Anonym bruker Skrevet 3. desember 2025 #1 Skrevet 3. desember 2025 Vanlig lørdag: Vi skal ut på noe og barnet tømmer ut alle legoklossene. Jeg sier « rydd opp klossene før vi drar». 3 -åringen forstår alt jeg sier, men nekter å rydde, istedenfor kaster han klossene enda mer utover. Jeg gjentar, men nok en gang kaster han klosser, og denne gangen på meg og bak et skap. Vi må skifte en bleie. Han vil ikke og slenger seg bakover for å rømme. Det resulterer i at han slår seg. Det er en forferdelig kamp hver gang Jeg hjelper til med påkledning. Han henger, tuller, lugger meg og holder på slik lenge. Det varer så lenge at det forsinker oss. Han skal legge seg og hopper i sengen, drar meg i håret, spreller rundt og tuller lenge. Jeg ber han legge seg, men han hører ikke med mindre jeg truer med å gå Hvor streng skal jeg være? Vil dette gå over av seg selv eller må jeg ta alle kampene, små som store? Bør han respektere meg allerede nå eller betyr respekt egentlig frykt i en så ung alder? Er vi helt på villspor? Anonymkode: 7063f...707
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2025 #2 Skrevet 3. desember 2025 Det ene jeg iallefall legger merke til er at di skrover at han ikke hører før du truer med å gå? Det er jo ikke hørselen som er problemet, antar jeg? Han hører deg men vil ikke gjøre som du ber om. Det er to forskjellige ting. Du må hvertfall sørge for å holde det du lover. Sier du at du skal gå ut i stua så må du gå ut i stua. Vis at du er konsekvent. Ikke still spørsmål med mindre du er klar til å akseptere svaret. Typisk: «Vil du legge deg nå?» Hva gjør du da om han svarer nei? Gi ham litt forvarsel, si fra at nå skal han få spise opp skiven sin og så er det tid for å legge seg. Så følger du opp. Når vi er ferdige med tannpussen er det under dyna og så kan jeg synge litt for deg hvis du er kjapp. Hvilken sang vil du jeg skal synge? Anonymkode: da153...f18
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2025 #3 Skrevet 3. desember 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vanlig lørdag: Vi skal ut på noe og barnet tømmer ut alle legoklossene. Jeg sier « rydd opp klossene før vi drar». 3 -åringen forstår alt jeg sier, men nekter å rydde, istedenfor kaster han klossene enda mer utover. Jeg gjentar, men nok en gang kaster han klosser, og denne gangen på meg og bak et skap. Vi må skifte en bleie. Han vil ikke og slenger seg bakover for å rømme. Det resulterer i at han slår seg. Det er en forferdelig kamp hver gang Jeg hjelper til med påkledning. Han henger, tuller, lugger meg og holder på slik lenge. Det varer så lenge at det forsinker oss. Han skal legge seg og hopper i sengen, drar meg i håret, spreller rundt og tuller lenge. Jeg ber han legge seg, men han hører ikke med mindre jeg truer med å gå Hvor streng skal jeg være? Vil dette gå over av seg selv eller må jeg ta alle kampene, små som store? Bør han respektere meg allerede nå eller betyr respekt egentlig frykt i en så ung alder? Er vi helt på villspor? Anonymkode: 7063f...707 Okey. Istedenfor å si :" Rydd opp!" Kan du si noe helt annet, slik at barnet faktisk rydder opp. Forbereder du barnet først? Sier du:" Gutten min, du kan leke litt til, like lenge som en Bluey episode, og så må vi rydde opp lekene. Vi skal snart dra. " Hvis barnet ikke rydder opp, så kan dere gjøre det sammen. Vet du hvordan hjernen deres fungerer? De er ikke voksne. Og vi foreldre pleier å forvente like mye som andre barn som er 3 år eldre. Du hopper over mange ledd her. Du viser ikke empati elle forståelse. Barnet er kanskje midt i en lek, helt naturlig at de får avslutte leken før du maser. Hvis du er midt i en film? Og noen bare skrur av tv'n og sier :" Vi skal dra! Nå!." Hvordan hadde du reagert? Dere er et team. Hvorfor truer du med å gå? Legg deg ned ved siden av da vel. Si natta, snu ryggen til, så sovner han nok raskt. Sparer dere mye tid - begge to. Barn trenger trygghet. Og du... når de slår seg vrange, er gjerne fordi kontakten blir brutt. Han er 3 år... Lest om 3 åringer? I gamle dager sa man trass. De utvikler seg. De skal løsrive seg. Helt normalt. Du ønsker bare sitte rolig i båten. Les alt av Hedvig Montgomery. Og barnet speiler deg. Hva er greia med respekt? Hele innlegget ditt oser av at du synes denne ungen er umulig, at barnet burde frykte deg, underkues. Dere må koble dere på hverandre. Hvis du forandrer deg, være mer positiv, så speiler barnet deg. Prøv. Begyn med deg selv. Anonymkode: c57ee...f6f
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2025 #4 Skrevet 4. desember 2025 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vanlig lørdag: Vi skal ut på noe og barnet tømmer ut alle legoklossene. Jeg sier « rydd opp klossene før vi drar». 3 -åringen forstår alt jeg sier, men nekter å rydde, istedenfor kaster han klossene enda mer utover. Jeg gjentar, men nok en gang kaster han klosser, og denne gangen på meg og bak et skap. Vi må skifte en bleie. Han vil ikke og slenger seg bakover for å rømme. Det resulterer i at han slår seg. Det er en forferdelig kamp hver gang Jeg hjelper til med påkledning. Han henger, tuller, lugger meg og holder på slik lenge. Det varer så lenge at det forsinker oss. Han skal legge seg og hopper i sengen, drar meg i håret, spreller rundt og tuller lenge. Jeg ber han legge seg, men han hører ikke med mindre jeg truer med å gå Hvor streng skal jeg være? Vil dette gå over av seg selv eller må jeg ta alle kampene, små som store? Bør han respektere meg allerede nå eller betyr respekt egentlig frykt i en så ung alder? Er vi helt på villspor? Anonymkode: 7063f...707 Det er aldri for tidlig å begynne med straff/konsekvenser. De vil fort lære seg å høre. Anonymkode: 380dc...c71
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2025 #5 Skrevet 4. desember 2025 Du må planlegge og være konsekvent. Si "Så fint tårn du bygger. Om en stund skal vi to gå ut og handle sammen. Du kan få leke en liten stund til, så skal du rydde og så skal vi gå." Etter 5 minutter minner du ham på at han veldig snart skal rydde. Etter 5 minutter til sier du at han skal rydde. Da skal han rydde. Sannsynligvis får han ikke til alt, men han skal gjøre så godt han kan. Fokuser på det han klarer. Klarer han 90% av oppgaven så er det imponerende. En tre-åring skal prøve ut grenser. Du må lære ham hvor grensene går. Om en 3-åring er voldelig må du få slutt på det. Hvis han drar deg i håret så sier du "nei" og går ut av situasjonen. Fokuser på belønning ikke straff. Jeg vet at mange tror "konsekvens" er et synonym for "straff". Konsekvenser kan selvsagt være positive og motiverende. "Er du flink til å rydde får vi mer tid på lekeplassen." "Jo fortere du klarer ta på deg pysjen, jo mer tid blir det til å lese eventyr på sengen". "Når vi har ryddet av spisebordet får vi plass til å legge puslespill der". Om du ikke får dette til på egen hånd bør du søke hjelp på helsestasjon e.l. Lykke til. Tre-åringer ER krevende. Anonymkode: 05b41...9f0
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2025 #6 Skrevet 4. desember 2025 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Vanlig lørdag: Vi skal ut på noe og barnet tømmer ut alle legoklossene. Jeg sier « rydd opp klossene før vi drar». 3 -åringen forstår alt jeg sier, men nekter å rydde, istedenfor kaster han klossene enda mer utover. Jeg gjentar, men nok en gang kaster han klosser, og denne gangen på meg og bak et skap. Vi må skifte en bleie. Han vil ikke og slenger seg bakover for å rømme. Det resulterer i at han slår seg. Det er en forferdelig kamp hver gang Jeg hjelper til med påkledning. Han henger, tuller, lugger meg og holder på slik lenge. Det varer så lenge at det forsinker oss. Han skal legge seg og hopper i sengen, drar meg i håret, spreller rundt og tuller lenge. Jeg ber han legge seg, men han hører ikke med mindre jeg truer med å gå Hvor streng skal jeg være? Vil dette gå over av seg selv eller må jeg ta alle kampene, små som store? Bør han respektere meg allerede nå eller betyr respekt egentlig frykt i en så ung alder? Er vi helt på villspor? Anonymkode: 7063f...707 Det er i hvert fall veldig tydelig at dette skjer i overganger hos dere. Her i huset hjalp det veldig med gode forberedelser i forkant av overganger og lite krav i det som var vanskelige situasjoner (overganger). Gi beskjed om overgang (etter forberedelser) med øyekontakt og rett ved barnet. Da har det ikke mulighet til å stikke av eller kaste ting. Anonymkode: 2dc49...587
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2025 #7 Skrevet 4. desember 2025 Gode tips! Tusen takk til alle! Skal prøve å forberede han bedre, og det med at konsekvensene kan være gode, var en ny måte å tenke på. Anonymkode: 7063f...707
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå