Anonym bruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Jeg er 40 år, 3 barn i alder 9 til 17 år, jobber 100% på en poliklinikk med fullt kjør hele tiden, trives i jobben, men det har vært 3 langtidssykemeldte der og ingen vikar så tar på. Fastlegen mener jeg er i premenopause, jeg sliter med vond/stiv nakke, mye hodepine og er generellt trøtt/sliten. Har lavt stoffskifte, men i følge prøvene er verdiene fine. Ellers fine blodprøveverdier. Jeg fungerer pokker meg ikke etter jobb, jeg er så trøtt og sliten, vondt i alle ledd og har mest lyst til å bare legge meg på sofaen når jeg kommer hjem. Kan jo ikke det, lekser, middag, gå tur med bikkja osv, vi er to, men han jobber mye overtid i perioder. Våknet i dag etter en slitsom natt med nakkevondt og hodepine, jeg orket bare ikke å dra på jobb, føler med nedstemt over å ha det sånn dag ut og dag inn. Har vært hos fysio der jeg har fått et treningsprogram, forsøker det, men da ligger jeg med hodepine etter det. Det blir for mye på jobb for så og skulle trene etter jobb kjennest det ut som. Føler jeg har dårlig livskvalitet, men legen bare avfeier det. Har vurdert å gå ned til 80% stilling en periode, men taper da 120 000,- på en allerede dårlig betalt jobb, da vil jeg og få mindre i pensjon. Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med innlegget, har bare en dårlig dag der jeg er lei vondter og null energi. Syns litt synd på meg selv. Er det noen som har noen råd/tips, så tar jeg i mot det med takk. Anonymkode: 9cf65...062
Anonym bruker Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Kanskje mannen din kan la være å jobbe overtid og heller være mer til stede for å avlaste deg nå mens du er i en dårlig periode. Anonymkode: 41051...6f7
Anonym bruker Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Kanskje mannen din kan la være å jobbe overtid og heller være mer til stede for å avlaste deg nå mens du er i en dårlig periode. Anonymkode: 41051...6f7 Han forsøker det, men ikke alltid så lett, han er avdelingsleder i et entreprenør firma og dagene kan være så ulike, men ja, det er jo selvsagt noe han kan prøve å endre på. Takk. Hi Anonymkode: 9cf65...062
Anonym bruker Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Men har du prøvd hormontilskudd da? Har en venninne som slet som deg, og fikk også en betennelse i knærne som hun ikke klarte å bli kvitt. Gikk til fysio og manuellterapeut, fikk betennelsesdempende medisiner, men det kom igjen og igjen. Så sa gynekologen hennes at dette med vondt i muskler og ledd var veldig vanlig når man nærmet seg overgangsalderen, og det samme med å ikke klare bli kvitt betennelser i leddene. Hun fikk hormonplaster og betennelsen forsvant i tillegg til at hun følte seg veldig mye bedre igjen. Bestill time hos en gynekolog som har litt mer peiling på dette med overgangsalder, for det er jo hjelp å få. Anonymkode: 85f0f...190
Anonym bruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men har du prøvd hormontilskudd da? Har en venninne som slet som deg, og fikk også en betennelse i knærne som hun ikke klarte å bli kvitt. Gikk til fysio og manuellterapeut, fikk betennelsesdempende medisiner, men det kom igjen og igjen. Så sa gynekologen hennes at dette med vondt i muskler og ledd var veldig vanlig når man nærmet seg overgangsalderen, og det samme med å ikke klare bli kvitt betennelser i leddene. Hun fikk hormonplaster og betennelsen forsvant i tillegg til at hun følte seg veldig mye bedre igjen. Bestill time hos en gynekolog som har litt mer peiling på dette med overgangsalder, for det er jo hjelp å få. Anonymkode: 85f0f...190 Nei, ikke prøvd det, fastlegen har heller ikke nevnt det, så vet ikke hva hun vet om det før man kommer i overgangsalderen. Får alltid høre at sånn er det med barn og jobb, må bare stå i det osv. Så ja, da gjør man jo det da. Føler meg som ei syte, men kjenner at jeg er lei nå, kan ikke ha det sånn her mange år fremover. Takk for tips, skal finne en gynekolog som har litt peiling på det. Hi Anonymkode: 9cf65...062
Anonym bruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden De trodde det samme med meg, men jeg manglet vitamin D. har legen sjekket det? Samme greie. Vondt i ledd og armer, følelse av feber når det er stress, hodepine og konstant sliten Anonymkode: 69b49...8d8
Anonym bruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Anonym bruker skrev (4 minutter siden): De trodde det samme med meg, men jeg manglet vitamin D. har legen sjekket det? Samme greie. Vondt i ledd og armer, følelse av feber når det er stress, hodepine og konstant sliten Anonymkode: 69b49...8d8 Ja, alt det er sjekket. Går daglig på vitamin D og folat som jeg pleier å mangle pga IBS. Hi Anonymkode: 9cf65...062
Anonym bruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, ikke prøvd det, fastlegen har heller ikke nevnt det, så vet ikke hva hun vet om det før man kommer i overgangsalderen. Får alltid høre at sånn er det med barn og jobb, må bare stå i det osv. Så ja, da gjør man jo det da. Føler meg som ei syte, men kjenner at jeg er lei nå, kan ikke ha det sånn her mange år fremover. Takk for tips, skal finne en gynekolog som har litt peiling på det. Hi Anonymkode: 9cf65...062 Hvis du er 40 år og allerede i overgangsalderen skal du ha hormoner fordi det er litt tidlig. Men om du "bare" er i perimenopause kan også hormoner hjelpe. Så du må komme deg til en gynekolog Anonymkode: 85f0f...190
Anonym bruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden En sjekk hos gynekolog, samt start med lys lampe hjemme hver morgen i mørke halvåret, det hjalp utrolig på overskudd her, jeg og er kvinne 43 med travel full jobb. Jeg tar meg og alltid 30 minutter hvil etter jobb, det rekker de fleste uansett hvor travelt, ungene dine er så pass store at de kan klare seg selv litt. Syns jeg merker mye av det samme som deg selv om b12 tilskudd( var lav) og lys lampe hjelper. Prøver gi meg selv mer pauser nå, litt mer slack Anonymkode: 749d8...1ba
Anonym bruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Ikke meninga å kuppe tråden, men kan gynekolog hjelpe en kvinne med samme problemer, bare uten livmor? 😆 jeg har fjerna alt utenom eggstokker, og er gjennomsyra sliten, og akkurat samme problem som HI sliter med Anonymkode: 11403...4fe
prekæs Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Ikke meninga å kuppe tråden, men kan gynekolog hjelpe en kvinne med samme problemer, bare uten livmor? 😆 jeg har fjerna alt utenom eggstokker, og er gjennomsyra sliten, og akkurat samme problem som HI sliter med Anonymkode: 11403...4fe Mener bestemt jeg har en diffus bekjent som fikk hormonplaster for samme problem som deg. Det bør du virkelig spørre legen om. Håper det ordner seg for deg.
Anonym bruker Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ikke meninga å kuppe tråden, men kan gynekolog hjelpe en kvinne med samme problemer, bare uten livmor? 😆 jeg har fjerna alt utenom eggstokker, og er gjennomsyra sliten, og akkurat samme problem som HI sliter med Anonymkode: 11403...4fe Altså dersom du har plager ifm overgangsalderen, kan du få hormoner som alle andre. Din fordel er at du ikke trenger gestagen for livmorbeskyttelse når du bruker østrogentilskudd (med mindre du hat kjent endometriose). Anonymkode: a12e2...3cb
Anonym bruker Skrevet 3 timer siden #13 Skrevet 3 timer siden Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ikke meninga å kuppe tråden, men kan gynekolog hjelpe en kvinne med samme problemer, bare uten livmor? 😆 jeg har fjerna alt utenom eggstokker, og er gjennomsyra sliten, og akkurat samme problem som HI sliter med Anonymkode: 11403...4fe Ja, det kan du. Det er jo eggstokkene som lager hormoner, så du vil komme i overgangsalderen som alle oss andre selv om du ikke har livmor og mens. Anonymkode: 85f0f...190
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå