Anonym bruker Skrevet torsdag kl 06:59 #1 Skrevet torsdag kl 06:59 Jeg ser hos meg på jobben at mange får sykmelding for 2-3 dager forkjølelse. Jeg har alltid tenkt at man bruker egenmelding for slikt men ser flere og flere gjør dette. Er det ikke normalt å bruke egenmelding på dette? Hvis du bruker sykmelding på dette hva er grunnen? Er du til for egenmelding? Vi har 24 dager egenmelding å bruke og inntil 8 dager i strekk så da skjønner jeg ikke vitsen med sykmelding? Anonymkode: c9fcf...1ca
prekæs Skrevet torsdag kl 07:14 #2 Skrevet torsdag kl 07:14 (endret) Ikke tenkt på faktisk. Vet jeg har fått sykemelding et par ganger, men har så lite fravær at jeg knapt bruker egenmelding i det hele tatt. Kan kanskje ha noe med sykdomstypen å gjøre. Influensa og covid kan jo utvikle seg til alvorlig sykdom og da er det jo enkelt å utvide sykemelding ved behov. Endret torsdag kl 07:18 av prekæs
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 07:31 #3 Skrevet torsdag kl 07:31 Jeg tenker at det er positivt at de får sykemelding. Det betyr at de faktisk har vært hos legen og dersom de trenger det har fått medisiner som gjør at de fortere blir friske igjen Anonymkode: 93812...181
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 07:47 #4 Skrevet torsdag kl 07:47 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg tenker at det er positivt at de får sykemelding. Det betyr at de faktisk har vært hos legen og dersom de trenger det har fått medisiner som gjør at de fortere blir friske igjen Anonymkode: 93812...181 Unødvendig å dra til lege for Anonymkode: ddab6...1d9
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 07:48 #5 Skrevet torsdag kl 07:48 Da har de vel tenkt de må til legen fordi de er såpass dårlige? Jeg har fått sykmelding 3-4 dager for influensa og covid. Jeg for min del syns at det er lettere å være hjemme når legen har bestemt at jeg er for syk til å jobbe, enn at jeg skal bestemme det selv Anonymkode: 62682...5d6
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 08:00 #6 Skrevet torsdag kl 08:00 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg tenker at det er positivt at de får sykemelding. Det betyr at de faktisk har vært hos legen og dersom de trenger det har fått medisiner som gjør at de fortere blir friske igjen Anonymkode: 93812...181 Er de forkjølet, blir de ikke friskere av å gå til legen. Slike virusinfeksjoner går over av seg selv. Anonymkode: 52dd7...f26
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 08:51 #7 Skrevet torsdag kl 08:51 Vi kan bruke 3 kalenderdager, inntil 4 ganger på en 12-måneders periode. Det er slett ikke alle som kan bruke så mange dager som deg altså, det er vel bare bedrifter som er med i den inkluderende arbeidsliv avtalen? Jeg tror det er flere grunner til at noen gjør det, en ting er at de sjelden er syke og trenger en lege til å fortelle at nå må du ta det med ro noen dager, at de ikke har samvittighet til å ta den avgjørelsen selv. En annen grunn kan være at om de ikke har brukt noen egenmeldingsdager på 12 mnd så brukes de til skulk, rett og slett når de ikke er syke 🙈 De sparer disse dagene rett og slett. Anonymkode: 63fec...b6b
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:20 #8 Skrevet torsdag kl 18:20 Så mye som HR guilt-tripper og shamer folk som bruker egenmelding rundt omkring ved å ikke tro på det osv. er det ikke rart folk føler for å få sykemelding. Flere arbeidsgivere trekker jo sykemelding i tvil også 🤮 Anonymkode: 9bf85...59e
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 11:58 #9 Skrevet lørdag kl 11:58 Folk vil spare egenmeldingsdagene sine, så de går til legen når de kan «bevise» at de er syke. Anonymkode: 07f5d...adb
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 12:40 #10 Skrevet lørdag kl 12:40 Jeg tror mange bruker det som en "se jeg er syk altså, legen sa det", da slipper de å føle at de ikke er syk nok til å være hjemme. Det er jo helt tullete, og ofte unødvendig ressursbruk av fastlegene, men sånn blir det når folk er så innmari mistenksomme til hverandre for alt mulig. Anonymkode: c5173...0db
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #11 Skrevet 19 timer siden Man drar ikke til legen for influensa, covid eller forkjølelse. Dette har ikke legene verken ønske om eller tid til å se på. Disse sykdommene over er ment å dekkes innenfor egenmeldinger. Hva skal man ellers bruke egenmeldingsdager til? Shopping? Anonymkode: 2f311...4dc
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #12 Skrevet 19 timer siden Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Man drar ikke til legen for influensa, covid eller forkjølelse. Dette har ikke legene verken ønske om eller tid til å se på. Disse sykdommene over er ment å dekkes innenfor egenmeldinger. Hva skal man ellers bruke egenmeldingsdager til? Shopping? Anonymkode: 2f311...4dc Det er nok mye av grunnen, folk vil spare egenmeldingsdagene til de ikke er syke… Anonymkode: 07f5d...adb
prekæs Skrevet 19 timer siden #13 Skrevet 19 timer siden Man går vel ikke til lege for vanlig forkjølelse, men noen ganger er man så syk at div. betennelser bør utelukkes. Da er lege det som skal til. Avdekkes eksempelvis halsbetennelse, syns jeg ikke det er rart at legen skriver ut en sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden Egenmelding ska brukes til sykdom det ikke er nødvendig å belaste helsevesenet med. Å gå til lege fordi man føler at fraværet da er mer legitimt er misbruk av ressurser. Anonymkode: 8c923...014
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Egenmelding ska brukes til sykdom det ikke er nødvendig å belaste helsevesenet med. Å gå til lege fordi man føler at fraværet da er mer legitimt er misbruk av ressurser. Anonymkode: 8c923...014 Det er heldigvis de fleste av oss enige i, men likevel er det mange som gjør nettopp det, altså misbruker systemet. Men det er også sånn at har man feber i mer enn 3-4 dager bør man gå til lege for å utelukke at det har utviklet seg til en bakterieinnfeksjon som trenger antibiotika. Kjenner personlig 3 stykker som det har skjedd med denne høsten, ligget flatt ut med influensasymptomer og høy feber. Man forventer jo at man skal bli bedre etter 3-4 dager, at det skal snu liksom og sakte men sikkert bli bedre. Det har ikke skjedd, så de har gått til lege. Måtte ha antibiotika pga bronkitt, lungebetennelse og bihulebetennelse. Anonymkode: 63fec...b6b
Anonym bruker Skrevet 17 timer siden #16 Skrevet 17 timer siden prekæs skrev (1 time siden): Man går vel ikke til lege for vanlig forkjølelse, men noen ganger er man så syk at div. betennelser bør utelukkes. Da er lege det som skal til. Avdekkes eksempelvis halsbetennelse, syns jeg ikke det er rart at legen skriver ut en sykemelding. Men det skal egentlig spørres om. Altså - legen skal spørre om pasienten arbeider i en bedrift med utvidet egenmelding / IA bedrift. Dersom det er tilfelle og det er mer egenmeldinger å ta av skal dette benyttes først. Man kan ta inntil 8 dager i strekk og skulle det ikke være nok kan man få sykmelding videre og da vil de egenmeldte dagene i forkant telle inn i sykmeldingen i forhold til dagene arbeidsgiver betaler. Dette er formidlet av NAV selv i kurs ang sykefravær. Når man har 24 egenmeldingsdager på et år (fem uker) burde det være unødvendig å sykmelde seg 3 dager for forkjølelse. Anonymkode: c9fcf...1ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå