Gå til innhold

Jeg er så lei av såkalte julesanger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må alt som kryper og går av artister gi ut de enkleste greiene med platte nødrim og syntetisk bjelleklang? Satt akkurat i bilen og NRK på radioen spiller Kurt Nilsen sitt siste bidrag, men det er jo så tynt! Men alle vil vel ha sin del av julekaka.
Nå begynner kirkekonsertene,  med alle de artistene vi ikke hører noe fra resten av året, nå kommer de. Med platte versjoner og nødrim. Sorry mac. Men tror de at de lager den nye julehiten de skal cashe inn på resten av livet, liksom? 
Beklager at jeg plutselig ble Grinchen her, men jeg synes jeg fortjener bedre. Spesielt til jul. Og ja, jeg vet jeg har av-knapp. Jeg brukte den. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke dette et ikke-problem?

Anonymkode: 3186a...2c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Er ikke dette et ikke-problem?

Anonymkode: 3186a...2c2

Jo, blant mange andre.

Skrevet

Jeg er litt delt i mine meninger om dette.

Syns det blir litt mye av at alle artister skal synge opp de gamle sangene om og om og om igjen, men syns det er veldig fint med de som kommer med ny. Det hender at noen av de nye er ganske fine

Anonymkode: 9942c...891

Skrevet

Slipper den suppa der om man bytter kanal. Så enkelt. 

Skrevet

Jeg hører bare på det jeg har lyst til jeg. Da slipper jeg å irritere meg over artister med julekonserter, på radio mm. Prøv, HI. Du kan skifte kanal eller skru av radio. Heller ingen som tvinger deg på julekonsert!

Anonymkode: 67b85...b7c

Skrevet

De fleste nyere julesanger har en gang vært den nye som alle hatet…

Anonymkode: 30f93...167

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg hører bare på det jeg har lyst til jeg. Da slipper jeg å irritere meg over artister med julekonserter, på radio mm. Prøv, HI. Du kan skifte kanal eller skru av radio. Heller ingen som tvinger deg på julekonsert!

Så man kan ikke mene noe negativt om noe som helst da altså :roll:  Sånne kommentarer som du kommer med er det dummeste jeg ser.

Anonymkode: f33a8...112

Skrevet

Åh det er så deilig å ikke irritere seg over småting. 🤩 Se det positive i alt. Det gjør livet bedre. 😊 Og hør på noe annet, hvis det påvirker livet ditt så mye. 

Anonymkode: 7cbf5...a8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Åh det er så deilig å ikke irritere seg over småting. 🤩 Se det positive i alt. Det gjør livet bedre. 😊 Og hør på noe annet, hvis det påvirker livet ditt så mye. 

Anonymkode: 7cbf5...a8a

Haha, det er jo DU som er negativ her, som ikke kan se på skråblikk på his irriterte skråblikk på dølle julesanger. Det er du som i din negativitet konkluderer med at hi «irriterer seg over småting «. 

Anonymkode: d769e...59b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Så man kan ikke mene noe negativt om noe som helst da altså :roll:  Sånne kommentarer som du kommer med er det dummeste jeg ser.

Anonymkode: f33a8...112

Jo, takk det samme som må lire av deg dette også

Skrevet

Gir deg mitt faste tips til jule/vinterplate. Jeg hører på den gjennom desember, synes den er såååå fin 🥰 Gruppa heter Over the Rhine, plata heter Blood oranges in the snow. Ikke de vanlige julesangene.

