Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #26 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Dette er så viktig og riktig. Man frarøver barna noe vesentlig når man tar fra dem forventningene og evnen til å vente på noe godt. Dette blir jo bare svogerforskning, men man ser jo tendensen når man går rundt i nabolaget i disse tider, man kan nesten plukke ut de husene med adventsstjerner og juletre i november på forhånd. Det er jo ikke dem med mest kulturell kapital, for å si det pent. Anonymkode: 424d1...127 Åh! Snakk om hovmodig og "bedre enn andre holdning". Kun fordi noen velger anderledes enn seg selv. Er det rart det er mobbing i verden, når folk har slike holdninger mot sine medmennesker. Anonymkode: ebeaf...d1c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #27 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Åh! Snakk om hovmodig og "bedre enn andre holdning". Kun fordi noen velger anderledes enn seg selv. Er det rart det er mobbing i verden, når folk har slike holdninger mot sine medmennesker. Anonymkode: ebeaf...d1c Gi nå fader i å drawing mobbing i alt du er uenig med. Det er helt oppbrukt folk når de velger å pynte og så er det helt opp til meg å tenke mitt om dem. Du pisser på dem som blir mobbet ved å karakterisere all uenighet som mobbing! Anonymkode: 424d1...127
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #28 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Syns det er bra folk er tidlig ute jeg. De henger ikke opp pynt i august liksom. Folk er gjerne syke, har altfor mye å gjøre før jul. Det er idrett, julegaver, avslutninger osv. Bare fornuftig at de får det unnagjort og får bedre tid til familien. Også er det så mørkt og trist på denne tiden av året, at lys i vinduene og ute på busker gjør oss mindre deprimerte. At noen vil vente til lillejulaften, så får de gjøre det. Anonymkode: 77fa6...d56 Tror du folk går rundt og er deprimerte, men så fort folk pynter til jul så slutter de å være deprimerte…? Det er forresten mange lyskilder man kan benytte som ikke er julebelysning, hvis det er mørket som er så deprimerende for folk. Anonymkode: f025d...8aa
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #29 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Gi nå fader i å drawing mobbing i alt du er uenig med. Det er helt oppbrukt folk når de velger å pynte og så er det helt opp til meg å tenke mitt om dem. Du pisser på dem som blir mobbet ved å karakterisere all uenighet som mobbing! Anonymkode: 424d1...127 Du store verden! Her har autokorrekturen slått seg løs. Beklager, men det er vel tydelig hva jeg mener uansett 🤪 Anonymkode: 424d1...127
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #30 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Gi nå fader i å drawing mobbing i alt du er uenig med. Det er helt oppbrukt folk når de velger å pynte og så er det helt opp til meg å tenke mitt om dem. Du pisser på dem som blir mobbet ved å karakterisere all uenighet som mobbing! Anonymkode: 424d1...127 Nei, det gjør jeg ikke. Det viser bare hva slags holdninger man har til sine medmennesker, og hva man lærer barna sine, noe som igjen vil kunne føre til mobbing. Når ungene lærer fra mor, at det er lov til å se ned på mennesker, vil dette selvfølgelig prege barnets egen omgang med sine medmennesker. Holdninger og væremåte lærer man i hjemmet, det er sannheten. At noen mener at andre "har mindre kulturell kapital" fordi man velger å henge opp en lyslenke eller adventsstjerne tidligere enn en selv, er bare patetisk og stakkarslig. Anonymkode: ebeaf...d1c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #31 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Nettopp! Det er ikke utlendingene/innvandrerne som ødelegger kulturen og tradisjonene i Norge, der klarer vi helt fint selv med vår «jeg gjør som jeg selv vil, tenk!»-holdning. Anonymkode: f025d...8aa Det har du helt rett i. Det er vi som ødelegger landet med både julepynt og innvandring. Vi er blitt selvdestruktive av velstand og velferd. Julepynt og innvandring er bare symboler på vårt forfall i holdninger. Vi kan ikke skylde på andre enn oss selv. Men, det gjelder ikke alle, tross alt, bare alt for mange. Mange nok til å ødelegge. Anonymkode: 2e5de...548
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #32 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Nei, det gjør jeg ikke. Det viser bare hva slags holdninger man har til sine medmennesker, og hva man lærer barna sine, noe som igjen vil kunne føre til mobbing. Når ungene lærer fra mor, at det er lov til å se ned på mennesker, vil dette selvfølgelig prege barnets egen omgang med sine medmennesker. Holdninger og væremåte lærer man i hjemmet, det er sannheten. At noen mener at andre "har mindre kulturell kapital" fordi man velger å henge opp en lyslenke eller adventsstjerne tidligere enn en selv, er bare patetisk og stakkarslig. Anonymkode: ebeaf...d1c Jeg er enige med dere begge. Det må være lov til å mene, men en skal være forsiktig. Å skjære alle over en kam blir aldri riktig. Det er mange grunner til å pynte til jul, tidlig og sent. Det er ulike måter å pynte på, og det er ulike årsaker. Noen pynter mye fordi de trenger lys og håp, noen pynter mye fordi de har små unger, noen pynter forsiktig, noen pynter for mye, fordi vi har alle forskjellig smak, og andre pynter fordi de har et hus som egner seg godt til pynting osv osv. Å dømme noen er alltid feil, å gjøre sin egen vurdering er alltid greit, det er ikke å fordømme. Anonymkode: 2e5de...548
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #33 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det har du helt rett i. Det er vi som ødelegger landet med både julepynt og innvandring. Vi er blitt selvdestruktive av velstand og velferd. Julepynt og innvandring er bare symboler på vårt forfall i holdninger. Vi kan ikke skylde på andre enn oss selv. Men, det gjelder ikke alle, tross alt, bare alt for mange. Mange nok til å ødelegge. Anonymkode: 2e5de...548 Men å påstå at "landet blir ødelagt" fordi noen velger å forandre på tradisjoner som alltid har vært i forandring, er å dra det veldig langt. Land som ikke utvikler seg, er heller ikke bra. Anonymkode: ebeaf...d1c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #34 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, det gjør jeg ikke. Det viser bare hva slags holdninger man har til sine medmennesker, og hva man lærer barna sine, noe som igjen vil kunne føre til mobbing. Når ungene lærer fra mor, at det er lov til å se ned på mennesker, vil dette selvfølgelig prege barnets egen omgang med sine medmennesker. Holdninger og væremåte lærer man i hjemmet, det er sannheten. At noen mener at andre "har mindre kulturell kapital" fordi man velger å henge opp en lyslenke eller adventsstjerne tidligere enn en selv, er bare patetisk og stakkarslig. Anonymkode: ebeaf...d1c Jeg lurer seriøst på hvordan du fungerer i livet om du tror at man utbasuner alle tankene man har til barna sine? Har du selv ingen grenser for hva du tenker for deg selv og hva du deler med andre? Og ja, min mening er at mennesker som ikke evner å skjønne verdien i tradisjoner mangler en del når det gjelder forståelsen av samfunnet. Det er min mening og at du ikke aksepterer den - hva gjør det deg til da? Om man skal bruke din logikk. Anonymkode: 424d1...127
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #35 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Jeg lurer seriøst på hvordan du fungerer i livet om du tror at man utbasuner alle tankene man har til barna sine? Har du selv ingen grenser for hva du tenker for deg selv og hva du deler med andre? Og ja, min mening er at mennesker som ikke evner å skjønne verdien i tradisjoner mangler en del når det gjelder forståelsen av samfunnet. Det er min mening og at du ikke aksepterer den - hva gjør det deg til da? Om man skal bruke din logikk. Anonymkode: 424d1...127 Holdninger man har lekker over til barna, om man tenker over det eller ikke. Så jeg står fast på mine påstander. Og kommentarene dine videre, underbygger bare mine holdninger til folk med slike tanker om andre, er riktige. Verdier og tradisjoner har alltid og vil alltid være i