Anonym bruker Skrevet torsdag kl 02:39 #1 Skrevet torsdag kl 02:39 Jeg ligger litt på an fordi neste måned er det min tur å arrangere, her måtte vi si nei til å delta i vennegrupper hos andre 2 ganger fordi vi hadde andre planer de gangene det ble arrangert, 5 unger i gruppa. Å jeg gruer meg allerde fordi jeg ser jo hele desember hos meg er fult av planer og eventuelt skole arrangement fordi (kommer flere arrangement etter hvert..). Min originale plan var jo å arrangere ute i lekeplass og ta med noe pepperkaker og mandariner måtte droppe kakao ideen, i det fordi jeg ikke har store termos og blir tungt å bære med seg😭. Men så tenker jeg er dette noe noen ville blitt med på? Det er jo dritt kaldt ute.. og nei jeg har faktisk ikke plass hjemme til 5 små tasser og eventuelt foreldre til kopp kaffe.. bor i et veldig lite leilighet ellers hadde jeg hatt det hjemme. Og siden de andre 3 har allerede arrangert så føler at jeg får dårlig samvittighet da andre kan sikkert oppleve det som urettferdig om jeg passerer denne gang. Men dissen er jo foreldre med stort hus og plass. Må ærlig si at vennegruppe i desember er min minste prioritering med alt som skal skje at det druknes i planer og arrangementer. hvordan ville dere tatt det opp? Anonymkode: 085b5...7d0
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 04:57 #2 Skrevet torsdag kl 04:57 Hadde selv vennegruppe for mitt barn i både desember og januar. Ga da beskjed om at de måtte ha med uteklær( varme). Hadde boller og kakao under tak/ gapahaug. Du kan jo låne en termos til, en klarer å ha det i en sekk og bære dette. Det er ca 1 1/2 time dette pågår. Du vet, ALLE har det travelt, det er slik det er. En må bare kaste seg inn i det og tenke på barna her. Men det virker bare som om du bare ikke vil ha vennegruppe? Anonymkode: 99034...918
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 05:10 #3 Skrevet torsdag kl 05:10 Du har visst om dette lenge og at du ikke har lagt det inn i planen din står kun på deg. Boller og kakao ute i en gapahuk, akebakke eller lekeplass er helt supert når man går i første klasse. Ikke ta fra barnet ditt dette. Hvor liten er forresten leiligheten om det ikke er plass til fem små? De kommer jo til å være i bevegelse, så du trenger ikke sitteplass til alle. Piknik på gulvet er stor stas. Dette får du til for barnet ditt. Anonymkode: 676e6...bff
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 06:24 #4 Skrevet torsdag kl 06:24 Man tar seg tid,og prioriterer barnets sosiale liv. Når man har fått barn er dette en ting som følger med altså. Du er villig til å la barnet ditt ta alle "Hvorfor kom ikke du til meg?", og "Hvorfor fikk vi ikke kommer til deg?" på skolen for at dine planer er viktigere enn barnets? Helt uproblematisk å ha det ute. Lån en termos, bruk en sekk, og kos dere. Anonymkode: e65c8...acc
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 06:36 #5 Skrevet torsdag kl 06:36 Utpreget tåpelig å kjøre sånt i desember. Det er ikke noe problem å bare drite i hele vennegruppestyret, du mister ikke skoleplass og ungen din faller ikke utenfor. Anonymkode: 5a7ba...476
