Gå til innhold

Make DIB great again

Anbefalte innlegg

Skrevet
37 minutes ago, Anonym bruker said:

Det hjelper jo ikke at Eva og Adam er skapt ut fra samme sjel og derfor liksom er likestilt når det står så dårlig til med likestillingen i mange muslimske land. Religionen i seg selv er sjeldent problemet, det er praktiseringen av den og hva folk tillater seg å gjøre i Guds navn.

Anonymkode: a2d10...82b

Eva ble jo skapt av Admas ribben for å tilfredstille Adam så de er ikke likestilt i den kristne bibelen

Anonymkode: eda6e...c2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Østerdølen skrev (37 minutter siden):

Men selvfølgelig har jeg fordommer mot rasister, det har jeg på generelt grunnlag. Det skal jeg være den første til å innrømme. Jeg mener ALLE rasister er lite intelligente, uopplyste og mennesker som ikke klarer å se sammenhenger. Mennesker som kun leser alternative medier, som mener at ytringsfriheten er absolutt (kun for rasisten, for meningsmotstandere har ikke ytringsfrihet, for da er det forsøk på knebling)  og at man derfor har rett til å si hva man vil, til hvem man vil, og at man selv har rett til å definere hva som er rasistisk, eller ikke. Videre mener jeg at rasister ikke klarer å vurdere fakta, men plukker ut tall og statistikker som passer deres egen agenda, uavhengig om de er sannferdige eller ikke. Enkle, stakkarslige mennesker som ikke har kommet seg frem i livet, men som har behov for å legge skylden for sin egen udugelighet på andre, svakere grupper, slik at de skal slippe å stå til ansvar for seg selv. Og ja, her flommer det over av fordommer og generalisering.

… og dette gjelder selvsagt også ikke-vestlige rasister som føler seg overlegne vestlig kultur, verdier og levesett?

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

… og dette gjelder selvsagt også ikke-vestlige rasister som føler seg overlegne vestlig kultur, verdier og levesett?

Jepp

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hva er det egentlig du mener her? Du stilller meg mange spørsmål som virker helt merkelige med hensyn til hva jeg skrev, og når jeg svarer deg at jeg ikke forstår hvorfor du spør, så er svaret «nei, jeg skjønte at du ikke skjønte det helt»….? Hvorfor stilte du de spørsmålene i det hele tatt, og hva har ditt syn på rasisme med dette å gjøre? Kan du ikke bare svare på det jeg spurte deg om i første omgang? 
Når jeg har skrevet helt tydelig hva jeg mener om undertrykkende kulturer, hvorfor spør du meg om hva jeg mener om en spesifikk undertrykkende kultur? Kan du ikke bare svare på det?

Men hvorfor kommer du med en hel haug med random spørsmål, kan ikke du svare på spørsmålene mine?

Skrevet
Østerdølen skrev (20 minutter siden):

Men hvorfor kommer du med en hel haug med random spørsmål, kan ikke du svare på spørsmålene mine?

Spørsmålene mine er jo ikke random, Østerdølen. Utgangspunktet for vår lille samtale her var konseptet kulturrasisme. Jeg skriver at jeg mener kulturer med demokrati, likestilling og likeverd er overlegne kulturer som undertrykker kvinner, utøver vold mot barn og som undertrykker homofile. Hvorpå du da velger å spørre meg hva jeg mener om den undertrykkende evangelistiske kirken i USA. Hvorfor stilte du det spørsmålet? Er det ikke åpenbart ut fra hva jeg skrev? Eller antok du, basert på fordommer, at jeg aksepterer undertrykkende kulturer så lenge de består av hvite, kristne mennesker?

Men jo da, jeg kan godt svare på spørsmålene dine:

«Men hva synes du da om den evangeliske kristne kirken i USA da?» Som allerede skrevet mener jeg at kulturer som undertrykker andre, som kvinner og seksuelle minoriteter, er underlegne kulturer som etterstreber likestilling, likeverd og menneskerettigheter.

«Siden dette er kristendommen, så mener vel alle norske, kristne menn det samme?» Nei, som jeg allerede har skrevet så dømmer jeg ikke folk for hva andre folk mener og gjør.

Sånn, da har jeg svart på spørsmålene dine, kan du svare på mine nå?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Eva ble jo skapt av Admas ribben for å tilfredstille Adam så de er ikke likestilt i den kristne bibelen

Anonymkode: eda6e...c2d

Nei, historien har vist at religiøs praksis alltid innebærer maktmisbruk og undertrykkelse. Både kristendommen og islam har utgangspunkt i tvang. Makt har vel nærmest vært hensikten med disse religionene. Heldigvis er det norske samfunnet, og mange andre samfunn spesielt i Vesten, blitt stadig mer sekulære, og kirken har mistet mye av makten sin. Så får vi håpe samfunnet fortsetter å utvikle seg i den retningen. Jeg har overhode ikke noe imot religiøse mennesker, men religion bør være en privatsak. Man skal ikke tvinge andre til å mene, tro eller utføre noe som helst fordi «det er Guds lov». 

Skrevet
Østerdølen skrev (2 timer siden):

Hva er det som gjør at våre verdier/kulturer er bedre enn andres? 

Jeg kan ikke huske å ha sett noen i denne tråden påstå at «våre» (er det de norske du mener?) verdier/kulturer er bedre enn andres, men jeg kan jo dele mine tanker rundt dette.

Når det gjelder verdier så er det jo egentlig hoppende likegyldig hvilke verdier den enkelte går rundt og bærer på inni seg. Man kan i prinsippet gå rundt og hate likestilling, svarte mennesker, kvinner, menn eller what not uten at det utarter seg til et problem for andre enn den enkelte selv. Problemene oppstår jo når man med utgangspunkt i eget verdisett føler seg berettiget til å frata andre mennesker frihet, rettigheter, helse og liv. Da begynner noens verdier å bli kritisk for andre, og i slike tilfeller mener jeg absolutt andre mennesker både har lov til å mene noe om de verdiene og agere mot dem.

Et nylig eksempel her fra Norge var da den unge KRFU-lederen uttrykte at kvinner som ble voldtatt burde være frem barnet, med utgangspunkt i verdien «alt liv er hellig». Folk gikk jo i fistel. Folk syntes å mene at denne dama for så vidt måtte få mene hva hun ville (menings- og ytringsfrihet er sterke verdier her til lands), men det ble for skummelt når en leder for et politisk parti, altså en representant for makta, mente og uttalte sånne ting. Her mente folkeopinionen at verdiene kvinners rettigheter og frihet var viktigere og mer verdt enn KRFU-lederens religiøse verdier, i den grad at titusener signerte på at hun burde miste vervet sitt. 

På samme måte er det heller ikke problematisk at det finnes strengt religiøse prester med særdeles konservative verdier i for eksempel Iran. Problemet oppstår, for noen, når disse mener seg berettiget til å arrestere og lynsje sivile borgere, som regel kvinner og seksuelle minoriteter, som ikke deler deres verdisyn. Det er også uproblematisk i seg selv at Trump er en konservativ dust med en elendig syn på kvinner og homofile - problemet oppstår når han får makt og utøver den på en måte som går utover andre.

Så hva er det som gjør noen verdier og kulturer bedre enn andres? Vel, selv mener jeg verdier og kulturer som ikke undertrykker andre, som lar folk leve i frihet for maktmisbruk, frykt og undertrykkelse, i aller høyeste grad er overlegen verdier og kulturer som innebærer undertrykkelse.

Skrevet
Østerdølen skrev (1 time siden):

Det er jo svart at man ser ned på alle kulturer som innebærer diskriminering, mishandling etc av kvinner og barn, uavhengig av etnisitet. At det også gjelder kristne samfunn. Hvorfor ser du ikke at standpunktet ikke innebærer rasisme?

Anonymkode: 54001...81b

Skrevet

Det er forøvrig et hån mot de som undertrykkes i visse kulturer å hevde at disse kulturene har livets rett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er forøvrig et hån mot de som undertrykkes i visse kulturer å hevde at disse kulturene har livets rett. 

Og hvordan vil du fjerne dem da?

Skrevet
Østerdølen skrev (Akkurat nå):

Og hvordan vil du fjerne dem da?

Forøvrig går kulturrasismen ut på det at kulturer ikke skal blandes. Jeg har ingenting imot å blande kulturer, så lenge de opprettholder menneskerettighetene slik de er definert av blant annet FN. 

Fjerning av kulturer som ikke støtter opp om menneskerettighetene kan gjøres vel hjelp av lover og regler og noen som kan opprettholde disse. Det er vanskelig å gjøre i samfunn der også staten ønsker å opprettholde kulturen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Forøvrig går kulturrasismen ut på det at kulturer ikke skal blandes. Jeg har ingenting imot å blande kulturer, så lenge de opprettholder menneskerettighetene slik de er definert av blant annet FN. 

Fjerning av kulturer som ikke støtter opp om menneskerettighetene kan gjøres vel hjelp av lover og regler og noen som kan opprettholde disse. Det er vanskelig å gjøre i samfunn der også staten ønsker å opprettholde kulturen. 

Jeg føyer til at feks barneekteskap er forbudt i Norge, og de som likevel gjør dette kan dømmes. 

Skrevet
Østerdølen skrev (På 14.11.2025 den 17.26):

Det å ønske seg noe andre har, er vel noe alle barn opplever. Så om det er argumentet ditt, holder ikke det mål etter mitt syn. 

Og du gikk jo rett i den klassiske fella, du stempler alle menn fra ett land som de samme. de har alle samme meninger, samme holdninger og samme kultur, kun fordi de kommer fra samme land eller religion. Du mener at du vet hva alle menn fra Afganistan mener ut i fra dine fordommer og ikke fra kunnskap.

Og nei, i islam er ikke kvinner mannens eiendom. Det er EN tolkning av det: I følge islam er kvinnen og mannen likestilt ovenfor Gud, men de har ulike roller.

Ett godt eksempel: I følge islam så er det ikke Eva sin skyld at Adam ble fristet til å spise det forbudte eplet, de hadde begge skyld i det. Men i følge kristendommen legges skylden på Eva for at de ble kastet ut av Paradis, hun fristet stakkars Adam og det er derfor kvinnen skal føde i smerter, for å gjøre bot for dette sviket.

Og i islam er Adam og Eva skapt ut fra samme sjel, noe som gjør dem likestilte. Mens i følge kristendommen er Eva skapt av Adams ribben, og hun er derfor bare en del av ett menneske og dermed underdanig Adam. Så jeg vet ikke hvilket kvinnesyn som er verst, jeg...

Så igjen: Du tilegner ALLE muslimer de samme holdningene, uansett opprinnelsesland, om de er  sunni- eller sjia, om de er dypt religiøse eller moderate, om de har vokst opp i Syria eller Norge. DET er rasisme.

Når du ser hvem som står bak dagens ungdomskriminalitet så er det et problem. Uansett om man blir lokket inn eller søker seg mot kriminalitet selv så er det jo pengene som lokker. Skulle dette representert befolknkngen måtte minst 80% være ungdommer med bakgrunn i norsk kultur. 

Hvorfor er det så få damer fra denne typen kultur som får seg jobb sammenligent med damer fra andre kulturer? 

Hva med arv? Hvorfor er ikke kvinner og menn likestilte der om de er så like? En kvinne skal arve halvparten av det mannen skl arve. 

Du nevner et sted at du er imot "rasister" som bruker statistikk til å vri saker, kan du komme med noen eksempler på det? Venstresiden prøvde f.eks. under covid å bortforklare stor økning i smitte og liten vaksinerings-grad i bydeler i Oslo med høy andel innvadrere med at de bodde trangt. Det viste seg å være helt feil, sannheten var at man ikke stolte på norske myndigheter og mente at man selv viste best. 

Hvorfor alternative media vinner frem? Se på klippingen av Trump talen som BBC og også NRK gjorde. Eller gå tilbake til NRK dagsrevyen den 7. oktober: de sier nesten ingenting om det som skjedde i Israel. Også har man alt det andre de utelater eller kritikk som de ikke stopper. 

Anonymkode: c9ff4...0a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Når du ser hvem som står bak dagens ungdomskriminalitet så er det et problem. Uansett om man blir lokket inn eller søker seg mot kriminalitet selv så er det jo pengene som lokker. Skulle dette representert befolknkngen måtte minst 80% være ungdommer med bakgrunn i norsk kultur. 

Hvorfor er det så få damer fra denne typen kultur som får seg jobb sammenligent med damer fra andre kulturer? 

Hva med arv? Hvorfor er ikke kvinner og menn likestilte der om de er så like? En kvinne skal arve halvparten av det mannen skl arve. 

Du nevner et sted at du er imot "rasister" som bruker statistikk til å vri saker, kan du komme med noen eksempler på det? Venstresiden prøvde f.eks. under covid å bortforklare stor økning i smitte og liten vaksinerings-grad i bydeler i Oslo med høy andel innvadrere med at de bodde trangt. Det viste seg å være helt feil, sannheten var at man ikke stolte på norske myndigheter og mente at man selv viste best. 

Hvorfor alternative media vinner frem? Se på klippingen av Trump talen som BBC og også NRK gjorde. Eller gå tilbake til NRK dagsrevyen den 7. oktober: de sier nesten ingenting om det som skjedde i Israel. Også har man alt det andre de utelater eller kritikk som de ikke stopper. 

At ungdomskriminalitet er ett stort problem, er jeg helt enig i. Og en god løsning på det, har jeg dessverre ikke. 

Ett godt eksempel på hvordan statistikk misbrukes, er temaet voldtekt.

En påstand som har gått her inne er at alle voldtekter i Oslo er gjennomført av innvandrere. Det er "beviset" for at innvandrermenn er voldtekstmenn.  Plukker du ut fra statistikken slik, så stemmer det. 

MEN: i 2023 ble det anmeldt 7221 seksuallovbrudd i Norge, overfallsvoldtekt sto for 4,8 % av dette. Det vil derfor si at 95,2 % av ALLE typer voldtekter i Norge, gjennomføres av en etnisk norsk mann, som enten er kjæreste, venn, bekjent, nabo eller familie med offeret.  DA blir statistikken feil, når hovedfokuset ligger på 4,8% (fordi de er innvandrere), i stedet for de 95,2 % som er etniske nordmenn. 

Skrevet
Østerdølen skrev (1 time siden):

At ungdomskriminalitet er ett stort problem, er jeg helt enig i. Og en god løsning på det, har jeg dessverre ikke. 

Ett godt eksempel på hvordan statistikk misbrukes, er temaet voldtekt.

En påstand som har gått her inne er at alle voldtekter i Oslo er gjennomført av innvandrere. Det er "beviset" for at innvandrermenn er voldtekstmenn.  Plukker du ut fra statistikken slik, så stemmer det. 

MEN: i 2023 ble det anmeldt 7221 seksuallovbrudd i Norge, overfallsvoldtekt sto for 4,8 % av dette. Det vil derfor si at 95,2 % av ALLE typer voldtekter i Norge, gjennomføres av en etnisk norsk mann, som enten er kjæreste, venn, bekjent, nabo eller familie med offeret.  DA blir statistikken feil, når hovedfokuset ligger på 4,8% (fordi de er innvandrere), i stedet for de 95,2 % som er etniske nordmenn. 

Her er det faktisk du som bruker statistikken feil. Det at utenlandske står for 100% av overfallsvoldtekter utelukker de heller ikke fra den andre statistikken. Jeg har ikke lest noe sted her at man mener at nordmenn ikke kan være voldtekstmenn eller overgripere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Her er det faktisk du som bruker statistikken feil. Det at utenlandske står for 100% av overfallsvoldtekter utelukker de heller ikke fra den andre statistikken. Jeg har ikke lest noe sted her at man mener at nordmenn ikke kan være voldtekstmenn eller overgripere. 

Jo, statistisk så er det MYE større mulighet for at andre typer voldtekt begås av en hvit nordmann, fordi jenter/ kvinner fra andre kulturer faktisk ikke anmelder mannen sin/broren sin/naboen sin. 

Og når fokuset da ligger på en bitteliten prosent av alle voldtekter, i stedet for å se at dette er ett holdningsproblem blant MENN, uansett bakgrunn, i stedet for ett problem kun blant innvandrermenn. Da misbrukes statistikken.  

Skrevet
Østerdølen skrev (40 minutter siden):

Jo, statistisk så er det MYE større mulighet for at andre typer voldtekt begås av en hvit nordmann, fordi jenter/ kvinner fra andre kulturer faktisk ikke anmelder mannen sin/broren sin/naboen sin. 

Og når fokuset da ligger på en bitteliten prosent av alle voldtekter, i stedet for å se at dette er ett holdningsproblem blant MENN, uansett bakgrunn, i stedet for ett problem kun blant innvandrermenn. Da misbrukes statistikken.  

Dette er jo ikke riktig. For to dager siden ble en 25 åring fra Syria dømt for å ha voldtatt ei på 13 år, de hadde festet sammen så jeg går ut i fra at de var venner. De siste 2 årene har det dukket opp flere slike voldtekter og ingen bruker ordet overfall. Hva med forhold der hun er norsk og han opprinnlig ikke er det? Skulle en voldtekt oppstå der så ville det vært naturlig at hun anmeldte det ut i fra dine forklaringer. 

Det at man ikke anmelder betyr jo at det ikke skjer. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt. Huks å diskuter sak og ikke person. Det er ugreit å tillegge andre brukere meninger og tanker de ikke har uttrykt. 

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er jo ikke riktig. For to dager siden ble en 25 åring fra Syria dømt for å ha voldtatt ei på 13 år, de hadde festet sammen så jeg går ut i fra at de var venner. De siste 2 årene har det dukket opp flere slike voldtekter og ingen bruker ordet overfall. Hva med forhold der hun er norsk og han opprinnlig ikke er det? Skulle en voldtekt oppstå der så ville det vært naturlig at hun anmeldte det ut i fra dine forklaringer. 

Det at man ikke anmelder betyr jo at det ikke skjer. 

Nei, og det gjelder vel alle etniske norske jentene som velger å ikke å anmelde sine etniske norske venner, familie og naboer det. Dessverre er mørketallet for voldtekter enorme.

Skrevet

Dersom man skal legge en slik vid definisjon av rasisme til grunn, så er det fort gjort å trå i fella selv. Feks vil folk som dømmer MAGA-bevegelsen nord og ned være kulturrasister, fordi det som definerer MAGA er den felles kulturen de har, altså vil det å dømme denne gruppen som noe dårlig være kulturrasisme.

Men så lurer jeg på hvorfor man skal trekke rasismekortet i alle sammenhenger. Det å ha et ønske om å slå hardt ned på kulturer som aksepterer menneskerettighetsbrudd, burde være noe man støtter, ikke noe man trekker rasismekortet på. Det å mene at slike kulturer ikke har livets rett er noe bra, og til støtte for ofrene i slike kulturer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Men så lurer jeg på hvorfor man skal trekke rasismekortet i alle sammenhenger. Det å ha et ønske om å slå hardt ned på kulturer som aksepterer menneskerettighetsbrudd, burde være noe man støtter, ikke noe man trekker rasismekortet på. Det å mene at slike kulturer ikke har livets rett er noe bra, og til støtte for ofrene i slike kulturer. 

Det der forstår ikke jeg heller, forstår ikke at man ikke kan kritisere de delene uten at det går helt i svart for enkelte. 

Anonymkode: 1f245...cbd

Skrevet

Jeg tenker denne diskusjonen er over 🎉

Anonymkode: 82115...957

Skrevet

Da tråden er ryddet gjentatte ganger etter rydding blir den nå stengt.

Admin

• Rhodiola låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...