Gå til innhold

Hjemmekontor ved sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan praktiseres dette hos dere som har denne muligheten? Jeg tenker ikke på når man er skikkelig syk, men når man f. eks. har tråkket over, er tufs eller bare ikke vil smitte noen. Jeg ser at det tenkes veldig ulikt rundt dette på min arbeidsplass. Noen klokker full dag mens de egentlig knapt gjør noe mens andre klokker bare de timene det jobbes. For meg blir det feil å kalle det hjemmekontor om man ligger på sofaen og det eneste man gjør er å svare på Teams om noen spør om noe. Vi har bedt om retningslinjer for hvordan dette skal praktiseres og om at det skal gås opp noen klarere linjer for når man er syk med egenmelding og når det er greit å ha hjemmekontor og hva man kan forvente at blir gjort. Hvordan gjøres dette hos dere?

Anonymkode: ef16d...3f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jeg for syk til å jobbe en hel dag så skriver jeg den tiden jeg jobber, og tar "syk deler av dagen" på resten.
En egenmelding må ikke være for en hel dag

Anonymkode: 3250c...2e6

Skrevet

Jeg sjekker ikke timer. Ved sjusk form har jeg hjemmekontor og jobber av og på fra jeg står opp til jeg legger meg. Klokker inn full dag. Hva andre gjør vet jeg ikke, og det bryr jeg meg heller ikke om. Det er leders ansvar å følge opp, ikke mitt

Anonymkode: 864cf...89f

Skrevet

Jeg fører de timene der jeg jobber 100% fokus/energi. Har jeg timer jeg er redusert og jobber med 75% så jobber jeg halvannen time og fører én. 

Anonymkode: 05d56...c1d

Skrevet

Fører ikke timer, jeg har ikke en sjef som henger over skulderen min og mistror meg, mine oppgaver er ikke bundet til spesifikke dag, de er selvstendige og dem er det ingen andre som gjør uansett. 

Anonymkode: efa08...86d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fører ikke timer, jeg har ikke en sjef som henger over skulderen min og mistror meg, mine oppgaver er ikke bundet til spesifikke dag, de er selvstendige og dem er det ingen andre som gjør uansett. 

Mange av oss som fører timer gjør dette fordi timene skal faktureres kunder. Det har ingenting med mistro å gjøre. Andre fører f.eks timer fordi arbeidsgiver ønsker oversikt på store prosjekter; fordi man da vil bi bedre på å estimere varighet, tidsforbruk og hvor mange ansatte som binnes opp. Spesielt gjelder dette om det er fastpris prosjekter eller der man trenger å tidfeste kostnader på et produkt og estimert lanseringstidspunkt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan praktiseres dette hos dere som har denne muligheten? Jeg tenker ikke på når man er skikkelig syk, men når man f. eks. har tråkket over, er tufs eller bare ikke vil smitte noen. Jeg ser at det tenkes veldig ulikt rundt dette på min arbeidsplass. Noen klokker full dag mens de egentlig knapt gjør noe mens andre klokker bare de timene det jobbes. For meg blir det feil å kalle det hjemmekontor om man ligger på sofaen og det eneste man gjør er å svare på Teams om noen spør om noe. Vi har bedt om retningslinjer for hvordan dette skal praktiseres og om at det skal gås opp noen klarere linjer for når man er syk med egenmelding og når det er greit å ha hjemmekontor og hva man kan forvente at blir gjort. Hvordan gjøres dette hos dere?

Tenker at man fører timer med reell jobbing, ikke at man bare ligger der og svarer på epost ved behov, men samtidig bør det tas høyde for og være innafor med litt lavere produktivitet ved noen typer sykdom

Anonymkode: a6d08...63c

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg fører de timene der jeg jobber 100% fokus/energi. Har jeg timer jeg er redusert og jobber med 75% så jobber jeg halvannen time og fører én. 

Samme her

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er jeg for syk til å jobbe en hel dag så skriver jeg den tiden jeg jobber, og tar "syk deler av dagen" på resten.

Jo det må det, i følge lovverk. Men du kan selvsagt jobbe gratis om du ønsker. Men man bruker en hel egenmeldingsdag for arbeidsgiver. Sjekk gjerne Simployer, NAV og NHI om du har problemer med det. 
Kjipt å plutselig ha brukt opp egenmelding selvom man jobber. 

Anonymkode: 11cbe...ad7

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jo det må det, i følge lovverk. Men du kan selvsagt jobbe gratis om du ønsker. Men man bruker en hel egenmeldingsdag for arbeidsgiver. Sjekk gjerne Simployer, NAV og NHI om du har problemer med det. 

Egenmeldinger går jo ikke via NAV - så det er ikke noe problem å avtale med arbeidsgiver at man jobber to halve dager hjemmefra og tar det som en egenmeldingsdag og en arbeidsdag.  Det trenger ikke NAV involveres i i det hele tatt.  Når man er sykemeldt er det jo noe helt annet.  

Anonymkode: 33f64...22f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er helt vanlig å få kov til å dele opp en egenmeldingsdag. NHI har ingenting med saken å gjøre, og hun kan ikke 'jobbe gratis om hun ønsker'. Hun skal ha betalt for timene hun jobber.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er helt vanlig å få kov til å dele opp en egenmeldingsdag. NHI har ingenting med saken å gjøre, og hun kan ikke 'jobbe gratis om hun ønsker'. Hun skal ha betalt for timene hun jobber.

I privat næringsliv, regner jeg med? Hos min arbeidsgiver, en av landets største kommuner, er dette ikke mulig ved egenmelding. Kan gjøres med syktbarndager dersom en er tilstede på jobb halve dagen. 

