Anonym bruker Skrevet 29. november 2025 #1 Skrevet 29. november 2025 På mye svensk kaffe står det "Skånerost", men hva betyr egentlig det? Er det "skåne" som i ristet på en skånsom måte, eller Skåne som i landsdelen? Og uansett, hva er egentlig typisk for denne typen kaffe? Noen svensker her eller andre som vet? Anonymkode: 42544...104
Anonym bruker Skrevet 29. november 2025 #2 Skrevet 29. november 2025 Å skåne er vel å være forsiktig med, så den er kanskje forsiktig brent da? Bare et gjett… Anonymkode: 87ef5...258
Anonym bruker Skrevet 29. november 2025 #3 Skrevet 29. november 2025 Det er mørkbrent kaffe Anonymkode: 46a89...0a3
Anonym bruker Skrevet 29. november 2025 #4 Skrevet 29. november 2025 Skåne som i landsdelen, og ristet. Du får google hvordan de rister kaffen i skåne. Anonymkode: c9222...f82
Anonym bruker Skrevet 29. november 2025 #5 Skrevet 29. november 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Skåne som i landsdelen, og ristet. Du får google hvordan de rister kaffen i skåne. Anonymkode: c9222...f82 Jeg har googlet, men fant bare vage formuleringer. Takk for presiseringen om at det er landsdelen! Jeg trodde egentlig det var skånsomt ristet og fikk det ikke helt til å stemme med at den virker mørkbrent. Anonymkode: 42544...104
Anonym bruker Skrevet 29. november 2025 #6 Skrevet 29. november 2025 Haha, leste overskriften og måtte inn å lese hva dette handlet om, for jeg trodde det var et etternavn jeg 🤣 Men jeg tenker at Skåne er en landsdel, så jeg tipper det har med kaffeproduksjonen i den landsdelen å gjøre. Anonymkode: f1939...3bf
Anonym bruker Skrevet 29. november 2025 #7 Skrevet 29. november 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Å skåne er vel å være forsiktig med, så den er kanskje forsiktig brent da? Bare et gjett… Anonymkode: 87ef5...258 Helt feil. Skåne er ikke et ord på svensk. Det heter «att skona», hvis noe skal skånes. Skånerost er landsdelen Skåne. Kraftig och rik kaffesmak. Dvs ikke en kaffe for de som liker svak/dvask kaffe. Anonymkode: 3027f...70f
Anonym bruker Skrevet 29. november 2025 #8 Skrevet 29. november 2025 "Skånerost er: et navn på en mørkbrent kaffe fra produsenten Zoégas, som ble lansert i 1918 som en hyllest til den svenske regionen Skåne. Det er en blanding av arabica-bønner fra Øst-Afrika, Brasil og Mellom-Amerika, med toner av mørke bær. Navn og historie: Navnet «Skånerost» ble gitt i 1918 som en hyllest til Skåne, og kaffen har vært en tradisjonell mørkbrent kaffe siden. Bønneblanding: Den er laget av en blanding av arabica-bønner fra land som Brasil, Rwanda, Uganda og Etiopia. Smaksprofil: Kaffen beskrives som kraftig og mørkbrent, med toner av mørke bær. (kilde: AI) Som jeg sa: Mørkbrent kaffe Anonymkode: 46a89...0a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå