Anonym bruker Skrevet 12. november #51 Skrevet 12. november Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du har helt rett, dib fornekter seg ikke. Det er andres skyld at du ikke skjønner andres innlegg, det er ganske typisk. Du trenger ikke sitere hva som er skrevet til meg, for meg er det svært tydelig hva som er skrevet og hva du ikke får med deg. Å påpeke at du sliter med leseforståelse når du selv anklager andre for å skrive utydelig er ikke personangrep. Anonymkode: c3bee...d8a Men da kan jo du svare meg på hva 4a6 mener da, når hun påstår at «systemet feiler de på veien», når hun samtidig sier at det ikke er manglende hjelp og veiledning som fører til at folk blir uføre? Nei, det er kanskje ikke et personangrep, men et komplett hjelpeløst og flaut tilsvar når man kommer til kort i en debatt. Anonymkode: d8372...7a9
Anonym bruker Skrevet 12. november #52 Skrevet 12. november Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men da kan jo du svare meg på hva 4a6 mener da, når hun påstår at «systemet feiler de på veien», når hun samtidig sier at det ikke er manglende hjelp og veiledning som fører til at folk blir uføre? Nei, det er kanskje ikke et personangrep, men et komplett hjelpeløst og flaut tilsvar når man kommer til kort i en debatt. Anonymkode: d8372...7a9 Jeg bedriver ikke voksenopplæring og jeg tar ikke på meg å forklare hva andre mener. Jeg vil tro at du skjønner hva som menes om du legger litt innsats i det. Det er jo ikke jeg som kommer til kort, jeg bare kommenterte på at det ikke var uklart for meg (og basert på at andre likte kommentaren så gjelder det andre også). Så nå anser jeg meg ferdig med denne avsporingen for min del, det betyr jo ingenting for meg hva du skjønner eller ikke. Anonymkode: c3bee...d8a
Anonym bruker Skrevet 12. november #53 Skrevet 12. november Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg bedriver ikke voksenopplæring og jeg tar ikke på meg å forklare hva andre mener. Jeg vil tro at du skjønner hva som menes om du legger litt innsats i det. Det er jo ikke jeg som kommer til kort, jeg bare kommenterte på at det ikke var uklart for meg (og basert på at andre likte kommentaren så gjelder det andre også). Så nå anser jeg meg ferdig med denne avsporingen for min del, det betyr jo ingenting for meg hva du skjønner eller ikke. Anonymkode: c3bee...d8a Det er ikke voksenopplæring å klargjøre hva det visstnok er så åpenbart at en person mener rundt helt konkrete spørsmål, altså. Men greit, hadde ikke regna med noe annet 😊 Anonymkode: d8372...7a9
Anonym bruker Skrevet 12. november #54 Skrevet 12. november Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg bedriver ikke voksenopplæring og jeg tar ikke på meg å forklare hva andre mener. Jeg vil tro at du skjønner hva som menes om du legger litt innsats i det. Det er jo ikke jeg som kommer til kort, jeg bare kommenterte på at det ikke var uklart for meg (og basert på at andre likte kommentaren så gjelder det andre også). Så nå anser jeg meg ferdig med denne avsporingen for min del, det betyr jo ingenting for meg hva du skjønner eller ikke. Anonymkode: c3bee...d8a Normal voksen diskusjonsskikk involverer også å utdype og forklare. Det betyr nemlig noe hva den andre "skjønner eller ikke". Anonymkode: 4a9fb...aa2
Anonym bruker Skrevet 12. november #55 Skrevet 12. november Anonym bruker skrev (1 time siden): Normal voksen diskusjonsskikk involverer også å utdype og forklare. Det betyr nemlig noe hva den andre "skjønner eller ikke". Anonymkode: 4a9fb...aa2 Me det er ikke min kommentar å forklare. Jeg responderte kun på påstanden om at en person var uklar, noe jeg var uenig i. Anonymkode: c3bee...d8a
Anonym bruker Skrevet 12. november #56 Skrevet 12. november De fleste med uføretrygd er et stykke oppi åra. I kommuner med høy gjennomsnittsalder og få unge vil det naturlig nok være en høyere andel av uføretrygdede. Det er sikkert ikke hele forklaringen, men sammen med lave boligpriser (som gjør det attraktivt å flytte dit for folk med dårlig råd og som ikke er avhengig av å finne jobb), forklarer det nok en god del. Anonymkode: 4390f...83b
Anonym bruker Skrevet 12. november #57 Skrevet 12. november Anonym bruker skrev (2 timer siden): Me det er ikke min kommentar å forklare. Jeg responderte kun på påstanden om at en person var uklar, noe jeg var uenig i. Anonymkode: c3bee...d8a At du er uenig i at en person uttrykker seg uklart er jo komplett irrelevant. Når voksne mennesker diskuterer, og noen ber noen forklare hva de mener, så trenger ikke andre å komme med «jeg forstår godt hva personen mener (men jeg gidder ikke å forklare det assa!), det er DU som sliter med leseforståelsen». Gjør du sånn ute i den virkelige verden også? Anonymkode: d8372...7a9
Anonym bruker Skrevet 12. november #58 Skrevet 12. november Anonym bruker skrev (18 timer siden): Utdanning er vel det som skal til for å bryte sirkelen med «arvelig uføre»? Hva hindrer folk i å skaffe seg utdanning? Det snakkes jo om at folk ikke får «hjelp og veiledning» nok, så da prøver jeg å identifisere hva folk «ikke får». I det landet som bruker aller mest ressursser per innbygger. Anonymkode: d8372...7a9 Hva med at lokale skoler legges ned? Så de som bor der og har Uføre foreldre uten mye penger ikke får gått skole? Ikke alle har tid eller mulighet til å flytte for skole og så evt jobb. Anonymkode: 80579...f77
Anonym bruker Skrevet 13. november #59 Skrevet 13. november Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hva med at lokale skoler legges ned? Så de som bor der og har Uføre foreldre uten mye penger ikke får gått skole? Ikke alle har tid eller mulighet til å flytte for skole og så evt jobb. Anonymkode: 80579...f77 Denne skjønte jeg ikke helt. Så vidt meg bekjent finnes det null barn og unge i Norge som ikke har skoleplass. At nærskolen legges ned og elevene busses til skolen i nabobygda er selvsagt kjipt, men det er jo ikke sånn at norske barn og unge ikke får skoleplass. Man har rett på skoletilbud til og med vgs. En veldig stor andel av den norske befolkningen må flytte på seg både for å studere og for å få seg jobb. Studenter som ikke har veldig pengesterke foreldre, altså studenter flest, får til dette gjennom stipend, studielån og ekstrajobb. Så jeg ser ikke helt hvordan skolestrukturen skulle være en forklaring på at folk blir for syke til å kunne jobbe. Anonymkode: d8372...7a9
Anonym bruker Skrevet 14. november #60 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (På 11.11.2025 den 19.21): Nei, det er det diffuse «systemet» sin feil. I Norge har man alltid et «system», eller mangelen på sådan, å skylde på når ting ikke går veien. Anonymkode: d8372...7a9 Som er en konsekvens av velferdsstaten. Vi er vant til at det skal være et system som redder oss. Det er fint, men også en fare ved det. Det kan bli for mye. Anonymkode: 71d7f...4bb
Anonym bruker Skrevet 14. november #61 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (På 11.11.2025 den 9.40): Jeg tror nok dette er veldig sammensatt. Jeg bor i Agder selv, så jeg kjenner jo til de kommunene som er nevnt herfra, og det er bygdekommuner. Det er "langt utpå landet", steder med få arbeidsplasser og få muligheter om du ikke passer inn i den A4-malen som stedet er bygget på. Man vet at det er arvelig med uførhet, både fordi man arver sykdommer, men også fordi man arver sosial status. For å sette det på spissen har man i indre bygder 4 muligheter til jobb, så har du en helse som utelukker disse fire yrkene. Da kan man si at du må flytte til mer sentrale strøk, finne et yrke som du kan mestre selv om du har noen helsemessige utfordringer, men så enkelt er det ikke. Å få personer med dårlig helse til å flytte til sentrale strøk, et sted de helt mangler nettverk, det er ikke gitt at det vil lykkes altså. Anonymkode: 33ef5...9fc Jamen saken er jo at de har jo ikke dårlig helse alle sammen ! Anonymkode: cc225...c59
Anonym bruker Skrevet 14. november #62 Skrevet 14. november Jeg bor i en av disse kommunene og har en datter som er 20 år og snart ufør.. bipolar lidelse og Asperger. Jeg ser ikke helt hvordan det kan endres, hun har ikke full kapasitet. Når det gjelder innlandet så valgte jo fylkeskommunen å legge ned videregående skoler i to av de verste uføreområdene da de tok Dokka og Skarnes. Godt jobba. De elevene som så vidt kom seg igjennom der faller nå fra. Anonymkode: f38e3...5df
Anonym bruker Skrevet 14. november #63 Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jamen saken er jo at de har jo ikke dårlig helse alle sammen ! Anonymkode: cc225...c59 Hvordan vet du det? Anonymkode: f38e3...5df
Anonym bruker Skrevet 14. november #64 Skrevet 14. november Jeg har ikke lest igjennom svarene her, men man må huske at ikke alle som mottar uføretrygd er 100% uføre. Minste uføregrad er 20%. Det skal mye til for å bli ufør, og det tar mange år. Og det handler ikke om at det ikke er passende arbeidsplasser der man bor. Det er også en del 100 % uføre som jobber littegrann, enten i betalt arbeid eller som frivillig. Jeg er selv ufør, og jobber en gang i blant som personlig assistent. Det er en jobb hvor man gjerne kan ha korte vakter, og få vakter. Jeg klarer kanskje maks 10 korte vakter i året. Det er ikke mange arbeidsplasser hvor man kan jobbe så lite. Flere av mine kolleger er også uføre. Det er stor mangel på assistenter, så det er jo fint at vi kan hjelpe til å «tette» noen hull der… Så kjenner jeg flere uføre som jobber frivillig, og noen som har gjort hobbyen sin til jobb. De baker/strikker/syr etc. og selger det de lager eller tar imot bestillinger. Det er stort sett veldig dårlig betalt, dessverre. Anonymkode: ed9c2...523
Anonym bruker Skrevet 16. november #65 Skrevet 16. november Det er mange som er syke i viljen. Uføre pga depresjon og jobbkonflikter. Ja, jeg har både folk i min familie som er sånn, og i omgangskrets. Tre av min tolv år gamle datters beste venninner har mødre som lever på NAV. De har alle bedre helse enn meg, og er uføre fordi de er litt deprimert eller ikke orker tanken på å jobbe, men jeg står på. Jeg har en epilepsi der jeg har nattlige anfall og veldig lav energi på grunn av det, men jobber likevel fullt. Jeg har slitt og sliter psykisk, og betaler selv for å gå til privat psykolog. Vi har enkle middager hjemme, for det er det jeg har overskudd til. Helgen må brukes på å ta unna husarbeid som ikke blir gjort på hverdagene. «Sminken» min består i fuktighetskrem. Mammaene jeg nevnte over har det veldig fint, bruker timesvis foran speilet på å sminke seg hver dag, og legger ut masse innlegg i sosiale medier om alt de gjør for seg selv. Jeg opplever og ser mange kvinner født på 90- og 2000-tallet som ikke eier arbeidsmoral, og som, pga venner eller media eller TikTok, har skjønt at det finnes en måte å få gratis penger fra NAV. Det er så sinnsykt lite bærekraftig. Folk snakket om somalierne som utnyttet seg av systemet. Men hva med alle de etnisk norske damene født på 90-tallet og 2000-tallet som «ikke føler for å jobbe 💞❤️» 🤮 jeg kommer ikke til å sjekke denne tråden igjen, for jeg vet at alle kommer til å reagere veldig på det jeg skriver. Men jeg står hundre prosent inne for alt sammen. Anonymkode: c55bc...716
Anonym bruker Skrevet 16. november #66 Skrevet 16. november Jeg som skrev over om folk som utnytter seg av systemet. både i min familie og i min manns familie har vi begge damer (en i hans, en i min) som feiret da de fikk innvilget uføretrygd og hadde klart å lure systemet (ja! De sa det!). Hun ene sendte oss triumferende meldinger. Hun andre ringte og fortalte om det, og inviterte oss på fest for å feire det! Anonymkode: c55bc...716
Anonym bruker Skrevet 17. november #67 Skrevet 17. november Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg som skrev over om folk som utnytter seg av systemet. både i min familie og i min manns familie har vi begge damer (en i hans, en i min) som feiret da de fikk innvilget uføretrygd og hadde klart å lure systemet (ja! De sa det!). Hun ene sendte oss triumferende meldinger. Hun andre ringte og fortalte om det, og inviterte oss på fest for å feire det! Anonymkode: c55bc...716 Disse finnes, uten tvil, det er utrolig trasig og bidrar kun til økt stigmatisering av de ekte uføre. De aller, aller fleste uføre er reelt helt eller delvis ute av stand til å jobbe. Anonymkode: 4d902...7b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå