Østerdølen Skrevet 14. november #26 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er rett og slett ikke lov til å uttale seg kritisk om fremmedkulturelle innvandrere. Da tas det for gitt at du har problemer med hudfargen, samme hvor mye du insisterer på at det er KULTUREN og VERDISYNET som er årsaken, du blir uansett stemplet som rasist med fordommer og fremmedfrykt. Anonymkode: 58ee5...e98 En variant, og hovedform av rasisme (men like mye rasisme for det) er KULTURRASISME. Derfor holder det ikke mål å si "jeg er ikke rasist, for jeg ser ikke på rase eller hudfarge, men kultur". Den typen rasisme forhåndsdømmer en stor gruppe mennesker, kun pga sin kulturbakgrunn, samt at den går ut på at "min kultur er bedre enn din, og min kultur kan ikke blandes med din". Det ER rasisme, uansett hvordan man vrir, vender og unnskylder. Sjekk ut Store Norske Leksikon, rasisme.
Anonym bruker Skrevet 14. november #27 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er rett og slett ikke lov til å uttale seg kritisk om fremmedkulturelle innvandrere. Da tas det for gitt at du har problemer med hudfargen, samme hvor mye du insisterer på at det er KULTUREN og VERDISYNET som er årsaken, du blir uansett stemplet som rasist med fordommer og fremmedfrykt. Anonymkode: 58ee5...e98 Det driter jeg i. Anonymkode: 8af42...923
MissSaigon Skrevet 14. november #28 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har aldri lest et eneste ord om at noen mener en rase er bedre enn en annen. Jeg har ikke lest et eneste kritisk ord om hudfarge heller. Så den definisjonen på rasistiske ytringer bør kalibreres veldig mange hakk. Anonymkode: 58ee5...e98 Tror du at rasisme kun handler om fargen på huden?
Anonym bruker Skrevet 14. november #29 Skrevet 14. november Østerdølen skrev (1 time siden): En variant, og hovedform av rasisme (men like mye rasisme for det) er KULTURRASISME. Derfor holder det ikke mål å si "jeg er ikke rasist, for jeg ser ikke på rase eller hudfarge, men kultur". Den typen rasisme forhåndsdømmer en stor gruppe mennesker, kun pga sin kulturbakgrunn, samt at den går ut på at "min kultur er bedre enn din, og min kultur kan ikke blandes med din". Det ER rasisme, uansett hvordan man vrir, vender og unnskylder. Sjekk ut Store Norske Leksikon, rasisme. Ærlig talt, du misforstår fullstendig. Det er ikke fnugg av rasisme å mene at kulturer ikke passer sammen. Vet du egentlig hva kultur er? Bakgrunnen for all kultur er et fellesskap. Du har en helt grunnleggende feiloppfatning av hva kultur faktisk er. Tror du det handler om matlaging? Det er ikke å forhåndsdømme når en beskriver inkompatible kulturforskjeller. En kan elske en kultur uten å ønske den. En kan tenke at det finnes mange fargerike mennesker uten å ønske dem som naboer. Men da må en leve med rasismestempel fra enkelte som ikke klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Anonymkode: 58ee5...e98
Anonym bruker Skrevet 14. november #30 Skrevet 14. november MissSaigon skrev (30 minutter siden): Tror du at rasisme kun handler om fargen på huden? Enn du? Anonymkode: 58ee5...e98
Østerdølen Skrevet 14. november #31 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Ærlig talt, du misforstår fullstendig. Det er ikke fnugg av rasisme å mene at kulturer ikke passer sammen. Vet du egentlig hva kultur er? Bakgrunnen for all kultur er et fellesskap. Du har en helt grunnleggende feiloppfatning av hva kultur faktisk er. Tror du det handler om matlaging? Det er ikke å forhåndsdømme når en beskriver inkompatible kulturforskjeller. En kan elske en kultur uten å ønske den. En kan tenke at det finnes mange fargerike mennesker uten å ønske dem som naboer. Men da må en leve med rasismestempel fra enkelte som ikke klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Anonymkode: 58ee5...e98 EH!JO! At man ikke forstår definisjonen av hva rasisme er og hva begrepet inneholder unnskylder ingenting. Uttalelser er like rasistiske uansett om man selv ikke mener det. Det er heldigvis ikke opp til deg å definere hva rasisme er, og det er irellevant at du mener kultur ikke kommer under rasisme, men det gjør det faktisk, om man liker det eller ikke. Utdrag fra Store Norske Leksikon, "rasisme" Den andre hovedformen for rasisme, kulturrasismen, legger større vekt på kultur og motstand mot å blande kulturer og religioner sammen. Kulturrasismen antar at individer er forutbestemt av sin kulturelle bakgrunn og at nasjoner og samfunn bare kan være i harmoni med seg selv når de er kulturelt ensartede heller enn flerkulturelle. Kulturblanding vil ifølge en slik oppfatning uunngåelig føre til destabilisering og konflikt. https://snl..no/rasisme
Anonym bruker Skrevet 14. november #32 Skrevet 14. november Østerdølen skrev (22 minutter siden): EH!JO! At man ikke forstår definisjonen av hva rasisme er og hva begrepet inneholder unnskylder ingenting. Uttalelser er like rasistiske uansett om man selv ikke mener det. Det er heldigvis ikke opp til deg å definere hva rasisme er, og det er irellevant at du mener kultur ikke kommer under rasisme, men det gjør det faktisk, om man liker det eller ikke. Utdrag fra Store Norske Leksikon, "rasisme" Den andre hovedformen for rasisme, kulturrasismen, legger større vekt på kultur og motstand mot å blande kulturer og religioner sammen. Kulturrasismen antar at individer er forutbestemt av sin kulturelle bakgrunn og at nasjoner og samfunn bare kan være i harmoni med seg selv når de er kulturelt ensartede heller enn flerkulturelle. Kulturblanding vil ifølge en slik oppfatning uunngåelig føre til destabilisering og konflikt. https://snl..no/rasisme Om man legger denne definisjonen til grunn så kan det knapt finnes ikke-rasister her i verden. Jeg tror det er få som ikke er forutinntatt til folk med utgangspunt i hvilken kultur de tilhører. «Å, du er jøde oppvokst i Israel? Fortell mer, jeg har absolutt INGEN forforsåelse for eller fordommer knytta til israelske jøder, jeg er HELT blank!». Anonymkode: a2d10...82b
TheWitch Skrevet 14. november #33 Skrevet 14. november Østerdølen skrev (47 minutter siden): EH!JO! At man ikke forstår definisjonen av hva rasisme er og hva begrepet inneholder unnskylder ingenting. Uttalelser er like rasistiske uansett om man selv ikke mener det. Det er heldigvis ikke opp til deg å definere hva rasisme er, og det er irellevant at du mener kultur ikke kommer under rasisme, men det gjør det faktisk, om man liker det eller ikke. Utdrag fra Store Norske Leksikon, "rasisme" Den andre hovedformen for rasisme, kulturrasismen, legger større vekt på kultur og motstand mot å blande kulturer og religioner sammen. Kulturrasismen antar at individer er forutbestemt av sin kulturelle bakgrunn og at nasjoner og samfunn bare kan være i harmoni med seg selv når de er kulturelt ensartede heller enn flerkulturelle. Kulturblanding vil ifølge en slik oppfatning uunngåelig føre til destabilisering og konflikt. https://snl..no/rasisme Da har vi dessverre importert ekstremt mange rasister til Norge som synes den norske kulturen er helt forferdelig og ikke ønsker at sine barn skal vokse opp til å bli en del av den norske kulturen.
Østerdølen Skrevet 14. november #34 Skrevet 14. november TheWitch skrev (31 minutter siden): Da har vi dessverre importert ekstremt mange rasister til Norge som synes den norske kulturen er helt forferdelig og ikke ønsker at sine barn skal vokse opp til å bli en del av den norske kulturen. Nei, det er jeg delvis enig i. Men denne gruppen er så liten etter min mening, likevel.
Østerdølen Skrevet 14. november #35 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (1 time siden): Om man legger denne definisjonen til grunn så kan det knapt finnes ikke-rasister her i verden. Jeg tror det er få som ikke er forutinntatt til folk med utgangspunt i hvilken kultur de tilhører. «Å, du er jøde oppvokst i Israel? Fortell mer, jeg har absolutt INGEN forforsåelse for eller fordommer knytta til israelske jøder, jeg er HELT blank!». Anonymkode: a2d10...82b Men nå er nå definisjonen slik den er. Og for å si det slik: Det ligger i ryggmargen på de fleste mennesker å være skeptisk mot andre mennesker som ikke er lik en selv. Men det er da man må være bevisst egne holdninger og jobbe med dem. Det første er å innrømme egne fordommer og rasistiske holdninger, før man kan ta tak i dem. Ved de møtene jeg har hatt med jøder, tenker jeg at de ikke er personlig ansvarlige for hva Staten Israel har gjort, men de er selv ansvarlige for de holdninger og meninger de eventuelt måtte stå for. På samme vis som at ingen muslimer er personlig ansvarlige for Hamas, 11. september eller andre ting. Kristne i Norge er heller ikke personlig ansvarlige for drap på leger på abortklinikker i USA. Katolikker er ikke ansvarlige for seksuelt misbruk i kirken osv.
TheWitch Skrevet 14. november #36 Skrevet 14. november Østerdølen skrev (41 minutter siden): Nei, det er jeg delvis enig i. Men denne gruppen er så liten etter min mening, likevel. Nei DET er ikke en liten gruppe, men de sier det ikke til deg.
Anonym bruker Skrevet 14. november #37 Skrevet 14. november Hva er afgansk kultur? Og nå tenker jeg ikke på det ekstreme som Taliban har innført. At kvinner skal være hjemme og stelle for barn, mann og hjem? At kvinner skal få så mage barn som mulig? I så fall vil norsk kultur være at kvinner skal jobbe ute og både kvinner og menn skal delta i stell av barn og hjem. Man skal heller ikke få flere barn enn man klarer å ta seg av. Det sier seg selv at desse to ikke vil kunne fungere bra sammen om du ser på barna. På den ene siden har du mange barn og selv om de får mat, klær og husly så vil nok de på et punkt ønske seg de samme som de norske barna har, men som er umulig med en inntekt. Hva med synet på kvinner? I islam og dermed også i Afganistan er kvinnen mannens eiendom. Afganske menn må jo se på norske menn som svake som ikke kan forsørke eller kontrollere sin eiendom. Dermed ser de ned på den norske kulturen om likestilling. Anonymkode: c9ff4...0a7
Anonym bruker Skrevet 14. november #38 Skrevet 14. november Østerdølen skrev (41 minutter siden): Men nå er nå definisjonen slik den er. Og for å si det slik: Det ligger i ryggmargen på de fleste mennesker å være skeptisk mot andre mennesker som ikke er lik en selv. Men det er da man må være bevisst egne holdninger og jobbe med dem. Det første er å innrømme egne fordommer og rasistiske holdninger, før man kan ta tak i dem. Ved de møtene jeg har hatt med jøder, tenker jeg at de ikke er personlig ansvarlige for hva Staten Israel har gjort, men de er selv ansvarlige for de holdninger og meninger de eventuelt måtte stå for. På samme vis som at ingen muslimer er personlig ansvarlige for Hamas, 11. september eller andre ting. Kristne i Norge er heller ikke personlig ansvarlige for drap på leger på abortklinikker i USA. Katolikker er ikke ansvarlige for seksuelt misbruk i kirken osv. Nei, jeg mener heller ikke at noen er skyldige i det noen andre mennesker har gjort eller står for. Men jeg misliker sterkt kulturer som tillater og fremheier f.eks vold og diskriminering mot kvinner, vold mot barn, homohat, vold mot de som tilhører en annen, eller ingen, religion. Jeg mener kulturer som undertrykker andre er mindre verdt enn kulturer der undertrykkelse motarbeides og demokrati, likestilling og mennesketettigherer fremelskes. I henhold til definisjonen over er jeg da en rasist, og det er nok storparten av verdens befolkning også. Anonymkode: a2d10...82b
Anonym bruker Skrevet 14. november #39 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg mener heller ikke at noen er skyldige i det noen andre mennesker har gjort eller står for. Men jeg misliker sterkt kulturer som tillater og fremheier f.eks vold og diskriminering mot kvinner, vold mot barn, homohat, vold mot de som tilhører en annen, eller ingen, religion. Jeg mener kulturer som undertrykker andre er mindre verdt enn kulturer der undertrykkelse motarbeides og demokrati, likestilling og mennesketettigherer fremelskes. I henhold til definisjonen over er jeg da en rasist, og det er nok storparten av verdens befolkning også. Anonymkode: a2d10...82b Jeg tenker det samme. Jeg mener også kulturer som fremmer undertykkelse og diskriminering ikke er bra. Dette inkluderer "hvite" kristne kulturer, slik som mange sekter eller dypt religiøse samfunn. Anonymkode: 54001...81b
Anonym bruker Skrevet 14. november #40 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker det samme. Jeg mener også kulturer som fremmer undertykkelse og diskriminering ikke er bra. Dette inkluderer "hvite" kristne kulturer, slik som mange sekter eller dypt religiøse samfunn. Anonymkode: 54001...81b Ja, det handler om undertrykkelse og diskriminering, ikke hudfarge eller nasjonalitetet. Men fordi man da mener at jo, noen kulturer (de som er demokratiske og jobber mot undertrykkelse) er bedre enn kulturer der undertrykkelse og diskriminering er godtatt, så er man i henhold til definisjonen en rasist. Jeg tror ikke en sånn måte å definere rasisme på er så formålstjenlig. Anonymkode: a2d10...82b
Anonym bruker Skrevet 14. november #41 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, det handler om undertrykkelse og diskriminering, ikke hudfarge eller nasjonalitetet. Men fordi man da mener at jo, noen kulturer (de som er demokratiske og jobber mot undertrykkelse) er bedre enn kulturer der undertrykkelse og diskriminering er godtatt, så er man i henhold til definisjonen en rasist. Jeg tror ikke en sånn måte å definere rasisme på er så formålstjenlig. Anonymkode: a2d10...82b Helt enig! Da er man i tilfelle rasist mot egen hudfarge da, hvis man legger denne definisjonen til grunn. Anonymkode: 54001...81b
Østerdølen Skrevet 14. november #42 Skrevet 14. november TheWitch skrev (55 minutter siden): Nei DET er ikke en liten gruppe, men de sier det ikke til deg. Så da har du oversikt over hvor mange det er? Hvordan klarer du det da? Eller går du bare ut i fra at de hater Norge fordi de kommer fra en spesiell kultur?
Østerdølen Skrevet 14. november #43 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Hva er afgansk kultur? Og nå tenker jeg ikke på det ekstreme som Taliban har innført. At kvinner skal være hjemme og stelle for barn, mann og hjem? At kvinner skal få så mage barn som mulig? I så fall vil norsk kultur være at kvinner skal jobbe ute og både kvinner og menn skal delta i stell av barn og hjem. Man skal heller ikke få flere barn enn man klarer å ta seg av. Det sier seg selv at desse to ikke vil kunne fungere bra sammen om du ser på barna. På den ene siden har du mange barn og selv om de får mat, klær og husly så vil nok de på et punkt ønske seg de samme som de norske barna har, men som er umulig med en inntekt. Hva med synet på kvinner? I islam og dermed også i Afganistan er kvinnen mannens eiendom. Afganske menn må jo se på norske menn som svake som ikke kan forsørke eller kontrollere sin eiendom. Dermed ser de ned på den norske kulturen om likestilling. Anonymkode: c9ff4...0a7 Det å ønske seg noe andre har, er vel noe alle barn opplever. Så om det er argumentet ditt, holder ikke det mål etter mitt syn. Og du gikk jo rett i den klassiske fella, du stempler alle menn fra ett land som de samme. de har alle samme meninger, samme holdninger og samme kultur, kun fordi de kommer fra samme land eller religion. Du mener at du vet hva alle menn fra Afganistan mener ut i fra dine fordommer og ikke fra kunnskap. Og nei, i islam er ikke kvinner mannens eiendom. Det er EN tolkning av det: I følge islam er kvinnen og mannen likestilt ovenfor Gud, men de har ulike roller. Ett godt eksempel: I følge islam så er det ikke Eva sin skyld at Adam ble fristet til å spise det forbudte eplet, de hadde begge skyld i det. Men i følge kristendommen legges skylden på Eva for at de ble kastet ut av Paradis, hun fristet stakkars Adam og det er derfor kvinnen skal føde i smerter, for å gjøre bot for dette sviket. Og i islam er Adam og Eva skapt ut fra samme sjel, noe som gjør dem likestilte. Mens i følge kristendommen er Eva skapt av Adams ribben, og hun er derfor bare en del av ett menneske og dermed underdanig Adam. Så jeg vet ikke hvilket kvinnesyn som er verst, jeg... Så igjen: Du tilegner ALLE muslimer de samme holdningene, uansett opprinnelsesland, om de er sunni- eller sjia, om de er dypt religiøse eller moderate, om de har vokst opp i Syria eller Norge. DET er rasisme.
Østerdølen Skrevet 14. november #44 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, jeg mener heller ikke at noen er skyldige i det noen andre mennesker har gjort eller står for. Men jeg misliker sterkt kulturer som tillater og fremheier f.eks vold og diskriminering mot kvinner, vold mot barn, homohat, vold mot de som tilhører en annen, eller ingen, religion. Jeg mener kulturer som undertrykker andre er mindre verdt enn kulturer der undertrykkelse motarbeides og demokrati, likestilling og mennesketettigherer fremelskes. I henhold til definisjonen over er jeg da en rasist, og det er nok storparten av verdens befolkning også. Anonymkode: a2d10...82b Men hva synes du da om den evangeliske kristne kirken i USA da? De som kjemper mot abort, mot kvinnefrigjøring, mot homorettigheter, mot klimatiltak og mot velferdsstaten. De som mener at kvinners plass er i hjemmet (bare se på Charlie Kirk, han mente at kvinnen skulle være hjemme og passe barn). De kristne som mener at kvinnen ikke skal ha selvstendig stemmerett (om de skal ha stemmerett i utgangspunktet), men stemme det ektemannen mener er riktig. Skyr du denne undertrykkende kulturen? Er den mindre verdt? Siden dette er kristendommen, så mener vel alle norske, kristne menn det samme?
Anonym bruker Skrevet 14. november #45 Skrevet 14. november Østerdølen skrev (10 minutter siden): Men hva synes du da om den evangeliske kristne kirken i USA da? De som kjemper mot abort, mot kvinnefrigjøring, mot homorettigheter, mot klimatiltak og mot velferdsstaten. De som mener at kvinners plass er i hjemmet (bare se på Charlie Kirk, han mente at kvinnen skulle være hjemme og passe barn). De kristne som mener at kvinnen ikke skal ha selvstendig stemmerett (om de skal ha stemmerett i utgangspunktet), men stemme det ektemannen mener er riktig. Skyr du denne undertrykkende kulturen? Er den mindre verdt? Siden dette er kristendommen, så mener vel alle norske, kristne menn det samme? Som du ser var hun enig i det jeg skrev. Jeg adresserer dette. Anonymkode: 54001...81b
Anonym bruker Skrevet 14. november #46 Skrevet 14. november Østerdølen skrev (12 minutter siden): Men hva synes du da om den evangeliske kristne kirken i USA da? De som kjemper mot abort, mot kvinnefrigjøring, mot homorettigheter, mot klimatiltak og mot velferdsstaten. De som mener at kvinners plass er i hjemmet (bare se på Charlie Kirk, han mente at kvinnen skulle være hjemme og passe barn). De kristne som mener at kvinnen ikke skal ha selvstendig stemmerett (om de skal ha stemmerett i utgangspunktet), men stemme det ektemannen mener er riktig. Skyr du denne undertrykkende kulturen? Er den mindre verdt? Siden dette er kristendommen, så mener vel alle norske, kristne menn det samme? Denne skjønte jeg ikke helt. Er du så full av fordommer at du antar at jeg aksepterer undertrykkende kulturer fordi de består av hvite kristne, mens jeg skyr andre undertrykkende kulturer fordi de består av ikke-hvite med en annen religion…? Dette skrev jeg: «jeg misliker sterkt kulturer som tillater og fremheier f.eks vold og diskriminering mot kvinner, vold mot barn, homohat, vold mot de som tilhører en annen, eller ingen, religion. Jeg mener kulturer som undertrykker andre er mindre verdt enn kulturer der undertrykkelse motarbeides og demokrati, likestilling ogmennesketettigherer fremelskes.» Jeg vet ikke hvorfor du ut fra dette har behov for å spørre meg om hva jeg mener om en undertrykkende kultur (som « tilfeldigvis» består av hvite)? Jeg har jo allerede skrevet hva jeg synes om undertrykkende kulturer. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du spør «siden dette er kristendommen så mener vel alle norske, kristne menn det samme»? Jeg skrev jo, i innlegget du svarte på, at jeg ikke mener at noen er skyldige for hva andre gjør eller står for. Er det litt fordommer ute og går her…? Anonymkode: a2d10...82b
Anonym bruker Skrevet 14. november #47 Skrevet 14. november Østerdølen skrev (1 time siden): Det å ønske seg noe andre har, er vel noe alle barn opplever. Så om det er argumentet ditt, holder ikke det mål etter mitt syn. Og du gikk jo rett i den klassiske fella, du stempler alle menn fra ett land som de samme. de har alle samme meninger, samme holdninger og samme kultur, kun fordi de kommer fra samme land eller religion. Du mener at du vet hva alle menn fra Afganistan mener ut i fra dine fordommer og ikke fra kunnskap. Og nei, i islam er ikke kvinner mannens eiendom. Det er EN tolkning av det: I følge islam er kvinnen og mannen likestilt ovenfor Gud, men de har ulike roller. Ett godt eksempel: I følge islam så er det ikke Eva sin skyld at Adam ble fristet til å spise det forbudte eplet, de hadde begge skyld i det. Men i følge kristendommen legges skylden på Eva for at de ble kastet ut av Paradis, hun fristet stakkars Adam og det er derfor kvinnen skal føde i smerter, for å gjøre bot for dette sviket. Og i islam er Adam og Eva skapt ut fra samme sjel, noe som gjør dem likestilte. Mens i følge kristendommen er Eva skapt av Adams ribben, og hun er derfor bare en del av ett menneske og dermed underdanig Adam. Så jeg vet ikke hvilket kvinnesyn som er verst, jeg... Så igjen: Du tilegner ALLE muslimer de samme holdningene, uansett opprinnelsesland, om de er sunni- eller sjia, om de er dypt religiøse eller moderate, om de har vokst opp i Syria eller Norge. DET er rasisme. Det hjelper jo ikke at Eva og Adam er skapt ut fra samme sjel og derfor liksom er likestilt når det står så dårlig til med likestillingen i mange muslimske land. Religionen i seg selv er sjeldent problemet, det er praktiseringen av den og hva folk tillater seg å gjøre i Guds navn. Anonymkode: a2d10...82b
Østerdølen Skrevet 14. november #48 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Denne skjønte jeg ikke helt. Er du så full av fordommer at du antar at jeg aksepterer undertrykkende kulturer fordi de består av hvite kristne, mens jeg skyr andre undertrykkende kulturer fordi de består av ikke-hvite med en annen religion…? Dette skrev jeg: «jeg misliker sterkt kulturer som tillater og fremheier f.eks vold og diskriminering mot kvinner, vold mot barn, homohat, vold mot de som tilhører en annen, eller ingen, religion. Jeg mener kulturer som undertrykker andre er mindre verdt enn kulturer der undertrykkelse motarbeides og demokrati, likestilling ogmennesketettigherer fremelskes.» Jeg vet ikke hvorfor du ut fra dette har behov for å spørre meg om hva jeg mener om en undertrykkende kultur (som « tilfeldigvis» består av hvite)? Jeg har jo allerede skrevet hva jeg synes om undertrykkende kulturer. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du spør «siden dette er kristendommen så mener vel alle norske, kristne menn det samme»? Jeg skrev jo, i innlegget du svarte på, at jeg ikke mener at noen er skyldige for hva andre gjør eller står for. Er det litt fordommer ute og går her…? Anonymkode: a2d10...82b Nei, jeg skjønte at du ikke skjønte det helt. Når du begynner å påstå at jeg har fordommer fordi jeg sidestiller undertrykkende kulturer som både islamske og kristne. Men selvfølgelig har jeg fordommer mot rasister, det har jeg på generelt grunnlag. Det skal jeg være den første til å innrømme. Jeg mener ALLE rasister er lite intelligente, uopplyste og mennesker som ikke klarer å se sammenhenger. Mennesker som kun leser alternative medier, som mener at ytringsfriheten er absolutt (kun for rasisten, for meningsmotstandere har ikke ytringsfrihet, for da er det forsøk på knebling) og at man derfor har rett til å si hva man vil, til hvem man vil, og at man selv har rett til å definere hva som er rasistisk, eller ikke. Videre mener jeg at rasister ikke klarer å vurdere fakta, men plukker ut tall og statistikker som passer deres egen agenda, uavhengig om de er sannferdige eller ikke. Enkle, stakkarslige mennesker som ikke har kommet seg frem i livet, men som har behov for å legge skylden for sin egen udugelighet på andre, svakere grupper, slik at de skal slippe å stå til ansvar for seg selv. Og ja, her flommer det over av fordommer og generalisering. Og kommentaren om at kristne nordmenn mener det samme som evangelske amerikanere, var på generell basis. Siden noen her mener at alle muslimer har samme syn på kvinner, må dette også gjelde alle kristne menn.
Østerdølen Skrevet 14. november #49 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det hjelper jo ikke at Eva og Adam er skapt ut fra samme sjel og derfor liksom er likestilt når det står så dårlig til med likestillingen i mange muslimske land. Religionen i seg selv er sjeldent problemet, det er praktiseringen av den og hva folk tillater seg å gjøre i Guds navn. Anonymkode: a2d10...82b Men det må da være opp til hvert enkelt land hva slags verdier de har. Det står dårlig til med likestilling i veldig mange vestlige land også. Tolkningene av religionene er problemet, ikke selve religionene. Derfor kan man heller ikke stemple millioner av mennesker pga av tolkningen eller praktiseringen fra noen få. Du ser ikke dobbeltmoralen da? Vi i vesten mener vi har bedre verdier enn mange muslimske land, derfor ser vi ned på dem. Samtidig er vi irritert når muslimer ser ned på den vestlige kulturen, på samme måte som vi ser ned på deres. Hva er det som gjør at våre verdier/kulturer er bedre enn andres? Det er vel kun utgangspunktet og hvor du kommer fra som bestemmer det? Ville jeg ha bosatt meg i ett muslimsk land? Nei, det ville jeg ikke. Men det er fordi jeg er knyttet til landet mitt, det er her jeg har familie, slekt og venner.
Anonym bruker Skrevet 14. november #50 Skrevet 14. november Østerdølen skrev (20 minutter siden): Nei, jeg skjønte at du ikke skjønte det helt. Når du begynner å påstå at jeg har fordommer fordi jeg sidestiller undertrykkende kulturer som både islamske og kristne. Men selvfølgelig har jeg fordommer mot rasister, det har jeg på generelt grunnlag. Det skal jeg være den første til å innrømme. Jeg mener ALLE rasister er lite intelligente, uopplyste og mennesker som ikke klarer å se sammenhenger. Mennesker som kun leser alternative medier, som mener at ytringsfriheten er absolutt (kun for rasisten, for meningsmotstandere har ikke ytringsfrihet, for da er det forsøk på knebling) og at man derfor har rett til å si hva man vil, til hvem man vil, og at man selv har rett til å definere hva som er rasistisk, eller ikke. Videre mener jeg at rasister ikke klarer å vurdere fakta, men plukker ut tall og statistikker som passer deres egen agenda, uavhengig om de er sannferdige eller ikke. Enkle, stakkarslige mennesker som ikke har kommet seg frem i livet, men som har behov for å legge skylden for sin egen udugelighet på andre, svakere grupper, slik at de skal slippe å stå til ansvar for seg selv. Og ja, her flommer det over av fordommer og generalisering. Og kommentaren om at kristne nordmenn mener det samme som evangelske amerikanere, var på generell basis. Siden noen her mener at alle muslimer har samme syn på kvinner, må dette også gjelde alle kristne menn. Hva er det egentlig du mener her? Du stilller meg mange spørsmål som virker helt merkelige med hensyn til hva jeg skrev, og når jeg svarer deg at jeg ikke forstår hvorfor du spør, så er svaret «nei, jeg skjønte at du ikke skjønte det helt»….? Hvorfor stilte du de spørsmålene i det hele tatt, og hva har ditt syn på rasisme med dette å gjøre? Kan du ikke bare svare på det jeg spurte deg om i første omgang? Når jeg har skrevet helt tydelig hva jeg mener om undertrykkende kulturer, hvorfor spør du meg om hva jeg mener om en spesifikk undertrykkende kultur? Kan du ikke bare svare på det? Anonymkode: a2d10...82b
Anbefalte innlegg