Gå til innhold

Hvorfor har folk sluttet med å stikke innom hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stort sett glad for folk som stikker innom. Kunne gjerne skjedd oftere. Veldig hyggelig og uforpliktende. Ok. De ser meg i joggebukse, men hva så? Huset er alltid presentabelt nok, så ikke noe problem det heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Eller så lever du i ei gammeldags boble og følger ikke med på utviklingen. Slik du skriver tipper jrg du er en sånn som stikker innom folk og tror de blir sååååå glade 😅

Anonymkode: e85fb...073

Det er akkurat det folk jeg omgås blir, og de samme menneskene kommer uanmeldt på besøk til oss også og vi blir også veldig glad for uanmeldt besøk. Vi har mennesker i livet vårt som tåler veldig godt at det ikke er plettfritt når det kommer på besøk, samt at de ikke bryr seg noe om de kommer til ett hus hvor de som bor der går i koseklær. Du burde prøve å skaffe deg venner og familie som du har så tette og gode relasjoner til at uanmeldte besøk er en glede og noe man ønsker.

Anonymkode: 4d7c5...e02

Skrevet
prekæs skrev (5 timer siden):

Stort sett glad for folk som stikker innom. Kunne gjerne skjedd oftere. Veldig hyggelig og uforpliktende. Ok. De ser meg i joggebukse, men hva så? Huset er alltid presentabelt nok, så ikke noe problem det heller.

Går aldri i joggebukse så det trenger jeg ikke være redd for😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er akkurat det folk jeg omgås blir, og de samme menneskene kommer uanmeldt på besøk til oss også og vi blir også veldig glad for uanmeldt besøk. Vi har mennesker i livet vårt som tåler veldig godt at det ikke er plettfritt når det kommer på besøk, samt at de ikke bryr seg noe om de kommer til ett hus hvor de som bor der går i koseklær. Du burde prøve å skaffe deg venner og familie som du har så tette og gode relasjoner til at uanmeldte besøk er en glede og noe man ønsker.

Hvorfor? Det der gir meg ingenting, det skaper bare stress. Er ikke koseklær og rot som er problemet, det er menneskene som kommer. Familie og venner er heldigvis såpass oppdatert og har folkeskikk så de greier både ringe og sende mld å avtale besøk. Det er ikke vanskelig altså. Det settes pris på begge veier. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 18.11.2025 den 10.33):

Folk i Norge er blitt mer innesluttet og vil være i fred. Dette har er en lang prosess og det har blitt sånn automatisk. Bare se på bussen for eksempel, folk sitter sitter for seg selv om mulig. Hvis det gir mening. Jeg har en teori, men man har ikke lov til å skrive meningene sine her lenger uten å bli kneblet. 

Anonymkode: fb653...d61

Slik er det blitt. Det er mange faktorer som har gjort det slik, noen teller mer enn andre. Måten samfunnet er lagt opp gjør at folk vil være for seg selv når de kan. Mer konkret kan en ikke være, uten å bli stigmatisert eller beskyldt for mye merkelig.

Anonymkode: 2a827...dd3

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hvorfor? Det der gir meg ingenting, det skaper bare stress. Er ikke koseklær og rot som er problemet, det er menneskene som kommer. Familie og venner er heldigvis såpass oppdatert og har folkeskikk så de greier både ringe og sende mld å avtale besøk. Det er ikke vanskelig altså. Det settes pris på begge veier. 

I dine øyne er det folkeskikk å be om audiens før man kommer på besøk, men i mine øyne er det veldig lite folkeskikk og mene at folk må be om å få komme før de nærmer seg døra di. I tillegg er utsagnet at det er menneskene som kommer som er problemet meget drøyt,og faktisk ganske så sjokkerrnde. Jeg er sjeleglad jeg ikke har folk som deg i min omgangskrets, og du er sikkert sjeleglad for at jeg ikke er en del av din omgangskrets.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

I dine øyne er det folkeskikk å be om audiens før man kommer på besøk, men i mine øyne er det veldig lite folkeskikk og mene at folk må be om å få komme før de nærmer seg døra di. I tillegg er utsagnet at det er menneskene som kommer som er problemet meget drøyt,og faktisk ganske så sjokkerrnde. Jeg er sjeleglad jeg ikke har folk som deg i min omgangskrets, og du er sikkert sjeleglad for at jeg ikke er en del av din omgangskrets.

