Gå til innhold

Merker dere forskjell på vasket og uvasket ris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Isåfall hva merker dere?

Jeg kjenner ingenting jeg. Er det egentlig nødvendig?

Anonymkode: a1781...22b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann fra Asia sier ja 😉

Anonymkode: d18d8...1dd

Skrevet

Du merker forskjell på konsistensen på en måte, når "støvet" blir vasket av før det kokes blir de mer klissete liksom. 

Anonymkode: 7a943...17f

Skrevet

Aner ikke.  Når jeg koker ris, vasker  / skylder jeg den alltid.  Når jeg en sjelden gang spiser ris som jeg ikke har kokt selv, kjenner jeg ikke om den er vasket eller ikke.  Tenker ikke over det, for den er sjeldent like god som "min" ris uansett. 

Anonymkode: c679c...83b

Skrevet

Har aldri visst at vi bør vaske ris. Der lærte jeg noe nytt 🙈

Anonymkode: 65276...1cc

Skrevet

Når du vet hva støvet er, så vasker man risen 😄

Anonymkode: 58079...7ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva er støvet? 😳

Vaskes risen på restauranter..? Syns den er magisk god der

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det du ikke veit har du i dette tilfellet tydeligvis ikke vondt av.

Anonymkode: 68558...76f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva er støvet? 😳

HI

Arsen og stivelse

Anonymkode: 34e5b...20d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva er støvet? 😳

HI

Håper virkelig at den blir vasket.  For mange år siden,  hadde vi glemt å kjøpe ris til et selskap vi skulle ha, og alle butikker var stengt, så da ringte jeg en av byens kinesiske restauranter og spurt så pent jeg kunne om de kunne selge meg litt som jeg kunne koke selv.  Det kunne de, og den ble levert med to regler: Du må skylle den godt og ikke bruke salt.  Akkurat det med salt, "glemte" jeg, men å skylle risen har jeg gjort siden. Men nå bruker vi alltid ris kjøpt i sekker, gjerne i innvandrerbutikker.   Så om samme regelen gjelder for vanlig ris kjøpt i dagligvarebutikker, vet jeg ikke.  Men må jeg kjøpe det eller bruke det av en eller annen grunn, så skyller jeg den også. 

Anonymkode: c679c...83b

Skrevet

Vi er kresne på ris. Må ha god kvalitets basmati, spesifikt merke fra internasjonale butikker, og den må skylles godt. Uvasket ris blir mindre luftig og får ikke riktig konsistens. 

Men mye av risen kjøpt på Rema eller kiwi er ikke god. Vet ikke om jeg ville merket forskjell om den ikke ble vasket🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 79dd8...830

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Vi er kresne på ris. Må ha god kvalitets basmati, spesifikt merke fra internasjonale butikker, og den må skylles godt. Uvasket ris blir mindre luftig og får ikke riktig konsistens. 

Men mye av risen kjøpt på Rema eller kiwi er ikke god. Vet ikke om jeg ville merket forskjell om den ikke ble vasket🤷🏻‍♀️

Kan jeg spørre hvilket merke dere bruker? Syns liksom ikke min blir god uansett om jeg vasker eller ikke…

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilket merke dere bruker? Syns liksom ikke min blir god uansett om jeg vasker eller ikke…

HI

Jeg foretrekker India gate. Vasker, og lar gjerne stå litt i kaldt vann. Koker 10 min med to ganger så mye vann som ris og litt salt, og lar stå på avskrudd plate 10 min. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg foretrekker India gate. Vasker, og lar gjerne stå litt i kaldt vann. Koker 10 min med to ganger så mye vann som ris og litt salt, og lar stå på avskrudd plate 10 min. 

Takk! Da tester jeg det 👍

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...