Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #1 Skrevet 19 timer siden Er det regler for hvem man kan sende melding til og hva er eventuelt de reglene? Sett at man jobber i et stort konsern. Før julebordet måtte du plutselig hjelpe til med noen organisering i siste liten. Dette er ikke dine type oppgaver i det hele tatt og du har derfor kontakt med andre i organisasjonen enn det du vanligvis har. For enkelhets skyld foregikk korte beskjeder på messenger. Dette var deres valg. På julebordet ble du tilfeldigvis plassert på bord med noen av de du hadde hatt denne kontakten med. Dette er mennesker du ikke har pratet med før og som ikke jobber i nærheten av deg. Man prater rundt et bord og dere er bare del av en gruppe som prater sammen. Noen dager senere kommer du på et spørsmål som ikke er jobbrelatert. Det er ikke et spørsmål som er veldig viktig å få svar på, det er bare interessant. Svaret kan man ikke google seg til. Du vet en av de andre kanskje kan ha noen betraktninger på dette. Kan du sende spørsmålet på messenger? Er det forskjell på om den du sender det til jobber på samme nivå som deg, eller er en leder? Er det forskjell på om personen er av samme kjønn som deg selv? Har alder noe å si? Anonymkode: 76432...437
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #2 Skrevet 19 timer siden Jeg vil i hvert fall ha meg frabedt å få meldinger av kolleger på privat messenger eller andre private kanaler. Vil du ha tak i meg så har jeg en jobbmail. Anonymkode: 79848...860
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #3 Skrevet 19 timer siden Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil i hvert fall ha meg frabedt å få meldinger av kolleger på privat messenger eller andre private kanaler. Vil du ha tak i meg så har jeg en jobbmail. Anonymkode: 79848...860 Enig! Anonymkode: b3128...2d3
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Jeg vil i hvert fall ha meg frabedt å få meldinger av kolleger på privat messenger eller andre private kanaler. Vil du ha tak i meg så har jeg en jobbmail. Anonymkode: 79848...860 Hun skriver jo at spørsmålet ikke er jobbrelatert, da er jo spørsmålet egentlig om man ønsker sosial omgang som ikke er jobbrelatert. Skal man spørre om noe som har med jobb å gjøre bruker man selvfølgelig kanalene man har på jobb, men man tar jo ikke ting som ikke har med jobb å gjøre på jobbmailen. Noen kollegaer blir venner og prater også utenom jobb, så det hi spør om er vel om man synes det er greit å starte et sånt type forhold til kollegaer på andre kanaler? Anonymkode: daa03...e0e
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #5 Skrevet 18 timer siden Dette skjer meg ofte. Jeg synes det er veldig hyggelig å få melding av folk jeg har blitt kjent med med, og det er smigrende å bli spurt om småting man vet svarene på. Så jeg ble veldig overrasket over de sure svarene over. Du må nesten kjenne på magefølelsen - var personen du snakket med et hyggelig menneske? Da går det nok fint. Men hvis personen ga samme vibe som disse over her, kanskje la være…. Jeg tenker sjansen er større for at det blir en hyggelig meldingsutveksling enn det motsatte. Anonymkode: 9d19a...b53
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hun skriver jo at spørsmålet ikke er jobbrelatert, da er jo spørsmålet egentlig om man ønsker sosial omgang som ikke er jobbrelatert. Skal man spørre om noe som har med jobb å gjøre bruker man selvfølgelig kanalene man har på jobb, men man tar jo ikke ting som ikke har med jobb å gjøre på jobbmailen. Noen kollegaer blir venner og prater også utenom jobb, så det hi spør om er vel om man synes det er greit å starte et sånt type forhold til kollegaer på andre kanaler? Anonymkode: daa03...e0e Vel, jeg vil også ha meg frabedt å få ikke-jobbrelevante spørsmål i private kanaler. Hvis man allerede har utviklet en relasjon til en kollega som er av mer privat karakter så er det selvsagt ok, og da vet man det. Det hi beskriver er en perifer kollega som hun ikke kjenner godt, men kun har samarbeidet med i forbindelse med å arrangere julebord. Hun skriver «mennensker du ikke har pratet med før», altså er det noen hun bare tilfeldigvis har vært plassert på bord med under julebordet. Videre har hun et spørsmål som det ikke er viktig å få svar på, og hun kan som hun selv sier enkelt google seg frem til det. Jeg hadde opplevd det som hi manger sosiale antenner fullstendig, og ikke minst at hun manglet respekt for mitt privatliv, om hun sendte meg et sånt spørsmål privat. Anonymkode: 79848...860