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 06:50 #6 Skrevet torsdag kl 06:50 Dette er ett opplegg som burde strykes. Det utgjør store sosiale forskjeller og de som bor trangt får kommentarer. Hos oss var ungene en gruppe på 5 , men de kom med foreldre og søsken så var ofte 18 stk på ett tidspunkt. Ikke mange har plass det til uten at det blir ekstremt trangt. Skriv at du vet denne tiden er stress for alle så du vil holde evt gruppe møte på ny året Anonymkode: 0da74...0ef
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 07:18 #7 Skrevet torsdag kl 07:18 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du har visst om dette lenge og at du ikke har lagt det inn i planen din står kun på deg. Boller og kakao ute i en gapahuk, akebakke eller lekeplass er helt supert når man går i første klasse. Ikke ta fra barnet ditt dette. Hvor liten er forresten leiligheten om det ikke er plass til fem små? De kommer jo til å være i bevegelse, så du trenger ikke sitteplass til alle. Piknik på gulvet er stor stas. Dette får du til for barnet ditt. Anonymkode: 676e6...bff Det er en grunn jeg ikke kan ha.. jeg har ikke plass 5 små som skal løpe over alt rundt om kring i huset heller. Og om jeg har vist lenge er ikke dette en av de mest prioriteringene mine, dette er jo barn mitt barn ikke leker med på skolen uansett Anonymkode: 085b5...7d0
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 07:52 #8 Skrevet torsdag kl 07:52 Dette er så tull. Nå er mine barn større, men det var snakk om det da de mindre. Husker en mamma satt og ropte og veivet på foreldremøte at slik gjør man jo for barna, at vi som ikke hadde tid eller kapasitet var rævva foreldre, og at ungene trengte det. For noe tull. Dagens barn er overstimulert, de trenger å lære å roe seg ned, ikke enda mere styr. Det ironiske var at denne mammaen like etterpå traff veggen så det sang, mannen gikk fra henne pga dominerende oppførsel, og ungene flyttet med han. Mitt råd, hi, si det som det er. Si du bor trangt og ikke har tid og kapasitet, men at du eventuelt kan ta det igjen til våren f.eks når det blir varmere og muligheter for å møtes på en lekeplass eller noe? Legg lista helt lavt, og ta det sommer kommer. 😊 Anonymkode: e0602...6e1
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 07:53 #9 Skrevet torsdag kl 07:53 * som det kommer 😅 Anonymkode: e0602...6e1
MissSaigon Skrevet torsdag kl 08:02 #10 Skrevet torsdag kl 08:02 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Det er en grunn jeg ikke kan ha.. jeg har ikke plass 5 små som skal løpe over alt rundt om kring i huset heller. Og om jeg har vist lenge er ikke dette en av de mest prioriteringene mine, dette er jo barn mitt barn ikke leker med på skolen uansett Anonymkode: 085b5...7d0 Så det er rett og slett at du ikke gidder som er saken. Vær nå såpass ærlig at du innrømmer det, i det minste. Du skriver stadig tråder om hvor mye mas det er å følge opp barnet ditt sosialt, jeg tror for din egen del at du vil ha godt av å prøve å endre på innstillingen din. Det blir bare mer og mer aktiviteter utenfor hjemmet og om du skal sutre over hver eneste ting barnet ditt skal delta på får du noen trasige år. Prøv heller å kos deg med det å ha barn og alt som følger med.
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 08:13 #11 Skrevet torsdag kl 08:13 MissSaigon skrev (8 minutter siden): Så det er rett og slett at du ikke gidder som er saken. Vær nå såpass ærlig at du innrømmer det, i det minste. Du skriver stadig tråder om hvor mye mas det er å følge opp barnet ditt sosialt, jeg tror for din egen del at du vil ha godt av å prøve å endre på innstillingen din. Det blir bare mer og mer aktiviteter utenfor hjemmet og om du skal sutre over hver eneste ting barnet ditt skal delta på får du noen trasige år. Prøv heller å kos deg med det å ha barn og alt som følger med. Du digger sikkert slike opplegg men sånne opplegg kan være utrolig slitsomme og belastende for alle andre som ikke har samme mulighet men neida! Bare la oss halshugge andre foreldre som ikke prioterer et treff med andre barn ens eget barn ikke leker med engang i skolen. Og lille missaigun det er flere opplegg i desember på skolen som barna deltar på🤣 Anonymkode: 085b5...7d0
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 08:24 #12 Skrevet torsdag kl 08:24 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Dette er så tull. Nå er mine barn større, men det var snakk om det da de mindre. Husker en mamma satt og ropte og veivet på foreldremøte at slik gjør man jo for barna, at vi som ikke hadde tid eller kapasitet var rævva foreldre, og at ungene trengte det. For noe tull. Dagens barn er overstimulert, de trenger å lære å roe seg ned, ikke enda mere styr. Det ironiske var at denne mammaen like etterpå traff veggen så det sang, mannen gikk fra henne pga dominerende oppførsel, og ungene flyttet med han. Mitt råd, hi, si det som det er. Si du bor trangt og ikke har tid og kapasitet, men at du eventuelt kan ta det igjen til våren f.eks når det blir varmere og muligheter for å møtes på en lekeplass eller noe? Legg lista helt lavt, og ta det sommer kommer. 😊 Anonymkode: e0602...6e1 Det er snakk om 1,5 - 2 timer. Det er ikke dette som overstimulerer barna. Vennegrupper er ikke så viktige for sosialt trygge barn som har gode relasjoner i klassen. For barn som strever med innpass er den derimot veldig viktig. Den lærer barna å bli kjent med andre enn de de leker mest med. I tillegg er det en fin øvelse i samhold og det å gjøre noe for andre. Vi mennesker er flokkdyr. Det som gjør oss mest lykkelige er å gjøre noe for andre. Det som gjør oss friskest mentalt er samhandling med andre. Likevel driver vi lenger og lenger bort fra dette. Vi venter umiddelbar gevinst på det vi gjør og ser etter "what's in it for me". Nå har noen av disse barna blitt unge voksne og det har blitt en utfordring. De kan melde avbud på kort varsel fordi det dukket opp noe annet gøyere eller fordi de heller vi slappe av hjemme. For den som arrangerer er det fryktelig vanskelig når ingen commit-er seg. Man ser en trend der unge voksne reduserer deltagelse på arenaer som bare er sosiale. De skal ha en mening og et utbytte. F.eks. de går ikke på fest om det bare er fest, men de går om det i tillegg er vinsmaking. I studentmiljøer skaper denne trenden økt utenforskap og ensomhet. Vennegrupper er ganske pes for foreldre. Man får inn barn man ikke kjenner så godt og man skal være vertinne og tilrettelegger for seansen. Den er likevel veldig viktig for klassemiljøet og inkluderingen av alle. Det er lavterskel. Ikke meningen man skal diske opp med noe voldsomt, det holder i massevis med litt lek på lekeplassen. Anonymkode: 7cf41...66d
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 09:27 #13 Skrevet torsdag kl 09:27 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Det er snakk om 1,5 - 2 timer. Det er ikke dette som overstimulerer barna. Vennegrupper er ikke så viktige for sosialt trygge barn som har gode relasjoner i klassen. For barn som strever med innpass er den derimot veldig viktig. Den lærer barna å bli kjent med andre enn de de leker mest med. I tillegg er det en fin øvelse i samhold og det å gjøre noe for andre. Vi mennesker er flokkdyr. Det som gjør oss mest lykkelige er å gjøre noe for andre. Det som gjør oss friskest mentalt er samhandling med andre. Likevel driver vi lenger og lenger bort fra dette. Vi venter umiddelbar gevinst på det vi gjør og ser etter "what's in it for me". Nå har noen av disse barna blitt unge voksne og det har blitt en utfordring. De kan melde avbud på kort varsel fordi det dukket opp noe annet gøyere eller fordi de heller vi slappe av hjemme. For den som arrangerer er det fryktelig vanskelig når ingen commit-er seg. Man ser en trend der unge voksne reduserer deltagelse på arenaer som bare er sosiale. De skal ha en mening og et utbytte. F.eks. de går ikke på fest om det bare er fest, men de går om det i tillegg er vinsmaking. I studentmiljøer skaper denne trenden økt utenforskap og ensomhet. Vennegrupper er ganske pes for foreldre. Man får inn barn man ikke kjenner så godt og man skal være vertinne og tilrettelegger for seansen. Den er likevel veldig viktig for klassemiljøet og inkluderingen av alle. Det er lavterskel. Ikke meningen man skal diske opp med noe voldsomt, det holder i massevis med litt lek på lekeplassen. Anonymkode: 7cf41...66d Jeg er ikke enig. Vennegrupper er enda et påtvunget arrangement i en allerede travel hverdag. Barna går på skolen, det er bursdagsfeiringer og fritidsaktiviteter, julearrangementer, gløgg i barnehagen og gud vet hva. Egentid er nærmest ikkeeksisterende, særlig i desember. Å kunne disponere litt tid for seg selv, bare sitte ned og tegne, lese en bok eller pusle, er nesten umulig for det er noe hele tiden. Å kunne gå ut og leke og finne på noe selv er en utenkelighet for dagens barn, for vi foreldre arrangerer ALT. Det er ikke bra. Når skal ungene få bruke tiden sin selv? Anonymkode: e0602...6e1
MissSaigon Skrevet torsdag kl 10:07 #14 Skrevet torsdag kl 10:07 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du digger sikkert slike opplegg men sånne opplegg kan være utrolig slitsomme og belastende for alle andre som ikke har samme mulighet men neida! Bare la oss halshugge andre foreldre som ikke prioterer et treff med andre barn ens eget barn ikke leker med engang i skolen. Og lille missaigun det er flere opplegg i desember på skolen som barna deltar på🤣 Anonymkode: 085b5...7d0 Jeg gjør faktisk ganske mye som jeg ikke digger. Det er en del av det å være voksen og mor. Du har tatt på deg en oppgave og da er det eneste riktige å stå i den forpliktelsen. At du holder barnet ditt unna når andre arrangerer er èn ting, men å nekte ditt barn gleden det er å være den som inviterer er skikkelig dårlig gjort.
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 10:18 #15 Skrevet torsdag kl 10:18 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hadde selv vennegruppe for mitt barn i både desember og januar. Ga da beskjed om at de måtte ha med uteklær( varme). Hadde boller og kakao under tak/ gapahaug. Du kan jo låne en termos til, en klarer å ha det i en sekk og bære dette. Det er ca 1 1/2 time dette pågår. Du vet, ALLE har det travelt, det er slik det er. En må bare kaste seg inn i det og tenke på barna her. Men det virker bare som om du bare ikke vil ha vennegruppe? Anonymkode: 99034...918 Nei, ALLE har det ikke like travelt - alenemor i en trang leilighet uten netttverket og avlastning fra familie har det mer travelt enn A4 familie med to foreldre, enebolig, fleksibel jobb og besteforeldre og familie. Anonymkode: 7b8ed...1c8
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 10:23 #16 Skrevet torsdag kl 10:23 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er snakk om 1,5 - 2 timer. Det er ikke dette som overstimulerer barna. Vennegrupper er ikke så viktige for sosialt trygge barn som har gode relasjoner i klassen. For barn som strever med innpass er den derimot veldig viktig. Den lærer barna å bli kjent med andre enn de de leker mest med. I tillegg er det en fin øvelse i samhold og det å gjøre noe for andre. Vi mennesker er flokkdyr. Det som gjør oss mest lykkelige er å gjøre noe for andre. Det som gjør oss friskest mentalt er samhandling med andre. Likevel driver vi lenger og lenger bort fra dette. Vi venter umiddelbar gevinst på det vi gjør og ser etter "what's in it for me". Nå har noen av disse barna blitt unge voksne og det har blitt en utfordring. De kan melde avbud på kort varsel fordi det dukket opp noe annet gøyere eller fordi de heller vi slappe av hjemme. For den som arrangerer er det fryktelig vanskelig når ingen commit-er seg. Man ser en trend der unge voksne reduserer deltagelse på arenaer som bare er sosiale. De skal ha en mening og et utbytte. F.eks. de går ikke på fest om det bare er fest, men de går om det i tillegg er vinsmaking. I studentmiljøer skaper denne trenden økt utenforskap og ensomhet. Vennegrupper er ganske pes for foreldre. Man får inn barn man ikke kjenner så godt og man skal være vertinne og tilrettelegger for seansen. Den er likevel veldig viktig for klassemiljøet og inkluderingen av alle. Det er lavterskel. Ikke meningen man skal diske opp med noe voldsomt, det holder i massevis med litt lek på lekeplassen. Anonymkode: 7cf41...66d Jeg vil gjerne ha vektige kilder på påstanden «det som gjør oss friskest mentalt er samhandling med andre», spesielt der «samhandling med andre» innebærer at hvem du skal samhandle med er forhåndsdefinert av andre enn deg selv. Anonymkode: 37dbc...2d1
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 10:28 #17 Skrevet torsdag kl 10:28 MissSaigon skrev (11 minutter siden): Jeg gjør faktisk ganske mye som jeg ikke digger. Det er en del av det å være voksen og mor. Du har tatt på deg en oppgave og da er det eneste riktige å stå i den forpliktelsen. At du holder barnet ditt unna når andre arrangerer er èn ting, men å nekte ditt barn gleden det er å være den som inviterer er skikkelig dårlig gjort. Å ikke invitere vennegruppe ha INGENTING å gjøre med å være den som inviterer - barnet inviterer naboen, fetteren, bestemor osv. Det du sier er bare dumt.. Jeg er en av de som «holder» barna unna skolearrangementer fordi sosialiseringen som de legger opp til hos oss er langt over all fornuft - gågrupper, fast turdag ukentlig i hele skoletiden, en slags «disco» sosial kved på skolen 2 kvelder hvert halvår, vennegrupper med 4-5 barn, plus alle mulige avslutninger, sommertur med hele familien med overnatting, vintertur med hele familien på ski osv. Dette i tillegg til idrett og musikk barna driver med etter skolen. Når er det tenkt å ha et pusterom for både barn og voksne? Når skal barna øve på å bli selvstendige i sosiale sammenheng uten overvåking? Barn får sterkt begrenset egen vilje med sånne opplegg og har problemer med å utvikle og vedlikeholde vennerelasjoner på egne premisser. Anonymkode: 7b8ed...1c8
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 10:54 #18 Skrevet torsdag kl 10:54 På skolen jeg jobber, kan foreldre lån gymsalen, skolekjøkkenet eller bomberommet gratis til bursdager og vennegrupper. Det eneste som kreves er at de rydder etter seg, setter søpla på en egen plass og feier over golvet om det trengs. Det er veldig populært og ikke minst praktisk. Anonymkode: 384d2...536
MissSaigon Skrevet torsdag kl 11:26 #19 Skrevet torsdag kl 11:26 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Å ikke invitere vennegruppe ha INGENTING å gjøre med å være den som inviterer - barnet inviterer naboen, fetteren, bestemor osv. Det du sier er bare dumt.. Jeg er en av de som «holder» barna unna skolearrangementer fordi sosialiseringen som de legger opp til hos oss er langt over all fornuft - gågrupper, fast turdag ukentlig i hele skoletiden, en slags «disco» sosial kved på skolen 2 kvelder hvert halvår, vennegrupper med 4-5 barn, plus alle mulige avslutninger, sommertur med hele familien med overnatting, vintertur med hele familien på ski osv. Dette i tillegg til idrett og musikk barna driver med etter skolen. Når er det tenkt å ha et pusterom for både barn og voksne? Når skal barna øve på å bli selvstendige i sosiale sammenheng uten overvåking? Barn får sterkt begrenset egen vilje med sånne opplegg og har problemer med å utvikle og vedlikeholde vennerelasjoner på egne premisser. Anonymkode: 7b8ed...1c8 At du mener at meningene mine er dumme er noe jeg lever svært godt med. De aller fleste familier klarer å tilrettelegge slik at barna får passe mengde organisert aktivitet. Det er helt greit å ikke være med på alt, men hi skriver stadig innlegg om alt hun holder barnet sitt unna, så da svarer jeg ut fra det. Hvordan du organiserer hverdagen deres er fullstendig irrelevant for tråden.
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 11:55 #20 Skrevet torsdag kl 11:55 For en galskap det har blitt, alt skal detaljstyres av foreldre, ikke rart at unger knapt kan frilek lenger. Anonymkode: ed7ad...ecd
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:00 #21 Skrevet torsdag kl 12:00 At det er for tungt å bære med seg (!) kakao til fem førsteklassinger, høres så tåpelig ut at det blir litt åpenbart at du i utgangspunktet ikke vil og deretter graver frem alle påskudd du klarer. Uærlighet er usjarmerende. Vil du ikke, får du la være og stå for det. Send en melding og skriv at du dessverre ikke har kapasitet/lyst/whatever. Ja, det kan selvsagt gå ut over barnet ditt. Anonymkode: bd738...a4b
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:32 #22 Skrevet torsdag kl 12:32 Ikke noe problem å ha det ute, ungene er vant med å kle seg godt og være ute i all slags vær. Pepperkaker, klementiner og kakao høres helt supert ut som servering. Holder med 1 termos på 1 liter (eventuelt 2 på 5 dl) til 5 barn. Anonymkode: 72841...b70
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 12:40 #23 Skrevet torsdag kl 12:40 MissSaigon skrev (1 time siden): At du mener at meningene mine er dumme er noe jeg lever svært godt med. De aller fleste familier klarer å tilrettelegge slik at barna får passe mengde organisert aktivitet. Det er helt greit å ikke være med på alt, men hi skriver stadig innlegg om alt hun holder barnet sitt unna, så da svarer jeg ut fra det. Hvordan du organiserer hverdagen deres er fullstendig irrelevant for tråden. Så bra! Da slipper jeg å kommentere din dårlig leseforståelse - jeg skrev ingenting om hvordan jeg organiserer min hverdag, men viste eksempler til hvordan SKOLEN legger opp til ekstremt mengde av sosialiseringstiltak og fritar barna mulighet til sosial utvikling på egne premisser Anonymkode: 7b8ed...1c8
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 14:22 #24 Skrevet torsdag kl 14:22 Om du var mor i min vennegruppe hadde jeg elsket opplegget ditt! Ungene er mer enn nok inne, halvannen time på lekeplassen med klementiner og pepperkaker høres perfekt ut! Kakao er også nydelig. Om du ikke har termoser store nok kan du gjerne be alle ta med egen termos med kakao og kopp, så kan du ta med kremtopp, sånn på sprayflaske vet du? Garanterer lykkelige barn og fornøyde foreldre! Anonymkode: 66e5a...d6a
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 14:23 #25 Skrevet torsdag kl 14:23 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Om du var mor i min vennegruppe hadde jeg elsket opplegget ditt! Ungene er mer enn nok inne, halvannen time på lekeplassen med klementiner og pepperkaker høres perfekt ut! Kakao er også nydelig. Om du ikke har termoser store nok kan du gjerne be alle ta med egen termos med kakao og kopp, så kan du ta med kremtopp, sånn på sprayflaske vet du? Garanterer lykkelige barn og fornøyde foreldre! Anonymkode: 66e5a...d6a Glemte å tilføye; desember er travel, det er alle enige om. Jeg ville bare bedt om en forskyvning, desember utgår, og du kan ta januar. Anonymkode: 66e5a...d6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå