Anonym bruker Skrevet 11. november #1 Skrevet 11. november Hvis jeg eller min ex dør, altså en av barnas foreldre, hvordan gjøres da med arv da? Alt den personen eier skal vel da gå til barna? Ting, hus, bil osv. Verdier likvideres kanskje og så fordeles dette på barna? Ser for meg at om min ex dør så vil hans familie ta arven selv, dvs forsyne seg av det de vil ha, selge ting selv osv. Er det noe overformynderi som griper inn? Det vil jo være barnas andre hjem som må fordeles og selges da. Og barna (ikke jeg heller) er jo hans arvinger. Anonymkode: b7cf6...088
Anonym bruker Skrevet 11. november #2 Skrevet 11. november Hans familie har ikke arverett, så lenge han har barn. Så barna arver alt. Anonymkode: 81914...036
Østerdølen Skrevet 11. november #3 Skrevet 11. november Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hvis jeg eller min ex dør, altså en av barnas foreldre, hvordan gjøres da med arv da? Alt den personen eier skal vel da gå til barna? Ting, hus, bil osv. Verdier likvideres kanskje og så fordeles dette på barna? Ser for meg at om min ex dør så vil hans familie ta arven selv, dvs forsyne seg av det de vil ha, selge ting selv osv. Er det noe overformynderi som griper inn? Det vil jo være barnas andre hjem som må fordeles og selges da. Og barna (ikke jeg heller) er jo hans arvinger. Anonymkode: b7cf6...088 Barna er arvinger, så familien hans kan ikke ta noen ting. Alle verdier låses umiddelbart frem til at skifteretten har gjort sitt. Tar de ut verdier (feks ting fra huset), er dette tyveri fra dødsboet og du (frem til barna er 18 år), må anmelde umiddelbart.
Anonym bruker Skrevet 11. november #4 Skrevet 11. november Er han gift på nytt eller har samboerkontrakt vil ektefelle/samboer også arve. Hans søsken eller foreldre arver ingenting når han har barn. I de tilfeller der man mistenker at skifte ikke vil gå riktig for seg, bør man ha offentlig skifte. Anonymkode: efc22...f08
Anonym bruker Skrevet 11. november #5 Skrevet 11. november Barna arvet alt og midlene forvaltes av det offentlige til de er myndige. (Dersom han er gift på ny, arver ektefelle først 1/4. Dersom han har testamente kan han ha testamentert verdier til andre utover barnas pliktdelsarv). Anonymkode: 43972...fd3
Anonym bruker Skrevet 11. november #6 Skrevet 11. november Østerdølen skrev (1 time siden): Barna er arvinger, så familien hans kan ikke ta noen ting. Alle verdier låses umiddelbart frem til at skifteretten har gjort sitt. Tar de ut verdier (feks ting fra huset), er dette tyveri fra dødsboet og du (frem til barna er 18 år), må anmelde umiddelbart. Men jeg har jo ikke tilgang eller rett på eiendommen hans heller. Hjelper noen til med dette? Forhåpentligvis trenger jeg ikke vite dette, men jet liker å være forberedt på det meste. Anonymkode: b7cf6...088
Anonym bruker Skrevet 11. november #7 Skrevet 11. november Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Barna arvet alt og midlene forvaltes av det offentlige til de er myndige. (Dersom han er gift på ny, arver ektefelle først 1/4. Dersom han har testamente kan han ha testamentert verdier til andre utover barnas pliktdelsarv). Anonymkode: 43972...fd3 Men barna kan hentes ut sine ting? Og feks Ta TV til rom osv? Også selges vel resten og pengene passes på til de blir 18? Anonymkode: b7cf6...088
Anonym bruker Skrevet 11. november #8 Skrevet 11. november Statsforvalteren oppnevner verge som vil forvalte barnas arv inntil de blir 18 år og myndig Anonymkode: 67315...856
Anonym bruker Skrevet 11. november #9 Skrevet 11. november Det kommer jo helt an på. Har han testamente? Har han samboer/ektefelle? Eier evt. samboer/ektefelle noe av det han eier? Er han enslig og har barn når han dør, så går alt til barna. Anonymkode: 2ef69...7d8
Anonym bruker Skrevet 11. november #10 Skrevet 11. november Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Statsforvalteren oppnevner verge som vil forvalte barnas arv inntil de blir 18 år og myndig Anonymkode: 67315...856 Åh, det er bra. Forventet noe slik, men greit å vite. Anonymkode: b7cf6...088
Anonym bruker Skrevet 11. november #11 Skrevet 11. november Anonym bruker skrev (1 time siden): Men jeg har jo ikke tilgang eller rett på eiendommen hans heller. Hjelper noen til med dette? Forhåpentligvis trenger jeg ikke vite dette, men jet liker å være forberedt på det meste. Anonymkode: b7cf6...088 Det er statsforvalteren som går inn i slike saker, de oppnevner en verge gjennom overformynderisystemet sitt som forvalter arven. Anonymkode: 0a0bb...6e4
Anonym bruker Skrevet 11. november #12 Skrevet 11. november Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det kommer jo helt an på. Har han testamente? Har han samboer/ektefelle? Eier evt. samboer/ektefelle noe av det han eier? Er han enslig og har barn når han dør, så går alt til barna. Anonymkode: 2ef69...7d8 Foreløpig er det null nye partnere her og ingen testamenter. Men det kan jo endre seg. Anonymkode: b7cf6...088
Østerdølen Skrevet 11. november #13 Skrevet 11. november Anonym bruker skrev (1 time siden): Men jeg har jo ikke tilgang eller rett på eiendommen hans heller. Hjelper noen til med dette? Forhåpentligvis trenger jeg ikke vite dette, men jet liker å være forberedt på det meste. Anonymkode: b7cf6...088 Nei, men om barna er under 18 år når han eventuelt dør, er du deres verge. Dere kan be om offentlig skifte ( retten gjør jobben for dere), dette koster mellom 70-150 000 kroner. Eller så kan du som verge gjøre jobben selv, eventuelt barna dine når de har fylt 18 år.
Anonym bruker Skrevet 11. november #14 Skrevet 11. november Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Statsforvalteren oppnevner verge som vil forvalte barnas arv inntil de blir 18 år og myndig Anonymkode: 67315...856 Kan man ikke velge verge selv og? Bare at statsforvalteren må godkjenne det? Eller gjelder kanskje det bare hvis man var gift med avdøde og dermed arving selv. Anonymkode: 81914...036
Østerdølen Skrevet 11. november #15 Skrevet 11. november (endret) Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Kan man ikke velge verge selv og? Bare at statsforvalteren må godkjenne det? Eller gjelder kanskje det bare hvis man var gift med avdøde og dermed arving selv. Anonymkode: 81914...036 Ja, man kan be om å bli verge selv, eller be om noen andre skal bli verge. Det trenger ikke være utnevnt av statsforvalteren. Søsteren min sto i denne problemstillingen for tre år siden. Hun, som mor til barnet, ble utnevnt som verge og tok derfor skiftet på vegne av barnet. Verdiene er selvfølgelig låst til barnet er 18 år, men hun måtte feks selge hus og bil på barnets vegne. Verdiene ble så satt på sperret konto, med godkjenning av statsforvalteren. Endret 11. november av Østerdølen
Anonym bruker Skrevet 11. november #16 Skrevet 11. november Østerdølen skrev (1 time siden): Ja, man kan be om å bli verge selv, eller be om noen andre skal bli verge. Det trenger ikke være utnevnt av statsforvalteren. Søsteren min sto i denne problemstillingen for tre år siden. Hun, som mor til barnet, ble utnevnt som verge og tok derfor skiftet på vegne av barnet. Verdiene er selvfølgelig låst til barnet er 18 år, men hun måtte feks selge hus og bil på barnets vegne. Verdiene ble så satt på sperret konto, med godkjenning av statsforvalteren. Ok, det høres ut som en bra løsning. Trist å høre at søsteren din måtte gjennom det❤️ Anonymkode: b7cf6...088
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå