Gå til innhold

Når 20 prosent av kommunen er uføre...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nå er det ikke så mange sykdommer som er arvelige og flere av de som er kan man ungå ved hjelp av kosthold og mosjon. 

Men en ting som kanskje er "arvelig" er at man har sett foreldre få penger uten å gjøre noe så da tenker man at det skal være slik. 

Uføretygd skal nå ikke gis til folk som synes det er vansklig å flytte? Det må jo finnes en grunn. 

Anonymkode: a0d41...1ee

Hvilke arvelige sykdommer kan man unngå ved hjelp av kosthold og mosjon?

At trygd går i arv er ikke noe nytt, i mange tilgfeller blir det sånn fordi systemet feiler de på veien.

Anonymkode: dd7e0...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

At trygd går i arv er ikke noe nytt, i mange tilgfeller blir det sånn fordi systemet feiler de på veien.

Hjerte- og kar sykdommer, delvis diabets. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hjerte- og kar sykdommer, delvis diabets. 

Det er vel ikke de sykdommene man tenker på når man sier arvelige. De du nevner er jo mer sosialt "overførbare". Hele familien har dårlig kosthold liksom. 

Anonymkode: 80579...f77

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Systemet «feiler de på veien» på hvilken måte?

Anonymkode: d8372...7a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Systemet «feiler de på veien» på hvilken måte?

Ved at familier som trenger hjelp og veiledning ikke får det. 

Skrevet

Årsaken til at det er flere uføre på bygda enn i byen er jo fordi uføre får aå

lite penger at de ikke har råd til å bo i byene. Det er rett og slett for dyrt 

Anonymkode: dab0a...c69

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vel få familier som får så mye hjelp og oppfølging som norske familier. Hva mer trenger man, mener du? Mener du helt oppriktig at manglende hjelp og veiledning er grunnen til at så mange nordmenn er uføre? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mener du helt oppriktig at manglende hjelp og veiledning er grunnen til at så mange nordmenn er uføre? 

Jeg sa ikke det nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg sa ikke det nei.

Nei, det er det diffuse «systemet» sin feil. I Norge har man alltid et «system», eller mangelen på sådan, å skylde på når ting ikke går veien.

Skrevet

Det er nokså tydelig at mange som svarer på dette forumet, hvor andelen uføre helt sikkert er over landsdekkende gjennomsnitt, er selv en del av problemet, og derfor sitter her inne og taler for sin syke mor, under dekke av seriøse motiver. 
At enkelte tror at offentlig sektor i Norge være verdens største og dyreste, målt etter innbyggertall, er også en del av problemet. Alle som er uføre kan være det med god samvittighet er min mening. Det er de som har ansvaret for reglene som fortjener kritikken. Og det er venstresiden, selv om enkelte er så utrolig kunnskapsløse at selv den sammenhengen er uklar.

Anonymkode: 71d7f...4bb

Skrevet

Nei, det er det diffuse «systemet» sin feil. I Norge har man alltid et «system», eller mangelen på sådan, å skylde på når ting ikke går veien.

Jeg gidder ikke å diskutere på dette nivået.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gidder ikke å diskutere på dette nivået.

Regna med det.

Skrevet

Hvor er ansvaret for eget liv og helse?  Det høres ut som løsningen er at familier kan hente en sunn matkasse hos butikker med oppskrifter også kun få en liten sum penger til persolig bruk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

…at offentlig sektor i Norge være verdens største og dyreste, målt etter innbyggertall

Anonymkode: 71d7f...4bb

Og enda så enorme ressurser som legges i enkeltmennesket, så er vi blant de aller sykeste, og når man feiler i livet er det alltid noen andres ansvar.

Skrevet

Hvor er ansvaret for eget liv og helse?  Det høres ut som løsningen er at familier kan hente en sunn matkasse hos butikker med oppskrifter også kun få en liten sum penger til persolig bruk. 

Jeg snakket om familier hvor uføretrygd går i arv, noen av trenger hjelp til å bryte den sirkelen, noen trenger veiledning, noen trenger avlastning og i noen trenger barna å hentes ut av familien, jeg snakker selvfølgelig ikke om matkasser..... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg snakket om familier hvor uføretrygd går i arv, noen av trenger hjelp til å bryte den sirkelen, noen trenger veiledning, noen trenger avlastning og i noen trenger barna å hentes ut av familien, jeg snakker selvfølgelig ikke om matkasser..... 

Du snakker som om folk ikke får hjelp i dette landet. Det er vel få folkeslag som har så mange muligheter som nordmenn, og som får så mye oppfølging fra staten, som man får helt uavhengig av sosial og økonomisk status. F. eks får alle gratis skolegang og tilbud om høyere utdanning. NAV hjelper deg med å komme ut i jobb.  Skulle tro enkelte mener man burde hatt personlig støttekontakt fra vugge til grav. Man må faktisk selv ta litt ansvar for eget liv og egen helse.

Skrevet

Når man ser på Iveland kommune, som var på denne listen, er det 1400 innbyggere der.

Hver femte av 1400 stk blir ikke så veldig mange, og flere er faktisk innflyttere fordi det er så lave bokostnader der....

Selvfølgelig er det likevel for mange, og de jobber energisk i denne lille kommunen for å få folk i aktivitet, de gjør mye mer der enn i mange store kommuner.

Anonymkode: 33ef5...9fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Du snakker som om folk ikke får hjelp i dette landet. Det er vel få folkeslag som har så mange muligheter som nordmenn, og som får så mye oppfølging fra staten, som man får helt uavhengig av sosial og økonomisk status. F. eks får alle gratis skolegang og tilbud om høyere utdanning. NAV hjelper deg med å komme ut i jobb.  Skulle tro enkelte mener man burde hatt personlig støttekontakt fra vugge til grav. Man må faktisk selv ta litt ansvar for eget liv og egen helse.

Jeg snakker jo ikke om utdanning og økonomisk status, herlighet hvor vanskelig er det egentlig å forstå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg snakker jo ikke om utdanning og økonomisk status, herlighet hvor vanskelig er det egentlig å forstå.

Utdanning er vel det som skal til for å bryte sirkelen med «arvelig uføre»? Hva hindrer folk i å skaffe seg utdanning? Det snakkes jo om at folk ikke får «hjelp og veiledning» nok, så da prøver jeg å identifisere hva folk «ikke får». I det landet som bruker aller mest ressursser per innbygger.

Skrevet

Det er vel få familier som får så mye hjelp og oppfølging som norske familier. Hva mer trenger man, mener du? Mener du helt oppriktig at manglende hjelp og veiledning er grunnen til at så mange nordmenn er uføre? 

Det var ikke det hun skrev i det hele! Hvordan er det mulig å gå i diskusjon når man ikke har evnen til å skjønne det som blir skrevet? 

Anonymkode: c3bee...d8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Utdanning er vel det som skal til for å bryte sirkelen med «arvelig uføre»? Hva hindrer folk i å skaffe seg utdanning? Det snakkes jo om at folk ikke får «hjelp og veiledning» nok, så da prøver jeg å identifisere hva folk «ikke får». I det landet som bruker aller mest ressursser per innbygger.

Så lenge du ikke evner å lese det jeg faktisk skriver så er det nytteløst å diskutere med deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Så lenge du ikke evner å lese det jeg faktisk skriver så er det nytteløst å diskutere med deg.

Du skriver veldig diffust skjønner du. Kan du ikke heller prøve å være litt mer konkret rundt hva du egentlig mener? Hvem får ikke hjelp, og hvilken type hjelp får de ikke?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du skriver veldig diffust skjønner du. Kan du ikke heller prøve å være litt mer konkret rundt hva du egentlig mener? Hvem får ikke hjelp, og hvilken type hjelp får de ikke?

Nei, det er ingenting i veien med hvordan hun skriver. Det er helt tydelig at du sliter med leseforståelse i tråden her, mange av svarene dine er helt goddag mann økseskaft. Så den må du nok ta på deg selv. 

Skrevet

Nei, det er ingenting i veien med hvordan hun skriver. Det er helt tydelig at du sliter med leseforståelse i tråden her, mange av svarene dine er helt goddag mann økseskaft. Så den må du nok ta på deg selv. 

Selvfølgelig. Dette er så klassisk dib, når man møter spørsmål og motstand man ikke klarer å svare på, så blir det personangrep i stedet.

Dette skrev …4a6 som jeg etterspurte en nærmere forklaring på:

«At trygd går i arv er ikke noe nytt, i mange tilfeller blir det sånn fordi systemet feiler de på veien». Når jeg da spør om på hvilken måte «systemet» feiler, svarer hun «ved at familier som trenger hjelp og veiledning ikke får det». Hvorpå da jeg spør (med utgangspunkt i at nordmenn får VELDIG mye hjelp og støtte fra det offentlige): Hva mer trenger vi? Er manglende hjelp og veiledning grunnen til at så mange er uføre (basert på nøyaktig hva 4a6 skrev)?

Nei, det var ikke det hun sa, var svaret jeg da fikk… Altså fikk jeg ingen nærmere forklaring på påstanden at det «blir sånn fordi systemet feiler på veien». Når jeg så påpeker at der blir for enkelt å skylde på et diffust «system», får jeg beskjed om at vedkommende «ikke gidder å diskutere på dette nivået»… Svar skyldig der, altså. Senere i tråden påpeker hun at hun ikke snakker om utdanning og økonomi. Når jeg da spør helt konkret hva folk IKKE FÅR, kommer den kjedsommelige «det er nytteløst å diskutere med deg», og SELVFØLGELIG den obligatoriske DIB-slageren «du sliter med leseforståelsen».

DIB fornekter seg ikke 😀 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig. Dette er så klassisk dib, når man møter spørsmål og motstand man ikke klarer å svare på, så blir det personangrep i stedet.

Dette skrev …4a6 som jeg etterspurte en nærmere forklaring på:

«At trygd går i arv er ikke noe nytt, i mange tilfeller blir det sånn fordi systemet feiler de på veien». Når jeg da spør om på hvilken måte «systemet» feiler, svarer hun «ved at familier som trenger hjelp og veiledning ikke får det». Hvorpå da jeg spør (med utgangspunkt i at nordmenn får VELDIG mye hjelp og støtte fra det offentlige): Hva mer trenger vi? Er manglende hjelp og veiledning grunnen til at så mange er uføre (basert på nøyaktig hva 4a6 skrev)?

Nei, det var ikke det hun sa, var svaret jeg da fikk… Altså fikk jeg ingen nærmere forklaring på påstanden at det «blir sånn fordi systemet feiler på veien». Når jeg så påpeker at der blir for enkelt å skylde på et diffust «system», får jeg beskjed om at vedkommende «ikke gidder å diskutere på dette nivået»… Svar skyldig der, altså. Senere i tråden påpeker hun at hun ikke snakker om utdanning og økonomi. Når jeg da spør helt konkret hva folk IKKE FÅR, kommer den kjedsommelige «det er nytteløst å diskutere med deg», og SELVFØLGELIG den obligatoriske DIB-slageren «du sliter med leseforståelsen».

DIB fornekter seg ikke 😀 

Du har helt rett, dib fornekter seg ikke. Det er andres skyld at du ikke skjønner andres innlegg, det er ganske typisk. 

Du trenger ikke sitere hva som er skrevet til meg, for meg er det svært tydelig hva som er skrevet og hva du ikke får med deg. 

Å påpeke at du sliter med leseforståelse når du selv anklager andre for å skrive utydelig er ikke personangrep. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...