 7 slag, men pepperkakebaking- og ikke minst pynting må til. Selv om nesten ingen spiser dem. Så har jeg lovet minste å bake kakemenn bare fordi, og jeg må bake krumkaker av min mormor og mammas gamle oppskrifter for min fars skyld. Som noen sier, det handler egentlig ikke om kakene, men om følelsene knyttet til det. Eldste skal forresten også lage noen greske kjeks han lærte fra mat- og helsefaget på skolen. Ikke tradisjonelle norske julekaker, men veldig gode. Så sier google at grekerne ofte har disse til jul, så da passer det fint likevel
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2025 #42 Skrevet 9. desember 2025 Baker pepperkaker med barna, mannen lager pepperkakehus av samme deigen og barna pynter. Brune pinner, sjakkruter, risboller og Rocky Road. Så baker vi alltid masse aniskringler og vørterbrød en av dagene før jul, det er alles favoritt. Vi lager og lammerull i god tid før jul og fryser ned. Må jo ikke lage alt dette, men så lenge vi alle liker det og det blir spist så fortsetter vi😊 Anonymkode: 5a430...00b
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2025 #43 Skrevet 9. desember 2025 Anonym bruker skrev (På 6.12.2025 den 0.16): Virkelig. Anonymkode: 5b6d0...dd7 Vi har masse kos, mange fine tradisjoner både i desember og i jula. Trenger ikke være Stusselig selv om du har andre tradisjoner Anonymkode: 19f57...dcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå