Gå til innhold

Navn tantegutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Fikk vite i dag at svigerinna mi skal ha min gutt sitt navn som mellomnavn. Fikk vite det gjennom andre.   Gutten min er 16 så blir en del år mellom dem. Men vi ser dem ofte ! Har ikke sagt det til søskenbarnet (sønnen min ) enda da han er litt sær, og sikkert syns det er kleint. Burde de ikke sagt fra først ? Vet vi ikke eier navnet, men syns det er litt nær slekt. Sønnen min heter Thomas . Og søskenbarn skal hete Iver Thomas. ( de skal bare bruke Iver sier de ) Er det vanlig å kalle opp sånn ? Og hvorfor ikke si fra ?

Anonymkode: dab0f...b04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en kusine som heter det samme som med.

Har egentlig aldri tenkt over at det er rart.

Hadde ikke sagt noe

Anonymkode: 5178d...3b9

Skrevet

Dette er ukas største ikke-sak. Selvsagt sier de ikke fra, hvorfor skulle de det? Jeg har to søskenbarn, på samme side, som heter Marte. Ingen sa fra om det 😅

Anonymkode: 59303...cbd

Skrevet

Min bestemor har to oldebarn som heter Mari og Marie. Aldri noen som har sagt noe spes om det.

Ser ingen grunn til at du hverken skal bli fornærmet eller ta opp noe sånt, dere liker det samme navnet, ikke verre enn det.

Anonymkode: 1c8e9...e37

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Min bestemor har to oldebarn som heter Mari og Marie. Aldri noen som har sagt noe spes om det.

Ser ingen grunn til at du hverken skal bli fornærmet eller ta opp noe sånt, dere liker det samme navnet, ikke verre enn det.

Anonymkode: 1c8e9...e37

Det er jo to forskjellige navn da.

Anonymkode: fa650...ce0

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Dette er ukas største ikke-sak. Selvsagt sier de ikke fra, hvorfor skulle de det? Jeg har to søskenbarn, på samme side, som heter Marte. Ingen sa fra om det 😅

Helt riktig, en ikke-sak. 

Anonymkode: d0c48...a3c

Skrevet

Drama-queen much??

Dette er da en ikke-sak, virkelig! Hadde ikke løfta et bryn en gang. Du høres ut som en fest. Råder deg til å ikke si noe, det blir bare FOR teit 

Anonymkode: fd668...297

Skrevet

Hadde de vært ca like gamle og dere hadde vært mye sammen, hadde jeg tenkt at det var veldig dumt. Men 17 år i mellom og som mellomnavn? Ikke en sak i det hele tatt. Personlig ville jeg selvsagt ha nevnt det for fetter og hans foreldre, men det har jo mer med normal oppdragelse å gjøre og mindre å gjøre med at selve navnevalget er problematisk. 

Anonymkode: 05969...4ca

Skrevet

Tusen takk for svar . Snudde historien. Men da er vi helt enig. Svigerinna mi ble så fornærma . Mente jeg kunne sagt fra før osv osv . Og vet søskenbarnet blir det å. Men han får vite det på dåpen nå på søndag. Vi har alltid likt det navnet og syns hun er smålig som ikke unner oss å bruke det. Men ser jo jeg har rett . Takk for svar :)  

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for svar . Snudde historien. Men da er vi helt enig. Svigerinna mi ble så fornærma . Mente jeg kunne sagt fra før osv osv . Og vet søskenbarnet blir det å. Men han får vite det på dåpen nå på søndag. Vi har alltid likt det navnet og syns hun er smålig som ikke unner oss å bruke det. Men ser jo jeg har rett . Takk for svar :)  

Du er jo bare rar. Hvorfor lage så mye styr, lyve her inne og greier? Og hvorfor skal ikke søskenbarnet få vite det før dåpen? 

Jeg blir stadig imponert over hvor dumme folk er. 

Skrevet

Ville bare bekrefte at hun er en dramaqueen . Ingen kan eie et navn. Hvorfor skal han vite det før dåpen. Syns det er en morsom overraskelse . 

Skrevet

Tremenningen min og jeg heter det samme. Vi er jevngamle og har tilbrakt masse tid sammen som små og oppgjennom hele oppveksten. Tenker ikke det er så rart. Vi bare heter det samme, ikke noe mer, ikke noe mindre

Anonymkode: 86e1f...e93

Skrevet

Er det bare svigerinna di som har gitt navn til barnet? Er det ingen far inni bildet?

Anonymkode: dca86...8aa

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ville bare bekrefte at hun er en dramaqueen . Ingen kan eie et navn. Hvorfor skal han vite det før dåpen. Syns det er en morsom overraskelse . 

Men du tror jo ikke at det blir en morsom overraskelse? Du bruker dåpen til barnet ditt for å gi et stikk. Det er bare så dårlig stil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

En morsom overraskelse? Når du på forhånd vet at det ikke vil bli tatt godt imot? Morsom for hvem? Skal du more deg på din nevøs bekostning er kanskje ikke dåpen rette anledning? Men for all del, hvis du vil ødelegge stemningen i selskapet du selv skal arrangere for ditt eget barn så virker det som om du har full kontroll.

Anonymkode: a9904...ada

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Syns du gjør feil! Fins tusenvis av andre navn. 

Anonymkode: a70fc...e2d

Skrevet

En morsom overraskelse? Hva er det som er så morsomt?  Ingen eier et navn, med visse unntak - man kan jo "eie" etternavn i noen tilfeller, men fornavn har jeg aldri hørt at noen eier.  Men jeg har hørt om noen som tror det...  

Anonymkode: 58ff6...316

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Selvsagt så hadde du snudd historien......not😆

Anonymkode: fa650...ce0

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Virker som en dramaqueen du også

Anonymkode: becbd...3f1

Skrevet

Det var ganske mange som sa at selve navnet ikke var noen big deal, men at vanlig god oppførsel er å si fra på en fin måte. Så jeg vil ikke si at du «fikk rett». Helt uavhengig av hvilken historie som er snudd i hvilken retning (slitsomt - bare spør hvis det er noe du lurer på 🙄)

Anonymkode: 05969...4ca

Skrevet

Om navnet er en ikke-sak så spiller det jo ingen rolle hvordan man gjør det. Man kan ta de navnene man vil og det er null problem å bruke det samme. Da trenger man vel heller ikke å spørre om lov ? Merkelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Om navnet er en ikke-sak så spiller det jo ingen rolle hvordan man gjør det. Man kan ta de navnene man vil og det er null problem å bruke det samme. Da trenger man vel heller ikke å spørre om lov ? Merkelig. 

Ingen som mener at du trenger å spørre om lov. Men er jo ganske naturlig å gi beskjed om det når det er snakk om nær familie. Høres ut som du lager en større sak ut av det? Jeg synes det er merkelig å ikke snakke med nevøen din på forhånd.

Anonymkode: 3285f...cda

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.11.2025 den 14.23):

Jeg blir stadig imponert over hvor dumme folk er

Ja, det er liksom ikke grenser... 

Anonymkode: d0c48...a3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...