Anonymkode: 6f4b1...fda

Skrevet

Hehe. Venter spent på noen artige julesanger hvert år og fryder meg stort over de som får det til og streamer enormt. Det som da skjer er at en etablert gruppe av musikere går ut og understreker grusomhetene, før mange av dem går ut og kjører x antall kirkekonserter, for på den måten å være like kommersielle, men med musikk de mener er innafor. Tror faktisk jeg skal høre på «juletragedien» jeg nå. Håper den får gode streamingtall i år og😀

Skrevet

Forsåvidt enig i at det er mye unødvendig julestøy, men det kommer av og til nytt musikalsk julegull - også med det man ellers kalte nødrim; lyrikken er tross alt ikke så streng lenger som på Grundtvigs tid. Og kirkekonsertene kjører vel stort sett ikke russelåt-jula, der handler det mer om hvilken artist man vil høre synge gamle sanger om igjen. Dvs ofte om hvem man vil unngå å høre maltraktere O helga natt eller bedrive vokal-onani til Glade jul (siden jula handler om DEM og ikke budskapet). Og det er heldigvis enkelt å unngå både musikk og artister man ikke liker, det finnes julemusikk i enhver genre.

Skrevet

Jeg mente ikke i hovedsak russelåtjulegreiene, selv om jeg glatt innrømmer at det hopper jeg over. Det var i går Kurt Nilsen som gikk meg på nervene med årets julesang som åpenbart ble laget på 45 sekunder med det eneste formålet for øyet å fylle kontoen( antar jeg freidig). Det dukker selvfølgelig opp gode julelåter også, jeg har flere av nyere dato jeg er veldig glad i, men jeg ble bare litt akutt frustrert over den billige og enkle kommersialiseringen. Og ja, jeg har av-knapp, og som jeg vel også skrev i hi, jeg brukte den. 

Skrevet

Jeg synes det er verre med filmer. At ingen kan lage en god ny julefilm! Tips tas i mot med takk!!

Anonymkode: 8ac57...621

Skrevet

Glem alle de kommersielle nye, kos deg heller med de gode fra tidligere. (Enig ang. KN sin siste, et eneste langt gjesp, nesten merkelig at den er kommet inn på nrks spillelister.)

Jeg synes Dumdum boys sin Stjernesludd er vakker. Må være med dem, ikke de andre som synger/spiller den, for ingen har greid å gjøre den like bra.

Ellers er Koppången, spilt av Kalle Moreus på fiolin uendelig vakker.

Ingen er som Jussi Björlings O Helga Natt. 

Deichmanske bibliotek satte sammen en liste for et par år siden, noe typisk jul, annet ikke helt vanlig å tenke på for oss når det gjelder jul, men like fullt vakkert! https://musikk.deichman.no/2023/12/11/klassisk-jul-spillelisten/

Frode Alnæs sin Vitae Lux med Ole Edvard Antonsen er også veldig vakker.

Odd Nordstogas Jul i svingen er også en lett, fin julesang. Han skrev en ny julesang for 3-4 år siden, ikke så kommersiell, men en vakker sang om man også tar seg tid og har ro til å lytte til teksten.

Anne Grete Preus sin "Når himmelen faller ned" var første sang jeg hørte etter at jeg kom hjem fra min venninnes begravelse for få år siden i juletiden. Det føltes som himmelen hadde falt ned, men også en viktig påminnelse om å ta det med ro, nyte livet når man har det. Den sangen får meg før jul til å både felle tårer og smile av glede, selv om den er mer en vintersang enn en julesang. Vakker er den uansett.

Jeg har noen år forsøkt å få med meg en konsert med mer klassisk julemusikk i en kirke, type orkester, kor, orgel. Går gjerne alene på en slik konsert, bare lukker øynene og nyter, finner roen helt, midt i juleforberedelsenes hektiske jag. Flott enten man er kristen eller ikke. Og opplevelsen tar jeg med meg i flere dager etterpå.

Kulturskolenes julekonserter er ofte også veldig søte, med stort sprik mellom de minste og eldste, stor variasjon i programmet, lave skuldre, bare moro å få med seg.

Jeg slår et slag for å roe adventstiden, ta seg tid til å finne ro i alt kjas, kjenne etter at det er godt å bare være til, selv om det ellers kan være tøft, få en pause - gi seg selv en liten pause helt uten krav og forventinger og oppgaver som må gjøres, bare puste og være tilstede i musikken. Kanskje til og med kjenne på savn etter de som man skulle ønske fremdeles var her, og kjenne på takknemligheten for de og det man faktisk har. Ro, senkede skuldre, pust, pause. Være tilstede i seg selv og livet et øyeblikk.

Ja, til å ta ignorere det mest kommersielle, og heller ta tilbake det som gir oss ordentlig julestemning og minner om hva julen egentlig er.

Anonymkode: 95865...5a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Glem alle de kommersielle nye, kos deg heller med de gode fra tidligere. (Enig ang. KN sin siste, et eneste langt gjesp, nesten merkelig at den er kommet inn på nrks spillelister.)

Jeg synes Dumdum boys sin Stjernesludd er vakker. Må være med dem, ikke de andre som synger/spiller den, for ingen har greid å gjøre den like bra.

Ellers er Koppången, spilt av Kalle Moreus på fiolin uendelig vakker.

Ingen er som Jussi Björlings O Helga Natt. 

Deichmanske bibliotek satte sammen en liste for et par år siden, noe typisk jul, annet ikke helt vanlig å tenke på for oss når det gjelder jul, men like fullt vakkert! https://musikk.deichman.no/2023/12/11/klassisk-jul-spillelisten/

Frode Alnæs sin Vitae Lux med Ole Edvard Antonsen er også veldig vakker.

Odd Nordstogas Jul i svingen er også en lett, fin julesang. Han skrev en ny julesang for 3-4 år siden, ikke så kommersiell, men en vakker sang om man også tar seg tid og har ro til å lytte til teksten.

Anne Grete Preus sin "Når himmelen faller ned" var første sang jeg hørte etter at jeg kom hjem fra min venninnes begravelse for få år siden i juletiden. Det føltes som himmelen hadde falt ned, men også en viktig påminnelse om å ta det med ro, nyte livet når man har det. Den sangen får meg før jul til å både felle tårer og smile av glede, selv om den er mer en vintersang enn en julesang. Vakker er den uansett.

Jeg har noen år forsøkt å få med meg en konsert med mer klassisk julemusikk i en kirke, type orkester, kor, orgel. Går gjerne alene på en slik konsert, bare lukker øynene og nyter, finner roen helt, midt i juleforberedelsenes hektiske jag. Flott enten man er kristen eller ikke. Og opplevelsen tar jeg med meg i flere dager etterpå.

Kulturskolenes julekonserter er ofte også veldig søte, med stort sprik mellom de minste og eldste, stor variasjon i programmet, lave skuldre, bare moro å få med seg.

Jeg slår et slag for å roe adventstiden, ta seg tid til å finne ro i alt kjas, kjenne etter at det er godt å bare være til, selv om det ellers kan være tøft, få en pause - gi seg selv en liten pause helt uten krav og forventinger og oppgaver som må gjøres, bare puste og være tilstede i musikken. Kanskje til og med kjenne på savn etter de som man skulle ønske fremdeles var her, og kjenne på takknemligheten for de og det man faktisk har. Ro, senkede skuldre, pust, pause. Være tilstede i seg selv og livet et øyeblikk.

Ja, til å ta ignorere det mest kommersielle, og heller ta tilbake det som gir oss ordentlig julestemning og minner om hva julen egentlig er.

Jeg er så enig. Skal ta for meg Frode Alnæs sin som du nevner, den kjenner ikke jeg. Og så må jeg si at jeg ikke klarer å få julestemning uten Stille natt fra Sondre Bratland sitt album Rosa frå Betlehem. Den er så fin. 
Og så må jeg ha Juleoratoriet på full guff til husvasken.

Skrevet
amandine skrev (1 time siden):

Jeg er så enig. Skal ta for meg Frode Alnæs sin som du nevner, den kjenner ikke jeg. Og så må jeg si at jeg ikke klarer å få julestemning uten Stille natt fra Sondre Bratland sitt album Rosa frå Betlehem. Den er så fin. 
Og så må jeg ha Juleoratoriet på full guff til husvasken.

Tror ikke jeg har forsøkt Juleoratoriet til husvasken - det må prøves :D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...