Hvordan kan det være dårlig folkeskikk å sifra eller spørre før man drar på besøk. Om du ikke bare sier det for å være vrang mangler du vesentlige sosiale antenner altså. 

Du vet det er forskjell på folk? Jeg har ikke noe stort behov for å ha folk "oppå" meg når jeg er hjemme og har fri, annet enn familien. Kontakt ved behov via tlf og so me. Man omgås såpass mange folk i løpet av dagen, og tida man faktisk har hjemme til å slappe av er knapp. Står det plutselig noen uten sosiale antenner utenfor døra og har bestemt seg for at nå vil JEG besøke x uansett om det passer eller ikke så er det vanskelig å si nei altså, slike folk blir gjerne dypt fornærmet fordi de ser jo bare seg selv og sine ønsker og behov. Og da rakner fort alle planer for den dagen. Dritkjipt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hvordan kan det være dårlig folkeskikk å sifra eller spørre før man drar på besøk. Om du ikke bare sier det for å være vrang mangler du vesentlige sosiale antenner altså. 

Du vet det er forskjell på folk? Jeg har ikke noe stort behov for å ha folk "oppå" meg når jeg er hjemme og har fri, annet enn familien. Kontakt ved behov via tlf og so me. Man omgås såpass mange folk i løpet av dagen, og tida man faktisk har hjemme til å slappe av er knapp. Står det plutselig noen uten sosiale antenner utenfor døra og har bestemt seg for at nå vil JEG besøke x uansett om det passer eller ikke så er det vanskelig å si nei altså, slike folk blir gjerne dypt fornærmet fordi de ser jo bare seg selv og sine ønsker og behov. Og da rakner fort alle planer for den dagen. Dritkjipt.

Hvis du ikke har såpass evner at du klarer å si at det ikke passer så er det noe du bør lære deg uansett om du får uanmeldt besøk eller ikke. Jeg har sagt flere ganger at det ikke passer, og det har aldri vært noen sure miner. Jeg har heller aldri blitt fornærmet hvis det ikke passer da det ikke er noe å bli sur for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Grøss, sånne steder burde komme med advarsel til innflyttere.

JA, Gud forby at mennesker skal være sosiale med hverandre. Det beste er avstand og bursdagshilsen 1 gang i året på Facebook

Anonymkode: bb706...813

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

JA, Gud forby at mennesker skal være sosiale med hverandre. Det beste er avstand og bursdagshilsen 1 gang i året på Facebook

Man kan fint være sosial uten å omfavne uanmeldt besøk, altså. Du kverulerer bare.  Det er da ikke noe å bli så fornærma for at noen er annerledes enn deg?

Anonymkode: d3dd5...1d4

Skrevet

Man kan fint være sosial uten å omfavne uanmeldt besøk, altså. Du kverulerer bare.  Det er da ikke noe å bli så fornærma for at noen er annerledes enn deg?

Du fortjente svaret du fikk.

Anonymkode: a4863...342

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du ikke har såpass evner at du klarer å si at det ikke passer så er det noe du bør lære deg uansett om du får uanmeldt besøk eller ikke. Jeg har sagt flere ganger at det ikke passer, og det har aldri vært noen sure miner. Jeg har heller aldri blitt fornærmet hvis det ikke passer da det ikke er noe å bli sur for.

Den typen som kommer uanmeldt er lett fornærmet de, og skjønner ikke nei heller. Det er jo litt lurere å bare spørre først sa så man slipper bomtur. Er det så vanskelig altså?

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Kanskje fordi jeg synes det er uproblematisk at venner ser meg i en kosedress eller at kjøkkenet ikke er strøkent og at hybelkaninene formerer seg livlig. Glattpolert og ryddig er kjedelig.

Anonymkode: 31180...3ed

Kan jo være de ikke kommer til deg om det alltid er rotete og skittent?

Anonymkode: 69ea7...4a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Du fortjente svaret du fikk.

Anonymkode: a4863...342

Hæ…?

Skrevet

Jeg er motstander av uanmeldte besøk.

Hjemmet mitt (/vårt, vi er jo tross alt to voksne og to barn) er mitt fort, det ene stedet jeg kan senke skuldrene.

Anonymkode: 01e35...594

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Folk flest er sykt irriterende og dumme. Og de veldig få jeg liker godt, liker jeg i korte perioder av gangen, når jeg har overskudd 

Skrevet

Sikkert fordi veldig mange ikke liker det. 