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #7 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hun skriver jo at spørsmålet ikke er jobbrelatert, da er jo spørsmålet egentlig om man ønsker sosial omgang som ikke er jobbrelatert. Skal man spørre om noe som har med jobb å gjøre bruker man selvfølgelig kanalene man har på jobb, men man tar jo ikke ting som ikke har med jobb å gjøre på jobbmailen. Noen kollegaer blir venner og prater også utenom jobb, så det hi spør om er vel om man synes det er greit å starte et sånt type forhold til kollegaer på andre kanaler? Anonymkode: daa03...e0e Jeg tenker ikke helt på vennskap, men ja - kan man sende en urelatert melding til en kollega man har pratet med og der kommunikasjonen er etablert? Jeg ser ikke problemet med dette. Jeg har ikke helt forståelsen for dette behovet for skillet om man ikke plages av mange meldinger. Jeg ser litt på det som om man møtes ved kaffemaskinen og slår av en liten prat. Man får for så vidt en uformell/privat relasjon, men man blir jo ikke venner - i alle fall ikke med det første. Det kan være måneder/år/aldri til neste gang man treffes eller har et spørsmål man kunne tenke seg synspunkt på. Det å få en melding fra en kollega på en allerede opprettet kanal/kommunikasjonsvei er helt greit for meg. Jeg synes det er hyggelig. Det å bli litt kjent med en kollega på andre områder enn det rent faglige ser jeg på som en gevinst. Da blir man kjent med hele mennesker på en annen måte. Epost føler jeg er mye mer formelt så det er en terskel for hvilke info som er viktig nok til å sende en epost. Dere som absolutt ikke vil ha dette - svarer dere når dere får en melding? Har dere andre kolleger som venner eller har dere et skille der? Deltar dere på lønningspils og andre sosiale arrangement? Anonymkode: 76432...437
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #8 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Dette skjer meg ofte. Jeg synes det er veldig hyggelig å få melding av folk jeg har blitt kjent med med, og det er smigrende å bli spurt om småting man vet svarene på. Så jeg ble veldig overrasket over de sure svarene over. Du må nesten kjenne på magefølelsen - var personen du snakket med et hyggelig menneske? Da går det nok fint. Men hvis personen ga samme vibe som disse over her, kanskje la være…. Jeg tenker sjansen er større for at det blir en hyggelig meldingsutveksling enn det motsatte. Anonymkode: 9d19a...b53 Er man sur fordi man ikke ønsker å få henvendelser i private kanaler fra kolleger? Anonymkode: 79848...860
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #9 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Vel, jeg vil også ha meg frabedt å få ikke-jobbrelevante spørsmål i private kanaler. Hvis man allerede har utviklet en relasjon til en kollega som er av mer privat karakter så er det selvsagt ok, og da vet man det. Det hi beskriver er en perifer kollega som hun ikke kjenner godt, men kun har samarbeidet med i forbindelse med å arrangere julebord. Hun skriver «mennensker du ikke har pratet med før», altså er det noen hun bare tilfeldigvis har vært plassert på bord med under julebordet. Videre har hun et spørsmål som det ikke er viktig å få svar på, og hun kan som hun selv sier enkelt google seg frem til det. Jeg hadde opplevd det som hi manger sosiale antenner fullstendig, og ikke minst at hun manglet respekt for mitt privatliv, om hun sendte meg et sånt spørsmål privat. Anonymkode: 79848...860 Hun skriver at man ikke kan google svaret. Lurt å lese skikkelig før du svarer. Anonymkode: ec00b...812
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #10 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dere som absolutt ikke vil ha dette - svarer dere når dere får en melding? Har dere andre kolleger som venner eller har dere et skille der? Deltar dere på lønningspils og andre sosiale arrangement? Anonymkode: 76432...437 Vet ikke, for det har aldri skjedd at en perifer kollega har sendt meg melding privat. Ikke har de telefonnummeret mitt, og ikke har jeg dem på sosiale medier. Ja, jeg har kolleger der relasjonen har utviklet seg til vennskap, og dem har jeg selvsagt kontakt med også privat. Ja, jeg deltar på lønningspils og andre sosiale arrangement. Man kan helt fint ikke ønske henvendelser fra perifere kolleger privat, og likevel ha glede av sosial omgang. Vi trenger ikke å gå fullstendig dib-svart/hvitt med en gang og sette likhetstegn mellom «ønsker ikke henvendelser fra kolleger privat» og «usosial og ganske slem». Anonymkode: 79848...860
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #11 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hun skriver at man ikke kan google svaret. Lurt å lese skikkelig før du svarer. Anonymkode: ec00b...812 Det er da ingen grunn til å bli surfrekk? Beklager, jeg leste feil. Hun skriver uansett at det ikke er et spørsmål som det er viktig å få svar på. Hi spør hva vi mener om saken, jeg svarer hva jeg mener om saken. Anonymkode: 79848...860
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #12 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vel, jeg vil også ha meg frabedt å få ikke-jobbrelevante spørsmål i private kanaler. Hvis man allerede har utviklet en relasjon til en kollega som er av mer privat karakter så er det selvsagt ok, og da vet man det. Det hi beskriver er en perifer kollega som hun ikke kjenner godt, men kun har samarbeidet med i forbindelse med å arrangere julebord. Hun skriver «mennensker du ikke har pratet med før», altså er det noen hun bare tilfeldigvis har vært plassert på bord med under julebordet. Videre har hun et spørsmål som det ikke er viktig å få svar på, og hun kan som hun selv sier enkelt google seg frem til det. Jeg hadde opplevd det som hi manger sosiale antenner fullstendig, og ikke minst at hun manglet respekt for mitt privatliv, om hun sendte meg et sånt spørsmål privat. Anonymkode: 79848...860 Man kan IKKE google seg til det. Kunne man googlet seg til det, hadde man ikke sendt spørsmålet. Jeg føler ikke at folk mangler sosiale antenner når de sender slike spørsmål. Jeg føler heller ikke at de mangler respekt for privatlivet. Men kanskje jeg selv også mangler antenner da, siden jeg svarer på slike melding og synes det er hyggelig i stedet for å ikke føle meg respektert. Jeg tenker at som kolleger så har man noe felles og det å svare på et slikt spørsmål styrker et selskap i bitte små steg og gjør at folk føler seg mer hjemme på jobb. Kan forstå at folk er skeptisk om man får mange slike meldinger, men jeg har aldri opplevd mange slike. De jeg kjenner som er imot dette har heller ikke opplevd mange meldinger, men de er har et sterkt skille mellom privatliv og jobb. Der jeg tenker på slike henvendelser som prat ved kaffemaskinen, tenker de på slike henvendelser som om noen går tvers gjennom hagen deres. Jeg synes det er interessante forskjeller og jeg tenker at det ikke er så lett for folk å vite hvem de kan sende meldinger til som synes det er hyggelig og når de faktisk ødelegger litt av sitt omdømme. Anonymkode: 76432...437
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #13 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vet ikke, for det har aldri skjedd at en perifer kollega har sendt meg melding privat. Ikke har de telefonnummeret mitt, og ikke har jeg dem på sosiale medier. Ja, jeg har kolleger der relasjonen har utviklet seg til vennskap, og dem har jeg selvsagt kontakt med også privat. Ja, jeg deltar på lønningspils og andre sosiale arrangement. Man kan helt fint ikke ønske henvendelser fra perifere kolleger privat, og likevel ha glede av sosial omgang. Vi trenger ikke å gå fullstendig dib-svart/hvitt med en gang og sette likhetstegn mellom «ønsker ikke henvendelser fra kolleger privat» og «usosial og ganske slem». Anonymkode: 79848...860 Det var ikke ment som en svart/hvit tankegang. Men jeg har venner som ikke er interessert i andre relasjoner på jobb enn de jobbmessige og de går aldri på uformelle sosiale arrangement. Her er det nok også lettere for andre å vite at her sender man ikke spørsmål uformelt. Har man en kollega som deltar på alt dette og som har andre kolleger som venner og der man har etablert en slik kanal (sendt meldinger på messenger i sosial jobbsammenheng) så vil jeg tro det er vanskeligere å forstå at den ikke kan brukes om man har et spørsmål. Da er det lettere å gjøre feil Anonymkode: 76432...437
Anonym bruker Skrevet 17 timer siden #14 Skrevet 17 timer siden Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er det regler for hvem man kan sende melding til og hva er eventuelt de reglene? Sett at man jobber i et stort konsern. Før julebordet måtte du plutselig hjelpe til med noen organisering i siste liten. Dette er ikke dine type oppgaver i det hele tatt og du har derfor kontakt med andre i organisasjonen enn det du vanligvis har. For enkelhets skyld foregikk korte beskjeder på messenger. Dette var deres valg. På julebordet ble du tilfeldigvis plassert på bord med noen av de du hadde hatt denne kontakten med. Dette er mennesker du ikke har pratet med før og som ikke jobber i nærheten av deg. Man prater rundt et bord og dere er bare del av en gruppe som prater sammen. Noen dager senere kommer du på et spørsmål som ikke er jobbrelatert. Det er ikke et spørsmål som er veldig viktig å få svar på, det er bare interessant. Svaret kan man ikke google seg til. Du vet en av de andre kanskje kan ha noen betraktninger på dette. Kan du sende spørsmålet på messenger? Er det forskjell på om den du sender det til jobber på samme nivå som deg, eller er en leder? Er det forskjell på om personen er av samme kjønn som deg selv? Har alder noe å si? Anonymkode: 76432...437 Det du beskriver vil i 100% av tilfellene bli oppfattet som at du legger an på vedkommende, uansett hva spørsmålet gjelder. Det er det du må spørre deg selv om du vil. Det er ellers helt innafor, så lenge temaet er generelt og det ikke er deg selv som er leder til denne personen (eller andre), men det er likevel dette signalet det gir. I tillegg vil sjansen være større for at vedkommende blir brydd, dersom du er mann, hun er kvinne, eller dette er en betraktelig yngre person. Det er i alle tilfeller også sjanse for at mange andre vet om dette innen kort tid. Disse spørsmålene bør du også stille deg selv. Anonymkode: 296d5...4d0
Anonym bruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden Jeg ville aldri brukt annet enn jobbmail i denne sammenhengen. Da ville jeg lagt inn en kjapp forklaring på hvorfor jeg tenkte vedkommende kunne ha en interessant vinkling på saken. Messengerkontakten i dette tilfellet hørtes ut som noe som var åpnet opp for kun for dette arrangementet, ikke for at man skal holde videre kontakt. Nå er jeg 49 år da, yngre mennesker ser kanskje veldig annerledes på saken. Jeg legger jobbrelasjoner inn på Linkedin, ikke Facebook, men har ikke noe problem med å akseptere om kolleger legger til meg, er uansett ikke så aktiv utover å følge med på konserter ol. Har noen ganger opplevd å bli kontaktet på messenger av mannlige (gifte) kontakter litt på en snurr, så jeg er nok litt paranoid. Inntrykket er at privat kontakt senker terskelen for mer uheldige meldinger. Jeg legger f.eks. ytterst sjelden til mennene i et par. Jeg er virkelig ikke innbilsk, er høyst motståelig 😄, men jeg vil ikke åpne opp for misforståelser. Anonymkode: 3b701...59a
Anonym bruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden Anonym bruker skrev (12 timer siden): Er man sur fordi man ikke ønsker å få henvendelser i private kanaler fra kolleger? Anonymkode: 79848...860 100% Anonymkode: 9d19a...b53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå