Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #1 Skrevet 26. november 2025 https://www.vg.no/nyheter/i/wr69zP/vg-kommentar-tjuvstarter-paa-advent Så uendelig enig! Nabolaget er fullt av adventsstjerner og pynta juletre, fra midten av november! Det er fullt lovlig og opp til enhver, men hvorfor flagge for hele verden at man er både historieløs, kunnskapsløs OG ute av stand til å glede seg til noe uten å få det oppfylt akkurat NÅ? Anonymkode: 424d1...127
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #2 Skrevet 26. november 2025 Jeg syns folk blir verre og verre, ja. Selv har jeg gjort klart, men ikke skrudd på. Syns det er en vesentlig forskjell. Man skal liksom ikke vente på noe lenger, umiddelbar tilfredsstillelse er det som gjelder. Anonymkode: db1e7...b4f
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #3 Skrevet 26. november 2025 La nå folk få gjøre som de vil. Jeg er av det gamle slaget som forholder meg til advent, pynte juletre 23.desember og har jul til 20.dag jul, men hvorfor skal jeg bruke energi på hva andre gjør? De som pynter i midten av november gjør det fordi de har lyst, og det er de i sin fulle rett til å gjøre uten at folk skal kritisere de for å gjøre det. Anonymkode: fb064...fba
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #4 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): La nå folk få gjøre som de vil. Jeg er av det gamle slaget som forholder meg til advent, pynte juletre 23.desember og har jul til 20.dag jul, men hvorfor skal jeg bruke energi på hva andre gjør? De som pynter i midten av november gjør det fordi de har lyst, og det er de i sin fulle rett til å gjøre uten at folk skal kritisere de for å gjøre det. Anonymkode: fb064...fba Det er ingen som sier at folk ikke skal få gjøre som dem vil. Ingen argumenterer for å endre grunnloven slik at det blir forbudt å pynte til advent i midten av november. Men folk må få lov til å både mene noe om det og diskutere det. Eller «bruke energi på det», som du kaller det. Anonymkode: f025d...8aa
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #5 Skrevet 26. november 2025 De som får slag er vel de som bruker negativ energi på hisse seg opp over at alt var så mye bedre før.... Nye generasjoner kommer til og tar valg for seg og sitt liv, da endrer ting seg. Noe var bedre før, noe er bedre nå, men uansett hva vi "gamliser" mener om endringene har vi ingen vetorett på hva som er riktig. Så velg for deg selv, og la de nye generasjonene velge for seg. Verden vil nok bestå. Anonymkode: 394f8...6cf
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #6 Skrevet 26. november 2025 Jeg synes det er kjempefint at folk setter på lys tidlig og tar dem av sent. Jeg bor i Bergen. Her er det mye regn og grått vær i desember. Vi har sjelden snø og dermed lyser ikke den opp heller. Det er så fint med disse lysene som lyser opp når det ellers er grått, vått, surt og kaldt Anonymkode: c7435...500
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #7 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg syns folk blir verre og verre, ja. Selv har jeg gjort klart, men ikke skrudd på. Syns det er en vesentlig forskjell. Man skal liksom ikke vente på noe lenger, umiddelbar tilfredsstillelse er det som gjelder. Anonymkode: db1e7...b4f Enig med deg, og har vært det helt siden det startet. Nordmenn er blitt dvaske og prinsippløse, alt begrunnes med "vi kan", "jeg velger selv" osv. Tradisjoner, og evnen til å vente på noe, er blåst bort, vi er blitt en shithole nation, mentalt. Selvsagt bryr jeg meg ikke, jeg bare registrerer det. Alle kan gjøre som de selv vil, og vise hvor ødelagte de er. Anonymkode: 2e5de...548
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #8 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Så velg for deg selv, og la de nye generasjonene velge for seg. Verden vil nok bestå. Det er den småfeite eldre generasjonen som velger selv. Den nye generasjonen har fremdeles et håp om noe mer. Anonymkode: 2e5de...548
MissSaigon Skrevet 26. november 2025 #9 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg synes det er kjempefint at folk setter på lys tidlig og tar dem av sent. Jeg bor i Bergen. Her er det mye regn og grått vær i desember. Vi har sjelden snø og dermed lyser ikke den opp heller. Det er så fint med disse lysene som lyser opp når det ellers er grått, vått, surt og kaldt Anonymkode: c7435...500 Lys er èn ting, adventsstjerner og juletre noe helt annet. Hvorfor henge opp adventpynt før advent har startet? Pynter man til påske i februar også? Folk gjør selvsagt som de vil, men så er det like selvsagt at man har lov til å reagere på kunnskapsløshet og mangel på sans for tradisjoner.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #10 Skrevet 26. november 2025 Nordmenn er blitt et kulturløst og dvaskt folkeslag blottet for evne og vilje til å ivareta tradisjoner. «Men jeg VIL, og du skal ikke mene noe om det!». Anonymkode: f025d...8aa
Elizabeth Skrevet 26. november 2025 #11 Skrevet 26. november 2025 Jeg mener det er helt hinsides idiotisk å pynte i november.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #12 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): La nå folk få gjøre som de vil. Jeg er av det gamle slaget som forholder meg til advent, pynte juletre 23.desember og har jul til 20.dag jul, men hvorfor skal jeg bruke energi på hva andre gjør? De som pynter i midten av november gjør det fordi de har lyst, og det er de i sin fulle rett til å gjøre uten at folk skal kritisere de for å gjøre det. Anonymkode: fb064...fba Jeg er oppvokst med at juletreet pyntes lille julaften, og vi ungene fikk være med å henge på noen ting før vi la oss. Etter at vi la oss, pyntet pappa ferdig treet og selv om vi syntes det var dårlig gjort at vi måtte legge oss før det var ferdig, så kjenner jeg enda følelsen av hvor fint det var å komme inn i stua på julaften morgen til ferdigpyntet tre. Selvfølgelig kan folk få gjøre som de vil, så lenge det ikke skader andre. Men jeg tror at vi fratar barna våre og gjerne oss selv og andre også, gleden over å glede seg til. Det å vente på noe kan være en glede det også, og ikke minst sunt - forventninger og drømmer er viktig, selv om det noen ganger kan være nesten uutholdelig å vente fordi det tar sååååå lang tid! Anonymkode: 90644...c15
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #13 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Enig med deg, og har vært det helt siden det startet. Nordmenn er blitt dvaske og prinsippløse, alt begrunnes med "vi kan", "jeg velger selv" osv. Tradisjoner, og evnen til å vente på noe, er blåst bort, vi er blitt en shithole nation, mentalt. Selvsagt bryr jeg meg ikke, jeg bare registrerer det. Alle kan gjøre som de selv vil, og vise hvor ødelagte de er. Anonymkode: 2e5de...548 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Nordmenn er blitt et kulturløst og dvaskt folkeslag blottet for evne og vilje til å ivareta tradisjoner. «Men jeg VIL, og du skal ikke mene noe om det!». Anonymkode: f025d...8aa For så å mene at utlendingene ødeleggelse landet vårt. Det klarer vi fint nok på egen hånd syns jeg😝 Anonymkode: db1e7...b4f
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #14 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): For så å mene at utlendingene ødeleggelse landet vårt. Det klarer vi fint nok på egen hånd syns jeg😝 Anonymkode: db1e7...b4f Nettopp! Det er ikke utlendingene/innvandrerne som ødelegger kulturen og tradisjonene i Norge, der klarer vi helt fint selv med vår «jeg gjør som jeg selv vil, tenk!»-holdning. Anonymkode: f025d...8aa
Spurvugla Skrevet 26. november 2025 #15 Skrevet 26. november 2025 Jeg er så enig! Om det gjør meg til en gammel gruk får så være. Noen av naboene mine gikk rett fra Halloween til full julepynt ute, det er jo ekstremt. Da jeg var barn hadde vi fire ukers advent med venting og tenking på jul, barna nå får jo seks eller åtte ukers venting fordi foreldrene ikke kan vente med julepynten. Obligatorisk disclaimer, alle gjør som de vil, det er ingen lover om julepynt. Men jeg kan fortsatt synes at det er teit!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #16 Skrevet 26. november 2025 Jeg husker enda magien ved julen når jeg var liten. Det å våkne på julaften morgen til sokk med mandarin, litt marsipan, godteri og julehefte hengende på sengen. Det å ligge i sengen å lese og spise fra sokken mens foreldrene mine romsterte rundt på kjøkken og i stue. Komme opp til et hus som ble julepyntet etter at jeg la meg. Det å vente å glede seg til julen i hele desember var magisk. Ungene som vokser opp nå er ofte så blaserte, ikke ønsker de seg noe, ikke gleder de seg noe særlig, ikke er de så takknemlige for det de får. Egentlig ikke så rart nå de får trykket julen nedover ørene fra det starter i butikkene i oktober, og folk begynner å pynte i november. De blir frastjålet noe verdifullt synes jeg. Anonymkode: 32bfa...629
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #17 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det er den småfeite eldre generasjonen som velger selv. Den nye generasjonen har fremdeles et håp om noe mer. Anonymkode: 2e5de...548 Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt småfeit. Jeg er skikkelig tjukk! For øvrig har jeg hengt opp lys i hagen, men ikke tatt fram adventstjerna. Jeg har også drukket en flaske julebrus. Anonymkode: 2a448...dcd
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #18 Skrevet 26. november 2025 Tradisjoner har alltid vært i forandring, tidligere feiret vi juleblot 12. januar, så ble det kristen feiring 25.desember, før vi landet på feiring 24. desember. Feiringen vi kjenner til nå er bare 200 år, og på de 200 årene har mange tradisjoner blitt forandret, mens andre har kommet til. Alle tenner lys på kirkegården julekvelden, og vi skal ikke lengre tilbake enn til 1950 tallet før dette ikke var vanlig og ble sett på som en hedensk skikk. Tradisjoner forandrer seg. Advent har også forandret seg, advent var fastetid, hvor mange faster nå? Nei, nå er det ene julebordet etter det andre... Å påstå at vi ødelegger landet fordi man lyser opp og pynter er det dummeste jeg har hørt! Da har folk jammen ikke mye å klage over, om man kan påstå at Norge blir ødelagt fordi folk henger opp ei lyslenke i november. Kun sure, bitre mennesker kommer med slike påstander. Anonymkode: ebeaf...d1c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #19 Skrevet 26. november 2025 Forskning viser at de som pynter tidlig er lykkeligere enn de som venter. Pynter selv til «vanlig tid», advent når det er advent og juletreet kvelden 23. desember, men jeg klarer ikke begripe hvorfor det er så mye klaging på de som pynter tidligere. At man orker bruke energi på det.. hvert eneste år har det vært tråder her inne om det samme; la være å pynte før dere mener det er riktig, da? Har ei venninne som begynner å pynte tidlig, og det er da bare koselig når jeg er innom henne. Får litt snikende julefølelse og begynner så smått å glede meg til jeg kan pynte selv. Skulle tatt seg ut om jeg hadde stått der i stuen hennes og kjeftet på henne om mangel på riktige tradisjoner og at hun ødelegger Norge når hun bare er god, blid og gleder seg over pynten sin. Anonymkode: 6a34a...9ce
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #20 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Forskning viser at de som pynter tidlig er lykkeligere enn de som venter. Pynter selv til «vanlig tid», advent når det er advent og juletreet kvelden 23. desember, men jeg klarer ikke begripe hvorfor det er så mye klaging på de som pynter tidligere. At man orker bruke energi på det.. hvert eneste år har det vært tråder her inne om det samme; la være å pynte før dere mener det er riktig, da? Har ei venninne som begynner å pynte tidlig, og det er da bare koselig når jeg er innom henne. Får litt snikende julefølelse og begynner så smått å glede meg til jeg kan pynte selv. Skulle tatt seg ut om jeg hadde stått der i stuen hennes og kjeftet på henne om mangel på riktige tradisjoner og at hun ødelegger Norge når hun bare er god, blid og gleder seg over pynten sin. Anonymkode: 6a34a...9ce De som pynter tidlig skjønner ikke hvilken verden vi lever i. Damer som ofte lever på en rosa sky og tror at alt er My Little Pony. Anonymkode: 131e1...d97
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #21 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg husker enda magien ved julen når jeg var liten. Det å våkne på julaften morgen til sokk med mandarin, litt marsipan, godteri og julehefte hengende på sengen. Det å ligge i sengen å lese og spise fra sokken mens foreldrene mine romsterte rundt på kjøkken og i stue. Komme opp til et hus som ble julepyntet etter at jeg la meg. Det å vente å glede seg til julen i hele desember var magisk. Ungene som vokser opp nå er ofte så blaserte, ikke ønsker de seg noe, ikke gleder de seg noe særlig, ikke er de så takknemlige for det de får. Egentlig ikke så rart nå de får trykket julen nedover ørene fra det starter i butikkene i oktober, og folk begynner å pynte i november. De blir frastjålet noe verdifullt synes jeg. Anonymkode: 32bfa...629 Dette er så viktig og riktig. Man frarøver barna noe vesentlig når man tar fra dem forventningene og evnen til å vente på noe godt. Dette blir jo bare svogerforskning, men man ser jo tendensen når man går rundt i nabolaget i disse tider, man kan nesten plukke ut de husene med adventsstjerner og juletre i november på forhånd. Det er jo ikke dem med mest kulturell kapital, for å si det pent. Anonymkode: 424d1...127
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #22 Skrevet 26. november 2025 Syns det er bra folk er tidlig ute jeg. De henger ikke opp pynt i august liksom. Folk er gjerne syke, har altfor mye å gjøre før jul. Det er idrett, julegaver, avslutninger osv. Bare fornuftig at de får det unnagjort og får bedre tid til familien. Også er det så mørkt og trist på denne tiden av året, at lys i vinduene og ute på busker gjør oss mindre deprimerte. At noen vil vente til lillejulaften, så får de gjøre det. Anonymkode: 77fa6...d56
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #23 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Dette blir jo bare svogerforskning, men man ser jo tendensen når man går rundt i nabolaget i disse tider, man kan nesten plukke ut de husene med adventsstjerner og juletre i november på forhånd. Det er jo ikke dem med mest kulturell kapital, for å si det pent. Anonymkode: 424d1...127 Haha, det er helt riktig! Man kan vite på forhånd hvilke hus som er pyntet til jul i november 😊 Anonymkode: f025d...8aa
Anonym bruker Skrevet 26. november 2025 #24 Skrevet 26. november 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): De som pynter tidlig skjønner ikke hvilken verden vi lever i. Damer som ofte lever på en rosa sky og tror at alt er My Little Pony. Anonymkode: 131e1...d97 Haha, den var fin 😂 Den rosa skyen jeg da tydeligvis lever på, inneholder en sprukken familie, to dødsfall bare i år, en familie som stabler seg på beina etter å ha falt utallige ganger de siste årene, en gutt som savner den døde pappaen sin, sår som skal gro osv osv. I dag pyntet jeg hele huset (innvendig) Jeg tente til og med stjernene i vinduet. Juletreet må vente da. Men all denne julepynten gir oss glede. Gir oss følelsen av ett avbrekk. Gir oss følelsen av at den fine juletiden varer litt lenger. Planen var å pynte I helgen, men siden jeg bruker mange timer på å pynte og helgen allerede er full, ble det i dag. Alle skal få ha sin mening, og jeg ønsker egentlig ikke å kverulere på det. Men måtte bare kommentere på denne rosa skyen du mener jeg da lever på. For den skulle jeg gjerne ha kjent litt på 😂 Anonymkode: 104f9...12e
Anonym bruker Skrevet 27. november 2025 #25 Skrevet 27. november 2025 Jeg skjønner ikke helt argumentet med at barna i dag ikke går og venter og gleder seg til jul. Vi har begynt å pynte til jul første søndag i advent. Da inviterer vi venner på pepperkakebaking og julebrussmaking. Både mine barn og vennene snakker om dette allerede på sommeren og gleder seg i månedsvis. Vi begynte med dette når barna var små og ble fulgt av foreldrene og selv om de er ungdommer nå ønsker de å bli fulgt av foreldrene for det er jo tradisjonen. De gleder jo seg like mye uavhengig av om man har som tradisjon å pynte til jul på lille julaften, i november eller tidlig i desember. Jeg tenker det viktigste er å ha tradisjoner som barna gleder seg til. Hva og når man gjør ulike ting har vel mindre betydning. Anonymkode: 13b4f...b43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå