Gå til innhold

Damper du dressbukser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en "gammel husmor" i 50 årene som nok gjør mange ting på en sikkert gammeldags måte, er opptatt av tradisjoner, spesielt nå ifb jul. Men i går i lunsjen på jobb nevnte jeg at jeg måtte dampe dressbuksa til mannen før julebordet, og da ble to yngre damer (30-40 årene) veldig nysgjerrig på hva DET er! Altså å dampe dressbukser. Det hadde de aldri verken gjort eller hørt om. Hun ene sa at om buksen var krøllete, så stryker hun på vanlig måte. Er det å dampe klær helt ut?? Er det noen litt yngre som gjør det? 

Anonymkode: 7f940...9c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i 40 årene og må si jeg aldri har hørt om dette før

Anonymkode: f612e...2e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er i 40 årene og må si jeg aldri har hørt om dette før

Man bruker et tynt klede, f eks en kopphåndduk i glatt stoff, fukter dette, legger buksebeina helt slett, klede over og bruker strykjernet til å dampe det slett. Press i buksebeina blir perfekte på denne måten, om man stryker press i buksa, blir det en veldig skarp kant. Så rart at dette er gått i glemmeboka!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man bruker et tynt klede, f eks en kopphåndduk i glatt stoff, fukter dette, legger buksebeina helt slett, klede over og bruker strykjernet til å dampe det slett. Press i buksebeina blir perfekte på denne måten, om man stryker press i buksa, blir det en veldig skarp kant. Så rart at dette er gått i glemmeboka!

Tror kanskje det ikke har det men at mange kaller det noe annet. Det der kaller jeg for å lage press i buksa

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Tror kanskje det ikke har det men at mange kaller det noe annet. Det der kaller jeg for å lage press i buksa

Men hva kaller du det når du damper en dressjakke eller en strikket genser f eks?

Skrevet

Mannen damper dressbuksa selv, men jeg også damper andre ting. Jeg er i 40- årene. 

Anonymkode: 45627...7e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hva kaller du det når du damper en dressjakke eller en strikket genser f eks?

Aldri gjort 😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Aldri gjort 😅

Om man strikker noe, så må det dampes når det er ferdig.

Skrevet

Jeg damper strikkede klær og hekleduker, og bunadskjorta.

Men har aldri dampet dressbukser 

Hilsen husmor på 51 år.

Anonymkode: 52cbd...1b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg damper strikkede klær og hekleduker, og bunadskjorta.

Men har aldri dampet dressbukser 

Hilsen husmor på 51 år.

Ikke dressbukser med press heller?

Skrevet

Jeg gjør det av og til, men kaller det å presse. 

Anonymkode: 8cebd...f00

Skrevet

Etter at jeg fikk dampstrykejern for en evighet siden så har jeg ikke dampet noe. 

Anonymkode: 08f7b...497

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Aldri gjort 😅

Når du har vasket en ullgenser, hva gjør du da?

Anonymkode: db0cd...657

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når du har vasket en ullgenser, hva gjør du da?

Ikke noe spesielt, henger den opp

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Ikke noe spesielt, henger den opp

De blir så utrolig mye finere om de dampes? Fjern nupper og damp opp så ser de ut som nye?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ikke dressbukser med press heller?

Nei, bare stryker med dampstrykejern.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De blir så utrolig mye finere om de dampes? Fjern nupper og damp opp så ser de ut som nye?

Har ikke hatt noen problemer med nupper 

Skrevet

Dampe klær? Stryker med dampjern, kan bruke rulle, men har ikke. Har sånn nymotens damper, men innbiller meg at det ikke er en sånn du mener. Er det en sånt presse som damper fra begge sider du mener? Det har jeg ikke brukt noen gang.

Skrevet
prekæs skrev (3 timer siden):

Dampe klær? Stryker med dampjern, kan bruke rulle, men har ikke. Har sånn nymotens damper, men innbiller meg at det ikke er en sånn du mener. Er det en sånt presse som damper fra begge sider du mener? Det har jeg ikke brukt noen gang.

Neida, jeg bruker vanlig strykjern, og selv om det er et dampstrykjern (finnes noe annet i dag?), damper jeg dressbukser og også f eks strikkegensere o.l. Høy varme på jernet, fuktig klede, og damper buksen, evt med press. Det blor mye finere enn bare å stryke.

Skrevet

Damper nystrikka plagg. Mannne får fikse dressbuksene sine selv.

Anonymkode: ee0dd...d33

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Damper nystrikka plagg. Mannne får fikse dressbuksene sine selv.

Anonymkode: ee0dd...d33

Jeg har dressbukser selv. Dessuten har begge guttene mine dressbukser som dampes.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Neida, jeg bruker vanlig strykjern, og selv om det er et dampstrykjern (finnes noe annet i dag?), damper jeg dressbukser og også f eks strikkegensere o.l. Høy varme på jernet, fuktig klede, og damper buksen, evt med press. Det blor mye finere enn bare å stryke.

Mye bedre enn å stryke på en del plagg. Ingen blanke områder eller synlige spor etter lommer etc. Jeg damper mye, med både strykejern og sånn ny dampe-greie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...