Anonym bruker Skrevet 13. november #1 Skrevet 13. november Inspirert av den andre tråden: Finnes det mulighet for etisk bilkjøp? Altså, se bort fra "ikke ha bil" som alternativ, det er ikke et reelt alternativ for alle. Men hvis man MÅ ha bil, er det noen biler som vil være mer etiske å velge enn andre, og hvorfor? Anonymkode: 88c7f...c1d
Anonym bruker Skrevet 13. november #3 Skrevet 13. november Leste "estisk bil"🤣 Anonymkode: c3f35...f55
Anonym bruker Skrevet 13. november #4 Skrevet 13. november Det finnes ingen estiske bilmerker Anonymkode: f0952...368
Anonym bruker Skrevet 13. november #5 Skrevet 13. november Men heler handle tyske/franske merker. Enn Kina biler og styr laaangt unna Tesla. Ingen er vel helt stuerene heler da Anonymkode: aace2...059
Anonym bruker Skrevet 13. november #6 Skrevet 13. november Jeg har japansk merke, har ikke hørt noe graverende etisk om japanske biler. Anonymkode: da137...475
Anonym bruker Skrevet 13. november #7 Skrevet 13. november 18 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg har japansk merke, har ikke hørt noe graverende etisk om japanske biler. Anonymkode: da137...475 Alle de japanske merkene brukte slaver under WW2. I nyere tid så har Toyota, Honda, Mazda, Suzuki og Yamaha manipulert manipulert krasjtester og utslippsrapporter. Anonymkode: c3f35...f55
Anonym bruker Skrevet 13. november #8 Skrevet 13. november Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Alle de japanske merkene brukte slaver under WW2. I nyere tid så har Toyota, Honda, Mazda, Suzuki og Yamaha manipulert manipulert krasjtester og utslippsrapporter. Anonymkode: c3f35...f55 Oida. Anonymkode: da137...475
prekæs Skrevet 14. november #9 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (8 timer siden): Men heler handle tyske/franske merker. Enn Kina biler og styr laaangt unna Tesla. Ingen er vel helt stuerene heler da Anonymkode: aace2...059 Franske biler produseres i noen tilfeller i Kina. Det vet jeg fordi jeg har hatt fransk bil produsert i Kina selv. Tyske vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 14. november #10 Skrevet 14. november prekæs skrev (3 timer siden): Franske biler produseres i noen tilfeller i Kina. Det vet jeg fordi jeg har hatt fransk bil produsert i Kina selv. Tyske vet jeg ikke. De fleste av de tyske merkene har fabrikker i Kina, flere av de er også eiersiden i kinesiske bilmerker Anonymkode: f0952...368
Anonym bruker Skrevet 14. november #11 Skrevet 14. november Jeg vil velge bilmerker som har tilhørighet i et land med kulturell nærhet. I slike land legges det vekt på slike ting som jeg selv synes er viktig. Kinesiske bilprodusenter er alt for fokusert på at biler skal være billige og se dyre ut. Akkurat som alt annet som kommer fra Kina. Jeg ville valgt europeiske eller amerikanske bilmerker, selv om de også helt eller delvis produseres i andre land. De eneste uetiske bilene for meg, er kinesiske merker som er statssubsidiert og produseres av kinesere med luselønn. Alt sammen for å knekke Vestens bilindustri. I realiteten produseres mange bilmerker på lisens eller egeneide fabrikker utenfor det opprinnelige utspringslandet - ofte for å spare fraktkostnader. Eksempelvis produseres Toyotamodeller for det europeiske bilmarkedet i Storbritannia, Frankrike, Portugal, Russland, Tsjekkia og Tyrkia, enkelte modeller av Volkswagen produseres ved Škoda-fabrikken i Tsjekkia, Mini produseres av BMW i Østerrike, Fiat i Serbia, og så videre. Det er også en gjennomgående trend at europeiske og japanske biler for USA-markedet produseres i Nord-Amerika Anonymkode: c6380...57b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå