Gå til innhold

Hva gjør man etter et stort tillittsbrudd, og man føler at det er over, min mann har holdt skjult en ting som er viktig for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor døde ung av lungekreft etter lang tids røyking, jeg har fått migrene og blir veldig dårlig av røyklukt. Jeg har sagt til min mann at dette går ikke lenger, jeg kan ikke leve i røyklukt og passiv røyking lenger, det gjør meg både syk og redd etter å ha sett min mor visne og død. Jeg kan ikke bestemme om han skal røyke, men jeg bestemmer om jeg ønsker å leve med en mann som røyker og det har jeg sagt klart ifra om at jeg ikke vil. 

Han sluttet lenge, så begynte det å lukte røyk igjen, jeg ble mer dårlig, hyppige migreneanfall, luktet av klærne hans, han påstod at det hadde vært noen av kollegaene som røyket, jeg sa at dette var ille og må unngå det, det ble verre, og han sa at jeg innbilte meg, som at jeg var gal og at det ikke luktet noe.

Jeg har begynt å lure om jeg faktisk innbiller meg ting, og lurt på hva det feiler meg, helt til i går hvor han tydelig hadde glemt å gjemme røykpakken, jeg har tatt den vekk, det er 100 prosent sikkert at han skjønner at han er avslørt, men han har ikke sagt noe, ikke jeg heller, vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Vi har nå voksne barn og jeg vil skilles nå, jeg tror ikke at jeg kommer til å klare å tro på han igjen, desverre. Men vet ikke om jeg skal vente og se om han tar dette opp selv. 

Anonymkode: 3b547...c93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gått. Han lyver deg opp i ansiktet om noe som er viktig for deg.

Anonymkode: 348f4...5bb

Skrevet

Mange vil nok si at du gjør et stort nummer av en bagatell. Men jeg vet nøyaktig hvordan du har det. Han har bevisst løyet for deg i en lengre periode. Og om det er slik at han sprakk, hadde det vært bedre å innrømme det, enn å prøve å skjule det. Vi har gått igjennom noe det samme, men i vårt tilfelle var det snus og noen andre småting. Jeg anbefaler deg å snakke med han. Du innbiller deg ikke ting, du fant jo røyk pakken, så beviset er der. Sannsynligvis mistenker han også at han er avslørt. Selv om det er en liten løgn, rokker det ved tilliten i forholdet. Hvis han lyver så lett, hva annet lyver han da om? I tillegg er det tydelig at han ikke respekterer deg nok til å ta plagene du får av dette på alvor. Jeg ville nok ikke hoppet rett til skilsmisse, det kommer helt an på hvordan forholdet deres er ellers. For oss har det ført til endring i hele forholdet. Vi har gått fra nære til at jeg fremdeles ikke stoler helt på han, så jeg legger lista på gulvet, slik at jeg ikke har forventninger, og dermed ikke blir skuffa. Men det begrenser seg jo på det intime området mellom ektefeller, når tilliten er borte.

Anonymkode: ba165...02d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min mor døde ung av lungekreft etter lang tids røyking, jeg har fått migrene og blir veldig dårlig av røyklukt. Jeg har sagt til min mann at dette går ikke lenger, jeg kan ikke leve i røyklukt og passiv røyking lenger, det gjør meg både syk og redd etter å ha sett min mor visne og død. Jeg kan ikke bestemme om han skal røyke, men jeg bestemmer om jeg ønsker å leve med en mann som røyker og det har jeg sagt klart ifra om at jeg ikke vil. 

Han sluttet lenge, så begynte det å lukte røyk igjen, jeg ble mer dårlig, hyppige migreneanfall, luktet av klærne hans, han påstod at det hadde vært noen av kollegaene som røyket, jeg sa at dette var ille og må unngå det, det ble verre, og han sa at jeg innbilte meg, som at jeg var gal og at det ikke luktet noe.

Jeg har begynt å lure om jeg faktisk innbiller meg ting, og lurt på hva det feiler meg, helt til i går hvor han tydelig hadde glemt å gjemme røykpakken, jeg har tatt den vekk, det er 100 prosent sikkert at han skjønner at han er avslørt, men han har ikke sagt noe, ikke jeg heller, vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Vi har nå voksne barn og jeg vil skilles nå, jeg tror ikke at jeg kommer til å klare å tro på han igjen, desverre. Men vet ikke om jeg skal vente og se om han tar dette opp selv. 

Anonymkode: 3b547...c93

Bare informer ham om at nå er det slutt og la ham fordøye det litt før dere avtaler det praktiske. Sånne tillitsbrudd og gaslighting skal man ikke godta. 

Anonymkode: d4d4c...0e0

Skrevet

Får du seriøst migrene av at han røyker når han ikke er hjemme?? Du tuller?

Anonymkode: 21e67...81a

Skrevet

jeg ville ikke tatt dette såpass tungt, men forstår alle er ulike. Han kan slite med ting han ikke forteller deg. Og jeg vet røyking er ekstremt vanedannende, om han har problemer med å slutte betyr ikke dette automatisk at han ikke elsker deg. Jeg ville skilt mellom disse problemstillingene. Han er et fritt menneske. Hvis du elsker ham kan du gå i dialog og snakke med ham om hvordan du føler det snarere enn å anklage ham.

Beklager om jeg provoserer deg med dette, men du spurte om råd.

Anonymkode: 5dce7...a54

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

jeg ville ikke tatt dette såpass tungt, men forstår alle er ulike. Han kan slite med ting han ikke forteller deg. Og jeg vet røyking er ekstremt vanedannende, om han har problemer med å slutte betyr ikke dette automatisk at han ikke elsker deg. Jeg ville skilt mellom disse problemstillingene. Han er et fritt menneske. Hvis du elsker ham kan du gå i dialog og snakke med ham om hvordan du føler det snarere enn å anklage ham.

Beklager om jeg provoserer deg med dette, men du spurte om råd.

Anonymkode: 5dce7...a54

At han er avhengig eller sliter med noe unnskylder ikke all juging da. Det er ikke greit overhodet. Sliter han med noe snakker han mednlen om det, er han avhengig så snakker han med noen om det... hvorfor skal menn alltid sluppe unna med alt? Mener noen at menn bare ikke greier oppføre seg som folk?

Skrevet

HI blir dårlig av røyking, mannen velger å røyke. Det er ikke småtteri. HI har sagt tydelig ifra hva som skjer hvis mannen røyker, og han har valgt å skjule det fremfor å kommunisere og finne en løsning. HI, du vet hva som skjer nå. Du må si ifra at det er slutt pga røykingen hans.

Jeg forstår det godt. Røyklukt er forferdelig og jeg kunne ikke bodd med en mann som konstant lukter røyk, og jeg blir ikke syk av det engang. 

Skrevet

Du overdriver voldsomt og navlebeskuende.

Anonymkode: ed955...590

Skrevet

Hans liv og hans helse. I mine øyne overdriver du noe voldsomt. 

Min mamma var alkoholiker, men jeg nekter da virkelig ikke mannen å ta en øl eller tre. Jeg drikker ikke og det er mitt valg. Hadde jeg nektet ham å drikke og vært drama om det, så ville han kanskje løyet om det fordi min atferd gjorde det vanskelig å være ærlig 

Anonymkode: f2e49...fe6

Skrevet

Mannen velger å fortsette å røyke, selv om han vet at det gir kona migrene. Da har han null omtanke og respekt for henne, for han velger helt bevisst å gjøre det han vet hun blir så syk av.

Det hadde jeg tatt som tydelig tale fra hans side om at han vil ut av ekteskapet. Og det hadde jeg sagt til ham - og gjort det slutt.

Ingen vits å utsette å ta det opp med ham, Ts, for du vil ikke får tillit til ham igjen, i hvert fall ikke når dere ikke snakker om det. Og selv om han nå i det stille slutter å røyke igjen, så vil du leve i usikkerheten. Og den dagen han ikke greier å holde seg unna røyk igjen, så er det på'an igjen for deg med å bli så syk av hans røyking.

Livet er for kort til å leve slik...

Anonymkode: f45c7...2e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Min mamma var alkoholiker, men jeg nekter da virkelig ikke mannen å ta en øl eller tre. Jeg drikker ikke og det er mitt valg. Hadde jeg nektet ham å drikke og vært drama om det, så ville han kanskje løyet om det fordi min atferd gjorde det vanskelig å være ærlig 

Hun vil ikke leve med en røyker. Han røyker. Det er på en måte matte. Det har ingenting å gjøre med at du enkelt aksepterer normal alkoholbruk. 

Anonymkode: 934a8...3e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fikk du med deg at Hi får migrene når han har røyket? Hva om du fikk alvorlig migrene hver gang din mann tok en øl, hadde det fremdeles vært greit for deg?

En røyker utånder skadelige stoffer i røyken lenge etter siste sigarett. Stoffene folk kan reagere på vil også utsondres gjennom huden, og de vil sitte igjen i klærne sammen med den fysiske osen fra sigaretten. Når han likevel røyker, selv om han vet at kona får migrene av det, selv når han røyker i skjul når han ikke er sammen med henne, så velger han også å påføre henne sykdom!

Anonymkode: f45c7...2e5

Skrevet

Det er jo din reaksjon som gjør at han velger å lyve… 

Jeg mistet ett av mine viktigste familiemedlemmer til lungekreft, og sverga at jeg aldri skulle røyke igjen den dagen hun døde. Dessverre var det midt oppi mye annet utfordrende som gjorde det umulig for meg å slutte. Det tok faktisk 7 år etter det før jeg klarte å slutte. Og hadde mannen min vært dramatisk ang det hadde jeg og skjult det. 

Han får ha egne klær og gå rett i dusjen når han kommer hjem om det plager deg så mye at du får migreneanfall hvis han har røyka. Det er faktisk ikke så lett å bare slutte på dagen før man er helt innstilt på det 

Anonymkode: 600ae...42b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mistet ett av mine viktigste familiemedlemmer til lungekreft, og sverga at jeg aldri skulle røyke igjen den dagen hun døde. Dessverre var det midt oppi mye annet utfordrende som gjorde det umulig for meg å slutte. Det tok faktisk 7 år etter det før jeg klarte å slutte. Og hadde mannen min vært dramatisk ang det hadde jeg og skjult det. 

Han får ha egne klær og gå rett i dusjen når han kommer hjem om det plager deg så mye at du får migreneanfall hvis han har røyka. Det er faktisk ikke så lett å bare slutte på dagen før man er helt innstilt på det 

Enig, han får ha en slåbrok i garasjen og gå i dusjen og pusse tennene. Man kan ikkje detaljstyre ang snus og røyk. Det er jo reaksjonene dine som skremmer han til å lyge. Mor min smugrøyket og så smugsnusa for far min i mangen år for ho visste kVA reaksjon som kom. Fordømming.

Anonymkode: 0c4fb...a69

Skrevet

Enig, han får ha en slåbrok i garasjen og gå i dusjen og pusse tennene. Man kan ikkje detaljstyre ang snus og røyk. Det er jo reaksjonene dine som skremmer han til å lyge. Mor min smugrøyket og så smugsnusa for far min i mangen år for ho visste kVA reaksjon som kom. Fordømming.

Anonymkode: 0c4fb...a69

Er du virkelig så enkel? Du får jo ikke dusjet vekk problemet. Han bryr seg jo overhodet ikke om henne, tydeligvis, men det må hun bare godta?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Får du seriøst migrene av at han røyker når han ikke er hjemme?? Du tuller?

Anonymkode: 21e67...81a

Ja, hun gjør det. Hun er en av mange som lager drama ut av bagatell. At hun får støtte her inne er jo latterlig. Kvinner i dag tåler ingenting før de gjør det slutt eller skiller seg. 

Anonymkode: 02725...2b1

Skrevet

Han har jugd over tid over noe han vet kona ikke liker. Han burde vært mann nok til å stå for valget sitt. Hun vil ikke like valget uansett, men åpenhet kunne økt muligheten for aksept. Det er også økonomi i dette. Avhengig av forbruk kan han fint brenne opp 3-4 tusen i måneden. Har han råd til det, har de også råd til at kona skal bruke samme sum på unødvendigheter. Så er det det andre som går på. Det at venner av ham kanskje vet han skjuler det for kona, kan få kona til å framstå som en hurpe utad. Selvsagt blir hun det, når hun har blitt jugd for over tid.

Snu på det. Hi her har en favoritthudpleie som koster henne 3-4 tusen i måneden. Hun holder det skjult for mannen, men plutselig oppdager mannen det. Fikk han lov til å reagere da?

Skrevet

Begynte mannen din å røyke først etter at dere var gift??

Anonymkode: a6aee...88b

Skrevet
prekæs skrev (4 timer siden):

Han har jugd over tid over noe han vet kona ikke liker. Han burde vært mann nok til å stå for valget sitt. Hun vil ikke like valget uansett, men åpenhet kunne økt muligheten for aksept. Det er også økonomi i dette. Avhengig av forbruk kan han fint brenne opp 3-4 tusen i måneden. Har han råd til det, har de også råd til at kona skal bruke samme sum på unødvendigheter. Så er det det andre som går på. Det at venner av ham kanskje vet han skjuler det for kona, kan få kona til å framstå som en hurpe utad. Selvsagt blir hun det, når hun har blitt jugd for over tid.

Snu på det. Hi her har en favoritthudpleie som koster henne 3-4 tusen i måneden. Hun holder det skjult for mannen, men plutselig oppdager mannen det. Fikk han lov til å reagere da?

Virkelig ikke.

Anonymkode: ed955...590

Skrevet
prekæs skrev (5 timer siden):

Jeg snuser, og mannen min kan drite så innmari langt i at jeg bruker penger på snus. Jeg er et voksent menneske som jobber hardt for lønna mi, og jeg bruker pengene mine på hva jeg vil så lenge vi har til mat, hjem og barn. Han koster sikkert det dobbelte av meg i matbudsjett og øl. Heldigvis er det ingen av oss som finregner på sånt, vi er begge ansvarlige mennesker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ja, hun gjør det. Hun er en av mange som lager drama ut av bagatell. At hun får støtte her inne er jo latterlig. Kvinner i dag tåler ingenting før de gjør det slutt eller skiller seg. 

Anonymkode: 02725...2b1

Har dere virkelig så lite kunnskap? Det er jo masse gift som tyter ut av porene til en person som røyker, dusj hjelper ikke. Det er jo nettopp derfor en person som røyker, selv nydusjet ikke skal samsove med babyer. Vet ikke alle dette? Disse stoffene reagere også hi på, det er da ikke noe rart? Og at han da driter i det og så lyver om det og gaslighter henne til å tro at hun er problemet er jo ganske hårreisende.

Skrevet

Jeg snuser, og mannen min kan drite så innmari langt i at jeg bruker penger på snus. Jeg er et voksent menneske som jobber hardt for lønna mi, og jeg bruker pengene mine på hva jeg vil så lenge vi har til mat, hjem og barn. Han koster sikkert det dobbelte av meg i matbudsjett og øl. Heldigvis er det ingen av oss som finregner på sånt, vi er begge ansvarlige mennesker.

Men hvis han hadde sagt han ikke vil leve med noen som snuser er jo det hans valg. Mener du da at du har all rett til å skjule snusing og juge om det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men hvis han hadde sagt han ikke vil leve med noen som snuser er jo det hans valg. Mener du da at du har all rett til å skjule snusing og juge om det?

Nå var poenget mitt at mannen min kan drite i å legge seg opp i hvorvidt jeg bruker penger på snus eller ikke. På samme måte som jeg ikke gnåler på ham om hva han bruker penger på. Vi er ikke barn.

Jeg hadde ikke giddi og jugd til ham om noe som helst, hvis han ikke kunne levd med noen som snuser så står han fritt til å gå. Det er ingen tvang å være gift med meg. Det ville riktignok vært litt rart, ettersom jeg snusa lenge før vi gifta oss. Heldigvis legger vi oss ikke opp i hverandres dårlige vaner. Han kjøper med snus til meg hvis han er på butikken bare for å være grei, og jeg gnåler ikke på ham om at han spiser altfor mye og at det begynner å synes veldig godt 😆Det skal litt mer til for at vi i det hele tatt skal tenke tanken om skilsmisse, altså…

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det er jo ikke HI sin feil at han velger å lyve? I alle dager, hvordan får du til det regnestykket? Han er jo en voksen mann, å lyve har han valgt helt selv. Her må man jo kunne plassere skapet på rett rom, for å si det sånn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...