Gå til innhold

Burde vi få samme forbud i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Australia har de må vedtatt en lov om at barn under 16 år ikke kan ha konto på sosiale medier. Jeg skulle gjerne sett at det samme ble vedtatt her i Norge.

Anonymkode: 5423c...d92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er under utredning i eu. Men med 15 som grense mener jeg.

Anonymkode: f1802...ce2

Skrevet

Det har vært en sak en god stund nå, og det var åpent for høringssvar i høst. 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-sender-some-lovforslag-pa-horing-for-a-sikre-at-barn-er-trygge-pa-nett/id3114352/

Problemet, som oppstår mange steder, er hvordan håndheve dette. Det betyr at de som er over 16 må alle identifisere seg om de befinner seg på plattformer hvor det kan befinne seg voksent material. Så da må alt av Meta sin tjenester, tiktok, discord, telegram o.s.v. kreve identifikasjon for at man skal kunne bruke det. Dette er allerede innført i England, og dessverre opplever flere brukere rundt om i Europa at de mister tilgang til tjenester fordi de ikke ønsker å identifisere seg i henhold til landets lover og regler. 

Den i Norge vil heller ikke gjelde whatsapp og snap slik jeg har forstått det, og jeg har selv liten tro på at dette vil få slutt på mobbing og utestengelse. Jeg tror faktisk det vil øke den da de som står utenfor ikke lengre kan snakke med likesinnede på sosiale medier. 

Anonymkode: 9a16b...3b7

Skrevet

Skal man identifisere seg med bank-id? Det synes jeg er en veldig dårlig ide.

Anonymkode: 1e1a0...7a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...