Anonym bruker Skrevet 18. november #1 Skrevet 18. november Jeg lurer oppriktig på det. Jeg elsker å droppe innom venner når jeg har tid til det, men ingen gjør det hos meg. Forstår at det kanskje ikke er så enkelt det, siden jeg bor litt utenfor allfarvei. Men likevel, hva er det med at folk ikke lenger går på besøk til hverandre? Det er jo kjempekoselig! Anonymkode: 8df70...0da
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 09:33 #2 Skrevet tirsdag kl 09:33 Folk i Norge er blitt mer innesluttet og vil være i fred. Dette har er en lang prosess og det har blitt sånn automatisk. Bare se på bussen for eksempel, folk sitter sitter for seg selv om mulig. Hvis det gir mening. Jeg har en teori, men man har ikke lov til å skrive meningene sine her lenger uten å bli kneblet. Anonymkode: fb653...d61
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 10:42 #3 Skrevet tirsdag kl 10:42 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer oppriktig på det. Jeg elsker å droppe innom venner når jeg har tid til det, men ingen gjør det hos meg. Forstår at det kanskje ikke er så enkelt det, siden jeg bor litt utenfor allfarvei. Men likevel, hva er det med at folk ikke lenger går på besøk til hverandre? Det er jo kjempekoselig! Anonymkode: 8df70...0da Fordi det er frekt? Ingen liker at noen dropper innom, det er det verste jeg veit. Besøk må være planlagt og forberedt. Dessuten, når skulle man ha tid til det?? Anonymkode: e85fb...073
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 10:44 #4 Skrevet tirsdag kl 10:44 Anonym bruker skrev (1 time siden): Folk i Norge er blitt mer innesluttet og vil være i fred. Dette har er en lang prosess og det har blitt sånn automatisk. Bare se på bussen for eksempel, folk sitter sitter for seg selv om mulig. Hvis det gir mening. Jeg har en teori, men man har ikke lov til å skrive meningene sine her lenger uten å bli kneblet. Anonymkode: fb653...d61 Dette gjelder da ikke bare Norge. Anonymkode: d3dd5...1d4
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 11:24 #5 Skrevet tirsdag kl 11:24 Fordi vi ikke lenger er husmødre som er hjemme hele dagen, vasker hus, baker og er klar med kaffen. De fleste har hektiske dager, og vil ofte være i fred når de er hjemme. Det er store (for store?) krav til de fleste voksne om å brilliere på mange områder, og da må dagene planlegges med til minste detalj. Anonymkode: 678a5...486
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 11:30 #6 Skrevet tirsdag kl 11:30 To grunner tenker jeg. Det ene er at vi rett og slett har en mye travlere hverdag enn før, to utearbeidende foreldre, organiserte fritidsaktiviteter osv gjør at det er liten tid igjen til sånt. Andre grunnen er teknologien. Vi trenger ikke stikke innom Tante Turid for å høre hvordan hun har det, det vet vi fra sosiale medier, meldinger og telefon. Da jeg var liten brukte vi ikke tellerskritt for å ringe venninnen vår i nabolaget, vi stakk bort å ringte på. Barn gjør ikke det lenger, de sender en melding. Så verden har rett og slett endret seg. Anonymkode: 6aaa1...dfa
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:48 #7 Skrevet tirsdag kl 14:48 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Fordi det er frekt? Ingen liker at noen dropper innom, det er det verste jeg veit. Besøk må være planlagt og forberedt. Dessuten, når skulle man ha tid til det?? Anonymkode: e85fb...073 Frekt faktisk, det er det dummeste jeg har hørt. Å kreve at alt må planlegges og forbredes er ekstremt frekt, lite gjestmildt og forteller bare at du er ett forknytt menneske som ikke evner å leve i ett sosialt samfunn. Anonymkode: 4d7c5...e02
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:50 #8 Skrevet tirsdag kl 14:50 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Fordi vi ikke lenger er husmødre som er hjemme hele dagen, vasker hus, baker og er klar med kaffen. De fleste har hektiske dager, og vil ofte være i fred når de er hjemme. Det er store (for store?) krav til de fleste voksne om å brilliere på mange områder, og da må dagene planlegges med til minste detalj. Anonymkode: 678a5...486 Dette! Anonymkode: fb928...4ae
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:51 #9 Skrevet tirsdag kl 14:51 For min del er det fordi jeg er kronisk syk, kan ikke planlegge noe før den dagen. Også er det det med husarbeid. Er jeg syk 5 dager i strekk, da er huset mayham. Skulle ønske huset var ryddig, færre ting, da hadde vi hatt mye mere besøk. Anonymkode: fb928...4ae
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:57 #10 Skrevet tirsdag kl 14:57 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Fordi det er frekt? Ingen liker at noen dropper innom, det er det verste jeg veit. Besøk må være planlagt og forberedt. Dessuten, når skulle man ha tid til det?? Anonymkode: e85fb...073 Du synes det er frekt. Jeg synes det er hyggelig. Skulle som HI gjerne sett at folk stakk innom spontant. Anonymkode: 31180...3ed
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:43 #11 Skrevet tirsdag kl 15:43 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Du synes det er frekt. Jeg synes det er hyggelig. Skulle som HI gjerne sett at folk stakk innom spontant. Anonymkode: 31180...3ed Jeg synes ikke det er frekt, men frekt har vel blitt et ord som man slenger om seg med for tiden, så det har vel mistet sin betydning. Men jeg liker ikke å få overraskende besøk. Livet / samfunnet har forandret seg de siste årene / kanskje til og med tiårene. Jeg har forresten aldri likt å få overraskende besøk. Jeg liker å kunne surre hjemme i "kosedressen", sette meg ned å se et eller annen på tv eller pc'n eller gjør noe annet før jeg rydder av bordet eller rydder annet rot. I dag trenger vi ikke en telefon fastmontert i veggen eller mynter til telefonboksen for å ta kontakt og spørre om det passer å komme innom. Så hvorfor i hule heiteste kan man ikke ta en kort telefon eller sende en melding med "Er i området, har du lyst på besøk?" Og hadde det vært meg som sendte en sånn melding, så hadde jeg også gitt mottaker mer litt ekstra tid "Jeg må innom xxxxx først, så jeg kommer om sånn omtrent xx minutter." Anonymkode: 3a0ca...23f
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:18 #12 Skrevet tirsdag kl 17:18 Det hadde vært hyggelig om det var mer vanlig, men da måtte standarden for hverdagsryddighet vært lavere, tror jeg. Her kommer barn innom til stadighet, det er helt greit, men det hender jeg føler litt ubehag om foreldrene kommer inn når de skal hente dem😅 Men vi jobber fulltid og har ikke tid til å holde det plettfritt hele tida. Anonymkode: 172ca...20a
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:24 #13 Skrevet tirsdag kl 17:24 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Frekt faktisk, det er det dummeste jeg har hørt. Å kreve at alt må planlegges og forbredes er ekstremt frekt, lite gjestmildt og forteller bare at du er ett forknytt menneske som ikke evner å leve i ett sosialt samfunn. Anonymkode: 4d7c5...e02 Eller så lever du i ei gammeldags boble og følger ikke med på utviklingen. Slik du skriver tipper jrg du er en sånn som stikker innom folk og tror de blir sååååå glade 😅 Anonymkode: e85fb...073
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:33 #14 Skrevet tirsdag kl 17:33 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det hadde vært hyggelig om det var mer vanlig, men da måtte standarden for hverdagsryddighet vært lavere, tror jeg. Her kommer barn innom til stadighet, det er helt greit, men det hender jeg føler litt ubehag om foreldrene kommer inn når de skal hente dem😅 Men vi jobber fulltid og har ikke tid til å holde det plettfritt hele tida. Anonymkode: 172ca...20a Der er du inne på noe, tror jeg. Og så tror jeg at vi kanskje også blir påvirket av diverse "interiør"-artikler, bilder / bloggere etc fra strøkne hus og selv om fornuften sier noe annet - så er det en liten spire innerst inne i hjernen som sier at vi ikke har det fint nok eller strøkent nok. Anonymkode: 3a0ca...23f
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:43 #15 Skrevet tirsdag kl 17:43 Selv på syttitallet da jeg vokste opp gjorde man avtaler. Det er muligens regionale forskjeller. Men gud bevare meg for folk som skulle stikke innom, det er en uting, jeg vil ha fred. Anonymkode: d989e...505
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 18:03 #16 Skrevet tirsdag kl 18:03 Jeg har ikke tid. Frem til for få år siden hadde jeg 3 barn som gikk på to aktiviteter hver. Det betød i praksis at vi hadde fritid fredag ettermiddag sammen som en familie og den var hellig. Nå er det bare to dager med aktiviteter, men det er huset fullt av mine barn og barnas kjærester, vi jobber lange dager og når middagen er rydda vekk og huset dratt over er klokka 20 og da vil jeg være i fred. Anonymkode: 362dd...793
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:22 #17 Skrevet tirsdag kl 20:22 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg synes ikke det er frekt, men frekt har vel blitt et ord som man slenger om seg med for tiden, så det har vel mistet sin betydning. Men jeg liker ikke å få overraskende besøk. Livet / samfunnet har forandret seg de siste årene / kanskje til og med tiårene. Jeg har forresten aldri likt å få overraskende besøk. Jeg liker å kunne surre hjemme i "kosedressen", sette meg ned å se et eller annen på tv eller pc'n eller gjør noe annet før jeg rydder av bordet eller rydder annet rot. I dag trenger vi ikke en telefon fastmontert i veggen eller mynter til telefonboksen for å ta kontakt og spørre om det passer å komme innom. Så hvorfor i hule heiteste kan man ikke ta en kort telefon eller sende en melding med "Er i området, har du lyst på besøk?" Og hadde det vært meg som sendte en sånn melding, så hadde jeg også gitt mottaker mer litt ekstra tid "Jeg må innom xxxxx først, så jeg kommer om sånn omtrent xx minutter." Anonymkode: 3a0ca...23f Kanskje fordi jeg synes det er uproblematisk at venner ser meg i en kosedress eller at kjøkkenet ikke er strøkent og at hybelkaninene formerer seg livlig. Glattpolert og ryddig er kjedelig. Anonymkode: 31180...3ed
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:52 #18 Skrevet tirsdag kl 20:52 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Kanskje fordi jeg synes det er uproblematisk at venner ser meg i en kosedress eller at kjøkkenet ikke er strøkent og at hybelkaninene formerer seg livlig. Glattpolert og ryddig er kjedelig. Anonymkode: 31180...3ed Men da kan jo du bare stikke innom vennene dine som liker å få spontanbesøk, og oppmuntre dem til å komme ubedt til deg. Er jo ikke verre enn det. Så får vi som foretrekker å planlegge besøk fortsette med det. Folk er forskjellige. Live and let live. Anonymkode: d3dd5...1d4
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:04 #19 Skrevet tirsdag kl 21:04 Jeg hater når folk stikker innom. Er ikke usosial, men liker en plan for det om det skal være besøk. Anonymkode: c3fb1...c84
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:53 #20 Skrevet tirsdag kl 21:53 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kanskje fordi jeg synes det er uproblematisk at venner ser meg i en kosedress eller at kjøkkenet ikke er strøkent og at hybelkaninene formerer seg livlig. Glattpolert og ryddig er kjedelig. Anonymkode: 31180...3ed Er vel ikke bare derfor man ikke vil ha folk på døra uten å sifra eller spørre først. Man vil være i fred, den lille tiden man har innimellom alt. Anonymkode: e85fb...073
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:55 #21 Skrevet tirsdag kl 21:55 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Der er du inne på noe, tror jeg. Og så tror jeg at vi kanskje også blir påvirket av diverse "interiør"-artikler, bilder / bloggere etc fra strøkne hus og selv om fornuften sier noe annet - så er det en liten spire innerst inne i hjernen som sier at vi ikke har det fint nok eller strøkent nok. Anonymkode: 3a0ca...23f Det har vel ikke så mye med det å gjøre eller? Man har jo samme hus ved planlagt besøk? Det er bare det at man selv vil ha påvirkning på når man må være "vertinne" og få besøk. Det er jo et "ork". Anonymkode: e85fb...073
Himmel og hav Skrevet tirsdag kl 22:47 #22 Skrevet tirsdag kl 22:47 Jeg er ikke særlig glad i folk som stikker innom uten forvarsel, og enda mindre glad i folk som stikker innom uten forvarsel og ikke har vett på å gå igjen. Jeg kan godt få besøk om noen ringer og spør om de kan komme om ti minutter, men da bør de dra igjen før det har gått en time. Det er ikke det at jeg ikke liker besøk, men jeg har som regel planer og ikke alle kan legges bort eller skyves på i siste lita. Da er det mye hyggeligere om jeg får noen dagers forvarsel for da kan jeg planlegge med besøk og det blir mer både tid og ro. Jeg ville selvfølgelig aldri sagt dette om noen dumpet innom. Da ville jeg sagt "Så koselig at du stakk innom! Vil du ha en kopp te?"
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 23:27 #23 Skrevet tirsdag kl 23:27 Hater når folk "bare stikker innom" Anonymkode: 94c0f...0a7
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:06 #24 Skrevet onsdag kl 07:06 Jeg er vokst opp med at folk bare stikker innom og åpent hus Har det slik selv og folk her jeg bor er også slik. Det er så koselig Vi møtes og snakker sammen, stikker innom for en kaffe og en prat. Et sosialt samfunn - i det virkelige liv, ikke bare på sosiale medier. Det er herlig Anonymkode: bb706...813
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:19 #25 Skrevet onsdag kl 07:19 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg er vokst opp med at folk bare stikker innom og åpent hus Har det slik selv og folk her jeg bor er også slik. Det er så koselig Vi møtes og snakker sammen, stikker innom for en kaffe og en prat. Et sosialt samfunn - i det virkelige liv, ikke bare på sosiale medier. Det er herlig Anonymkode: bb706...813 Grøss, sånne steder burde komme med advarsel til innflyttere. Anonymkode: e85fb...073
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå