Gå til innhold

Nettbrett og synshemming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper det er noen her inne som har greie på dette, for jeg har ikke. 

Jeg har en gammel slektning som har fått veldig redusert syn. Vedkommende strever nå med å se ting på mobilen selv om det er forstørret maks og satt til høy kontrast og alt annet vi kan komme på. Vi lurer nå på om et nettbrett kan være løsningen. I og med at ingen av oss har eller har hatt et nettbrett så lurer jeg på et par ting:

- Kan man få apper, tastatur ol. så stort man ønsker? Behovet er for noe som er vesentlig større enn på en mobil. 

- Finnes det nettbrett som har bedre synstilpasninger enn andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke bedre å skaffe vedkommende briller og evt lupe?

Anonymkode: 4fc80...16a

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Er det ikke bedre å skaffe vedkommende briller og evt lupe?

Takk for innspill. Vedkommende har selvsagt både briller, lesebriller, TV-briller, lupe, lupe med lys, lese-TV og andre hjelpemidler, men kunne trenge noe som erstatter mobilen så det er mulig å følge med på snap, insta, messenger osv. Vet du noe om noe av det jeg spurte om?

Skrevet
Himmel og hav skrev (9 timer siden):

Takk for innspill. Vedkommende har selvsagt både briller, lesebriller, TV-briller, lupe, lupe med lys, lese-TV og andre hjelpemidler, men kunne trenge noe som erstatter mobilen så det er mulig å følge med på snap, insta, messenger osv. Vet du noe om noe av det jeg spurte om?

Skjermen er jo større på et nettbrett så apper som kan brukes der vil jo få større skrift. Men usikker på om det hjelper stort om ingen av hjelpemiddel vedkommende allerede har er optimalisert og mobil få full str ikke kan ses. Men er jo bare å prøve. Nettbrett har jo alle så lån et og prøv. 

Skrevet

Naboen her er synshemmet, hun har under 20% syn, og hun har nettbrett.

Hun bruker det til alt egentlig, så for henne fungerer det bra. Hvor mye hun kan forstørre o.l aner jeg ikke, jeg har ikke sett så nøye på nettbrettet hennes (hun er et år yngre enn datteren min, de er tenåringer). Jeg regner nesten med at hennes nettbrett er levert via blindeforbundet/hjelpemiddelsentralen, men det ser ut som et helt vanlig nettbrett.

Hun har masse apper på det, også musikk, lydbøker o.l.

Anonymkode: 5a33b...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...