Gå til innhold

Tilrettelegging på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som dessverre har mye plager og allergier og de baller på seg. Vi har innført parfymeforbud og det er ikke noe problem. Vi har byttet ut alle såper og kremer på kontoret, det vaskes med parfymefritt og ingen ansatte dusjer seg med parfyme før de går på jobb. de som røyker har egne knagger de henger jakkene på og de vasker hender osv  før de kommer inn. Vi unngår nøtter og fisk på maten. Det viser seg at det også er problemer med dyrehår, så nå er det et ønske om at de som har dyr hjemme har eget tøy på jobb og skifter og gjerne dusjer når de kommer. Dette tøyet må da vaskes av hver enkelt på jobb, så det må skaffes vaskemaskin. Jeg kjenner at for meg går grensen litt her. Vi har ikke uniform på jobb, så jeg må da dedikere en del av klærne mine til å bare være arbeidstøy og må derfor kjøpe dobbelt opp av bukser og gensere. Kan arbeidsgiver kreve dette? Har vi i så fall krav på noen kompensasjon for utgifter til ekstra tøy? Er arbeidsgiver pålagt å tilrettelegge?

Anonymkode: 44731...726

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes meget spesielt ut. Dere er voksne og skulle tro at hun som er så allergisk greier å holde seg unna dere. Om man har dyrehår på klærne så er det vel ikke sånn at deres kaster pelsen rundt. Aldri hørt om at noen er sååå allergisk.

Anonymkode: 5825c...c10

Skrevet

Hvordan overlever denne ansatte i hverdagen utenom jobb?

Anonymkode: a5696...ca3

Skrevet

Dette var da over alle støvleskaft 🙈

Mannen har faktisk en kompis som er "hyperallergisk", og det må tas noen hensyn til, men aldri så avansert som dette.

Han kommer rett og slett ikke på besøk til oss, for vi har hund, og de få gangene mannen har reist langt i bilen hans har han bedt mannen ta på seg rene klær før han setter seg i bile hans. Men utover det ber han ikke om noen ting fra vennene sine.

Jeg vet at når ungene deres har vært på besøk hos noen med dyr tar de av seg alt tøyet og dusjer før de går ut i stua, og når det er folk på besøk der legger de i stillhet merke til hvor de sitter og støvsuger der etter at gjestene har gått. Men det merker jo ikke vi rundt noe til.

Det er klart det er slitsomt å være så allergisk, denne mannen må f.eks ta ekstra medisiner før han henter barna sine på fritidsaktiviteter fordi det samkjøres og han da får barn inn i bilen som har dyr hjemme. Men det har aldri falt han inn å ikke være med å samkjøre, eller si noe til disse barna om det...

Jeg trodde dette med at nøttestøv i luften var avvist jeg? At man kan spise nøtter rundt allergikere så lenge de ikke spiser det selv?

Jeg tenker at din ansatte bør få hjemmekontor, for selv om man med glede tilrettelegger litt kan det ikke være sånn at det er en belastning for alle kollegaene å ha henne der ...

Anonymkode: 40ab4...e01

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har en kollega som dessverre har mye plager og allergier og de baller på seg. Vi har innført parfymeforbud og det er ikke noe problem. Vi har byttet ut alle såper og kremer på kontoret, det vaskes med parfymefritt og ingen ansatte dusjer seg med parfyme før de går på jobb. de som røyker har egne knagger de henger jakkene på og de vasker hender osv  før de kommer inn. Vi unngår nøtter og fisk på maten. Det viser seg at det også er problemer med dyrehår, så nå er det et ønske om at de som har dyr hjemme har eget tøy på jobb og skifter og gjerne dusjer når de kommer. Dette tøyet må da vaskes av hver enkelt på jobb, så det må skaffes vaskemaskin. Jeg kjenner at for meg går grensen litt her. Vi har ikke uniform på jobb, så jeg må da dedikere en del av klærne mine til å bare være arbeidstøy og må derfor kjøpe dobbelt opp av bukser og gensere. Kan arbeidsgiver kreve dette? Har vi i så fall krav på noen kompensasjon for utgifter til ekstra tøy? Er arbeidsgiver pålagt å tilrettelegge?

Det der går ut over hva som kan kreves av arbeidsgiver

Anonymkode: 086a9...e86

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det der går ut over hva som kan kreves av arbeidsgiver

Enig.  Og om arbeidsgiver mener at det må tilrettelegges så mye, så er det arbeidsgiver som må sørge for arbeidstøy og vasking av det på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 9438e...ede

Skrevet

Tenker at et sted må grensa gå. Det er allerede gjort svært mye god tilrettelegging, noe må også den ene ansatte ta eget ansvar for, les: ta allergimedisiner. 

Anonymkode: 4512c...4ac

Skrevet

Der hadde min grense gått.

Skal det innføres egne klær på jobb får jobben ta den utgiften. Jeg tar ikke med egne klær som jeg skifter til når jeg kommer på jobb. Kommer heller ikke tidligere for å ordne meg. Både skifting og dusjing forventer jeg at får foregå i arbeidstiden.

Anonymkode: c05dd...e90

Skrevet

Hvis denne personen kan gå i butikken, på kino, ta buss o.l vanlige ting, virker tiltakene å være helt fullstendig utenfor rimelighetens grenser. Om det er et menneske som ikke kan fungere i verden og arbeidsgiver har en særlig oppgave i å ha personen sysselsatt, må arbeidsgiver gi de andre ansatte klær, såper o.l så de ikke får merutgifter. Men det høres mest ut som en person som har blitt besatt av sin egen makt til å diktere omgivelsene…

Anonymkode: dea43...f4b

Skrevet

Jeg har selv ganske ekstrem allergi mot enkete ting. Det du nevner her er alle allergier det finnes medisiner mot. Kollegaen din må medisinere seg, eller ha hjemmekontor. Høres ut som hysteri og ikke reelt. Jeg er maks allergisk mot katt og støvmidd, men med regelmessige antihistaminer, kan jeg helt fint besøke folk med katt, og jeg ber ikke folk om å vaske før jeg kommer heller🤣

Anonymkode: 0bdb5...355

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette var da over alle støvleskaft 🙈

Mannen har faktisk en kompis som er "hyperallergisk", og det må tas noen hensyn til, men aldri så avansert som dette.

Han kommer rett og slett ikke på besøk til oss, for vi har hund, og de få gangene mannen har reist langt i bilen hans har han bedt mannen ta på seg rene klær før han setter seg i bile hans. Men utover det ber han ikke om noen ting fra vennene sine.

Jeg vet at når ungene deres har vært på besøk hos noen med dyr tar de av seg alt tøyet og dusjer før de går ut i stua, og når det er folk på besøk der legger de i stillhet merke til hvor de sitter og støvsuger der etter at gjestene har gått. Men det merker jo ikke vi rundt noe til.

Det er klart det er slitsomt å være så allergisk, denne mannen må f.eks ta ekstra medisiner før han henter barna sine på fritidsaktiviteter fordi det samkjøres og han da får barn inn i bilen som har dyr hjemme. Men det har aldri falt han inn å ikke være med å samkjøre, eller si noe til disse barna om det...

Jeg trodde dette med at nøttestøv i luften var avvist jeg? At man kan spise nøtter rundt allergikere så lenge de ikke spiser det selv?

Jeg tenker at din ansatte bør få hjemmekontor, for selv om man med glede tilrettelegger litt kan det ikke være sånn at det er en belastning for alle kollegaene å ha henne der ...

Anonymkode: 40ab4...e01

Det finnes et studie som avviser luftbåren nøtteallergi, eller rettere sagt peanøttallergi. Studiet har fått mye kritikk, blant annet fra deltakere som reagerte allergisk på peanøttene ved å lukte og som ikke det er redegjort for i studiet. Jeg er en av de som har sterk peanøttallergi, og ikke tåler at andre spiser eller at peanøtter er i rommet. Jeg dør ikke (hvis jeg ikke spiser), men snørr og tårer renner i tillegg får jeg astmaanfall etter en stund. 

Anonymkode: 6b32b...cfe

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det finnes et studie som avviser luftbåren nøtteallergi, eller rettere sagt peanøttallergi. Studiet har fått mye kritikk, blant annet fra deltakere som reagerte allergisk på peanøttene ved å lukte og som ikke det er redegjort for i studiet. Jeg er en av de som har sterk peanøttallergi, og ikke tåler at andre spiser eller at peanøtter er i rommet. Jeg dør ikke (hvis jeg ikke spiser), men snørr og tårer renner i tillegg får jeg astmaanfall etter en stund. 

Jeg har en venninne som flere ganger har vært en hårsbredd fra å dø av peanøttalergi. Hun kollapser før hun rekker å sette sprøyte på seg selv, så andre må gjøre det og så få henne til sykehus umiddelbart. Hun har reddet livet de gangen fordi de som har vært hos henne når det har skjedd har kjørt imøte med ambulanse med henne. Noe som har kortet ned tiden før hun fikk riktig behandling.

Hos henne er det nok med luftbåren smitte. Så at det finnes noen som er så hyperallergisk, det er det ingen tvil om. Hun har en eller to andre ting hun også reagerer like mye på.

