Anonym bruker Skrevet torsdag kl 15:30 #26 Skrevet torsdag kl 15:30 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg er ikke enig. Vennegrupper er enda et påtvunget arrangement i en allerede travel hverdag. Barna går på skolen, det er bursdagsfeiringer og fritidsaktiviteter, julearrangementer, gløgg i barnehagen og gud vet hva. Egentid er nærmest ikkeeksisterende, særlig i desember. Å kunne disponere litt tid for seg selv, bare sitte ned og tegne, lese en bok eller pusle, er nesten umulig for det er noe hele tiden. Å kunne gå ut og leke og finne på noe selv er en utenkelighet for dagens barn, for vi foreldre arrangerer ALT. Det er ikke bra. Når skal ungene få bruke tiden sin selv? Anonymkode: e0602...6e1 Barna selv synes det er gøy å kunne invitere hjem. At du synes det er kjedelig er ikke relevant. Anonymkode: a9335...6e3
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 16:27 #27 Skrevet torsdag kl 16:27 Mer riktig overskrift er: "Vennegrupper i første klasse når jeg ikke har lyst?" Anonymkode: 2ddaf...f4d
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 16:42 #28 Skrevet torsdag kl 16:42 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Mer riktig overskrift er: "Vennegrupper i første klasse når jeg ikke har lyst?" Anonymkode: 2ddaf...f4d Nei men hvem faen har lyst egentlig?🤣 eller jo understimulerte fau foreldre som ikke har noe bedre å gjøre en å ønske kopp kaffe og skravle Anonymkode: 6e3c4...3a9
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 16:50 #29 Skrevet torsdag kl 16:50 Anonym bruker skrev (5 timer siden): På skolen jeg jobber, kan foreldre lån gymsalen, skolekjøkkenet eller bomberommet gratis til bursdager og vennegrupper. Det eneste som kreves er at de rydder etter seg, setter søpla på en egen plass og feier over golvet om det trengs. Det er veldig populært og ikke minst praktisk. Anonymkode: 384d2...536 Årh heldige skulle ønske det var slikt her også! Det hjelper også andre foreldre i min posisjon å kunne ha slike opplegg uten at det går utover penger og plass hjemme. Vis fau og lærere ønsker dette så burde de også finne noen løsninger en bare «vennegruppe» i deres fritid og fiks det selv! Hade! Og ja jeg er alene mor Anonymkode: 085b5...7d0
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 16:57 #30 Skrevet torsdag kl 16:57 Vennegrupper er ett hat. Og være så «heldig» å få det i desember er enda verre. Med 3 unger og 6 aktiviteter i tillegg til ALT ANNET…. Takk, men nei takk Anonymkode: 1b584...959
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 17:00 #31 Skrevet torsdag kl 17:00 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Årh heldige skulle ønske det var slikt her også! Det hjelper også andre foreldre i min posisjon å kunne ha slike opplegg uten at det går utover penger og plass hjemme. Vis fau og lærere ønsker dette så burde de også finne noen løsninger en bare «vennegruppe» i deres fritid og fiks det selv! Hade! Og ja jeg er alene mor Anonymkode: 085b5...7d0 Det er da ikke store utgiften å ha pepperkaker og kakao i parken. Du virker svært negativ. Anonymkode: 676e6...bff
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 17:50 #32 Skrevet torsdag kl 17:50 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Det er da ikke store utgiften å ha pepperkaker og kakao i parken. Du virker svært negativ. Anonymkode: 676e6...bff Det er ikke negativt å kjenne egne grenser. Det er bare voksne mennesker som ikke liker å høre at andre ikke har samme kapasitet som dem og det er deg det Anonymkode: 085b5...7d0
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:13 #33 Skrevet torsdag kl 18:13 Deltok ikke i vennegrupper. Har flere barn, alle barna har både venner og aktiviteter. Det er nok å gjøre og orket ikke kunstig tvangssosialisering - som uansett ofte har lav eller liten effekt (– Tiltak mot utenforskap kan forsterke problemet ) Anonymkode: b4240...f12
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:16 #34 Skrevet torsdag kl 18:16 Barna går jo på sfo og får sine sosiale behov møtt der. Utsett det til januar, med god samvittighet. ❤️ Anonymkode: eb5f9...f47
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:30 #35 Skrevet torsdag kl 18:30 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Barna selv synes det er gøy å kunne invitere hjem. At du synes det er kjedelig er ikke relevant. Anonymkode: a9335...6e3 Nei. Ingen av mine barn hadde likt å måtte invitere en random sammensatt gruppe hjem til seg. De valgte selv hvem de ville invitere og når. Anonymkode: 37dbc...2d1
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:41 #36 Skrevet torsdag kl 18:41 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Barna selv synes det er gøy å kunne invitere hjem. At du synes det er kjedelig er ikke relevant. Anonymkode: a9335...6e3 Hvor leste du at jeg skrev at jeg syntes det var kjedelig? Jeg skrev aldri det. Jeg syns det er nok. Jeg syns barn bør få ro. Jeg syns barn burde disponere egen tid. Anonymkode: e0602...6e1
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #37 Skrevet 19 timer siden Anonym bruker skrev (11 timer siden): Nei. Ingen av mine barn hadde likt å måtte invitere en random sammensatt gruppe hjem til seg. De valgte selv hvem de ville invitere og når. Anonymkode: 37dbc...2d1 Har aldri vært med på at barn ikke syns vennegruppe er stas med mindre de har foreldre som er åpent negative. Vennegrupper er positivt for alles sosiale utvikling og er egentlig en form for videreføring av barnehagepedagogikk. Å lære seg å se, respektere og kanskje til og med ha det hyggelig med barn man ikke har en eksisterende relasjon med er utrolig viktig og det skjer ikke alltid av seg selv. Vebbegrupper er med på å forhindre at ditt populære barn blir en k@dd. Jeg ser at det ikke akkurat er hovedprioritet hos mange her… Når det er sagt hadde jeg nok prøvd å planlegge slik at en hopper over desember. Anonymkode: b5ab1...c10
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #38 Skrevet 18 timer siden Er faktisk ikke problem å ha vennegruppe i desember heller, er 1 1/2-2 timer. Kan være ute, male på kakemenn ( det hadde ingen av barna som var hos mitt barn fått gjort i det hele tatt, og synes det var gøy. Er det slik at livet går bånn gass HELE tiden, må en bare prioritere, der er faktisk opp til hver enkelt og tenke. Når folk sier til meg at barna har 2-3 aktiviteter hver uke, etter skolen, så synes jeg faktisk ikke synd på de, alt er faktisk en prioriteringssak. Og stress går ut over barna og. Anonymkode: 99034...918
Anonym bruker Skrevet 17 timer siden #39 Skrevet 17 timer siden Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har aldri vært med på at barn ikke syns vennegruppe er stas med mindre de har foreldre som er åpent negative. Vennegrupper er positivt for alles sosiale utvikling og er egentlig en form for videreføring av barnehagepedagogikk. Å lære seg å se, respektere og kanskje til og med ha det hyggelig med barn man ikke har en eksisterende relasjon med er utrolig viktig og det skjer ikke alltid av seg selv. Vebbegrupper er med på å forhindre at ditt populære barn blir en k@dd. Jeg ser at det ikke akkurat er hovedprioritet hos mange her… Når det er sagt hadde jeg nok prøvd å planlegge slik at en hopper over desember. Anonymkode: b5ab1...c10 Hehe, det blir litt komisk hvor utrolig mye vekt en ilegger vennegrupper for å få rett. Plutselig er vennegrupper nærmest maktpåliggende for barns sosiale utvikling, og helt avgjørende for å utvikle respekt for andre, og til og med forhindre at barnet ditt blir en kødd, intet mindre 😆 Som om ikke barn er i situasjoner og i konstellasjoner der de må samhandle med andre barn åtte timer om dagen fra de er ett år… Sorry, men det blir for dumt. Vennegrupper er ikke den ene faktoren som er helt avgjørende for noe som helst. Anonymkode: 37dbc...2d1
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #40 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hehe, det blir litt komisk hvor utrolig mye vekt en ilegger vennegrupper for å få rett. Plutselig er vennegrupper nærmest maktpåliggende for barns sosiale utvikling, og helt avgjørende for å utvikle respekt for andre, og til og med forhindre at barnet ditt blir en kødd, intet mindre 😆 Som om ikke barn er i situasjoner og i konstellasjoner der de må samhandle med andre barn åtte timer om dagen fra de er ett år… Sorry, men det blir for dumt. Vennegrupper er ikke den ene faktoren som er helt avgjørende for noe som helst. Anonymkode: 37dbc...2d1 Hvis du ikke klarer å se forskjellen på hva som er positivt og hva som er avgjørende blir det vanskelig å ha en konstruktiv dialog med deg. Anonymkode: 5ab5b...00b
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #41 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis du ikke klarer å se forskjellen på hva som er positivt og hva som er avgjørende blir det vanskelig å ha en konstruktiv dialog med deg. Anonymkode: 5ab5b...00b Det er likevel komisk hvor mye vekt enkelte ilegger disse vennegruppen. Som sagt: barn og unge er i «vennegrupper» hele tiden, både i barnehage/skole og privat. At noen mammaer har sitti og arrangert helt bestemte vennegrupper er fint for de som liker eller har behov for det «tilbudet» (eller «tvangen» som det det fremstår som enkelte steder), men vi er altså veldig mange som klarer oss fint uten, uten at det påvirker våre barns sosiale utvikling i negativ retning. Anonymkode: 37dbc...2d1
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #42 Skrevet 16 timer siden Det er veldig tydelig at tid og plass her kun er vikarierende argumenter, dette handler ene og alene om vilje. Eller mer korrekt - manglende vilje. Det jeg da ikke skjønner, er behovet for bortforklaringer. Hvorfor ikke bare være ærlig? Anonymkode: 21abc...3ca
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #43 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er veldig tydelig at tid og plass her kun er vikarierende argumenter, dette handler ene og alene om vilje. Eller mer korrekt - manglende vilje. Det jeg da ikke skjønner, er behovet for bortforklaringer. Hvorfor ikke bare være ærlig? Anonymkode: 21abc...3ca Sosiale sanksjoner så klart. Anonymkode: 37dbc...2d1
Anonym bruker Skrevet 15 timer siden #44 Skrevet 15 timer siden Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Sosiale sanksjoner så klart. Anonymkode: 37dbc...2d1 Ok. Så det er noe man bryr seg om og må ta med i regnskapet? Stopp verden, jeg vil av! Anonymkode: 21abc...3ca
Anonym bruker Skrevet 15 timer siden #45 Skrevet 15 timer siden Anonym bruker skrev (3 timer siden): Er faktisk ikke problem å ha vennegruppe i desember heller, er 1 1/2-2 timer. Kan være ute, male på kakemenn ( det hadde ingen av barna som var hos mitt barn fått gjort i det hele tatt, og synes det var gøy. Er det slik at livet går bånn gass HELE tiden, må en bare prioritere, der er faktisk opp til hver enkelt og tenke. Når folk sier til meg at barna har 2-3 aktiviteter hver uke, etter skolen, så synes jeg faktisk ikke synd på de, alt er faktisk en prioriteringssak. Og stress går ut over barna og. Anonymkode: 99034...918 Det er mitt og barnas valg at de går på to aktiviteter. Med det følger dugnad, kamper og oppvisninger. Med skole følger avslutninger, dugnader, foreldremøter etc etc. Da velger vi å prioritere det vi liker, og det er ikke å tilbringe 2 timer i en gapahuk med barn ungene ikke leker med Anonymkode: 1b584...959
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #46 Skrevet 14 timer siden Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Ok. Så det er noe man bryr seg om og må ta med i regnskapet? Stopp verden, jeg vil av! Anonymkode: 21abc...3ca Skal vi late som om vi alltid er ærlige når vi velger bort noe nå…? «Sorry, jeg gidder ikke å komme på festen din, jeg synes både du og vennene dine er skikkelig kjedelige»? Vi alle tilpasser budskapet vårt. Denne tråden er jo et godt eksempel på hvordan enkelte mødre tar det når en annen mor ikke er med på greia deres. Hvis hi ikke er selvdestruktiv så pakker hun det selvsagt inn når hun avstår fra å arrangere vennegrupper. «Beklager, vi har ikke plass/tid/overskudd til å arrangere vennegrupper nå før jul» er en helt ok ting å si. Det slår meg litt når jeg leser denne tråden: Jeg lurer på hvor mange menn det finnes der ute som engasjerer seg så voldsomt i disse vennegruppen, og som helt oppriktig mener at de andre pappaene som ikke synes vennegrupper er viktig fratar barna sine noe helt essensielt… Anonymkode: 37dbc...2d1
Anonym bruker Skrevet 12 timer siden #47 Skrevet 12 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): Skal vi late som om vi alltid er ærlige når vi velger bort noe nå…? «Sorry, jeg gidder ikke å komme på festen din, jeg synes både du og vennene dine er skikkelig kjedelige»? Vi alle tilpasser budskapet vårt. Denne tråden er jo et godt eksempel på hvordan enkelte mødre tar det når en annen mor ikke er med på greia deres. Hvis hi ikke er selvdestruktiv så pakker hun det selvsagt inn når hun avstår fra å arrangere vennegrupper. «Beklager, vi har ikke plass/tid/overskudd til å arrangere vennegrupper nå før jul» er en helt ok ting å si. Det slår meg litt når jeg leser denne tråden: Jeg lurer på hvor mange menn det finnes der ute som engasjerer seg så voldsomt i disse vennegruppen, og som helt oppriktig mener at de andre pappaene som ikke synes vennegrupper er viktig fratar barna sine noe helt essensielt… Anonymkode: 37dbc...2d1 Haha spot on! Finner ikke EN mann som heier på vennegrupper Anonymkode: 1b584...959
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #48 Skrevet 9 timer siden Anonym bruker skrev (3 timer siden): Haha spot on! Finner ikke EN mann som heier på vennegrupper Anonymkode: 1b584...959 Har du leita lenge? Min mann var den som sto for fyr i bålpanna da vi hadde vennegruppen i akebakken på gården. Han kosa seg maks, han, altså. Anonymkode: 676e6...bff
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #49 Skrevet 9 timer siden Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Har du leita lenge? Min mann var den som sto for fyr i bålpanna da vi hadde vennegruppen i akebakken på gården. Han kosa seg maks, han, altså. Anonymkode: 676e6...bff Selvsagt bidrar de fleste menn når det er deres tur til å arrangere vennetreff. Men du skjønte helt sikkert at det ikke var det som var poenget? Anonymkode: 37dbc...2d1
Anonym bruker Skrevet 8 timer siden #50 Skrevet 8 timer siden Anonym bruker skrev (På 20.11.2025 den 17.57): Vennegrupper er ett hat. Og være så «heldig» å få det i desember er enda verre. Med 3 unger og 6 aktiviteter i tillegg til ALT ANNET…. Takk, men nei takk Anonymkode: 1b584...959 Hvorfor 6 aktiviteter og «alt annet»?? Du legger jo lista høyt som det er. Anonymkode: a9335...6e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå