Anonym bruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Prøver å lære meg å bake, da spesifikt gjærbakst, og det er noe jeg lurer på når det kommer til mel. Man har vanlig hvetemel, men man har også grovmalt hvetemel som skal brukes i ting som for eksempel brød og rundstykker. Etter hva jeg forstår gjør grovmalt mel baksten sunnere enn finmalt, men hvorfor gjør det av melet er grovmalt baksten sunnere? Anonymkode: 6d251...bb4
Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #2 Skrevet 11 timer siden For i det grove melet får du med mere av kornet. I fint mel har de fjernet det grove og mest næringsrike delen av kornet. Så i grove mel får du enn annen næringsverdi og tekstur. Vær obs på ved grovt mel blir baksen «tyngre» og krever mere arbeid med deigen. Anonymkode: f0013...6f5
Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #3 Skrevet 11 timer siden Fordi grovmalt mel inneholder hele kornet, og det inneholder både mer fiber, mineraler og vitaminer enn bare kjernen. Anonymkode: d58b2...7d2
Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #4 Skrevet 11 timer siden Anonym bruker skrev (3 minutter siden): For i det grove melet får du med mere av kornet. I fint mel har de fjernet det grove og mest næringsrike delen av kornet. Så i grove mel får du enn annen næringsverdi og tekstur. Vær obs på ved grovt mel blir baksen «tyngre» og krever mere arbeid med deigen. Anonymkode: f0013...6f5 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi grovmalt mel inneholder hele kornet, og det inneholder både mer fiber, mineraler og vitaminer enn bare kjernen. Anonymkode: d58b2...7d2 Tusen takk for svar HI Anonymkode: 6d251...bb4
Optatium Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Ps hvis du vil ha luftig og lett bakst, må du bruke litt grovt mel. Jeg baker brød hjemme, men bruker langt mindre grovbrød enn det det kan se ut som på den brødskalaen på kjøpebrød. Ellers blir de harde, tunge og kompakte. Det er fordi grovt mel har dårligere heveegenskaper. Det samme gjelder rug og havre feks, hever mindre enn hvete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå