Gå til innhold

Etisk bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av den andre tråden: 

Finnes det mulighet for etisk bilkjøp? Altså, se bort fra "ikke ha bil" som alternativ, det er ikke et reelt alternativ for alle. Men hvis man MÅ ha bil, er det noen biler som vil være mer etiske å velge enn andre, og hvorfor?

Anonymkode: 88c7f...c1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

image.gif.362b1b12881c3965cf31c5cae5f1b650.gif

Anonymkode: 37ead...e4b

Skrevet

Leste "estisk bil"🤣

Anonymkode: c3f35...f55

Skrevet

Det finnes ingen estiske bilmerker 

Anonymkode: f0952...368

Skrevet

Men heler handle tyske/franske merker. Enn Kina biler og styr laaangt unna Tesla. Ingen er vel helt stuerene heler da

Anonymkode: aace2...059

Skrevet

Jeg har japansk merke, har ikke hørt noe graverende etisk om japanske biler.

Anonymkode: da137...475

Skrevet
18 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har japansk merke, har ikke hørt noe graverende etisk om japanske biler.

Alle de japanske merkene brukte slaver under WW2.

I nyere tid så har Toyota, Honda, Mazda, Suzuki og Yamaha manipulert manipulert krasjtester og utslippsrapporter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Alle de japanske merkene brukte slaver under WW2.

I nyere tid så har Toyota, Honda, Mazda, Suzuki og Yamaha manipulert manipulert krasjtester og utslippsrapporter. 

Oida.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men heler handle tyske/franske merker. Enn Kina biler og styr laaangt unna Tesla. Ingen er vel helt stuerene heler da

Anonymkode: aace2...059

Franske biler produseres i noen tilfeller i Kina. Det vet jeg fordi jeg har hatt fransk bil produsert i Kina selv. Tyske vet jeg ikke.

Skrevet
prekæs skrev (3 timer siden):

Franske biler produseres i noen tilfeller i Kina. Det vet jeg fordi jeg har hatt fransk bil produsert i Kina selv. Tyske vet jeg ikke.

De fleste av de tyske merkene har fabrikker i Kina, flere av de er også eiersiden i kinesiske bilmerker 

Anonymkode: f0952...368

Skrevet

Jeg vil velge bilmerker som har tilhørighet i et land med kulturell nærhet. I slike land legges det vekt på slike ting som jeg selv synes er viktig. Kinesiske bilprodusenter er alt for fokusert på at biler skal være billige og se dyre ut. Akkurat som alt annet som kommer fra Kina. Jeg ville valgt europeiske eller amerikanske bilmerker, selv om de også helt eller delvis produseres i andre land.

De eneste uetiske bilene for meg, er kinesiske merker som er statssubsidiert og produseres av kinesere med luselønn. Alt sammen for å knekke Vestens bilindustri.

I realiteten produseres mange bilmerker på lisens eller egeneide fabrikker utenfor det opprinnelige utspringslandet - ofte for å spare fraktkostnader. Eksempelvis produseres Toyotamodeller for det europeiske bilmarkedet i Storbritannia, Frankrike, Portugal, Russland, Tsjekkia og Tyrkia, enkelte modeller av Volkswagen produseres ved Škoda-fabrikken i Tsjekkia, Mini produseres av BMW i Østerrike, Fiat i Serbia, og så videre. Det er også en gjennomgående trend at europeiske og japanske biler for USA-markedet produseres i Nord-Amerika

Anonymkode: c6380...57b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...