Gå til innhold

Kjenner dere familier hvor voksne barn velger å ikke ha kontakt med sine foreldre? Hva er årsaken til dette? 🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva med arv? Jeg har noen venner som er styrtrike og som nå har utelatt ett barn fra testamentet. Det vil si, hun får selvfølgelig pliktdelsarven, men det stopper der. Denne datteren har hatt normal oppvekst, har normal jobb men hadde en uoverensstemmelse i voksen alder og har nå kuttet sine foreldre pga det. Er det normalt å kutte foreldrene sine slik? Hva ville dere ha gjort om dere hadde kunnet?

Anonymkode: 90218...3f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke kontakt med min far.

Han er psykisk syk, narsissistisk vil jeg tro.

Jeg må bare beskytte meg selv, det er ødeleggende for meg å ha han i livet mitt.

Arven skjenker jeg ikke en tanke, om han bruker de opp før han dør eller gir den til noen andre får være hans valg. 

Han er superegoist 

Anonymkode: d9021...a54

Skrevet

Det er jo lett å si hva jeg ville ha gjort eller ikke ville ha gjort når jeg ikke er i den situasjonen, og jeg håper at jeg aldri kommer i den. Sånn i utgangspunktet skulle det nok mye til at jeg hadde brutt med foreldre eller barn, men så vet jeg om foreldre som har måtte bryte med sine barn, og omvendt, rett og slett for å redde seg selv fra å bli ødelagt.  Så det er lett å si at jeg aldri ville ha gjort det, men jeg vet jo at det kunne ha vært situasjoner hvor det måtte skje likevel.   

Heldigvis er det ikke normalt, og det er helt sikkert ganger hvor det er en god grunn, men også ganger hvor det ikke er det.  Det er lett å si at "det ville jeg aldri ha gjort" - når man selv aldri har vært i den andres sko. 

Anonymkode: 84d20...cdb

Skrevet

Ja, jeg kjenner en del. Noen privat, mange gjennom jobb. 

Det er alt fra psykisk sykt barn med merkelig oppfatning av foreldrene til blitt voldtatt av stefar mens mor visste om det. Stort sprik.

Anonymkode: bf9b7...298

Skrevet

Jeg kjenner flere. Alle har ulike grunner. Det er aldri av vond vilje men for å beskytte seg selv, ens egen autonomi, integritet. Det kan være for vondt å være sammen med foreldre av utrolig mange årsaker. Jeg har forståelse for at folk tar det valget selv om jeg ikke kunne tatt det med mine foreldre hvis det ikke var snakk om et stort svik eller noe fælt hadde skjedd.

Anonymkode: 423e1...249

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Og hva med arv? Jeg har noen venner som er styrtrike og som nå har utelatt ett barn fra testamentet. Det vil si, hun får selvfølgelig pliktdelsarven, men det stopper der. Denne datteren har hatt normal oppvekst, har normal jobb men hadde en uoverensstemmelse i voksen alder og har nå kuttet sine foreldre pga det. Er det normalt å kutte foreldrene sine slik? Hva ville dere ha gjort om dere hadde kunnet?

Rike mennesker er jo ekstremt opptatt av arv, og der er vanlig å bruke arven til å manipulere barna. Jeg kjenner en familie der eldste sønnens arv begrenses til pliktdelsarven. Han har ikke gjort noe annet enn å flytte til en annen by og tjene seg rik på en annen måte enn det som er godkjent i familien. Han sier dem også i mot om han er uenig og er ikke så opptatt av det fine familienavnet og identiteten resten av dem legger i det. Han har ikke kuttet kontakten, men de verdsetter kun kontakt på deres premisser. Jeg vet ikke om han vet hva de planlegger men alle andre gjør det, for de snakker om det hele tiden.

Anonymkode: 028a7...37f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Kjenner flere, men da er det vold og alkohol/nakotika inne i bildet.

Hadde og kuttet ut foreldre eller andre, viss det stod til slik at jeg eller barna hadde blitt stygt behandlet.

Arv er ikke det viktigeste her i livet

Anonymkode: a6c90...829

Skrevet

Ja, kjenner en familie der foreldrene favoriserte den ene søskenen, men utelot den andre. Det var grovt, og slemt. Tidvis var det direkte ondskapsfullt og helt uforståelig. Dette skyldes antageligvis denne ene søskenens karrierevalg, noe som var feil i spesielt morens øyne. De har ingen kontakt i dag. 

Anonymkode: f5246...afc

Skrevet

Ja. Under oppveksten var far ofte ruset på narkotika når han hadde samvær å hadde besøk av venner som var ruset.Noe som førte til at datteren ofte var redd og følte det seg utrygg. Nå har faren vært rusfri i over 10 år,men det hjelper ikke på skadene som allerede har skjedd.

Anonymkode: 78abc...8e4

Skrevet

Har ingen kontakt med min far og farmor årsaken er enkel. Min farmor visste at min farfar drev med overgrep og gjorde null og niks med det. Min far er av den grunn sur på meg fordi jeg ikke besøker farmoren min nå når hun er på siste del av livet, og jeg orker ikke mer mas om tilgivelse i jesu navn - amen! Om han dropper meg i arv er det helt ok. Men jeg vet at om et av mine hadde droppet meg, så hadde jeg aldri straffet dem med å ikke gi arv. Det er å bruke penger som våpen og det er det vel bare de som «driter penger» som driver med.

Anonymkode: c4133...2b1

Skrevet

Mitt barn er ikke voksen enda, ikke engang myndig, men har kuttet kontakten med pappaen sin. Her er årsaken utallige tillitsbrudd og fars narsissistiske atferd. Siden sønnen ikke vil ha kontakt med far, har far fått hele sin familie til å ta avstand fra sønnen sin. Ingen kan prate med ham, for det er så sårt og vondt for far. 

Jeg regner med at far sørger for at sønnen vår får minst mulig arv, og at mest mulig går til eldste (hans særkullsbarn), kone og stebarn. Han har allerede nektet å betale bidrag siden sønnen ikke er der, så nå må jeg kreve inn det via nav. 

Anonymkode: a7b29...43d

Skrevet

En kollega har mistet kontakt med begge barna. Under skilsmissen var eksen en bitter jævel. Det var STYGT! Kollegaen valgte å gi seg av hensyn til ungene, de var ganske store. Hun håpet at det ville løses når de ble myndige. Dessverre for henne er det nå ti år siden og ungene vil ikke vite av henne. 
Mitt råd er ALDRI gi deg, kjemp for ungene. 
Jeg vet ikke hele historien her men kjenner eksen og henne. Eksen er psykopat tør jeg påstå. Hun skilte seg fordi han drev med psykisk mishandling 

Jeg tror faktisk kollegaen. Han har ødelagt ungene. 

Anonymkode: 2d111...4c0

Skrevet

Jeg kjenner en som ikke har kontakt med sin mor. Det skjønner jeg veldig godt. 

Anonymkode: 98200...d47

Skrevet

Takk for mange og gode svar!  Er det ALLTID foreldrenes feil om barnet ikke vil ha kontakt? Et standard svar liksom?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Takk for mange og gode svar!  Er det ALLTID foreldrenes feil om barnet ikke vil ha kontakt? Et standard svar liksom?

Nei, selvfølgelig ikke. Det er jo ikke svaret fra alle her heller.

Anonymkode: 01efb...536

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Stort sett er det det, ja, det er foreldrenes ansvar å bygge relasjon med barnet i de rundt tjue årene man har dem hos seg - og er det grunnlaget solid så tåler det andre ting. 

Anonymkode: 0b5ce...ab2

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Stort sett er det det, ja, det er foreldrenes ansvar å bygge relasjon med barnet i de rundt tjue årene man har dem hos seg - og er det grunnlaget solid så tåler det andre ting. 

Åja, så generasjoner kan stylde på hverandre oppover og aldri nedover?

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Åja, så generasjoner kan stylde på hverandre oppover og aldri nedover?

Stemmer, uten dermed å si at nedover aldri kan bidra til et dårlig klima - men har man bygget et godt forhold før barna er voksne, vil det tåle senere konflikter uten å komme til brudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...