Det t vanlig enkelte steder fortsatt. På hjemstedet mitt, hvor vi har sommerhus, er det fortsatt vanlig. Der må vi være anstendig kledd før ni om morran og ha kaffe i hus til enhver tid. 

Anonymkode: b39a8...71f

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Folk flest er sykt irriterende og dumme. Og de veldig få jeg liker godt, liker jeg i korte perioder av gangen, når jeg har overskudd 

Dette er sykelig! Jeg håper du skriver dette for å provosere eller noe. For om det faktisk er slik at du ikke liker mennesker, og syns alle andre er "irriterende og dumme", handler det om psykiatri.

Anonymkode: 65408...ede

Skrevet

Jeg blir oppriktig nysgjerrig og fascinert over hvor stor andel av de som svarer her inne, som har åpenbare sosiale problemer.

Hva er årsaken til at så mange mennesker i dag synes å ikke takle sosial omgang uten at det er nøye planlagt?

Skolen har ropt varsko de seneste årene mht barn og unge som mangler sosiale ferdigheter og ikke mestrer å forholde seg til andre i skolesammenheng.

Er det å ikke takle sosial omgang en sykelighet som preger yngre generasjoner i samfunnet? Har Internett og SoMe skylda? Eller er det manglende krav til barn? Det siste handler om at dagens foreldre (og samfunnet) i veldig liten grad stiller krav til barn, de skal beskyttes fra enhver ubehagelighet. F eks hører man aldri mer at noen er sjenerte, nå har de diagnose sosial angst og krever tilrettelegging slik at de slipper å møte utfordringer. Diagnosejaget er overveldende, nettopp for å kunne stille krav om tilrettelegging. Istedet burde man vel heller blitt utfordret, og på den måten blitt "tøffere", få større tålegrense. Resultatet av tilrettelegging i alle bauer og kanter er at befolkningen er blitt persilleblader som ikke tåler noe, ikke engang andre mennesker. 

Jeg tenker at vi er på feil vei, at vi må våkne og ta oss selv i nakken! Om det er slik at du "ikke tåler folk", bør du faktisk innse at dette er unormalt og heller øve på å få besøk! Be om at folk dukker opp uanmeldt, og begrunn det med at du har sosiale problemer. Øv deg på smalltalk med mennesker! Smalltalk er en viktig sosial ferdighet. Alt skal ikke nødvendigvis være dype, interessante samtaler for at man skal gidde å være imøtekommende. Man må øve på å tåle prat om vær og vind, nettopp fordi det er en viktig del av relasjoner og sosialt fellesskap. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Dette er sykelig! Jeg håper du skriver dette for å provosere eller noe. For om det faktisk er slik at du ikke liker mennesker, og syns alle andre er "irriterende og dumme", handler det om psykiatri.

Beklager, men er du ikke helt på nett? Du vet at ikke alle er super ekstroverte og utadvendte eller? Folk er jo irriterende. Når man er sliten vil man være i fred, hjemme, med familien sin. Ikke ha Olga på døra fordi hun er ensom og ikke har noe liv. 

Antar du hverken har jobb eller barn siden du har så mye tid og overskudd?

Skrevet

Beklager, men er du ikke helt på nett? Du vet at ikke alle er super ekstroverte og utadvendte eller? Folk er jo irriterende. Når man er sliten vil man være i fred, hjemme, med familien sin. Ikke ha Olga på døra fordi hun er ensom og ikke har noe liv. 

Antar du hverken har jobb eller barn siden du har så mye tid og overskudd?

Jobber 140%, gift, 3 barn, hund.... Men mener uansett at om ALLE er irriterende og dumme, så handler det om sykelighet!

Dessuten: introvert, ekstrovert....enda et par "nyord" for unormalitet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg blir oppriktig nysgjerrig og fascinert over hvor stor andel av de som svarer her inne, som har åpenbare sosiale problemer.

Hva er årsaken til at så mange mennesker i dag synes å ikke takle sosial omgang uten at det er nøye planlagt?

Skolen har ropt varsko de seneste årene mht barn og unge som mangler sosiale ferdigheter og ikke mestrer å forholde seg til andre i skolesammenheng.

Er det å ikke takle sosial omgang en sykelighet som preger yngre generasjoner i samfunnet? Har Internett og SoMe skylda? Eller er det manglende krav til barn? Det siste handler om at dagens foreldre (og samfunnet) i veldig liten grad stiller krav til barn, de skal beskyttes fra enhver ubehagelighet. F eks hører man aldri mer at noen er sjenerte, nå har de diagnose sosial angst og krever tilrettelegging slik at de slipper å møte utfordringer. Diagnosejaget er overveldende, nettopp for å kunne stille krav om tilrettelegging. Istedet burde man vel heller blitt utfordret, og på den måten blitt "tøffere", få større tålegrense. Resultatet av tilrettelegging i alle bauer og kanter er at befolkningen er blitt persilleblader som ikke tåler noe, ikke engang andre mennesker. 

Jeg tenker at vi er på feil vei, at vi må våkne og ta oss selv i nakken! Om det er slik at du "ikke tåler folk", bør du faktisk innse at dette er unormalt og heller øve på å få besøk! Be om at folk dukker opp uanmeldt, og begrunn det med at du har sosiale problemer. Øv deg på smalltalk med mennesker! Smalltalk er en viktig sosial ferdighet. Alt skal ikke nødvendigvis være dype, interessante samtaler for at man skal gidde å være imøtekommende. Man må øve på å tåle prat om vær og vind, nettopp fordi det er en viktig del av relasjoner og sosialt fellesskap. 

At man ikke liker noe betyr ikke det samme som at man ikke tåler eller ikke takler sosial omgang. Man kan faktisk like det og til og med være veldig god på det uten å ønske overraskelsesbesøk. Veldig mange forholder seg til andre hele dagen på jobb, er sosiale, snakker sammen, samarbeider, småprater ved kaffemaskinen og i lunsjen, tar utfordringer på hælen og har dermed innen de kommer hjem gjort alt du tenker at folk må "øve seg på".

Vi er ikke lenger et samfunn med hjemmeværende husmødre med et udekket sosialt behov på kveldstid og som lengter etter at noen skal stikke innom bare for å skravle. Vi har ikke behov for at noen skal komme innom for at vi skal få vite at noen er døde, har fått barn eller at det skal være julemesse på samfunnshuset. Samfunnet har gått videre. Min bestemor gikk fra huset med ulåst dør så naboene kunne sitte inne og vente om de kom mens hun var vekk. Hun hadde også et rør hengene på veggen med papir og blyant der folk kunne legge igjen en beskjed om at de hadde vært der. Mine foreldre hadde telefon. Jeg har mobil og kan kontaktes på så mange ulike flater at det ikke er nødvendig å stå på døra mi, midt i middagen en torsdagskveld, for å spørre om jeg skal på julekonsert på lørdag og om de kan sitte på. Jeg ser det som klare framskritt. Det at det er mer akseptabelt i dag å bruke kvelder og helger til å være sammen med mann og barn, koble seg av fra det løpehjulet som hverdagen kan være og selv få velge hvor mye sosial omgang man skal ha ser jeg utelukkende som et gode. De som ønsker det annerledes, velger annerledes, men jeg velger for meg, og jeg kan ikke si at jeg ser at det er noe "sykelig" i å ikke like uanmeldt besøk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva slags psykiatri mener du det er snakk om? Jeg har gått til både psykiater og psykolog, og det eneste som «feiler» meg er at jeg har ADHD (ufokusert variant, det man kalte ADD før). Ellers er jeg introvert, og har 132 i IQ (ja, jeg har tatt Mensa sin offisielle test).

Jeg snakket både med psykiateren og med psykologen om at jeg ikke liker folk, og begge mente det var både vanlig og forståelig 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jobber 140%, gift, 3 barn, hund.... Men mener uansett at om ALLE er irriterende og dumme, så handler det om sykelighet!

Jeg skrev ikke «ALLE». Jeg skrev folk flest.

Om du føler deg bedre av å kalle meg unormal og sykelig, så får du lov til det. Hverken psykologen eller psykiateren jeg gikk til mente at jeg var unormal eller syk. Jeg fortalte dem akkurat hva jeg føler og tenker om ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men du har det bra, og lider ikke av noe, eller? 

Det virker jo som om fremmede mennesker med andre tanker og meninger enn deg, på et anonymforum på internett, plager deg unormalt mye 0_o

Tenker du at om du kjefter på oss som ikke liker folk flest, og forteller oss hvor unormale og syke vi er, så vil vi skjerpe oss og begynne å like folk? 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...