Anonymkode: c6a7b...06b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du kan ikke mye om timeføring. Det dreier seg ikke om mistro fra noen. Det er som regel fakturerbar tid det er snakk om.

Anonymkode: 190a8...790

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er allikevel brudd på loven, og føring av egenmeldingsdager går under arbeidsgiverperiode. Så… trygdesnylter da.  
Ikke rart noen yrker blir stemplet som høyt sykefravær, mens andre bruker «litt» egenmelding men det blir ikke registrert noe sted. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Like feil motsatt vei, altså å jobbe når man er litt syk istedenfor å kunne hvile og bli helt frisk. Tenker det er helt greit å skrive full dag dersom man er tilgjengelig og gjøe litt. Ikke alle dager er like effektive på kontoret heller. Dette kommer nok arbeidsgiver mer til gode enn arbeidstaker.

Anonymkode: 9eb43...33f

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Sånn gjør jeg det også og flere andre i teamet. Derfor er det litt frustrerende når en kollega skryter av å ikke ha fraværsdager i år når vi vet at de dagene hun har hatt "hjemmekontor" så har hun verken produsert noe eller vært tilgjengelig. Lønn skal hun ha uansett, det er ikke det det står på, det er mer hva vi skal kunne forvente av en som er tufs og har hjemmekontor. Om noen er syke tar vi andre tak og gjør oppgaver for den som er borte, men jeg forventer jo at når noen har hjemmekontor så gjør de de selv. Når det ikke skjer så blir det frustrasjoner og tull.

Skrevet

Jeg blir litt overrasket over hvor gammeldagse folk her er. Ikke rart kvinner er utbrente og bitre. Det er vel ingen krise å jobbe med lavere produksjon når man er tufs! Vi er ikke roboter. Tenk ikke timer, regler, men mer på hva bedriften trenger. Hvilke rolle fyller du og hva er din verdi? En god e-post, kan være like verdifull som å løse uviktige problemer. Kanskje var løsningen den avklaringen, så slapp du å jobbe resten av dagen? Syns damer er sykt opptatt av timeføring og regler. Er du tilstede og gjør det som står i stillingsinstruksen, er det godt nok. Ofte er den såpass romslig beskrevet for å tillate folk å tenke selv.

Anonymkode: 9eb43...33f

Skrevet

Hvis jeg er syk så er jeg syk, hvis jeg jobber så jobber jeg. Om jeg allerede er så grei med arbeidsgiver at jeg jobber når jeg er syk så skal jeg ha betalt for hele tida, 70% eller 100% ytelse. Det er ikke hver dag jeg yter Max ved fysisk oppmøte heller. 

det er forøvrig en uting å ha hjemmekontor ved sykdom. Da får man aldri vært syk uten dårlig samvittighet 

Anonymkode: 8b9db...731

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

I privat næringsliv, regner jeg med? Hos min arbeidsgiver, en av landets største kommuner, er dette ikke mulig ved egenmelding. Kan gjøres med syktbarndager dersom en er tilstede på jobb halve dagen. 

Anonymkode: c6a7b...06b

Jeg jobber i Trondheim kommune. Og her kan vi bruke egenmelding timer når vi feks går hjem fra jobb pga sykdom.

Anonymkode: b33ea...b0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i Trondheim kommune. Og her kan vi bruke egenmelding timer når vi feks går hjem fra jobb pga sykdom. Og dette blir registrert når jeg legger inn fraværet mitt

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg er syk så er jeg syk, hvis jeg jobber så jobber jeg. Om jeg allerede er så grei med arbeidsgiver at jeg jobber når jeg er syk så skal jeg ha betalt for hele tida, 70% eller 100% ytelse. Det er ikke hver dag jeg yter Max ved fysisk oppmøte heller. 

det er forøvrig en uting å ha hjemmekontor ved sykdom. Da får man aldri vært syk uten dårlig samvittighet 

Det er jo et problem man lager seg selv.  Det er jo ikke alltid sånn at enten er man helt frisk eller så ligger man rett ut.  Ofte er det noe midt i mellom.  Og trenger man å ligge rett ut, så jobber man ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jo det må den.  

Anonymkode: 41d2c...528

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo et problem man lager seg selv.  Det er jo ikke alltid sånn at enten er man helt frisk eller så ligger man rett ut.  Ofte er det noe midt i mellom.  Og trenger man å ligge rett ut, så jobber man ikke. 

Joda, men terskelen for å faktisk være syk, hvile, ta vare på seg selv og bli raskere frisk blir så ekstremt høy når man har mulighet for å jobbe fra sofaen. Når man ikke kan jobbe (hvis man må fysisk på jobb) så er det enklere å være syk hjemme. Synes jeg da. Og etter covid har det blitt en ukultur syns jeg. 

For øvrig da jeg fikk covid så var jeg på jobb, ble dårligere og dårligere. Sjefen sa «kan ikke du dra hjem å ta hjemmekontor da?». Nå ble jeg heldigvis såpass syk at jeg ikke fikk jobba, men samvittighet og hjemmekontor ved sykdom er ikke alltid en god kombo 

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Det er allikevel brudd på loven, og føring av egenmeldingsdager går under arbeidsgiverperiode. Så… trygdesnylter da.  
Ikke rart noen yrker blir stemplet som høyt sykefravær, mens andre bruker «litt» egenmelding men det blir ikke registrert noe sted. 

Hvordan er man trygdesnylter? Det betales ikke ut trygd ved egenmeldingsdager

Anonymkode: 6fff1...812

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber i Trondheim kommune. Og her kan vi bruke egenmelding timer når vi feks går hjem fra jobb pga sykdom.

Ja men de teller ikke på egenmeldinger når det ikke er en hel dag 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...