Gå til innhold

Tilrettelegging på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som dessverre har mye plager og allergier og de baller på seg. Vi har innført parfymeforbud og det er ikke noe problem. Vi har byttet ut alle såper og kremer på kontoret, det vaskes med parfymefritt og ingen ansatte dusjer seg med parfyme før de går på jobb. de som røyker har egne knagger de henger jakkene på og de vasker hender osv  før de kommer inn. Vi unngår nøtter og fisk på maten. Det viser seg at det også er problemer med dyrehår, så nå er det et ønske om at de som har dyr hjemme har eget tøy på jobb og skifter og gjerne dusjer når de kommer. Dette tøyet må da vaskes av hver enkelt på jobb, så det må skaffes vaskemaskin. Jeg kjenner at for meg går grensen litt her. Vi har ikke uniform på jobb, så jeg må da dedikere en del av klærne mine til å bare være arbeidstøy og må derfor kjøpe dobbelt opp av bukser og gensere. Kan arbeidsgiver kreve dette? Har vi i så fall krav på noen kompensasjon for utgifter til ekstra tøy? Er arbeidsgiver pålagt å tilrettelegge?

Anonymkode: 44731...726

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes meget spesielt ut. Dere er voksne og skulle tro at hun som er så allergisk greier å holde seg unna dere. Om man har dyrehår på klærne så er det vel ikke sånn at deres kaster pelsen rundt. Aldri hørt om at noen er sååå allergisk.

Anonymkode: 5825c...c10

Skrevet

Hvordan overlever denne ansatte i hverdagen utenom jobb?

Anonymkode: a5696...ca3

Skrevet

Dette var da over alle støvleskaft 🙈

Mannen har faktisk en kompis som er "hyperallergisk", og det må tas noen hensyn til, men aldri så avansert som dette.

Han kommer rett og slett ikke på besøk til oss, for vi har hund, og de få gangene mannen har reist langt i bilen hans har han bedt mannen ta på seg rene klær før han setter seg i bile hans. Men utover det ber han ikke om noen ting fra vennene sine.

Jeg vet at når ungene deres har vært på besøk hos noen med dyr tar de av seg alt tøyet og dusjer før de går ut i stua, og når det er folk på besøk der legger de i stillhet merke til hvor de sitter og støvsuger der etter at gjestene har gått. Men det merker jo ikke vi rundt noe til.

Det er klart det er slitsomt å være så allergisk, denne mannen må f.eks ta ekstra medisiner før han henter barna sine på fritidsaktiviteter fordi det samkjøres og han da får barn inn i bilen som har dyr hjemme. Men det har aldri falt han inn å ikke være med å samkjøre, eller si noe til disse barna om det...

Jeg trodde dette med at nøttestøv i luften var avvist jeg? At man kan spise nøtter rundt allergikere så lenge de ikke spiser det selv?

Jeg tenker at din ansatte bør få hjemmekontor, for selv om man med glede tilrettelegger litt kan det ikke være sånn at det er en belastning for alle kollegaene å ha henne der ...

Anonymkode: 40ab4...e01

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har en kollega som dessverre har mye plager og allergier og de baller på seg. Vi har innført parfymeforbud og det er ikke noe problem. Vi har byttet ut alle såper og kremer på kontoret, det vaskes med parfymefritt og ingen ansatte dusjer seg med parfyme før de går på jobb. de som røyker har egne knagger de henger jakkene på og de vasker hender osv  før de kommer inn. Vi unngår nøtter og fisk på maten. Det viser seg at det også er problemer med dyrehår, så nå er det et ønske om at de som har dyr hjemme har eget tøy på jobb og skifter og gjerne dusjer når de kommer. Dette tøyet må da vaskes av hver enkelt på jobb, så det må skaffes vaskemaskin. Jeg kjenner at for meg går grensen litt her. Vi har ikke uniform på jobb, så jeg må da dedikere en del av klærne mine til å bare være arbeidstøy og må derfor kjøpe dobbelt opp av bukser og gensere. Kan arbeidsgiver kreve dette? Har vi i så fall krav på noen kompensasjon for utgifter til ekstra tøy? Er arbeidsgiver pålagt å tilrettelegge?

Anonymkode: 44731...726

Det der går ut over hva som kan kreves av arbeidsgiver

Anonymkode: 086a9...e86

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det der går ut over hva som kan kreves av arbeidsgiver

Anonymkode: 086a9...e86

Enig.  Og om arbeidsgiver mener at det må tilrettelegges så mye, så er det arbeidsgiver som må sørge for arbeidstøy og vasking av det på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 9438e...ede

Skrevet

Tenker at et sted må grensa gå. Det er allerede gjort svært mye god tilrettelegging, noe må også den ene ansatte ta eget ansvar for, les: ta allergimedisiner. 

Anonymkode: 4512c...4ac

Skrevet

Der hadde min grense gått.

Skal det innføres egne klær på jobb får jobben ta den utgiften. Jeg tar ikke med egne klær som jeg skifter til når jeg kommer på jobb. Kommer heller ikke tidligere for å ordne meg. Både skifting og dusjing forventer jeg at får foregå i arbeidstiden.

Anonymkode: c05dd...e90

Skrevet

Hvis denne personen kan gå i butikken, på kino, ta buss o.l vanlige ting, virker tiltakene å være helt fullstendig utenfor rimelighetens grenser. Om det er et menneske som ikke kan fungere i verden og arbeidsgiver har en særlig oppgave i å ha personen sysselsatt, må arbeidsgiver gi de andre ansatte klær, såper o.l så de ikke får merutgifter. Men det høres mest ut som en person som har blitt besatt av sin egen makt til å diktere omgivelsene…

Anonymkode: dea43...f4b

Skrevet

Jeg har selv ganske ekstrem allergi mot enkete ting. Det du nevner her er alle allergier det finnes medisiner mot. Kollegaen din må medisinere seg, eller ha hjemmekontor. Høres ut som hysteri og ikke reelt. Jeg er maks allergisk mot katt og støvmidd, men med regelmessige antihistaminer, kan jeg helt fint besøke folk med katt, og jeg ber ikke folk om å vaske før jeg kommer heller🤣

Anonymkode: 0bdb5...355

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette var da over alle støvleskaft 🙈

Mannen har faktisk en kompis som er "hyperallergisk", og det må tas noen hensyn til, men aldri så avansert som dette.

Han kommer rett og slett ikke på besøk til oss, for vi har hund, og de få gangene mannen har reist langt i bilen hans har han bedt mannen ta på seg rene klær før han setter seg i bile hans. Men utover det ber han ikke om noen ting fra vennene sine.

Jeg vet at når ungene deres har vært på besøk hos noen med dyr tar de av seg alt tøyet og dusjer før de går ut i stua, og når det er folk på besøk der legger de i stillhet merke til hvor de sitter og støvsuger der etter at gjestene har gått. Men det merker jo ikke vi rundt noe til.

Det er klart det er slitsomt å være så allergisk, denne mannen må f.eks ta ekstra medisiner før han henter barna sine på fritidsaktiviteter fordi det samkjøres og han da får barn inn i bilen som har dyr hjemme. Men det har aldri falt han inn å ikke være med å samkjøre, eller si noe til disse barna om det...

Jeg trodde dette med at nøttestøv i luften var avvist jeg? At man kan spise nøtter rundt allergikere så lenge de ikke spiser det selv?

Jeg tenker at din ansatte bør få hjemmekontor, for selv om man med glede tilrettelegger litt kan det ikke være sånn at det er en belastning for alle kollegaene å ha henne der ...

Anonymkode: 40ab4...e01

Det finnes et studie som avviser luftbåren nøtteallergi, eller rettere sagt peanøttallergi. Studiet har fått mye kritikk, blant annet fra deltakere som reagerte allergisk på peanøttene ved å lukte og som ikke det er redegjort for i studiet. Jeg er en av de som har sterk peanøttallergi, og ikke tåler at andre spiser eller at peanøtter er i rommet. Jeg dør ikke (hvis jeg ikke spiser), men snørr og tårer renner i tillegg får jeg astmaanfall etter en stund. 

Anonymkode: 6b32b...cfe

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det finnes et studie som avviser luftbåren nøtteallergi, eller rettere sagt peanøttallergi. Studiet har fått mye kritikk, blant annet fra deltakere som reagerte allergisk på peanøttene ved å lukte og som ikke det er redegjort for i studiet. Jeg er en av de som har sterk peanøttallergi, og ikke tåler at andre spiser eller at peanøtter er i rommet. Jeg dør ikke (hvis jeg ikke spiser), men snørr og tårer renner i tillegg får jeg astmaanfall etter en stund. 

Anonymkode: 6b32b...cfe

Jeg har en venninne som flere ganger har vært en hårsbredd fra å dø av peanøttalergi. Hun kollapser før hun rekker å sette sprøyte på seg selv, så andre må gjøre det og så få henne til sykehus umiddelbart. Hun har reddet livet de gangen fordi de som har vært hos henne når det har skjedd har kjørt imøte med ambulanse med henne. Noe som har kortet ned tiden før hun fikk riktig behandling.

Hos henne er det nok med luftbåren smitte. Så at det finnes noen som er så hyperallergisk, det er det ingen tvil om. Hun har en eller to andre ting hun også reagerer like mye på.

Hi, her tenker jeg bedriftslege og Nav bør inn i bildet. Denne personen bør nok finne seg en annen jobb, hvor det er færre ansatte, mindre kontakt mellom kollegaer, egne kontorer, og at hun har eget kontor. Siden det virker som om hun stadig får mer allergier, så må hun komme ut av miljøer i hverdagen som trigger henne. Og da kan hun nok ikke jobbe på en større arbeidsplass. At absolutt alle skal tilpasse seg henne og at alle andre skal få store ekstrautgifter pga. dette, det er ikke greit, selv om jeg tror alle ideelt sett skulle ønske det fantes en enkel løsning for alle på dette.

Anonymkode: 34012...414

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...