Hi, her tenker jeg bedriftslege og Nav bør inn i bildet. Denne personen bør nok finne seg en annen jobb, hvor det er færre ansatte, mindre kontakt mellom kollegaer, egne kontorer, og at hun har eget kontor. Siden det virker som om hun stadig får mer allergier, så må hun komme ut av miljøer i hverdagen som trigger henne. Og da kan hun nok ikke jobbe på en større arbeidsplass. At absolutt alle skal tilpasse seg henne og at alle andre skal få store ekstrautgifter pga. dette, det er ikke greit, selv om jeg tror alle ideelt sett skulle ønske det fantes en enkel løsning for alle på dette.

Anonymkode: 34012...414

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.11.2025 den 15.14):

Jeg har selv ganske ekstrem allergi mot enkete ting. Det du nevner her er alle allergier det finnes medisiner mot. Kollegaen din må medisinere seg, eller ha hjemmekontor. Høres ut som hysteri og ikke reelt. Jeg er maks allergisk mot katt og støvmidd, men med regelmessige antihistaminer, kan jeg helt fint besøke folk med katt, og jeg ber ikke folk om å vaske før jeg kommer heller🤣

Da er du veldig heldig, vil jeg si. Jeg er veldig allergisk mot katt, og selv med medisiner regelmessig så får jeg fort ganske kraftig reaksjon mot en del katter. Derimot er det store forskjeller på type katt. Jeg reagerer forresten ikke når jeg er sammen folk som har katt. 

Anonymkode: b8ff3...028

Skrevet

Jeg er hyperallergisk. Bruker selvfølgelig både allergimedisiner og i tillegg lavdose cellegift. Fortsatt ikke symptomfri. At du foreslår medisiner for kollegaen til Hi er rimelig mangel på forståelse. 

Skrevet

Et slikt regime hadde jeg aldri orka. Med mindre vedkommende lever i en boble med totalt fravær av parfyme, parfymerte såper, nøtter, fisk, dyr, dyrehår, røyklukt, lukt og støv fra eksos / vedovner etc. så ville jeg ikke fulgt dette, men jobbet hardt for å presse vedkommende ut. 

Anonymkode: 14c6e...885

Skrevet

Jeg reager på det med allergi mot fisk på maten. Ut i fra det jeg leser så er det steikeos eller damp som kan gi allergi mot fisk, men det er godt mulig hun ikke liker lukten av makrell i tomat? 

Hadde det gått på dyrerhår på klær, er det på tide at hun begynner å utredes for vaksiner. Godt mulig hun kan vaksineres mot en del av de allergiene. 

Jeg hadde IKKE brukt penger på å kjøpe inn ekstra klær. 

Anonymkode: 9735f...4f3

Skrevet

Nei, arbeidsgiver kan ikke kreve dette og det er også utenfor tilretteleggingsplikten.

De kan anmode.

Anonymkode: c8b52...6b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Et slikt regime hadde jeg aldri orka. Med mindre vedkommende lever i en boble med totalt fravær av parfyme, parfymerte såper, nøtter, fisk, dyr, dyrehår, røyklukt, lukt og støv fra eksos / vedovner etc. så ville jeg ikke fulgt dette, men jobbet hardt for å presse vedkommende ut. 

Skjerp deg!

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Skjerp deg!

Absolutt ikke. Har ingenting til overs for mennesker som tror at verden snurrer rundt deres sykdommer og utfordringer. Gidder ikke forholde meg til det, og særlig ikke dersom vedkommende forsurer og styrer på arbeidsplassen 

Skrevet

Jeg hadde ikke gått med på det man kan ikke forvente et sånt regime fra en arbeidsplass. Dusje på jobb før arbeidstid, og vaske klærene mine der hadde vært helt uaktuelt.

Anonymkode: 14b82...f13

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.11.2025 den 11.26):

Det er klart at arbeidsgiver skal strekke seg langt. Det er jo mange nok som kritisere arbeidsgivere for å ikke gi mulighet til mennesker som kan jobbe om de får tilrettelegging. Her har arbeidsgiver vært veldig velvillig, men det har kommet til et punkt der dette ikke lenger er praktisk mulig. Om jobben kan gjøres hjemmefra, bør nok den ansatte gå over til å ha hjemmekontor. Kanskje kontor på jobben et par ganger i måneden. 

En ting er at man ikke tar med seg allergener på jobb med vilje. Man kan la være å ta på parfyme, ha med nøtter og citrus osv (i situasjoner der dette er allergener det reageres på). Det krever ikke mye. Man kan også la være å kose med pus på vei ut døren slik at man har unødig kattehår på klærne. Men det at ansatte skal dusje på jobb og ha egen garderobe og vaskemaskin der, er jo ikke praktisk mulig. Hvor mange dusjer har man, om alle skal dusje på jobb uten å bruke for lang tid i kø? For ansatte som bruker litt tid på pleie og sminke hvordan skal det praktisk løses slik at de blir ferdig til arbeidsstart når de ikke kan gå tidligere hjemmefra grunnet hverdagslogistikken? Hvem skal vaske klærne og henge dem opp? Om man skal gjøre det en og en blir det fort kø og det er ikke særlig miljøvennlig med så lite til vask samtidig. Og hvordan skal man løses dette i praksis? Skal man ha ett sett med klær på når man vasker det andre? Flere plagg trengs styrking. Skal dette også foregå i arbeidstiden?

Nå har jeg litt problemer med å tro på historien. De fleste arbeidsgiverne hadde nok sett det urealistiske i dette og funnet andre løsninger fremfor tanken på vaskemaskin og obligatorisk dusj på jobb. På generell basis er tilrettelegging viktig, men innenfor rimelighetens grenser.  

Anonymkode: c25de...db1

Skrevet

Om man er så hyperallergisk at man ikke kan delta i samfunnet (for regner med at denne personen heller ikke kan delta i selskap og sammenkomster, restaurant, kafé,  kjøpesenter, flyturer og ferier etc?), så må man jo bli uføretrygdet! Da er hun for syk til å kunne jobbe. Akkurat som andre som ikke kan være i jobb. Hele verden kan ikke ta hensyn til én person.

Anonymkode: cc365...236

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Da er du veldig heldig, vil jeg si. Jeg er veldig allergisk mot katt, og selv med medisiner regelmessig så får jeg fort ganske kraftig reaksjon mot en del katter. Derimot er det store forskjeller på type katt. Jeg reagerer forresten ikke når jeg er sammen folk som har katt. 

Anonymkode: b8ff3...028

Jeg tar flere typer antihistaminer hver dag året rundt. Jeg reagerer fremdeles på enkelte katter, men mye mildere enn uten medisiner. Uten medisiner får jeg pustebesvær, hovner opp i ansiktet, huden blir knallrød med hvite kuler som klør som fy.. nyser i ett sett, og øynene hovner opp og klistrer seg igjen. Det er et flott syn! Med medisiner nyser jeg litt/ klør i nesen, og renner litt i øynene. Det kan jeg leve med. Det verste er egentlig om jeg kommer inn i et rom der noen nettopp har støvsugd, da tetner jeg i halsen selv på medisiner. Har katter selv da, og de reagerer jeg ikke på.

Skrevet

Hvis arbeidsgiver innfører egne arbeidsklær så må det dekkes av arbeidsgiver. Man kan da kjøpe og levere kvittering. Hvis ikke må man kunne gå i sine egne, vanlige klær, som man kler på seg hjemme.

Her må arbeidsgiver gå en runde på hvor store belastninger man kan påføre ansattgruppen for å tilrettelegge for den enkeltes behov. 
Å dusje og skifte klær på kontoret, og håndtere klesvasken sin på jobb synes jeg er for drøyt. 

Å ikke ha nøtter og fisk på nista er greit tenker jeg, og parfyme er unødvendig om man er tett på andre. 

Men hva slags jobb er dette? Har kollegaen kundekontakt eller møter med eksterne i løpet av dagen? I så fall har hun jo ikke kontroll på allergener.

Sitter dere i åpent landskap? Kan ikke vedkommende bare få et eget kontor, så kan hun ha allergifri sone der? 
Jeg kan i teorien komme på jobb, gå inn på mitt eget kontor, og bli der til 15:30, med unntak av et par turer på toalettet. Hadde jeg unnlatt å oppsøke kollegaer for morgenkaffe og lunsj, og drukket medbragt drikke i stedet for å hente i kaffemaskinen, ville jeg ikke blitt utsatt for noen allergener. Tenker vedkommende her kan ta mer ansvar selv her, og skjerme seg fra omgivelsene i stedet.

Kan leder heller tilrettelegge for hjemmekontor for vedkommende i stedet for å belaste alle andre med tilrettelegging? 

Anonymkode: 0d03e...326

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Absolutt ikke. Har ingenting til overs for mennesker som tror at verden snurrer rundt deres sykdommer og utfordringer. Gidder ikke forholde meg til det, og særlig ikke dersom vedkommende forsurer og styrer på arbeidsplassen 

Å presse noen ut er oppsigelsesgrunn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...