forandring, at du ikke forstår det gjør deg kunnskapsløs og historieløs. Anonymkode: ebeaf...d1c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #36 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Holdninger man har lekker over til barna, om man tenker over det eller ikke. Så jeg står fast på mine påstander. Og kommentarene dine videre, underbygger bare mine holdninger til folk med slike tanker om andre, er riktige. Verdier og tradisjoner har alltid og vil alltid være i forandring, at du ikke forstår det gjør deg kunnskapsløs og historieløs. Anonymkode: ebeaf...d1c Pass på så holdningene dine ikke smitter over på barna dine… Ærlig talt. Du kan godt late som at det ikke er mennesker du ser ned på/synes er rare/ikke liker osv, men både du og jeg vet at det ikke er sant. Oppegående mennesker klarer fint å skåne barna sine for holdninger de vil skåne dem fra, selv om du personlig tydeligvis ikke klarer det. For øvrig har jeg null problem med å fortelle barna mine at jeg synes det er kulturløst og iskiotisk å pynte til advent i november. Håper det er en holdning de overtar. Anonymkode: f025d...8aa
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #37 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Holdninger man har lekker over til barna, om man tenker over det eller ikke. Så jeg står fast på mine påstander. Og kommentarene dine videre, underbygger bare mine holdninger til folk med slike tanker om andre, er riktige. Verdier og tradisjoner har alltid og vil alltid være i forandring, at du ikke forstår det gjør deg kunnskapsløs og historieløs. Anonymkode: ebeaf...d1c Kan du med hånden på hjertet si at det er ingen eller ingenting du tenker ille om? Aldri? Jeg står for øvrig helt for å dele mitt syn på viktigheten av tradisjoner ovenfor mine barn, og det klarer jeg å gjøre uten å snakke ned enkeltmennesker. Anonymkode: 424d1...127
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #38 Skrevet 27. november 2025 Elizabeth skrev (På 26.11.2025 den 11.27): Jeg mener det er helt hinsides idiotisk å pynte i november. Advent begynner jo ofte i november da. Anonymkode: 913ff...b6b
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #39 Skrevet 27. november 2025 Her kom julepynten opp i dag. Vi pynter til 1.søndag i advent/ 1.desember. Litt adventspynt, men mest julepynt. Fordi julepynten rett og slett er finere og lunere. Å få på plass rødt og nisser gjør noe med stemninga i huset. Jeg er et par dager for tidlig ute for min egen smak, men som utbrent må jeg ta det når jeg har litt overskudd, samt får hjelp. At vi velger å nyte ventetiden i et hus med rød pynt istedetfor et hus med lilla pynt betyr ikke at vi ikke evner å vente. Juletreet blir pynta lille julaften (har ekte, for min del er det en selvfølge. Skjønner at andre velger annerledes). Vi pynter juletreet sammen med ungene, og når ungene har lagt seg, da kommer pakkene under treet. De våkner opp julaften til julestrømpe og pakker under treet. Vi spiser ikke julemat før til jul, ribbe på julaften og pinnekjøtt 2.dag. Multekrem og krumkaker til dessert. Juletreet og julepynten ryddes bort 13.dag jul. Vi baker pepperkaker og andre julekaker i desember. Vi har mange tradisjoner, noen som har fulgt meg som liten og noen vi har skapt sammen med barna. At mange går bort fra stor rundvask og all pynting på lille julaften er kanskje ikke så rart. De fleste er i full jobb og jobber denne dagen. Å komme hjem fra jobb klokka 16, og da begynne å gjøre klart til jul, så vondt vil jeg ikke meg sjøl. Lille julaften er dagen da treet pyntes, de siste forberedelsene gjøres (dekke bord til juleaften, skifte noen duker osv), grøt spises (viktig at det er igjen grøt som vi kan sette ut til nissen) og når alt er klart, synker man ned i sofaen foran kvelden før kvelden og kjenner at julefreden senker seg. Anonymkode: 7399b...411
Elizabeth Skrevet 27. november 2025 #40 Skrevet 27. november 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Advent begynner jo ofte i november da. Anonymkode: 913ff...b6b Tror du vet hva jeg mener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå