Gå til innhold

Hjelp til jul: Litt av noen ønsker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Facebook flommer nå over av folk som ber om hjelp til jul. Og FOR noen ønsker!! Ribbe, pinnekjøtt, kalkun med tilbehør, og brus og godter. De ønsker seg klær og sko, headset, telefoner og Gud vet hva! Jeg tror det meste er svindel, for hadde man virkelig vært fattig, så ville ikke ønskene vært på det nivået. Hva tror du?

Anonymkode: 2f238...799

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ønskene er nok de samme tenker jeg. Syns ikke det er så merkelig at fattige barn ønsker seg det samme som andre unger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Facebook flommer nå over av folk som ber om hjelp til jul. Og FOR noen ønsker!! Ribbe, pinnekjøtt, kalkun med tilbehør, og brus og godter. De ønsker seg klær og sko, headset, telefoner og Gud vet hva! Jeg tror det meste er svindel, for hadde man virkelig vært fattig, så ville ikke ønskene vært på det nivået. Hva tror du?

Du tenker at fattige kun vil ha kålrotstappe til jul og ikke ribbe? 

Det er jo lov å ønske like stort som alle. Av gaver er det jo likevel strategisk med en prisvariasjon blant gaveønskene for at det skal være større sjanse for å få noe man ønsker seg. Det gjelder jo alle ønskelister

Anonymkode: af9dd...f6c

Skrevet

Samme tenker jeg. Selvfølgelig ønsker man seg «det samme som alle andre»?  Det gjelder både barn, ungdom og voksne. Så er det jo ikke sikkert at «alle andre» har det man tror «alle andre» har, men at de fleste har pinnekjøtt, ribbe eller kalkun på julaften tror jeg nok. Og at de fleste har gaver under treet tror jeg også.

Hva synes du det ville vært innafor å ønske seg, HI?

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du tenker at de fattige ikke bør ønske seg julemat, klær og sko? Hva er innafor av ønsker i din bok da?

Endret av MissSaigon
Skrevet

Så du tenker at f.eks. der foreldre har dårlig råd så ønsker ikke/trenger ikke barna/ungdommene deres seg headset, mobil ol som alle ungdommer har? Og familien ønsker seg ikke julemiddag og noe godt? Du velger selvfølgelig hva du vil støtte selv, ingen tvinger deg til å gi penger til disse, men det er faktisk mange som sliter økonomisk og kanskje er det ikke først og fremst for sin egen del, men for barna sine man ønsker disse tingene. 

Anonymkode: 4fe09...480

Skrevet

Jeg lurer veldig på hva du HI, tenker ønskene burde dreie seg om? Fint om du kunne dele litt om det, for nå ble jeg veldig nysgjerrig.  Hva burde de ønske seg? 

Anonymkode: 736c0...159

Skrevet

Det er "lov å ønske", men samtidig så er det noe med hva man kan tillate seg å ønske. F eks får ikke mine barn skrive mobiltelefon og ipad på ønskelista som sendes til besteforeldre, tanter og onkler, for det er helt urealistiske ønsker, og egentlig litt frekt. Men summen kan i vår familie være opp mot 1000 kr. Til gammeltante og min kusine som alltid kjøper gave, så skal ønskene ikke være mer enn opptil et par hundre kroner. Man "tilpasser" ønskene utfra situasjon. Det er vanlig folkeskikk. Når man så ønsker seg noe fra villt fremmede folk, så er det helt uhørt å ønske seg dyre ting. Når man ønsker seg julemat, ville det være greit med en litt mer ydmyk tilnærming, f eks "bidrag til julemat" istedet for å liste opp "ribbe, pinnekjøtt og kalkun med tilbehør". Det er forståelig at man ønsker at barna skal få en strålende jul og oppfylt sine ønsker, men det handler om å leve etter de forutsetningene familien har. Jeg skulle ønske jeg kunne bo på et slott og ha luksusjul, men jeg har vanlig jobb og lønn, så da må vi justere innkjøp etter det. 

Skrevet

Det er da ikke frekt å ønske seg mobiltelefoner eller en ny  bil, for den saks skyld.  For det er ønsker, ikke en bestillingsliste.  Men ønsker man seg bare dyre ting, må man bare være forberedt på at man får noe annet som passer lommeboka til giver i stede for.  Og har man en ønskeliste for mat, så er det også en ønskeliste, ikke en handleliste hvor giver må gi alt.  

Anonymkode: ba311...45a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er da ikke frekt å ønske seg mobiltelefoner eller en ny  bil, for den saks skyld.  For det er ønsker, ikke en bestillingsliste.  Men ønsker man seg bare dyre ting, må man bare være forberedt på at man får noe annet som passer lommeboka til giver i stede for.  Og har man en ønskeliste for mat, så er det også en ønskeliste, ikke en handleliste hvor giver må gi alt.  

Jo, det ER frekt å ønske seg så dyre ting at de som skal kjøpe gave ikke under noen omstendigheter verken kan eller vil, innfri! Det handler om grådighet og å være "storforlangende". Og egentlig også utakknemlighet. Man må gjerne i eget hode ØNSKE seg både ipad og bil, men man bør forstå at dette ikke er realistisk og dermed heller ikke skrive det på en ønskeliste. Hva er vitsen om man vet at man ikke under noen omstendigheter vil få det? Eller er det sånn at de som spør om hjelp til jul faktisk tenker at fremmede folk godt kan kjøpe såpass dyre ting? Hvorfor ellers skrive det på en ønskeliste?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, det ER frekt å ønske seg så dyre ting at de som skal kjøpe gave ikke under noen omstendigheter verken kan eller vil, innfri! Det handler om grådighet og å være "storforlangende". Og egentlig også utakknemlighet. Man må gjerne i eget hode ØNSKE seg både ipad og bil, men man bør forstå at dette ikke er realistisk og dermed heller ikke skrive det på en ønskeliste. Hva er vitsen om man vet at man ikke under noen omstendigheter vil få det? Eller er det sånn at de som spør om hjelp til jul faktisk tenker at fremmede folk godt kan kjøpe såpass dyre ting? Hvorfor ellers skrive det på en ønskeliste?

Ikke under noen omstendigheter? De som skriver vet jo ikke hvem som trekker disse lappene, det kan jo være en millionær som har sett neste juls gjenferd og virkelig har lyst til å slå på stortromma. Viktigere er det nok at det ofte er barna selv som skriver, og de har ikke full oversikt over prisklasser. Ipad er for dyrt for mamma, men det er nye votter og LOL-dukker også, så da skrives alt sammen på ønskelista. 

Anonymkode: a0bb1...e17

Skrevet

Jeg synes det er frekt. Men jeg tenker og at de ofte  sender seg selv ut av det å bli valgt ut, for hvem velger sånne ønsker for å gi noe helt annet.

Anonymkode: 88604...47c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke under noen omstendigheter? De som skriver vet jo ikke hvem som trekker disse lappene, det kan jo være en millionær som har sett neste juls gjenferd og virkelig har lyst til å slå på stortromma. Viktigere er det nok at det ofte er barna selv som skriver, og de har ikke full oversikt over prisklasser. Ipad er for dyrt for mamma, men det er nye votter og LOL-dukker også, så da skrives alt sammen på ønskelista. 

Anonymkode: a0bb1...e17

De skriver vel ikke på lappene selv. Her er det flere ønsketrær, og det er helt tydelig samme skrift på alle lappene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er "lov å ønske", men samtidig så er det noe med hva man kan tillate seg å ønske. F eks får ikke mine barn skrive mobiltelefon og ipad på ønskelista som sendes til besteforeldre, tanter og onkler, for det er helt urealistiske ønsker, og egentlig litt frekt. Men summen kan i vår familie være opp mot 1000 kr. Til gammeltante og min kusine som alltid kjøper gave, så skal ønskene ikke være mer enn opptil et par hundre kroner. Man "tilpasser" ønskene utfra situasjon. Det er vanlig folkeskikk. Når man så ønsker seg noe fra villt fremmede folk, så er det helt uhørt å ønske seg dyre ting. Når man ønsker seg julemat, ville det være greit med en litt mer ydmyk tilnærming, f eks "bidrag til julemat" istedet for å liste opp "ribbe, pinnekjøtt og kalkun med tilbehør". Det er forståelig at man ønsker at barna skal få en strålende jul og oppfylt sine ønsker, men det handler om å leve etter de forutsetningene familien har. Jeg skulle ønske jeg kunne bo på et slott og ha luksusjul, men jeg har vanlig jobb og lønn, så da må vi justere innkjøp etter det. 

Min bestefar pleide å sette Mersedes, tømmerstokker og bukseseler på ønskelisten. Det er en ønskeliste, ikke en bestillingsliste. Min bestefar pleide å få to av tre.

Anonymkode: 40c89...b17

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Min bestefar pleide å sette Mersedes, tømmerstokker og bukseseler på ønskelisten. Det er en ønskeliste, ikke en bestillingsliste. Min bestefar pleide å få to av tre.

Anonymkode: 40c89...b17

Det er litt annerledes å gjøre det til famile for gøy.

Skrevet

Det er sylfrekt å ønske seg iphone eller ipad fra fremmede mennesker. 

Dette er noe jeg kan kjøpe til mine egne barn en sjelden jul/bursdag.  

Hvis jeg skal gi bort gaver til ukjente trengende blir det heller leker til unger under 10 år

Anonymkode: dd4c8...fbd

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Slutt å skriv godter, ok. Du er ikke ti år gammel. 

Ja, det er mest svindel. Ikke gi bort én krone. 

Anonymkode: 67d56...018

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Slutt å skriv godter, ok. Du er ikke ti år gammel. 

Ja, det er mest svindel. Ikke gi bort én krone. 

Anonymkode: 67d56...018

Fra Det Norske Akademis ordbok:

godter substantiv Informasjon

BØYNINGgodtene 

UTTALE[gå`t:ər]Uttale-veiledning

ETYMOLOGI flertall av godt, substantivering av nøytrum av god

BETYDNING OG BRUK

muntlig slikkerier ; sukkertøy ; godteri

EKSEMPEL

et kremmerhus med godter

Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt å ønske seg julemat og julegodt. Dette er dyrt og om du nesten ikke har til mat i det daglige er det vel nesten umulig å skulle klare å kjøpe julemat.

Jeg har tidligere hjulpet via Finn.no. Et par ganger har jeg tilbudt hjelp, men fått en uggen følelse (f.eks da jeg tilbød å kjøpe alt pinnekjøttet de ønsket, men fikk beskjed om at de var så sjelden hjemme at det ikke ble lett å levere så jeg kunne bare vippse pengene i stedet. 2000,- var det de trengte til pinnekjøtt. Det ble det ikke noe av). Andre ganger har jeg sett at hjelpen har vært til lettelse for voksne i en vanskelig situasjon.

Det er mange barn som lever i familier med lav inntekt. De er ute i samfunnet med barn fra familier med god inntekt. Det er vel ikke rart at de ønsker seg det samme som andre har. Uten at de av den grunn er frekke. Hvor realistisk det er å få en iPhone eller iPad av fremmede via et ønsketre er jo en annen sak.

Anonymkode: ac07b...a46

Skrevet

Syns de fattige bare har lov å ønske seg sokker og praktiske klær fra Cubus. De burde vært overlykkelig for en pakke knekkebrød på julaften ! Hallo så klart de vil ha det andre har. Men kan skjønne at en iPhone er vanskelig å få fra et ønsketre Osv.  Men så klart fattige barn også ønsker seg fine ting. Men de vet nok godt at iPhone 17 ikke ligger under treet 

Anonymkode: f7165...c74

Skrevet

Ønsketre??? Jeg tenker ikke på ønsketre og slike "offentlige" greier, men de som lister opp hva de ønsker seg i ulike Facebookgrupper.

Skrevet

Og hva tenker du fattige bør ønske seg til julemat da? Knekkebrød? Havregrøt? 

Anonymkode: c9fb2...98b

Skrevet

Det er lov å ønske seg fred til jul også, det betyr ikke at jeg forventer å få det.

Anonymkode: 7bae0...ae6

Skrevet

Det er jo ikke sikkert de ønsker seg splitter nye telefoner eller headset. Du kan jo svare «jeg har en xxxxx telefon med lader og headset. Brukt i xxx år om det er av interesse», og så får du jo et svar. Det er jo ikke sånn at de forventer siste og dyreste versjon. Og at de ønsker seg middag til jul er heller ikke uvanlig. 

Anonymkode: cbe44...406

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...