Anonym bruker Skrevet 5. desember #1 Skrevet 5. desember Vi har pleid å bake pepperkaker sammen med søsteren min og hennes barn. Hatt tradisjon på det. Men nå er alle «barna» fra 16 og oppover og interessen for pepperkakebaking er laber. Flere som ikke baker no? Anonymkode: 19f57...dcd
TinaK 1990 Skrevet 5. desember #2 Skrevet 5. desember Samme situasjon her. Yngste er 15 og ikke spesielt interessert. Synes det er gøy 5 første minutter og så står vi voksne og baker….. har aldri hatt noen tradisjoner på 7 slag. Mye annet godt som heller frister i jula. Gjærbakst, smågodt, sjokolade mm
amandine Skrevet 5. desember #4 Skrevet 5. desember Det hører til tradisjonene i julen, så baking må til. Jeg begynner nå i helgen og gleder meg.
Anonym bruker Skrevet 5. desember #5 Skrevet 5. desember Baker det jeg føler for, aldri vært særlig glad i de tradisjonelle julekakene (synes alle de lyse smaker kjedelig og det samme, serina, goro,krumkaker etc.). Prøver å huske nøttetoppene til farmor, lager gjerne Sara Bernhard, kjøper kokostopper med sjokolade og kransekake. Exen bruker å bake peppernøtter med ungene, og vi lager som regel pepperkakehus. Er det mye stress et år kjøper jeg ferdige kaker. Jeg kommer aldri til å stresse meg i hjel pga tradisjoner. Så lenge vi er sammen og har god mat og pakker så blir det jul uansett. Vi har våre ting som vi liker å gjenta (f.eks. stå på skøyter på julaften mens maten godgjør seg). Anonymkode: b2e3f...04b
Anonym bruker Skrevet 5. desember #6 Skrevet 5. desember Det varierer. Det blir gjerne pepperkaker og Sarah Bernard dersom jeg baker. Ellers får vi ofte av min mor. I år blir vi borte hele jula, ungene begynner å gå lei pepperkakebaking, så da tror jeg kanskje det droppes Anonymkode: e8c1d...e94
Anonym bruker Skrevet 5. desember #7 Skrevet 5. desember Baker pepperkaker med ungene, og krumkaker. Det er et must for min del. Noen ganger baker jeg mer også, men kommer helt an på tid og energi før jul. Anonymkode: 81b1f...e45
Anonym bruker Skrevet 5. desember #9 Skrevet 5. desember Ikke noe baking her. Ingen i familien min liker julekaker. Stusselig sier noen. Absolutt ikke. Jeg har aldri hatt den tradisjonen, vi har andre ting å gjøre. Anonymkode: 59525...b10
Anonym bruker Skrevet 5. desember #10 Skrevet 5. desember Bakte kaker, som ingen spiste, da ungene var små. Koselig aktivitet:) Nå baker jeg kun rundstykker, kanskje noen kanelsnurrer eller boller. Anonymkode: e688f...232
Anonym bruker Skrevet 5. desember #11 Skrevet 5. desember Ingen småkakebaking her. Kjøper kanskje noen få. Baker kanskje en gjærdeig eller to, og potetlefse. Anonymkode: a1a19...035
Anonym bruker Skrevet 5. desember #12 Skrevet 5. desember Ingen baking nå. Guttene er store nå og er ikke interessert. Dessuten så spiser vi lite julekaker Anonymkode: 0811a...82c
Anonym bruker Skrevet 5. desember #13 Skrevet 5. desember Jeg baker ingenting Men mannen baker kransekake og krumkaker, og 16 åringen baker ristopper og kokosmakroner. Tidligere år har jeg bakt brune pinner, men spist opp alle selv 🙈 I år har jeg gått ned 15 kg og dropper det 💪 Anonymkode: f5ee2...3db
TinaK 1990 Skrevet 5. desember #14 Skrevet 5. desember Anonym bruker skrev (7 timer siden): Så stusselig. Anonymkode: 5b6d0...dd7 Virkelig??
Anonym bruker Skrevet 5. desember #15 Skrevet 5. desember TinaK 1990 skrev (19 minutter siden): Virkelig?? Virkelig. Anonymkode: 5b6d0...dd7
Anonym bruker Skrevet 5. desember #16 Skrevet 5. desember Jeg baker ingenting til jul. Det lever jeg og familien min helt fint med. Likevel kjenner jeg på en bekymring for den psykiske helsen til de som blir forferdet av at andre ikke baker småkaker. Som tar det personlig, blir indignerte og sier at man «må» bake kaker. For vet du hva? Man må faktisk ingenting. Man kan spise hamburger på julaften om man vil. Det vil ikke jeg, men jeg respekterer de som evt. måtte velge det. Det er de samme som synes det er forferdelig med barn som ikke får pakkekalender. Huff La oss tenne et lys for disse menneskene, som sliter så veldig med å akseptere at andre ikke føler like mye på skam og press som de selv gjør 🕯️ Anonymkode: 37620...3cf
Anonym bruker Skrevet 6. desember #17 Skrevet 6. desember Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg baker ingenting til jul. Det lever jeg og familien min helt fint med. Likevel kjenner jeg på en bekymring for den psykiske helsen til de som blir forferdet av at andre ikke baker småkaker. Som tar det personlig, blir indignerte og sier at man «må» bake kaker. For vet du hva? Man må faktisk ingenting. Man kan spise hamburger på julaften om man vil. Det vil ikke jeg, men jeg respekterer de som evt. måtte velge det. Det er de samme som synes det er forferdelig med barn som ikke får pakkekalender. Huff La oss tenne et lys for disse menneskene, som sliter så veldig med å akseptere at andre ikke føler like mye på skam og press som de selv gjør 🕯️ Anonymkode: 37620...3cf Herlig! 😃 La oss også tenne et lys for de som vasker vegger og tak med såpevann, (som antagelig gjør mer skade enn nytte), vasker alle skuffer og skaper og stryker 25 juleduker i de kommende hektiske ukene. Virker for meg utrolig umoderne. Anonymkode: 59525...b10
prekæs Skrevet 6. desember #18 Skrevet 6. desember Ganske sikker på at vi får i gave, så baker ikke noe særlig. Kanskje tebrød, fordi det minner om mormor.
Anonym bruker Skrevet 6. desember #19 Skrevet 6. desember Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg baker ingenting til jul. Det lever jeg og familien min helt fint med. Likevel kjenner jeg på en bekymring for den psykiske helsen til de som blir forferdet av at andre ikke baker småkaker. Som tar det personlig, blir indignerte og sier at man «må» bake kaker. For vet du hva? Man må faktisk ingenting. Man kan spise hamburger på julaften om man vil. Det vil ikke jeg, men jeg respekterer de som evt. måtte velge det. Det er de samme som synes det er forferdelig med barn som ikke får pakkekalender. Huff La oss tenne et lys for disse menneskene, som sliter så veldig med å akseptere at andre ikke føler like mye på skam og press som de selv gjør 🕯️ Anonymkode: 37620...3cf Stakkars mine tenåringer. Har aldri fått pakkekalender. Er så synd at de er så lite kravstore og blir takknemlig for alt de får. Til og med 1 pk sokker i julegave Anonymkode: 0811a...82c
Anonym bruker Skrevet 6. desember #20 Skrevet 6. desember prekæs skrev (51 minutter siden): Ganske sikker på at vi får i gave, så baker ikke noe særlig. Kanskje tebrød, fordi det minner om mormor. Og det er jo kjernen her. Julebakst handler om mer enn tilgang på kaker. Anonymkode: 5b6d0...dd7
Anonym bruker Skrevet 6. desember #21 Skrevet 6. desember Anonym bruker skrev (1 time siden): Herlig! 😃 La oss også tenne et lys for de som vasker vegger og tak med såpevann, (som antagelig gjør mer skade enn nytte), vasker alle skuffer og skaper og stryker 25 juleduker i de kommende hektiske ukene. Virker for meg utrolig umoderne. Anonymkode: 59525...b10 Og jeg tenner ettl lys for slike som deg som sannsynligvis aldri har vasket rundt i huset ditt noen gang, og som lever i ett svært møkkete hus. virker for meg utrolig grisete og ikke minst du fremstår som et psykiatrisk tilfelle som elsker møkk. Anonymkode: b4bb9...525
Anonym bruker Skrevet 6. desember #22 Skrevet 6. desember Blir ikke mye baking til jul lenger. Har store barn og den ene må ha glutenfritt og laktosefritt - noe hun synes er veldig tørt. Eldste spiser lite kaker, har fokus på trening. Og jeg kan ikke bli sittende og spise alt sukkeret, kroppen min skal ikke ha det. Men vi har kaker til jul, men ikke mye og ikke hjemmelaget. Anonymkode: f3fea...99f
Anonym bruker Skrevet 6. desember #23 Skrevet 6. desember Anonym bruker skrev (1 time siden): Herlig! 😃 La oss også tenne et lys for de som vasker vegger og tak med såpevann, (som antagelig gjør mer skade enn nytte), vasker alle skuffer og skaper og stryker 25 juleduker i de kommende hektiske ukene. Virker for meg utrolig umoderne. Anonymkode: 59525...b10 Jeg leste en artikkel om oppblomstringen av allergi som vi har sett de senere tiår, og hva som kan være medvirkende årsak. Der var nevnt nettopp dette med renhold: at dagens voksengenerasjon har forkastet gamle husmødres vaskerutiner, slik at vi i dag lever i mye mer skitt og støv. I tillegg til at vi vasker oss selv for mye, slik at vi ødelegger normalfloraen vår som er så viktig for immunforsvaret. Jeg tenker at det kan være noe i det. Jeg vasker skuffer og skap, tak og vegger til jul, og det er faktisk nødvendig, selv om det i utgangspunktet ser rent ut. Og det er greit å ha en deadline som jula for å få det gjort, ellers ville jeg bare utsatt og utsatt det. Jeg har alt mulig av robotstøvsugere og fancy utstyr, men jobben blir ikke gjort like bra som når jeg vasker på "gammeldags" måte. Da blir det skinnende rent! For meg er DET jul: skinnende rent hus FØR jeg pynter. Og kakebaking, selv om mye blir kastet. Det er tradisjoner som betydde mye for meg som barn, lukten av julebakst. Jeg ønsker å beholde og videreføre denne tradisjonen og julefølelsen til egne barn. DET er julestemning for meg! Anonymkode: 4fb82...354
Anonym bruker Skrevet 6. desember #24 Skrevet 6. desember Uten å ha noe som helst statistisk grunnlag, drister jeg meg til å tro at det er flere som ikke baker julekaker enn det er som baker. Småbarnsfamilier baker pepperkaker (med kjøpedeig), alle andre kjøper kanskje en boks med ett eller annet, men foretrekker sjokolade og annet godteri. Anonymkode: 1cafe...fd5
Anonym bruker Skrevet 6. desember #25 Skrevet 6. desember Anonym bruker skrev (1 time siden): Og jeg tenner ettl lys for slike som deg som sannsynligvis aldri har vasket rundt i huset ditt noen gang, og som lever i ett svært møkkete hus. virker for meg utrolig grisete og ikke minst du fremstår som et psykiatrisk tilfelle som elsker møkk. Anonymkode: b4bb9...525 Haha!! Dette skulle familien min ha sett. «Et psykiatrisk tilfelle som elsker møkk». De jeg bor sammen med synes nok jeg er litt vel opptatt av vasking og rent hus. Du fremstår frisk du også, forøvrig🤭. Tenk å kalle folk for et psykiatrisk tilfelle. Haha…. Jeg vasker huset mitt hele året. Alltid rent og pent her. Derfor ikke behov for å frenetisk vaske ukene før jul. Men såpevann på vegger og tak skjer ikke her. Pusser opp og maler jevnlig og har på den måten et moderne og rent hus. Det er kun her på kvinneguiden vasketrollen finnes. Kjenner ingen som driver på slikt. Anonymkode: 59525...b10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå